Sanna Ukkolan 20 vuoden laihdutus
Ensinnäkin nostan hattua Ukkolalle siitä, että rohkeni julkisesti kertoa asiasta.
Ja samantien en voi kuin hämmästellä, että toimittajana työskentelevä henkilö on noin tietämätön, että kuvittelee pussikeitoilla saavansa tuloksia aikaan...
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut 24 vuotta ja ylipainoa on varmaan nyt 50 kiloa. Välillä olen jotenkuten saanut itseni normaalin painon ylärajoille tai melkein ja pysynytkin siinä jonkun kuukauden, mutta aina kilot on tulleet korkojen kera takaisin. Nyt pitäisi saada varmaan jo lääkitystä ja leikkaus. Olen vetänyt pussikuureja varmaan kymmenkunta ja laskenut vuosia kaloreita, ostanut keto ja vhh valmennuksia ym ja ongelma vaan pahenee. Nyt en enää saa otetta.
Lihavuusleikkaus on pahinta mitä itsellesi voisit tehdä. Sinulla on syömishäiriö ja syömishäiriöisiä ei tulisi leikata, vaikka leikataankin. Onnistumisprosentti noilla leikkauksilla on viisi, ne eivät ole oikotie onneen. Lopunikääsi söisit vitamiinit purkista ja tulisit venyttämään vatsalaukkusi samanlaiseksi, kuin se nyt on.
Miksi vaaka piti heitää ikkunasta ulos? No - tämä ohjelma on tietenkin käsikirjoitettu ja ikkunan alla sen otti kiinni joku. Mutta ulosko ikkunasta epämieluisat asiat heitetään? Hyvä malli! Perinteisestihän Suomessa heitetään takapihalle autonromuista alkaen tavarat, joita ei enää tarvita. Tai viedään naapurin metsätien päähän.
Ja käyttämättömät kasat dieettiruokia roskiin? Oishan nekin voinut antaa vaikka jollekulle toiselle joka niitä muuten kaupasta ostaa.
Kyllä vaaka on tärkeä! Pippa laukan diivailua paljon ohjelmassa, vaikka innostava onkin.244
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut 24 vuotta ja ylipainoa on varmaan nyt 50 kiloa. Välillä olen jotenkuten saanut itseni normaalin painon ylärajoille tai melkein ja pysynytkin siinä jonkun kuukauden, mutta aina kilot on tulleet korkojen kera takaisin. Nyt pitäisi saada varmaan jo lääkitystä ja leikkaus. Olen vetänyt pussikuureja varmaan kymmenkunta ja laskenut vuosia kaloreita, ostanut keto ja vhh valmennuksia ym ja ongelma vaan pahenee. Nyt en enää saa otetta.
Otan osaa. Keto- ja VHH-uskovaiset pitäytyvät samassa sadussa, mitä hokevat jatkuvasti kaiken pelastajana. Ja syyttelevät ihmisiä laiskuudessa "kun kaikki laihtuu ketolla ja vhhlla". Ei se niin mene.
Olipas katkera kommentti.
Jos on jo pilannut oman aineenvaihduntansa liian vähällä ja yksipuolisella syömisellä, niin ei tietenkään auta mikään ennen kuin saa sen aineenvaihduntansa taas toimimaan. Jos on kymmenkunta pussikeittokuuria jo vetänyt ja laskenut vuosia kaloreita ym, niin ei voi odottaakaan hetkessä tuloksia.
Ainoa oikea ja järkeen käypä vaihtoehto yllä olevalla on alkaa syödä normaalisti ja riittävästi kunnon ruokaa. Paino toki nousee. Mutta sitten, kun aineenvaihdunta taas toimii, on mahdollista saada sitä painoakin pudotettua _järkevillä_ tavoilla. Ei muuten.
Jos mee mahalaukun pienennykseen on ainut tapa elämäntaparemontti jotta laihtuu.
Uusiksi kaikki. Ruokavalio ja liikunta. Hulavanteen pyöritys.
Minä syön päivittäin jonkun nutrilett/proteiini suklaapatukan (~200 kaloria). Jos en söisi, söisin todennäköisesti koko levyn suklaata! Eli olen todennut tuon olevan pienempi paha. Ja jos söisin vaikka jonkun muun välipalan noiden tilalla, tulee melkein kaikesta kuitenkin tuo sama energiamäärä. Ja henkisesti iloitsen enemmän tuosta patukasta, kuin banaanista ja kahdesta hapankorpusta.
toi ohjelma on hyvä, kun ihmiset paljastaa mitä oikeesti syö, varmaan sanna onnistunut estään isomman painonnousun sit pussiaterioil.
pippa on ihan hyvä neuvoja tossa ohjelmas. ne ruokavuoret on tosi kiinnostavia.oon ittekkin yrittänyt ottaa oppia ohjelman vinkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön päivittäin jonkun nutrilett/proteiini suklaapatukan (~200 kaloria). Jos en söisi, söisin todennäköisesti koko levyn suklaata! Eli olen todennut tuon olevan pienempi paha. Ja jos söisin vaikka jonkun muun välipalan noiden tilalla, tulee melkein kaikesta kuitenkin tuo sama energiamäärä. Ja henkisesti iloitsen enemmän tuosta patukasta, kuin banaanista ja kahdesta hapankorpusta.
Oletko hoikka eli toimiiko tuo systeemi?
Vierailija kirjoitti:
MTV uutisista:
"Pussiruokailun vuoksi Ukkolan paino on heittelehtinyt, jonka lisäksi syöminen on lopulta muotoutunut epäterveelliseen kontrollointiin ja aineenvaihdunnan hidastumiseen.
– Se on ollut iso ongelma itselleni. En syö mitään roskaruokaa, vaan paljon dieettipusseja. Jääkapistani löytyi dieettipussen vuori, hän paljastaa.
Ukkola nimeää laihdutuksen estäjäksi myöskin stressin.
– Tykkään työstäni niin paljon, etten koe sitä stressinä."
A) aineenvaihdunnan hidastumisesta laihdutuksien takia ei ole mitään tieteellistä näyttöä
B) eli onko sitä stressiä vai ei? Ei koe stressiä mutta nimeää sen syyksi...
Esim ketogeeninen olisi varmasti paljon parempi kuin nuio pussiruoat.
Mitä hittoa selität?
https://academic.oup.com/jcem/article/88/1/14/2845989
"The first major finding noted is that 11 yr of caloric restriction (−30% less food than controls) reduced resting metabolic rate by 13% after values were adjusted for the loss of fat-free mass (12% loss)."
Huom. tämä on pitkäaikaistutkimus.
Mua yllätti se miten vähän Sanna söi. Ulkomuodosta olisin veikannut että tykkää karkista, pullasta ja sipseistä.
No huh. Enää en ihmettele Ukkolan kateutta pääministeriä ja muita kauniita ja hoikkia naisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI kiikkuu siinä 25 kohdalla, on ollut joskus lähes 30 eli ei ainakaan lihota minua. Tosin eipä tuo paino tunnu putoavankaan, vaikka max 1500 kaloria päivisin syön.
Pussiainekset ovat niin prosessoituja, että hirvittää. Kaloreista viis, mutta ihan keinotekoista silppua ei kannattaisi kehoonsa ja suolistoonsa laittaa. Viikko nyt voi hätätilassa olla maksimi, mutta että jatkuvasti , usein ja viikkotolkulla - se on kyllä hölmöyttä.
Mä olen todennut että mulla ei taida kylläisyyden tunne toimia normaalisti. Justiinsa tunti sitten söin lounaan. Nyt on nälkä. Eilen illalla söin kolme kulhollista omenakaurapaistosta ja vasta kolmannen jälkeen oli aavistus siitä että nyt taisi ehkä riittää.
Tuo nainen oli jotenkin maaninen (älkää ottako kirjaimellisesti). Pähkäili, että mökillä on varmaan vähän vaikea kuntoilla. Itse taas mietin, että mikä sen parempi paikka liikkua eri tavoin ja päälle vielä luonnon rauhaa stressitasojen tiputukseen. Ei, piti vetää vähän överiksi ja suorittamiseksi ja lähteä jonnekin "honoluluun" joogaretriittiin tai mitä ikinä olikaan. Oikeasti! Rauhoitu, hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI kiikkuu siinä 25 kohdalla, on ollut joskus lähes 30 eli ei ainakaan lihota minua. Tosin eipä tuo paino tunnu putoavankaan, vaikka max 1500 kaloria päivisin syön.
Syöt liian vähän. En tiedä minkä pituinen olet mutta tuo määrä ei ole kyllä hyvä laihdutuksen energiamäärä kenellekään. Sulla on aineenvaihdunta varmaan ihan jumissa. Mulla on syömishäiriö ja söin vuosia 1200kcal eikä paino tippunut. Nostin kalorit ensin 1500kcal ja lopulta 2000kcal ja aineenvaihdunta lähti taas käyntiin. Nyt syön noin 1800kcal ja lenkkeilen päivittäin ja paino tippuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nainen oli jotenkin maaninen (älkää ottako kirjaimellisesti). Pähkäili, että mökillä on varmaan vähän vaikea kuntoilla. Itse taas mietin, että mikä sen parempi paikka liikkua eri tavoin ja päälle vielä luonnon rauhaa stressitasojen tiputukseen. Ei, piti vetää vähän överiksi ja suorittamiseksi ja lähteä jonnekin "honoluluun" joogaretriittiin tai mitä ikinä olikaan. Oikeasti! Rauhoitu, hyvä ihminen.
Samat fiilikset. Piti lähteä kurittamaan läskejä pois viikon ohjelmalla, jota ei mitenkään voi jatkaa arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni ei syö vähemmän? Ylipainoon liittyy se, että ruokahalu on ylivirittynyt ja ruokaa voisi syödä vaikka kuinka paljon, aina on nälkä. Ongelmat ovat jossain aivoissa ja nälän hallinnassa, aineenvaihdunnan muutoksissa, psykologisissa syissä ym Syömisestä myös saa paljon mielihyvää, sekin ruuan palkitseva vaikutus voi käydä vähän ylikierroksilla. Yritykset päättyvät repsahdukseen nopeasti. Kyllä sitä syyttää itseään ja heikkoa itsekuria mutta reilusti lihavan ongelma on monimutkaisempi.
Roskaruuan ominaisuus, noita ruokahalun ylivirittäytymisjuttuja lisätään siihen, ihan kuin limutkin on suolavettä jossa suolan maku on peitetty sokerilla.. tarkoituksena ettei janoa voi sammuttaa vaan juo aina vain enemmän ja enemmän.
Ei kannata syödä eineksiä yms puolvalmisteita. Pelkkiä raaka aineita, eikä eineksistä välty ravintoloissa.
MTV uutisista:
"Pussiruokailun vuoksi Ukkolan paino on heittelehtinyt, jonka lisäksi syöminen on lopulta muotoutunut epäterveelliseen kontrollointiin ja aineenvaihdunnan hidastumiseen.
– Se on ollut iso ongelma itselleni. En syö mitään roskaruokaa, vaan paljon dieettipusseja. Jääkapistani löytyi dieettipussen vuori, hän paljastaa.
Ukkola nimeää laihdutuksen estäjäksi myöskin stressin.
– Tykkään työstäni niin paljon, etten koe sitä stressinä."
A) aineenvaihdunnan hidastumisesta laihdutuksien takia ei ole mitään tieteellistä näyttöä
B) eli onko sitä stressiä vai ei? Ei koe stressiä mutta nimeää sen syyksi...
Esim ketogeeninen olisi varmasti paljon parempi kuin nuio pussiruoat.