80-luvulla syntynyt. Uskotko saavasi eläkettä?
Eläkejärjestelmää ajetaan kokoajan alas. Uskotko saavasi vanhuuseläkettä kun sen aika koittaa?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:37"]
Eläkejärjestelmää ajetaan kokoajan alas. Uskotko saavasi vanhuuseläkettä kun sen aika koittaa?
[/quote]
En. Siksi hankin itselleni noin 15 vuotta osa-aikaista sairaseläkettä "psyykkisistä vaivoista".
Otin sen ennakkona, koska osaan katsoa pitkälle. Nyt kun eläke on jo saatu ja nautittu niin on mukava nelikymppisenä aloittaa työura.
En usko saavani. Tavoitteena on tyytyä matalampaan (materialistisempaan) elintasoon, säästää, opetella jonkinverran omavaraiseksi, ja saada sellainen osa-aikatyö, jota jaksaisi tehdä vanhana mummonakin, siis jos vaan pää ja kroppa sen verran toimivat.
En kuitenkaan stressaa asiasta, joka on ajankohtaista vasta monen vuosikymmenen päästä. Mistä sitä tietää olenko elossakaan silloin enää.. ja jos olen, niin olen taipuvainen ajattelemaan että asiat järjestyvät, "kyllä Herra hulluistaan huolen pitää" ;)
En saa mitään kun en ole tehnyt päivääkään työtä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:37"]
[/quote]
Olen 70-luvulla syntynyt, enkä usko että minäkään saan. Kyllä nykyinen ja tulevat hallitukset pitävät siitä huolen. Eläkekertymät täytyy kerryttää ihan muilla tavoin. Uskon asuntosijoittamiseen ja siihen olen satsannut eläketurvakseni.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:44"]80-luvulla syntyneiden eläkkeet ovat sentän alkaneet kertyä jo 18 vuotiaina. Kun taas meidän 70-luvulla syntyneiden eläkkeet alkoi kertyä vasta 23 vuoden iässä ja silti olemme pääsemässä eläkkeelle vasta vuoden 2030 jälkeen, johon asti tämä 65 vuotta on nyt lukittu. Tuskin pääsen koskaan eläkkeelle, sukuni on varsin lyhytikäistä. Kukaan isovanhemmistani ei ole elänyt yli 65 vuotiaaksi. t. m vm 1971 [/quote] 80-luvulla syntyneillä eläke EI ole alkanut kertymään 18-vuotiaana vaan 23-vuotiaana kuten sinullakin...
[/quote]
En jaksa kaivella mutta ensimmäisen kerran näitä eläkertyäasioita muutettiin huonompaan suuntaan vuodesta 1995.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:44"]80-luvulla syntyneiden eläkkeet ovat sentän alkaneet kertyä jo 18 vuotiaina. Kun taas meidän 70-luvulla syntyneiden eläkkeet alkoi kertyä vasta 23 vuoden iässä ja silti olemme pääsemässä eläkkeelle vasta vuoden 2030 jälkeen, johon asti tämä 65 vuotta on nyt lukittu. Tuskin pääsen koskaan eläkkeelle, sukuni on varsin lyhytikäistä. Kukaan isovanhemmistani ei ole elänyt yli 65 vuotiaaksi. t. m vm 1971 [/quote] 80-luvulla syntyneillä eläke EI ole alkanut kertymään 18-vuotiaana vaan 23-vuotiaana kuten sinullakin...
[/quote]87 syntyneet oli 18 vuonna 2005 kun raja laski kahdeksaantoista, eli 80 luvun lopussa syntyneillä kertymäaika on pidempi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 07:22"]
Uskon saavani. Perustuslaissa säädetty omaisuuden suoja turvaa kertyneitä eläkkeitä, joten niihin puuttuminen olisi äärimmäisen radikaali toimenpide.
[/quote]
Eihän maksamasi eläkemaksut ole sinun omaisuutta ja jos et huomannut, niin eläkkeisiin puututtiin jo ja niitä on tuleville sukupolville heikennetty moneen kertaan viimeisen 20 vuoden aikana. Nämä nykyiset suuret ikäluokat on suojattu kaikkien heikennysten ulkopuollelle. Varsinaista kermankuorintaporukkaa.
Olen syntynyt 1982 ja en usko näkeväni niitä 15-vuotiaasta alkaen maksettuja rahoja. Olin 23 silloin kun eläkkeen ikäraja laskettiin 18 ja maksukin aloitettiin 18-vuotiaana. Mutta eläke kattaa muillakin silloin ehkä puolet toimeentulosta. Toinen puoli on hankittava jotenkin muuten koska eläkerahoja ei enää ole.
Itse en jaksa ajatella niin kauas. Jos olen vielä silloin hengissä ja terve, olen onnellinen.
Pieni vinkki nuorille! Ottakaa asuntolaina mikäli teillä on suht varma työllisyystilanne. On edes joku turva vanhuuden varalle kun joutuu vaan yhtiövastikkeen maksamaan. Mutta eiköhän tähänkin tehdä joku maanpetturuusvero että omaisuus pakkolunastetaan eläkeyhtiöille....olen kovin pessimistinen. T:Asuntolaina 2012 25vuotiaana.
80-luvulla syntyneiden eläkkeet ovat sentän alkaneet kertyä jo 18 vuotiaina. Kun taas meidän 70-luvulla syntyneiden eläkkeet alkoi kertyä vasta 23 vuoden iässä ja silti olemme pääsemässä eläkkeelle vasta vuoden 2030 jälkeen, johon asti tämä 65 vuotta on nyt lukittu. Tuskin pääsen koskaan eläkkeelle, sukuni on varsin lyhytikäistä. Kukaan isovanhemmistani ei ole elänyt yli 65 vuotiaaksi.
t. m vm 1971
En usko saavani. Ja minäkään en usko eläväni kovin vanhaksi, sen verran sairauksia on jo nyt.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:44"]80-luvulla syntyneiden eläkkeet ovat sentän alkaneet kertyä jo 18 vuotiaina. Kun taas meidän 70-luvulla syntyneiden eläkkeet alkoi kertyä vasta 23 vuoden iässä ja silti olemme pääsemässä eläkkeelle vasta vuoden 2030 jälkeen, johon asti tämä 65 vuotta on nyt lukittu. Tuskin pääsen koskaan eläkkeelle, sukuni on varsin lyhytikäistä. Kukaan isovanhemmistani ei ole elänyt yli 65 vuotiaaksi.
t. m vm 1971
[/quote]
80-luvulla syntyneillä eläke EI ole alkanut kertymään 18-vuotiaana vaan 23-vuotiaana kuten sinullakin...
1974 syntynyt M ja en todellakaan edes kuvittele, että saisin peruseläkettä suurempaa koskaan (n.6-700e/kk) eli on saatava vaan kasaan se millä kustantaa edes kohtuullisen elon sitten vanhana..
en. en ole ollut kuin ehkä vuoden työelämässä.
mutta minulle riittää työttömyyskorvaus nytkin.
En luultavasti elä niin pitkään kuitenkaan.
Kunhan nyt ensin saisi edes töitä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:48"][quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 01:44"]80-luvulla syntyneiden eläkkeet ovat sentän alkaneet kertyä jo 18 vuotiaina. Kun taas meidän 70-luvulla syntyneiden eläkkeet alkoi kertyä vasta 23 vuoden iässä ja silti olemme pääsemässä eläkkeelle vasta vuoden 2030 jälkeen, johon asti tämä 65 vuotta on nyt lukittu. Tuskin pääsen koskaan eläkkeelle, sukuni on varsin lyhytikäistä. Kukaan isovanhemmistani ei ole elänyt yli 65 vuotiaaksi.
t. m vm 1971
[/quote]
80-luvulla syntyneillä eläke EI ole alkanut kertymään 18-vuotiaana vaan 23-vuotiaana kuten sinullakin...
[/quote]
Kyllä mulle on ainakin tullut alle 23-vuotiaana postissa tietoja eläkekertymistä ja jotain euroja siellä on ollut. Olen syntynyt 80-luvun lopussa.