Sanna Ukkolan 20 vuoden laihdutus
Ensinnäkin nostan hattua Ukkolalle siitä, että rohkeni julkisesti kertoa asiasta.
Ja samantien en voi kuin hämmästellä, että toimittajana työskentelevä henkilö on noin tietämätön, että kuvittelee pussikeitoilla saavansa tuloksia aikaan...
Kommentit (43)
Miten kukaan menee ostelemaan jotain pussikeittoja tai laihdutuspatukoita?
Miksei aikuinen ihminen tajua, että joko niitä on syötävä loppuelämä, tai paino nousee takaisin heti kun niiden syönnin lopettaa?
Haloo.
Ainoa keino pysyvään painonpudotukseen on ruoan määrän ja laadun muutos. Liikunnankin voi jättää pois. Sapuska on se mikä lihottaa ja laihduttaa.
Noh, toimittajat opiskelevat tiedotusta, eivät ravitsemusta. Ja juu, helppo heitellä kivillä ulkopuolelta. Oon itsekin Sannan tapaan asunut Lontoossa töissä ja opiskelemassa ja turposin siellä lyhyessä ajassa nuorena melkein 10 kg. Kun sieltä tulin, niin kesti pari vuotta että sain painon laskemaan lopullisesti.
Joo noi korvikkeet voi laihduttaa hetkellisesti mutta mitään pysyvää niillä ei valitettavasti saa.
Olen laihduttanut 24 vuotta ja ylipainoa on varmaan nyt 50 kiloa. Välillä olen jotenkuten saanut itseni normaalin painon ylärajoille tai melkein ja pysynytkin siinä jonkun kuukauden, mutta aina kilot on tulleet korkojen kera takaisin. Nyt pitäisi saada varmaan jo lääkitystä ja leikkaus. Olen vetänyt pussikuureja varmaan kymmenkunta ja laskenut vuosia kaloreita, ostanut keto ja vhh valmennuksia ym ja ongelma vaan pahenee. Nyt en enää saa otetta.
Vierailija kirjoitti:
Karppaus ja vhh-ruokavalio ovat ainoita, jotka oikeasti toimivat. Ainakin itselläni on näin. Mutta ne vaativat itsekuria ja myös ryhmäpaineen vastustuskykyä.
Ei nekään kaikilla toimi. Esim. minulla ei. Hyvää se ruoka kyllä oli, enkä myöskään lihonut.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut 24 vuotta ja ylipainoa on varmaan nyt 50 kiloa. Välillä olen jotenkuten saanut itseni normaalin painon ylärajoille tai melkein ja pysynytkin siinä jonkun kuukauden, mutta aina kilot on tulleet korkojen kera takaisin. Nyt pitäisi saada varmaan jo lääkitystä ja leikkaus. Olen vetänyt pussikuureja varmaan kymmenkunta ja laskenut vuosia kaloreita, ostanut keto ja vhh valmennuksia ym ja ongelma vaan pahenee. Nyt en enää saa otetta.
Otan osaa. Keto- ja VHH-uskovaiset pitäytyvät samassa sadussa, mitä hokevat jatkuvasti kaiken pelastajana. Ja syyttelevät ihmisiä laiskuudessa "kun kaikki laihtuu ketolla ja vhhlla". Ei se niin mene.
En usko, että olisi pelkästään noita syönyt noin kauan! Luultavasti mässännyt aina välillä ja sit taas vetänyt pusseilla jonkun aikaa.
En ole kyllä tajunnut noita pussidieettejä ikinä. Eikö silloin, kun saa syödä vain vähän, halua syödä mieluummin jotain hyvää ja tuoretta?
Vierailija kirjoitti:
Miksei aikuinen ihminen tajua, että joko niitä on syötävä loppuelämä, tai paino nousee takaisin heti kun niiden syönnin lopettaa?
Haloo.
Ainoa keino pysyvään painonpudotukseen on ruoan määrän ja laadun muutos. Liikunnankin voi jättää pois. Sapuska on se mikä lihottaa ja laihduttaa.
No monelle on ongelma säännöllinen syöminen. Siihen noi pussikeitot ja patukat auttaa, koska ateria on helposti ja nopeasti saatavilla, ei tarvitse laskea kaloreita ja varmasti aterioiden välillä tulee nälkä, niin ettei ateria jää väliin.
Miksi moni ei syö vähemmän? Ylipainoon liittyy se, että ruokahalu on ylivirittynyt ja ruokaa voisi syödä vaikka kuinka paljon, aina on nälkä. Ongelmat ovat jossain aivoissa ja nälän hallinnassa, aineenvaihdunnan muutoksissa, psykologisissa syissä ym Syömisestä myös saa paljon mielihyvää, sekin ruuan palkitseva vaikutus voi käydä vähän ylikierroksilla. Yritykset päättyvät repsahdukseen nopeasti. Kyllä sitä syyttää itseään ja heikkoa itsekuria mutta reilusti lihavan ongelma on monimutkaisempi.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä tajunnut noita pussidieettejä ikinä. Eikö silloin, kun saa syödä vain vähän, halua syödä mieluummin jotain hyvää ja tuoretta?
Se hyvä ja tuore herättää nälän ja pitää ajatukset ruuassa. Pussikeitoilla taas nälkää ei sanalla tavalla tule. Lisäksi niissä on hyvin selkeää, syödään vain ne pussit ilman poikkeuksia, ilman ajattelua.
Mutta eiväthän ne tosielämässä toimi, kun pitäisi saada ne aidot ruokatottumukset muutettua. Mutta ymmärrän hyvin, mikä niissä vetoaa.
Minulla on aina ollut ylipainoa ja olen siitä hieman katkera isälleni. Olisi ottanut itselleen hieman hoikemman naisen, niin minullakin olisi paremmat geenit.
Vierailija kirjoitti:
Idea on, että päivän pussiannoksista saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Ei tule mitään puutoksia (paitsi kalorivajaus, joka on tietysti tavoitteenakin). Jos vain omin päin napsii jotain hyvää, siinä ei välttämättä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Haloo.
Tämän mukafaktan voisi jo unohtaa. Liikunta vaikuttaa oleellisesti. Kävelylenkki ei nollaa pullapitkoa, mutta aktiiviliikkuja polttaa enemmän energiaa kuin sohvaperuna. Esim. kesällä kun kävin harrastamassa erästä lajia, mahalla ollut ylimääräinen pieni vararengas katosi heti, vaikka söin koko ajan samalla tavalla. Kyse on siitä paljonko liikkuu ja paljonko syö.
Mitään linkkiähän ei toki kannata tähän laittaa. Tietäjät tietää. (puuh!)
Olen yrittänyt pussikuureja mutta mulla on oikein kiljuva ja vihainen nälkä sekä hermostunut olo kun aloitan. Samaan aikaan pitäisi jaksaa pitkiä työpäiviä ja olla ystävällinen. Ei niistä tule mitään. Varmaan ekat 10 kg saisi kuukaudessa pois jos vain pää kestää.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt pussikuureja mutta mulla on oikein kiljuva ja vihainen nälkä sekä hermostunut olo kun aloitan. Samaan aikaan pitäisi jaksaa pitkiä työpäiviä ja olla ystävällinen. Ei niistä tule mitään. Varmaan ekat 10 kg saisi kuukaudessa pois jos vain pää kestää.
Popsi porkkanoita ja omenoita, ne täyttää mahan yllättävän hyvin.
Karppaus ja vhh-ruokavalio ovat ainoita, jotka oikeasti toimivat. Ainakin itselläni on näin. Mutta ne vaativat itsekuria ja myös ryhmäpaineen vastustuskykyä.