Olin osallisena vanhempainillassa jossa ei ollut montaakaan ihmistä..
Mistä ihmeestä voi johtua moinen välinpitämättömyys omaa lasta ja hänen hoitoaan kohtaan, tässäkin oli ohjelmassa laaja katsaus hoitopaikkaan, henkilökuntaan, ryhmien tapoihin ym ym ja lisäksi vielä painavaa asiaa vanhemmuudesta "vieraspuhujan" tarjoamana ja silti meitä vanhempia oli vaivautunut paikalle vain kourallinen, laskin että ehkä 15kpl ja talossa kuitenkin 4-5 lapsiryhmää! Työntekijöitä oli enemmän kuin vanhempia:/
Kommentit (61)
Muistan kuin vanhempani eivät ikinä käyneet vanhempainilloissa. Hävetti ja tuli olo ettei vaan kiinnosta asiat (vanhempani ovat kuitenkin ihan hyviä vanhempia).
Kävin nyt poikani päiväkodin vanhempainillassa. Voi olla ettemn mene enää toista kertaa. Paljon jotenkin tyhjää sanomista. Ne hetket kun juttelen hoitajalle aamuin ja illoin ovat paljon merkityksellisempiä. En tiedä vielä miten asiat sitten koulussa ovat.
Just oli pojan vanhempainilta johon osallistui isä, minula äidillä oli muuta sovittua menoa jota en voinut perua. Mitään uutta vanhempainillassa ei ollut, vanhempainvartti oli paljon tärkeämpi, se oli tiistaina.
Ymmärrän jos päiväkodissa on jo esim. perheen toinen tai kolmas lapsi niin ihan turhaa mennä kuuntelemaan esittelyä ja käytäntöjä. Normijärkiselle vanhemmalle ne on jo selviä asioita.
Plaah. Se nyt ei kerro mistään välinpitämättömyydestä lasta kohtaan, jos ei jaksa töiden jälkeen mennä kuuntelemaan tyhjänpäivästä lätinää.
Päiväkotien vanhempainilloissa meiltä ei käynyt kumpikaan vanhempi, ala-asteen aikana kävi isä silloin kun pääsi töiden puolesta. Ollaan (yli)huolehtivaisia hyviä vanhempia.
Olin just vanhempainillassa jossa oli "ammattilaisia" kertomassa nuorten pelaamisesta ja siitä koska se on ok, mikä pelaamisessa on hyvää ja mikä huonoa. He olivat siis koulutettuja henkilöitä jotka työkseen käyvät kertomassa näistä asioista.
Ammattilaisista vaan yksikään ei ollut pelannut ikinä mitään verkkopeliä tai peliä pleikkarilla, xboxilla tms. Muutama kertoi meille vanhemmille, että on kuullut että facebookissakin on pelejä joita voi pelata.
Voin kertoa että ilta oli turha.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 17:55"]Mistä ihmeestä voi johtua moinen välinpitämättömyys omaa lasta ja hänen hoitoaan kohtaan, tässäkin oli ohjelmassa laaja katsaus hoitopaikkaan, henkilökuntaan, ryhmien tapoihin ym ym ja lisäksi vielä painavaa asiaa vanhemmuudesta "vieraspuhujan" tarjoamana ja silti meitä vanhempia oli vaivautunut paikalle vain kourallinen, laskin että ehkä 15kpl ja talossa kuitenkin 4-5 lapsiryhmää! Työntekijöitä oli enemmän kuin vanhempia:/
[/quote]
Vanhempainillat ovat tilaisuuksia joissa hyvät vanhemmat esittävät hyviä vanhempia ja henkilöt joiden takia tilaisuus järjestetään ovat poissa.
Kyllä se on niin, että wt alueilla vanhemmat ei ole näissä tilaisuuksissa. Paremmilla alueilla ihmisiä kiinnostaa lasten asiat.
No, kun lapsia on kolme ja nuorin yläkoulussa, niin eipä paljon yleiset vanhempainillat enää nappaa. Olen kokenut koulun yhteiset vanhempainillat täysin turhaksi. Juniori on ysillä ja olen käynyt viimeksi vanhempainillassa seiskaluokan ensimmäisessä, plus yksi vanhempainvartti opettajan kanssa, ne ovat ihan jees, siellä puhutaan vain minun lapsesta.
Meillä ei ole ongelmia koulunkäynnissä eikä kasvatuksessa. Minua kiinnostaa vain juuri omaan lapseen liittyvät asiat, ei yleiset jorinat.
Lasten ollessa pieniä, kävin vanhempainillat kuuntelemassa infoa hoidosta, hiukan vanhempana tutustumassa lasten kavereiden vanhempiin (on helppo viestitellä vanhemmille kaverikyläilyistä ja isompana yhteisistä säännöistä ja lasten menoista kun tietää naamalta) ja koulussa käyn vanhempainilloissa kuuntelemassa opettajan ajatuksia ja linjauksia ja eritoten vietittääkseni lapselle, kuinka tärkeänä pidän hänen koulunkäyntiään. Meidän alueella osallistumisprosentti on 80-90% luokkaa, aina.
Viimeksi kun olin vanhempien illassa (yläaste), niin opettaja puhui vanhemmille kuin lapsille ja pisti tekemään lapsellisia ryhmätehtäviä. Koko tilaisuus oli itsestäänselvyyksien toisteluta, kuten että alaikäiset ei saa polttaa ja juopotella ja että läksyt pitää tehdä ja kokeisiin pitää lukea.
Mutta jos totta puhutaan, niin eihän tuo asiat todellakaan ole kaikille vanhemmille selviä. Veikkaan vaan että siellä vanhempainillassa eivät ole ne joiden siellä pitäisi olla ja joilla siellä olisi jotain opittavaa.
Minua hämmästyttää se, että täällä on monta ketjua aiheesta päiväkoti ja koulu. Ketjuissa suhtaudutaan arvostelevasti näiden toimintaan ja valitetaan kaikista mahdollisista ja mahdottomista asioista. Sitten, kun on tarjolla tällainen vanhempainilta, vanhempien kiinnostus onkin nolla.
Me kävimme mielellämme aikoinaan näissä tilaisuuksissa. Vaikka niiden anti toisinaan oli vähäinen, oli meillä mahdollisuus tutustua lasten kavereiden vanhempiin. Koimme sen sekä tärkeänä, että mukavana. Meistä oli turvallista, että me lasten vanhemmat tunsimme toisemme edes jotenkuten. Saatoimme luoda myös eräänlaisen turvaverkoston lapsillemme, vaihdoimme puhelinnumeroita vanhempien kanssa mahdollista tarvetta varten. Ja usein meillä oli jopa hauskaa.
MILLAISTA YHTEISTYÖTÄ SITTEN TOIVOISITTE?
t. ope
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 20:34"]
Näin se on. Vanhempainiltoihin haalitaan vieraspuhujia, kuten lastenpsykiatri Jari Sinkkonen, ja vain kourallinen vanhempia vaivautuu paikalle. Tämä on nähty monta kertaa.
[/quote]
Jos meidän päiväkodin vanhempainiltaan olisi pyydetty Jari Sinkkonen puhumaan, jättäisin jo ihan siksi väliin. En ole ollenkaan samoilla linjoilla hänen kanssaan lastenkasvatuksesta.
[/quote]
Vahingossa yläpeukutin
Ole töissä päiväkodissa. Viimeksi 3 vuotta sitten pidin vanhempainillan. Sinne saapui 2 äitiä. Työntekijöitä oli 3. Koin tilaisuuden erittäin turhaksi, olimmehan valmistelleet valokuva-diashowta päivästämme ym ym kuitenkin monta päivää. Tuon jälkeen en ole järjestänyt vanhempainiltaa. Se on minusta ihan turhaa, kun voimme samat asiat tiedottaa paperilla. Lisäksi ne asiat, joita käsitellään, koskee yleensä yhtä perhettä. Miksei tuolle yhdelle voi sanoa suoraan. Esim. perhe Virtanen myöhästyy joka päivä aamupalalta 30 min ja vaatii aamupalaa. Muut myöhästyvät maks 5 min (mikä ei haittaa). Sitten vanhempainillassa painotamme, että aamupalalla tulisi olla ajoissa. Kaikki 21 perhettä kokee syyllisyyttä, kun ovat joskus olleet myöhässä 5 min. Ja tuo Virtasen perhe ei tajua asiaa vieläkään, kun puhutaan liian yleisellä tasolla.
henkilökunnan esittelyt tai ajankohtaiset uutiset olemme kertoneet esim. joulujuhlan yhteydessä.
Toivottavasti en saa ikinä työkavereita, jotka haluavat vanhempainiltaa. Koska mä olen niille allerginen. Mieluummin kirjoitan tiedotteen yleisistä asioista ja puhun suoraan niille, kelle jotain erityistä sanottavaa (esim. ei ole varavaatteita tarpeeksi).
Pyydän vanhemmat: antakaa palautetta, toivotteko vanhempainiltaa vai ette? Järjestän kyllä, jos halutaan. Mutta en järjestä, jos se on vastenmielistä kaikille.
t. lto
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 21:27"]
Kyllä se on niin, että wt alueilla vanhemmat ei ole näissä tilaisuuksissa. Paremmilla alueilla ihmisiä kiinnostaa lasten asiat.
[/quote]Ja pyh. WT porukat tulee sinne ilmaisen kahvin ja pullan vuoksi. Parempi väki tietää jo miten lapsia kasvatetaan, eikä koulussa ole ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 22:02"]
MILLAISTA YHTEISTYÖTÄ SITTEN TOIVOISITTE?
t. ope
[/quote]
Vanhempainvartti on hyvä juttu. Kerran vuodessa tai tarvittaessa useammin vanhempien kanssa lyhyt keskustelu heidän lapsestaan ja häneen liittyvistä asioista.
Koko luokan, saati koko koulun tilaisuudet ovat aivan tyhjänpäiväisiä.
Vanhempainillat ovat tärkeitä. Muiden vanhempien kysymykset antavat uuttanäkökulmaa. On myös hyvin kiinnostavaa tutustua muihin vanhempiin.
Olen päiväkodissa töissä, meillä oli jokavuotinen vanhempainilta ja lasten ruokapöytäpaikat eivät riittäneet vanhemmille, joten monesta perheestä oli olemmat vanhemmat paikalla. Juttelimme ajankohtaisista asioista (tuleva remontti ja siihen liittyvät käytännön asiat, yhteisesti sovittiin syntymäpäiväkutsujen jakamisista ja päiväkotiin tuotavista herkuista, teemasta ja tulevista tapahtumista ja miten perheet voivat omalta osalta niihin osallistua, rahan keruusta ja vastuuhenkilöistä retkille, esitteliimme vanhempaintoimikunnan hankkeita yms), kaverilista kiersi luokassa ja halukkaat saivat laittaa siihen yhteystietonsa, kerroimme ja näytimme kuvia sykyn toiminnasta. Mukavaa oli, eikä tilaisuuden jälkeenkään kaikilla näyttänyt olevan erityisemmin kiire pois.
Voi kuule nro 53. Et sinä saa yhteneväistä vastausta tuohon kysymykseen, jonka esitit? Todellisuudessa kukaan vanhempi ei välttämättä halua vanhempainiltoja tai muutakaan, mikä on pois perheen vapaa-ajasta työpäivien jälkeen.
Minä todella arvostan sitä, jos joku ihana päikyn täti on valmistellut iltaa ja nähnyt vaivaa. Itse kävin lähes aina vanhempainilloissa, vaikka aina ei olisi jaksanut. Mutta totuus on, ettei siellä ole mitään niin kiinnostavaa, etteikö siitä voisi tiedottaa vaikka sähköisesti.
Ne on vain sellaista pakkopullaa, joihin kuuluu mennä. Sama koskee lapsen varhaiskasvatussuunnitelman täyttämistä. Se vaan kuuluu täyttää vaikka ei huvittaisi.
Omat lapset jo isoja, joten nää velvoitteet on takanapäin. Luulen kans että aloittaja on ensimmäisen lapsen intopiukee vanhempi, joka ei ymmärrä että monien lasten vanhemmat ovat voineet käydä jo vuosikausia näissä illoissa. Tai työvuorot tms. estää pääsyn paikalle. Pakollista se ei ole kuitenkaan. Ne tulee ketkä haluaa vapaa-aikanaan tulla sinne.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 21:27"]
[/quote]Ja pyh. WT porukat tulee sinne ilmaisen kahvin ja pullan vuoksi. Parempi väki tietää jo miten lapsia kasvatetaan, eikä koulussa ole ongelmia.
[/quote] ei siellä ole mitään kahvia ja pullaa ainakaan täällä etelässä. Asumme alueella jos suurin osa asuu kalliissa uusissa taloissa ja on korkeastibkoilutettuja. Ja kas vanh illassa oli monelta mol vanhemmat, ainoastaan Se wt tyyppinen perhe puuttui! Aiemmin kun asuimme juntimmalla alueella oli vanhillassa vähän väkeä kun nää elämänkoulullaiset tietää jo kaiken
Mulle "aina" sattuu iltavuoro kun on vanhempain-ilta. Ei vaan kiinnosta, sori vaan. Pari ekaa kertaa oli ihan jees, mutta nyt kun siellä on rampattu vuosia kahden lapsen merkeissä, alkaa mulle riittää.