Mihin köyhillä saa olla varaa?
Otsikossa se oikeastaan tulikin. Mihin mammojen mielestä köyhällä saa olla varaa?
Kommentit (29)
Köyhällä ei saa olla varaa ostaa lapselle laadukasta toppahaalaria, ei saa matkustaa lomalla ulkomaille eikä asua omistusasunnossa. Nämä kaikki omasta tuttavapiiristä kuultuja kommentteja.
Enkä pidä itseäni köyhänä vaikka olenkin kolmen lapsen pienituloinen yh, muut sen sijaan pitävät ja katsovat asiakseen kommentoida ja ihmetellä.
Olen köyhä mulla on 3 koiraa arvoiltaan yhteensä 2300€ enkä pois anna.
Elän tuilla ja omistan perusälypuhelimen mutta en mitään taulutelkkareita, konsoleita tai muuta elektroniikkaa. Tietokone vetelee viimeisiään. Minulla on varaa kuntosaliin ja terveelliseen ruokaan. En käytä rahaa tupakkaan tai alkoholiin. Vaatteet ostan kirpputorilta ja kaiken muunkin yritän etsiä käytettynä.
Ihmettelen köyhiä jotka vähät rahansa kaatavat kurkusta alas alkoholin muodossa tai polttelevat tupakkana. Tai osamaksuilla on ostettu viimeisen päälle elektroniikkaa.
Mun mielestä köyhällä ei voi olla varaa esimerkiksi tupakkaan, irtoripsiin, älypuhelimiin, matkusteluun jne. Koska minullakaan ei keskituloisena ole varaa, niin en voi ymmärtää perusturvan varassa eläviä, joilla on näihin asioihin mahdollisuus.
Älytön kysymyksenasettelu... Jos taas puhutaan siitä, millaista elintasoa yhteiskunnan tulisi taata jäsenilleen, siihen osaan vastata.
Jokaisella tulee olla mahdollisuus edulliseen järkevään perusruokaan. Siis kauraryyneihin, maitotölkkiin, kananmuniin, leipään, perunaan ja semmoiseen järkevään, vaikka samalla rahalla voi tietysti ostaa makkaraa ja ranskanpottuakin.
Jokaisella tulee olla mahdollisuus välttämättömiin lääkkeisiinsä, eikä kenenkään pidä joutua olemaan insuliinitta tai tyroksiinitta. Myös oikeus jonkinlaiseen terveydenhoitoon akuutin sairastumisen tapahtuessa, murtuneen jalan kipsaukseen, syntyneen haavan ompeluun.
Edelleen jokaisella tulee olla mahdollisuus lämpimiin vaatteisiin. Ja juu, näitähänon kirppikset pullollaan. Ja jokaisella tulee olla jonkinlainen majapaikka, jossa saa nukkua yönsä lämpimässä ja kuivassa, voi peseytyä, pestä vaatteensa ja keittää aamupuuronsa.
Jotakin tuollaista yhteiskunnan tulee tarvittaessa taata huono-osaisimmillekin jäsenilleen. En koe, että yhteiskunnan tulisi kustantaa esim. omaa kokonaista asuntoa, mutta esim. joku soluhuone, jossa voisi tarpeen mukaan majoittua yksineläjä, pariskunta tai vanhempi ja lapsi.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 23:49"]
Olen köyhä eli elän vain tuilla. Omistan auton ja samsung galaxy 3 millä palstailen nyt. Minulla on 46 tuuman taulu tv. Koira ja kaksi kissaa. Lähes uudet sohvat. Saunallinen tilava rivari kaksio. Poltan ja tälläkin hetkellä juon sidua ja syön sipsejä. Vituttaako? :)
[/quote]
Eikös se ole jo käsite, että köyhillä on isoimmat telkkarit ja uusimmat puhelimet ja lastenvaunut, räikeimmät tekokynnet ja ripsenpidennykset? Ne ovat köyhien statusesineitä, siinä missä keskiluokkainen brassailee komealla mersulla tai bemarilla ja korskealla omakotitalolla tai kerrostalolukaalilla. Kuulun kai itsekin siihen kivempaan keskiluokkaan. Meillä on 21 tuuman telkkari enkä edes tiedä, millainen puhelin on Samsung Galaxy 3 (varmaan hieno ja tuo omistajalleen paljon iloa), ja se kertoo taas osuvasti omasta sosiaaliluokastani.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 00:22"]
Mun mielestä köyhällä ei voi olla varaa esimerkiksi tupakkaan, irtoripsiin, älypuhelimiin, matkusteluun jne. Koska minullakaan ei keskituloisena ole varaa, niin en voi ymmärtää perusturvan varassa eläviä, joilla on näihin asioihin mahdollisuus.
[/quote]
Köyhät yleensä tekevät itse tai kaverilleen ne irtoripset. Vermeet maksavat varmaan pari euroa per kerta jos sitäkään, joten hyvin siihen on köyhälläkin varaa. Ja köyhän älypuhelinhan ostetaan vähintään parin vuoden sopparilla, eli sitä puhelinta maksetaan joka kuukausi pienellä summalla. Hyvää bisnestä puhelinoperaattoreille, kun saadaan myytyä puhelimia niillekin, joilla ei sitä olisi varaa kerralla ostaa.
Minusta köyhällä on oikeus kaikkeen siihen, mihin muillakin. Mutta kunnalla/valtiolla ei ole velvollisuutta antaa hänelle kuin perustarpeet tyydyttävä hyvinvointi, ehkä vähän ekstraa päälle.
Esim. sossun rahoilla ei juhlita, mutta niillä pärjää. Suu säkkiä myöten.
Oleellista on se, mistä köyhän rahat tulevat. Pitääkö muiden maksaa tuilla eläjän älypuhelimet, lemmikit, tekokynnet ja matkustelut, joihin vain pientä palkkaa työstään saavalla ei ole varaa.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 00:22"]
[/quote]
Keskituloisena pitäisi kyllä olla varaa puhelimeen ja matkusteluun, koska pienituloisellakin on (meillä).
Mielenkiintoinen kysymyksen asettelu. Vastausten perusteella esim. älypuhelin on turhaa luksusta johon köyhällä ei saa olla varaa. Jos nyt kumminkin köyhällä on varaa ostaa se älypuhelin, niin lakkaako hän olemasta köyhä vai rikkooko hän jotain eriskummallista köyhyyden kastijärjestelmää vastaan vai mitä helvettiä?
Ymmärrän sen, että köyhyyttä määritetään ihmisten keskitulojen kautta ja ymmärrän senkin, että ihmisen voi mielessään lokeroida köyhäksi jos häneltä puuttuu jotain, vaikka se bemari pihasta. Tässä otsikossa lähestymistapa on kumminkin sellainen, että köyhä on köyhä, ja polttaisi sitten vaikka ne rahansa nuotiolla kunhan ei osta keskituloisille/rikkaille kuuluvia juttuja. Eli mikä se köyhän määritelmä nyt sitten on?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 23:49"]
Olen köyhä eli elän vain tuilla. Omistan auton ja samsung galaxy 3 millä palstailen nyt. Minulla on 46 tuuman taulu tv. Koira ja kaksi kissaa. Lähes uudet sohvat. Saunallinen tilava rivari kaksio. Poltan ja tälläkin hetkellä juon sidua ja syön sipsejä. Vituttaako? :)
[/quote]
Eikös se ole jo käsite, että köyhillä on isoimmat telkkarit ja uusimmat puhelimet ja lastenvaunut, räikeimmät tekokynnet ja ripsenpidennykset? Ne ovat köyhien statusesineitä, siinä missä keskiluokkainen brassailee komealla mersulla tai bemarilla ja korskealla omakotitalolla tai kerrostalolukaalilla. Kuulun kai itsekin siihen kivempaan keskiluokkaan. Meillä on 21 tuuman telkkari enkä edes tiedä, millainen puhelin on Samsung Galaxy 3 (varmaan hieno ja tuo omistajalleen paljon iloa), ja se kertoo taas osuvasti omasta sosiaaliluokastani.
[/quote]
Vähän kyllä käsitteet sekaisin. Jos on omaisuutta, ei ole köyhä. Pienituloinen voi kyllä olla tai tuilla eläjä.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 00:32"]
Älytön kysymyksenasettelu... Jos taas puhutaan siitä, millaista elintasoa yhteiskunnan tulisi taata jäsenilleen, siihen osaan vastata.
Jokaisella tulee olla mahdollisuus edulliseen järkevään perusruokaan. Siis kauraryyneihin, maitotölkkiin, kananmuniin, leipään, perunaan ja semmoiseen järkevään, vaikka samalla rahalla voi tietysti ostaa makkaraa ja ranskanpottuakin.
Jokaisella tulee olla mahdollisuus välttämättömiin lääkkeisiinsä, eikä kenenkään pidä joutua olemaan insuliinitta tai tyroksiinitta. Myös oikeus jonkinlaiseen terveydenhoitoon akuutin sairastumisen tapahtuessa, murtuneen jalan kipsaukseen, syntyneen haavan ompeluun.
Edelleen jokaisella tulee olla mahdollisuus lämpimiin vaatteisiin. Ja juu, näitähänon kirppikset pullollaan. Ja jokaisella tulee olla jonkinlainen majapaikka, jossa saa nukkua yönsä lämpimässä ja kuivassa, voi peseytyä, pestä vaatteensa ja keittää aamupuuronsa.
Jotakin tuollaista yhteiskunnan tulee tarvittaessa taata huono-osaisimmillekin jäsenilleen. En koe, että yhteiskunnan tulisi kustantaa esim. omaa kokonaista asuntoa, mutta esim. joku soluhuone, jossa voisi tarpeen mukaan majoittua yksineläjä, pariskunta tai vanhempi ja lapsi.
[/quote]
juuh, lapset soluhuoneisiin. cool.
epäloogisuudessaan mahdoton kysymys, sillä jos köyhällä on varaa johonkin, hän ei ole köyhä ollenkaan
Nettiin, perusälypuhelimeen.
Jos kysyttäis mihin ei sais olla varaa niin vastaisin että viihdepaketteihin, lemmikkieläimiin, autoon, eineksiin ja ylipäänsä kalliisiin ruokiin.
Kaikille kuuluu kohtuukokoinen vuokra-asunto, nettiyhteys ja puhelin, rahaa ruokaan, tavallisiin vaatteisiin, bussikorttiin ja perusharrastuksiin.
Tuilla eläminen ei ole sama kuin köyhyys, koska työssäkäyväkin voi olla köyhä, mutta pelkkiä tukia nostamalla ei pitäisi voida elellä kovin leveästi.