Onko syömishäiriötä vai normaalia?
Moi!
Oon ysiluokkalainen tyttö ja paino on 47.2 sekä pituutta löytyy 165.4. En oo jotenkin enään kiinnostunut ruoasta. Aamusin en syö mitään , koulussa syön näkkileivän ja juon vettä. Kotona en syö aina lämmintä ruokaa sillä ei ole nälkä, Sanoin vain että olen jo syönyt. Illalla syön leipää ja ehkä jotain kunnon ruoakaa mutta en läheskään joka päivä. Hedelmiä menee jonkin verran ja vettä juon paljon. Olen aloittanut karkkilakon. Pelkään lihoamista ja sitä että paino nousee kauheisiin lukemiin. Vaa´alla käyn melkeen päivittäin koska minun on pakko saada tietää painoni! Olisi kiva jos kertoisitte johtuuko tämä syömishäiriöstä vai anoreksiasta vai onko täysin normaalia?
Kommentit (23)
Ne joilla on ollut ongelmia syömisen kanssa.. Kerroitteko siitä kenellekkään?[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:33"]
Painoindeksisi on 17,25 eli olet alipainoinen! Hae heti apua! Käy terkkarilla puhumassa tai jos hän ei ota sinua tosissasi niin hakeudu terveyskeskukseen tai nuorten mielenterveystoimistoon. Syömishäiriöliitolla on myös neuvontapuhelin johon voi soittaa. Olen 24 vuotias ja sairastin syömishäiriötä 12 vuotta (diagnoosini oli EDNOS eli epätyypillinen syömishäiriö). Sairauteni kroonistui kun en uskaltanut/osannut hakea apua. Voin sanoa että sairaus on pilannut todella monta asiaa. Sairastuin diabetekseen ja minulla todettii. myös refluksitauti. Ilmeisesti minulla on myös alkava reuma. Koulut ovat menneet pieleen ja olen ollut työttömänä ties miten pitkän aikaa. Et todellakaan halua tällaista elämää! Olen vasta viimeisen vuoden aikana alkanut toipua ja saada elämääni takaisin raiteilleen. Elämä ilman syömishäiriötä on niin IHANAA! Kuuntelethan minua ja hae hyvä ihminen apua. En halua että joudut käymään läpi samanlaista hel****iä kuin minä. Se ei ole sen arvoista. Vielä voit muuttaa elämäsi suuntaa. syömishäiriöt ovat siitä salakavalia että ne invalidisoivat elämäsi hiljalleen eikä sitä edes huomaa kuin vasta sitten kun on liian myöhäistä. Olet tiedostanut että sinulla on ehkä ongelma, se on ensimmäinen askel kohti tervettä elämää. Toimi heti niin et joudu myöhemmin katumaan sitä hintaa minkä joudut sairaudesta maksamaan.
[/quote]
Jo en oikeen tiedä. Olin pitkään kipeä oli sydän ongelmia. Sen jälkeen tämä alkoi. En usko että johtuu siitä. En yksinkertasesti tykkää kehostani. En näe itseäni laihana. Syöminen ei oo vaan enään se "hei jee nyt syödään" ei todellakaan. Tulee vaan huono olo[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 16:19"]
"Parempi olo" ei johdu syömättömyydestä vaan siitä että mielesi on sairas. Sairas mieli uskottelee sinun voivan paremmin silloin kun olet syömättä. Syömishäiriö on psyykkinen sairaus etkä tule olemaan tyytyväinen kehoosi vaikka painaisit 25 kiloa. Tulet huomaamaan sen että mikään paino ei ole tarpeeksi alhainen. Ajattelet että pari kiloa kun laihdut niin sitten olet tyytyväinen mutta kun olet pari kiloa laihtunut niin huomaat olevasi yhtä tyytymätön kuin aikaisemminkin. Et tule olemaan tyytyväinen kehoosi ennen kuin psyykkinen puoli on hoidettu. Onko elämässäsi tapahtunut viimeaikoina jotain dramaattista tai stresaaavaa mikä olisi voinut laukaista syömishäiriön? Kumpa tajuaisit että ulkonäössäsi ei ole mitään vikaa vaan mielesi on sairastunut. Näet itsesi eri tavalla kuin muut. Katsot itseäsi negatiivisten lasien läpi etkä näe sitä ihanaa nuorta ihmistä jonka muut näkevät. Pyydän, hae apua niin pelastat itsesi monen vuoden (tai jopa vuosikymmenen) kärsimykseltä.
[/quote]