Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi tai missä vika, kun on kokoajan huono omatunto?

Vierailija
26.08.2021 |

Jotenkin sellainen ahdistava/levoton olo. Tuntuu että pitäisi tehdä kokoajan enemmän, eri tavalla, paremmin.. Työnteolla saan sen hetkeksi taka-alalle, eli teen ihan järjettömän paljon töitä,kunnes olen vaan niin väsynyt että en jaksa enää ajatella. Silloin en myöskään murehdi riittääkö rahat, koska ne varmasti riittää.

Mutta jos teen vähemmän töitä, niin on sellainen huono omatunto jatkuvasti kaikesta. Olen huono äiti (ok olen huono äiti silloinkin kun teen liikaa töitä), huono työntekijä, huono ihminen ylipäänsä. On huoli riittääkö rahat (ei ole mitään todellista pelkoa, vaikka tulot ovatkin epäsäännölliset).

Olen huono ihminen, kun en käy katsomassa sairasta vanhempaani, joka pahoinpiteli minua lapsena, en käy sukulaisteni haudoilla, en siivoa tarpeeksi hyvin, en vietä lasten kanssa tarpeeksi kahdenkeskistä aikaa, en anna heille aina hyvää esimerkkiä kaikissa tilanteissa, en tee mitään hyväntekeväisyystyötä, en tee koulutustani vastaavaa työtä, en kutsu tarpeeksi usein kavereitani kylään, jos koskaan…

Onko kenelläkään samanlaisia ajatuksia? Olenko ihan toivoton tapaus?

Kommentit (29)

21/29 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tuota ongelmaa. En edes ihan ymmärrä tuota ajattelutapaa, jota kuvailit.

Minulle huono omatunto tulee siitä, jos olen tehnyt jotain väärin tai jos olen ollut auttamatta jotakuta, joka olisi tarvinnut apua ja jota olisin voinut auttaa. Viimeksi mainittu tarkoittaa siis jotain tiettyä selkeää tilannetta eikä epämääräistä ja kaikenkattavaa "aina voi tehdä enemmän"-ajattelua.

Pääpaino on kyllä siinä, että pyrin olemaan tekemättä väärin.

Minulla on tietyt asiat, joita teen toisten hyväksi jatkuvasti. Tykkään niiden tekemisestä. Kun olen tehnyt ne, en enää ajattele, mitä seuraavaksi voisin tehdä.

Olen kai luonnostani melko armollinen itselleni kuten sanotaan. 

Sekin ehkä auttaa tässä, että itse on suht vähäosainen. Voisin kuvitella, että jos minulla olisi paljon rahaa, potisin ehkä huonoa omaatuntoa siitä, etten anna tarpeeksi rahaa hyväntekeväisyyteen tms.

Vierailija
22/29 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on elämää se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perfektionistit ja kontrollifriikit ovat ikäviä ihmisiä.

Vierailija
24/29 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tuosta itseni. Olen viime aikoina perehtynyt aiheeseen ”onnettomat aivot”, geenien ja aivokemian vaikutukseen ihmisen onnellisuuteen, ja myös yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön. Jokin perusvika pitää päässä olla, kun jatkuvasti tuntee pahaa mieltä, riittämättömyyttä ja syyllisyyttä, vaikka kaikki on ”hyvin”. En keksi muuta kuin että jotain häikkää pitää olla aivokemiassa.

Neurobiologisesti aivot toimivat kasvatuksen ja kokemusten kautta muodostuvista ajatus- ja toimintamalleista, jotka aktivoivat tiettyjä hermoverkostoja. Ongelma ei ole  yleensä lähtökohtaisesi aivokemiassa vaan siinä, että ihminen sopeutuu ja addiktoituu tiettyihin reaktio- ja toimintatapoihin, jotka tuottavat hermostossa tuttuja neurokemiallisia ja hormonaalisia vasteita.  Koska ennustettavuus ja tuttuus on ihmisen kokemusmaailmassa erittäin tärkeää, voi myös erittäin ahdistavat ja kipuakin tuottava reaktio- ja ajatusmallit olla eräällä tavalla addiktoivia, koska ne tuottavat koheesiota ihmisen minuuden kokemuksessa ja elämässä. Ne kertovat siitä, että elät tutussa vanhassa todellisuudessa, joka toimii omaksumiesi mallien tuottamien ennusteiden mukaisesti ja tuottavat tuttuja ja turvallisia tuntemuksia kehossa. Kyse ei ole tietoisesta prosessista vaan puoliautomatisoituneissa opituissa tavoissa, vähän kuin pyörällä ajo tai kättely tiettyjen sosiaalisten singaalien läsnäollessa. Ihmiset näin luovat illuusion siitä, että he ovat geeniensä ja aivokemiansa vankeja, vaikka oikeasti on olemassa vapaus toimia ja ajatella toisin. Se vain on vaikeaa, koska se edellyttää syvällistä muutosta ihmisen kokemusmaailmassa. 

Vierailija
25/29 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tuosta itseni. Olen viime aikoina perehtynyt aiheeseen ”onnettomat aivot”, geenien ja aivokemian vaikutukseen ihmisen onnellisuuteen, ja myös yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön. Jokin perusvika pitää päässä olla, kun jatkuvasti tuntee pahaa mieltä, riittämättömyyttä ja syyllisyyttä, vaikka kaikki on ”hyvin”. En keksi muuta kuin että jotain häikkää pitää olla aivokemiassa.

Neurobiologisesti aivot toimivat kasvatuksen ja kokemusten kautta muodostuvista ajatus- ja toimintamalleista, jotka aktivoivat tiettyjä hermoverkostoja. Ongelma ei ole  yleensä lähtökohtaisesi aivokemiassa vaan siinä, että ihminen sopeutuu ja addiktoituu tiettyihin reaktio- ja toimintatapoihin, jotka tuottavat hermostossa tuttuja neurokemiallisia ja hormonaalisia vasteita.  Koska ennustettavuus ja tuttuus on ihmisen kokemusmaailmassa erittäin tärkeää, voi myös erittäin ahdistavat ja kipuakin tuottava reaktio- ja ajatusmallit olla eräällä tavalla addiktoivia, koska ne tuottavat koheesiota ihmisen minuuden kokemuksessa ja elämässä. Ne kertovat siitä, että elät tutussa vanhassa todellisuudessa, joka toimii omaksumiesi mallien tuottamien ennusteiden mukaisesti ja tuottavat tuttuja ja turvallisia tuntemuksia kehossa. Kyse ei ole tietoisesta prosessista vaan puoliautomatisoituneissa opituissa tavoissa, vähän kuin pyörällä ajo tai kättely tiettyjen sosiaalisten singaalien läsnäollessa. Ihmiset näin luovat illuusion siitä, että he ovat geeniensä ja aivokemiansa vankeja, vaikka oikeasti on olemassa vapaus toimia ja ajatella toisin. Se vain on vaikeaa, koska se edellyttää syvällistä muutosta ihmisen kokemusmaailmassa. 

Tuo vaikuttaa aika toivottomalta.. Eli jos on kokenut traumaattisen lapsuuden, kaltoinkohtelua ym, niin sitten hakeutuu aikuisenakin kaltoinkohdelluksi.

Vierailija
26/29 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt sellaista, että olisit vaan huono ihminen?

Vierailija
27/29 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jotkut lääkärit määrää noita sieniä?

Vierailija
28/29 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/29 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä suurin osa on vaan perseestä. Näin se on. Mitä vanhemmaksi ja viisaammaksi tulee, ymmärtää sen paremmin. Ja etenkin jos on oikeasti kohdeltu huonosti niin ymmärrettävää ajatella noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi