Aiti "pahoinpiteli" kääretortun takia
Sattui varmaan hirveästi voi helvetti tätä maailmaa...
Äiti pahoinpiteli kääretortun takia
Torstai 25.9.2014 klo 23.39
Kääretortun katoamisesta suuttunut savolaisnainen työnsi 14-vuotiaan kasvattityttärensä pään pakastimeen.
Tapahtuma-aikaan 14-vuotias tytär kertoi Etelä-Savon käräjäoikeudelle saapuneensa viime vuoden huhtikuussa koulusta kotiin, jolloin äiti oli ollut häntä ovella vastassa ja tiedustellut, mitä tytär on mennyt tekemään. Tytär ei osannut vastata äitinsä esittämään kysymykseen.
Tyttären mukaan äiti suivaantui hänen vastauksestaan niin paljon, että löi häntä avokämmenellä poskelle ja vei hänet hiuksista vetäen omaan huoneeseen.
Huoneessa tyttärelle selvisi, että äiti oli hänelle vihainen, koska hän oli laittanut likaisia vaatteita puhtaille vaatteille tarkoitettuun koriin.
Tyttären mukaan äiti jatkoi edelleen tivaamista, mitä muuta hän oli mennyt tekemään, ja vei hänet hiuksista vetäen pakastimen luokse.
- Mitä olet ottanut? tytär kertoi äidin kysyneen häneltä avonaisen pakastimen edessä.
Tytär ei uskaltanut myöntää ottaneensa pakastimesta vieraille varattua kääretorttua, jolloin tivaamista jatkanut äiti työnsi hänen päänsä pakastimen sisään.
Kääretortun katoamisesta suuttunut äiti tehosti tivaamista edelleen lyömällä tytärtään kuivauslastalla jalkoihin ja selkään, jolloin tytär vihdoin tunnusti tekonsa.
Tunnustuksen jälkeen äiti veti tyttärensä hiuksista omaan huoneeseen, jossa tytär alkoi kertomansa mukaan siivoamaan.
"Räväkkä puhuttelu"
53-vuotias savolaisnainen kiisti käräjäoikeudelle, että hän olisi tehnyt väkivaltaa entiselle sijoituslapselleen.
Nainen oli lisäksi sitä mieltä, että jos käräjäoikeus katsoo hänen syyllistyneen johonkin rikokseen, niin kyse voi olla korkeintaan lievästä pahoinpitelystä.
Käräjäoikeus piti tapahtuma-aikaan 14-vuotiaan tytön kertomusta uskottavampana kuin naisen kertomusta "pitkästä ja räväkästä puhuttelusta".
- Asianomistaja on kertonut johdonmukaisesti koko prosessin ajan tapahtumista. Lisäksi kertomus on ollut yksityiskohtainen ja realistinen. Asianomistaja on kertonut tapahtumista heti samana päivänä (hyvän ystävänsä äidille), jonka kertomus ja havainnot ovat tukeneet asianomistajan kertomusta, käräjäoikeus totesi.
Kommentit (45)
Lapselle kuuluu asettaa rajat. Tässä tapauksessa kääretorttu...
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:07"]
Ei se mikään ÄITI ollut.
[/quote]
No ei teknisesti, mutta tarina ei kerro, jos tyttö on oppinut ajattelemaan niin, esim. ollut sijoitettuna ihan pienestä asti. Kauhea tarina, mutta naisten väkivaltainen käytös ei saisi tulla niin yllätyksenä aina, tämän sijaisäidin oma rakkaudeton kohtelu ja tunteista piittaamattomuus aikoinaan lapsuudessa altistavat seuraavan sukupolven juuri tällaiseen. Eli vaikka häntä ei olisi kuritettu ja lyöty niin jos on mitätöity monin tavoin niin tulos on juuri tämä. Törkeäähän tuo silti oli ja ihme ettei se kasvattiäiti ollut hakenut itselleen apua!!
[/quote]
Ja mistäs sinä tiedät rakkaudettomuudesta jos et ole tuo äiti itse? Kyllä minä tiedän monta pilalle hemmoteltua kultalellikkiä joista on kasvanut väkivaltaisia paskoja. Ei kaikki ole lapsuudesta kiinni, joillekin ei vaan ole suotu empatiakykyä.
[/quote]
Itse asiassa ylenpalttinen curling-vanhemmuus onkin juuri yksi keino jolla kasvatetaan narsisteja, toinen on se kaltoinkohtelu.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:07"]
Ei se mikään ÄITI ollut.
[/quote]
No ei teknisesti, mutta tarina ei kerro, jos tyttö on oppinut ajattelemaan niin, esim. ollut sijoitettuna ihan pienestä asti. Kauhea tarina, mutta naisten väkivaltainen käytös ei saisi tulla niin yllätyksenä aina, tämän sijaisäidin oma rakkaudeton kohtelu ja tunteista piittaamattomuus aikoinaan lapsuudessa altistavat seuraavan sukupolven juuri tällaiseen. Eli vaikka häntä ei olisi kuritettu ja lyöty niin jos on mitätöity monin tavoin niin tulos on juuri tämä. Törkeäähän tuo silti oli ja ihme ettei se kasvattiäiti ollut hakenut itselleen apua!!
[/quote]
Ja mistäs sinä tiedät rakkaudettomuudesta jos et ole tuo äiti itse? Kyllä minä tiedän monta pilalle hemmoteltua kultalellikkiä joista on kasvanut väkivaltaisia paskoja. Ei kaikki ole lapsuudesta kiinni, joillekin ei vaan ole suotu empatiakykyä.
[/quote]
No näkeehän sen nyt sokea Reettakin. Että väkivaltaa aiheuttaa tunteiden huomioimattomuus ja rakkaudeton kasvattaminen. Hylkääminen. Hemmotelulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Hemmotella voi yhdellä kädellä ja jättää tunteista piittaamatta toisella. En silti puolusta tekijän tekoa, sehän on täysin törkeä.
Mun mielestä tälläinen asia pitäisi pystyä sopimaan. kasvattitytär pyytää anteeksi pyykkien sekoittamista ja ei syö vierasvaroja salaa, sijaisäiti lupaa olla käymättä käsiksi ja olla työntämättä pakkaseen mitään sinne kuulumatonta. Molemmat varmasti tietävät toimineensa väärin, mutta näistä opitaan.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:05"]
...äiti oli ollut häntä ovella vastassa ja tiedustellut, mitä tytär on mennyt tekemään.
[/quote]
Ai luoja miten mä vihasin tätä. Isällä oli tapana kysyä samalla tavalla. Ihan tyhjästä pölähtää paikalle, tuijottaa ja puhisee vihaisena ja hampaitten välistä sihauttaa juuri tuon:"Mitäs on tullut tehtyä?" Sitten lennätettiin niskavilloista sinne tänne kun et juuri nyt siihen hätään osannut arvata että mistähän helvetistä on kyse tällä kertaa.
Välillä oli ihan aiheellista, yleensä reilusti liioiteltu kohtaus. Oli joo vaikeaa ja stressaavaa aikaa vanhemmille mutta yleensä kyse oli juuri tuon laatuisista asioista, söin salaa jotain tai oli joku tavara laittamatta paikalleen. Ei uskoisi ukkoa nykyään samaksi mieheksi.
Joo, anteeksi avautuminen. Jatkakaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:23"]
Mun mielestä tälläinen asia pitäisi pystyä sopimaan. kasvattitytär pyytää anteeksi pyykkien sekoittamista ja ei syö vierasvaroja salaa, sijaisäiti lupaa olla käymättä käsiksi ja olla työntämättä pakkaseen mitään sinne kuulumatonta. Molemmat varmasti tietävät toimineensa väärin, mutta näistä opitaan.
[/quote]
Haista nyt paska. Osaatko esimerkiksi suhteuttaa?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:23"]
[/quote]
Haista nyt paska. Osaatko esimerkiksi suhteuttaa?
[/quote]
Ei nyt yksi kääretorttu ole niin iso juttu, tai vaikka olisi tyhjentänyt koko pakastimen. Haloo!
Av-mammathan on monessa ketjussa itsekin myöntäneet pahoinpitelevänsä lapsia, siksi puolustelevat näitä "pakastajia".
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:17"]
Tämä ei ole naurun aihe, oletteko itse äiteinä toimineet samoin, jotka vedätte tämän ihan läskiksi?
[/quote]
Mä tavallaan ymmärrän ja en ymmärrä äitiä. Itse en kääretortusta suuttuisi noin kovasti mutta tietysti jos vieraat on tulossa samana päivänä ja kauppa ei ihan vieressä mutta tyttö saisi mennä hakemaan uuden kääretortun ja näin tässäkin on voinut tilanne lähteä jos tyttö on kieltäytynyt ja jopa haistattanut...Pyykeissä on todella ärsyttävää jos joku laittaa likaisia puhtaiden joukkoon. Jokainen tietää tämän!! Se on tahallista tai ainakin välinpitämättömyyttä kaikkea sitä kohtaan mitä äiti lasten puolesta jatkuvasti tekee.
Vaikka en hyväksy väkivaltaa kasvatusmuodossa missään tilanteissa jotenkin voisi ymmärtää että vanhemmalla tai sijaisvanhemmalla palaa pinna jossain toisenlaisessa äärimmäisen raivostuttavassa tilanteessa vaikka siinä että lapsi töykeästi haistattelee päin naamaa tai uhittelee vastaan ja jos ravostumisen aihe on ollut joku tosi vakava juttu vaikka alkoholin käyttö ja kännäily. Ja siis painotan että näissäkin vaikeissa tilanteissa pitäisi pitää maltti ja riita huutamisen tasolla.
Ikinä ei saa käydä käsiksi mutta mikä kauhistuttaa tässä tapauksessa on se että syytkin raivostumiseen oli varsin pieniä eli kasvattilapsen väärinteko ei mitenkään pitäisi aiheuttaa tuollaista raivoa kasvatti tai oikeassa vanhemmassa vaan korkeantaan turhaan syötö kääretorttu tai väärät pyykit pyykkikorissa pitäisi aiheuttaa vaan jonkinlaisen torumiskeskustelun normaalissa ihmisessä. Ihan sairasta tuollainen kasvastus tai käytös aikuiselta ihmiseltä.
Kauhistuttaa ajatella minkälaisia kasvattivanhempia tuolla on hoitamassa näitä kasvattilapsia. Ja sitten ulospäin näytetään niin kunnollista että, ollaan muka hyväntekijöitä kun vieraita lapsia hoidetaan ja kasvatetaan ja rahavirrat virtaa ja monissa tapauksissa ainoa motiivi ryhtyä kasvattivanhemmaksi on ollut se raha.
Tässä yhdessä ohjelmassa oli taannoin yksi kasvattiäiti jolla oli useita kasvattilapsia ja voi että missä linnassa se asui. Asumisen taso oli kyllä ihan lottovoittajan tasoa, ihan oikeasti. Neliömäärät hulppeita ja sisustus oli sieltä luxus, kalliimmasta päästä. Jotenkin henkilö ei vaikuttanut minun silmiini kovin lämpimältä äitihahmolta kuitenkaan. Kävi väkisinkin mielessä että kuinka suuressa roolissa kasvattivanhemmaksi ryhtymisessä on ollut se kaikki raha ja materiaali ja elintaso mitä sen kautta on saanut.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:23"] Mun mielestä tälläinen asia pitäisi pystyä sopimaan. kasvattitytär pyytää anteeksi pyykkien sekoittamista ja ei syö vierasvaroja salaa, sijaisäiti lupaa olla käymättä käsiksi ja olla työntämättä pakkaseen mitään sinne kuulumatonta. Molemmat varmasti tietävät toimineensa väärin, mutta näistä opitaan. [/quote] Haista nyt paska. Osaatko esimerkiksi suhteuttaa? [/quote] Ei nyt yksi kääretorttu ole niin iso juttu, tai vaikka olisi tyhjentänyt koko pakastimen. Haloo!
[/quote]
Niin juuri ja sitten se, että 14-vuotias on kuitenkin aikuisen armoilla vielä tuossa iässä, myös asennekasvatuksen suhteen. Miten tyttö oppii rakastamaan tuolla itseään? Ja nainen käytti fyysistä väkivaltaa, vaikka toinen oli syönyt kääretortun. Pyykkiepisodi on jo taas aivan naurettava, siis kenen elämä menee pilalle vääristä vaatteista pyyykkikorissa? Sen sijaan tuon tytön elämä menee oikeasti pilalle tuollaisessa kohtelussa ja ilmapiirissä. Ei ole kuin vuorokausi siitä, kun täällä oltiin huolissaan äidin kanssa, jonka 2-v. lasta oli sanottu kenties ehkä päiväkodissa tuhmaksi nukuttamisen yhteydessä. Että tulee traumoja. No entä sitten tämä tyttö??
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:32"]
Vaikka en hyväksy väkivaltaa kasvatusmuodossa missään tilanteissa jotenkin voisi ymmärtää että vanhemmalla tai sijaisvanhemmalla palaa pinna jossain toisenlaisessa äärimmäisen raivostuttavassa tilanteessa vaikka siinä että lapsi töykeästi haistattelee päin naamaa tai uhittelee vastaan ja jos ravostumisen aihe on ollut joku tosi vakava juttu vaikka alkoholin käyttö ja kännäily. Ja siis painotan että näissäkin vaikeissa tilanteissa pitäisi pitää maltti ja riita huutamisen tasolla.
Ikinä ei saa käydä käsiksi mutta mikä kauhistuttaa tässä tapauksessa on se että syytkin raivostumiseen oli varsin pieniä eli kasvattilapsen väärinteko ei mitenkään pitäisi aiheuttaa tuollaista raivoa kasvatti tai oikeassa vanhemmassa vaan korkeantaan turhaan syötö kääretorttu tai väärät pyykit pyykkikorissa pitäisi aiheuttaa vaan jonkinlaisen torumiskeskustelun normaalissa ihmisessä. Ihan sairasta tuollainen kasvastus tai käytös aikuiselta ihmiseltä.
Kauhistuttaa ajatella minkälaisia kasvattivanhempia tuolla on hoitamassa näitä kasvattilapsia. Ja sitten ulospäin näytetään niin kunnollista että, ollaan muka hyväntekijöitä kun vieraita lapsia hoidetaan ja kasvatetaan ja rahavirrat virtaa ja monissa tapauksissa ainoa motiivi ryhtyä kasvattivanhemmaksi on ollut se raha.
Tässä yhdessä ohjelmassa oli taannoin yksi kasvattiäiti jolla oli useita kasvattilapsia ja voi että missä linnassa se asui. Asumisen taso oli kyllä ihan lottovoittajan tasoa, ihan oikeasti. Neliömäärät hulppeita ja sisustus oli sieltä luxus, kalliimmasta päästä. Jotenkin henkilö ei vaikuttanut minun silmiini kovin lämpimältä äitihahmolta kuitenkaan. Kävi väkisinkin mielessä että kuinka suuressa roolissa kasvattivanhemmaksi ryhtymisessä on ollut se kaikki raha ja materiaali ja elintaso mitä sen kautta on saanut.
[/quote]
Luultavasti hirveät möröt naisen omassa mielessä taustalla, ei kukaan normaali ja tasapainoinen itsensä tunteva ihminen käyttäydy noin. Ja huom. valehteli oikeudessa, ettei ollut käynyt kiinni. Jos olisi kunnon ihminen, olisi itsekin pelästynyt käytöstään.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:31"]
Tämä ei ole naurun aihe, oletteko itse äiteinä toimineet samoin, jotka vedätte tämän ihan läskiksi?
[/quote]
Mä tavallaan ymmärrän ja en ymmärrä äitiä. Itse en kääretortusta suuttuisi noin kovasti mutta tietysti jos vieraat on tulossa samana päivänä ja kauppa ei ihan vieressä mutta tyttö saisi mennä hakemaan uuden kääretortun ja näin tässäkin on voinut tilanne lähteä jos tyttö on kieltäytynyt ja jopa haistattanut...Pyykeissä on todella ärsyttävää jos joku laittaa likaisia puhtaiden joukkoon. Jokainen tietää tämän!! Se on tahallista tai ainakin välinpitämättömyyttä kaikkea sitä kohtaan mitä äiti lasten puolesta jatkuvasti tekee.
[/quote]
Mä en ainakaan tee lasten puolesta koko ajan kaikkea, että sitten kilahtaisin, jos he eivät kunnioita mun turhia sääntöjäni. Sun pyykkikorisääntö on sun luoma, ei se lapselle ole mikään palvelus, että sä olet olemassa! Sähän olet vain pakollinen kodinpyörittäjä siellä. Jos joskus erehtyy, niin relaa vähän, äläkä korota itseäsi jollekin jalustalle. Kyllä sun hommas voisi joku muukin hoitaa. Esim. ne lapset itse.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:27"] Ei nyt yksi kääretorttu ole niin iso juttu, tai vaikka olisi tyhjentänyt koko pakastimen. Haloo!
[/quote]
Kääretorttu ei ole iso juttu. Varastaminen ja valehtelu on.
Ajatelkaas hieman...mitä jos kauppa on todella kaukana vaikka 30 km päässä?? Mitä jos vieraat on juuri tulossa ja huomaat että tarjottavat meni siinä? Pyykit on tässä vaan osa ihan varmasti vaikka sekin on todella ärsyttävää ja tahallista ja äitiä ei kunnioiteta yhtään. Joku sanoi jo että tyttö varasti ja sen jälkeen valehteli. Toiset on kuulkaa sellaisia ettei niistä saa irti totuutta puhumalla koskaan.
Toiset äidit pakastaa vauvoja ja toiset teinejä. Normipäivä vissiin tietyntyyppiselle ihmiselle.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 12:31"]
[/quote]
[/quote]
Mä en ainakaan tee lasten puolesta koko ajan kaikkea, että sitten kilahtaisin, jos he eivät kunnioita mun turhia sääntöjäni. Sun pyykkikorisääntö on sun luoma, ei se lapselle ole mikään palvelus, että sä olet olemassa! Sähän olet vain pakollinen kodinpyörittäjä siellä. Jos joskus erehtyy, niin relaa vähän, äläkä korota itseäsi jollekin jalustalle. Kyllä sun hommas voisi joku muukin hoitaa. Esim. ne lapset itse.
[/quote]
Turhia sääntöjä??? Ja sen kun jossakin näkisi että kakarat tekisi itse kotitöitä....ei olla pyydetty syntyä joten eletään sen mukaan.
Ja Suomen historia sai toisen pakastajäidin....
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 13:00"]
Ajatelkaas hieman...mitä jos kauppa on todella kaukana vaikka 30 km päässä?? Mitä jos vieraat on juuri tulossa ja huomaat että tarjottavat meni siinä? Pyykit on tässä vaan osa ihan varmasti vaikka sekin on todella ärsyttävää ja tahallista ja äitiä ei kunnioiteta yhtään. Joku sanoi jo että tyttö varasti ja sen jälkeen valehteli. Toiset on kuulkaa sellaisia ettei niistä saa irti totuutta puhumalla koskaan.
[/quote]
Vieraat tulossa, niin hakataan teini? Loogista toki. On on.
Onhan tuo melkoisen kyrpä ämmä. Toivottavasti saa kovan rangaistuksen.