80-luvulla syntynyt. Uskotko saavasi eläkettä?
Eläkejärjestelmää ajetaan kokoajan alas. Uskotko saavasi vanhuuseläkettä kun sen aika koittaa?
Kommentit (27)
Olen syntynyt 70-luvulla enkä usko saavani eläkettä yhteiskunnan puolesta. Olen maksanut eläkevakuutusta jo pitkään, mutta luulenpa, että niidenkin ehtoja saatetaan vielä tuosta vaan muuttaa. En luota tähän yhteiskuntaan ja sen " turvaverkkoihin" pätkääkään.
En usko saavani! Tavoitteena onkin lainattomuus, eläkesäästöt ja omavaraisuus! Itse on oma pärjääminen varmistettava ja hyvä niin!
Uskon, että yhteiskunta tukee minua jotenkin sitten kun en itse pärjää. Eläkkeestä en niin stressaa, siihen on ainakin 40 vuotta vielä. Kyllä asiat järjestyy.
Todennäköisesti vanhuuseläkkeestä on luovuttava kalliina suurten ikäluokkien kokeiluna. He osasivat pelata asiat oikein. Meille jää vain mahdollisuus työkyvyttömyyseläkkeeseen sinä päivänä kun työpaikkalääkärille pitää mennä ambulanssilla.
Uskon saavani. Perustuslaissa säädetty omaisuuden suoja turvaa kertyneitä eläkkeitä, joten niihin puuttuminen olisi äärimmäisen radikaali toimenpide.
En usko. Työskentelen hoitoalalla vuorotöissä enkä usko jaksavani edes 65-vuotiaaksi epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, luulen että sairastun keski-iässä ja joudun työkyvyttömyyseläkkeelle ja siten rahattomaksi. Toivon, että ehdin maksaa asunnon ennen sitä ja saan sen sitten kaupaksikin, sitten kutsuu lämpimät maat ja toivottavasti kuolen onnellisena enkä elä 100-vuotiaaksi. Yhteiskunnalle en aio omaisuuttani jättää, nehän karhutaan sitten eläkeläiseltä hoitomaksujen muodossa jos jotain sattuu tarvitsemaan. Kuulun siis siihen ikäluokkaan joka maksaa suurten ikäluokkien hoidot saamatta itse aikanaan vanhuksena yhtään mitään.
Luultavasti en..sen verran on noita kipuja ja sairauksia nyt reilu 30 vuotiaanakin ja koko ajan nostavat eläkeikää. Uskon että moni olisi valmis eläkkeelle jo 60 vuotiaana, nöin ainakin lähipiirissäni on ollut toiveena.