Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi pelkää uusia tilanteita

Vierailija
26.08.2021 |

Saisiko täältä vertaistukea tai muiden kokemuksia vastaavanlaiseen tilanteeseen:

Meidän 4-vuotias poika on ollut aiemmin todella reipas, eikä ole juurikaan ujostellut. Hän on rohkeasti kokeillut uusia asioita ja nauttinut päiväkotiinmenosta.

Vuoden alusta itse palasin töihin toisen lapsen äitiysloman jäljiltä ja jotain muuttui. Poikamme oli 2 päivää hoidossa pikkusisaren vauvavuotena ja sama jatkui minun palatessa työelämään. Kuitenkin hoitoonjääminen muuttui kovaksi itkuksi ja jatkuu edelleen puolen vuoden jälkeen. Hoidossa viihtyy ja ei oikeastaan haluaisi lähteä sieltä kotiin. Olen varmistunut, että hänellä on leikkikavereita, eikä kiusaamista tapahdu (tosin 3 pojan kaverikoplassa joku saattaa jäädä leikin ulkopuolelle, mihin hoitajat puuttuvat).

Yritimme kesällä hänen ikäistensä palloilukerhoa, mutta siellä hän meni aivan vaikeaksi, eikä suostunut osallistumaan. Kokeilimme toisen kerran vielä, ja se päätyi itkukohtaukseen. Tämän jälkeen ei olla raahattu häntä vastaaviin tilanteisiin.

Onko tämä mahdollisesti joku eroahdistuskausi vai mikä. Mielenrauhaa lisäisi se, että pystyisi ajatella, että "antaa ajan kulua".

Oi kertokaa teidän vastaavista kokemuksista tai vinkkejä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus.... pikkusisaren vauvavuotena poika oli 2 päivää VIIKOSSA päivähoidossa.

Vierailija
2/3 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa "aika normaalilta". Eli ei mielestäni hälyyttävältä, vaan normaalilta käytökseltä. Lapsella on ollut isoja muutoksia elämässä. Onko hän nyt siis koko viikon hoidossa vai edelleen vain 2pv/viikko? Kuulostaa hassulta, mutta se, että on joka päivä hoidossa, on yleensä lapselle helpompaa. Rutiinit on lapsille tärkeitä ja viisi päivää kotona on pitkä aika.

Hyvä että luotat hoitajien sanaan, että päivät sujuvat hyvin. Se, että luotat itse hoitopaikkaan, välittyy lapsellekin. Aamuitkulla ja -vitkuttelulla tai iltapäivän "en halua vielä lähteä" lapsi yleensä näyttää ikävöivänsä vanhempaa. Vietäthän paljon aikaa lapsen kanssa hoitopäivien jälkeen ja niiden välissä? Äläkä jää itse vitkuttelemaan kiukkuavan lapsen perään. Voitte vaikka ottaa tietyn rutiinin, jonka sovitte yhdessä. Kun ulkovaatteet on riisuttu ja kädet pesty (tai mitä teidän hoitopaikassa sitten vanhemmalta odotetaankaan ennen hoitopäivän alkua), annatte toisille halin ja suukon ja sitten vilkutetaan ja sanot heipan. Sen jälkeen lähdet pois, vaikka lapsi haluaisi lisää tai jäisi itkemään.

3-4 -vuotiaalla on itsenäistymisen vaihe ja ero vanhemmasta voi olla iso juttu. Tilanne tulee kyllä helpottumaan! Sinä olet juuri se paras vanhempi lapselleni. Tsemppiä arkeen!