Miksi sudet ei saa tapettua alle 30 kiloista ahmaa mutta ison koiran tappavat helposti?
Videon lopussa ahma vain rauhallisesti jatkaa matkaa eikä näytä pelkäävän susia.
Kommentit (49)
Luonnossa petoeläimet eivät itse asiassa ole kovinkaan hyviä saalistajia jos katsotaan onnistumisprosenttia. Muistaakseni esim. tiikerillä prosentti on aika alhainen. Paras onnistumisprosentti on sellaisella noin kotikissan kokoisella mustajalkakissalla.
Tämä ei johdu vaan siitä että saalistaminen on vaikeaa,vaan myös siitä mitä saalistetaan. Jostain pikkujyrsijästä tai linnusta ei ole mustajalkakissalle vaaraa, eli se voi kiihkeästi hyökätä jokaisen näkemänsä saaliseläimensä kimppuun. Sen sijaan tiikeri saalistaa monilla alueilla isokokoisia kauriita tms. joilla on sarvet ja sorkat, tai villisiat, jotka pystyvät laittamaan tiukasti kampoihin, joten tiikerin pitää aina tehdä tarkka riskianalyysi. Jos tiikeri haavoittuu vähänkin, sen vaikeuttaa seuraavaa saalistuskertaa ja on iso riski, koska urostiikerin pitää taistella sen reviirille tulevia muita uroksia vastaan sekä tiikeriemon pitää saalistaa pitääkseen poikaset hengissä. Haavoittuminen on siis asia jota pitää välttää, eli tiikeri jättää mielummin saalistuksen kesken kuin jatkaa tilanteeseen, jossa se käyttää liikaa energiaa tai on vaarassa saada osumaa itse.
Susilla on samanlaiset taktiikat. Esim. tuossa videossa ne käyvät katsomassa ahman vointia ja taistelukuntoa, ja kun havaitsevat ahman terveen ärhäkkääksi, ne jättävät homman kesken. Ahma usein pienenmäpänä eläimenä pistä kovan huudon ja shown pystyyn hämätäkseen isompia saalistajia. Joutuu varmaan havemmin tositoimiin karhua tai sutta vastaan. Saalis on sen verran pieni mutta vaarallinen ettei isommankaan saalistajan kannata joutua vaaraan ja tuhlata energiaa siihen. Videosta oletan että kyseessä kaksi nuorta sutta, jotka ovat enemmän uteliaita kuin saalistustarkoituksella liikeellä. Ahman kimppuun pitäisi käydä suuremmalla susijengillä että saataisiin varma saalis, mutta riskit susille minimoitua.
Wau, ahmasta tuli just mun suosikkiotus. Pieni otus, mutta niin sisukas. Painoa 9-25kg ja säkä 40-45cm eli sellaisen pienen keskikokoisen koiran kokoinen. Mikä muu peto saa häädettyä karhun puuhun ja paineltua itse perässä tai räjähtää susilaumalle niin pahasti, että nekin pakenevat.
Vierailija kirjoitti:
Wau, ahmasta tuli just mun suosikkiotus. Pieni otus, mutta niin sisukas. Painoa 9-25kg ja säkä 40-45cm eli sellaisen pienen keskikokoisen koiran kokoinen. Mikä muu peto saa häädettyä karhun puuhun ja paineltua itse perässä tai räjähtää susilaumalle niin pahasti, että nekin pakenevat.
Ahma on kuin persoonallisuushäiriöinen bodari. Kukaan ei halua olla sen lähettyvillä :D
Tuo salojen yksinäinen samoilija on ollut aina suosikkini. Otuksen asenne (ja hampaat & etenkin kynnet) vaan on niin ihailtava ja kun se saapuu paikalle, muut häipyvät, joko suosiolla tai sitten häntä koipien välissä.
Ainoan kerran kun olen koskaan vaelluksillani kunnolla pelästynyt kun laskin suksilla ahman tuoreelle porokaadolle. Jäljet tunnistaessani raadon ympärillä tuli kyllä pikakiire pois, sillä mikään ei ole niin häijy olento kuin "verihumalainen" saalistaan puolustava ahma, onnekseni otus oli tiessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahma on kuin persoonallisuushäiriöinen bodari. Kukaan ei halua olla sen lähettyvillä :D
Hei, älä pilaa tätä mun ihannointia nyt 😂 näin jo pienen sympaattisen äkäpussin ja nyt nään mömmöjä vetäneen sekopää bodarin 😂
On syytäkin pelätä sillä ahmalla on kovempi purentavoima kuin sudella ja karhulla.
Mistä saisi ahman lemmikiksi, siinä olisi pitbull ihmeissään jos erehtyisi ärhentelemään lenkkipolulla.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan, että luontodokumenttien ahkera tuijottaminen ei ole tähän saakka valaissut minua siitä, että peto voisi koettaa tappaa toisen pedon.
Olen muutaman kesän seuraillut kalasääskien pesäkameroita, petolintujahan ne ovat (kuten nimestä voi päätellä, syövät kalaa). Yhdeltä pesältä tappoi kanahaukka kaikki poikaset, toiselta korppi poikasen ja emon. Huuhkajakin on käynyt poikasen nappaamassa matkaansa, mutta siitä se pelastui.
En oikein tiedä, mikä noiden hyökkäysten tarkoitus näissä tapauksissa on. Ainakaan kanahaukka ei käynyt hakemassa tappamiaan poikasia ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät sudet jotain pitbulliakaan tapa ihan helposti.
Tässä ne tappaa kangal rotuisen koiran joka on yksi vahvimmista ja agressiivisimmista koiraroduista.
Kyllä susilauma koiran tappaa kangalinkin ja isokokoinen susi tappaa yksinkin koiran, mutta harvemmin ottavat riskiä loukkaantua. Jos kangal on koulitunut karaistunut niin antaa yksi yhteen ihan kunnon vastuksen sudelle. Laumanvartijoita pitäisi oikeastaan olla aika paljon muutama lähinnä varoittaa ja viivyttää kunnes ihminen ehtii apuun jos on lähistöllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ne tappaa kangal rotuisen koiran joka on yksi vahvimmista ja agressiivisimmista koiraroduista.
Mikä otus tuossa etualalla haahuilee? Onko se toinen koira, joka vain katselee kun kaveri viedään, vai vähän epäsosiaalisempi susi?
Siinä ahmavideossahan yläoikealla lopussa lylersi toinen ahma.
Koira alistuu sudelle ahma ei.
Joku syksy pyöri video missä hirvikoira ei alistunut susille niin susilauma lopulta lähti.
Ei ole sudet vielä lähteneet hippasille minun koirien kanssa, vaikka susia tässä pyörii ihan reilusti tällä alueella. Susi on älykäs eläin, ei edes yritä jos tietää olevansa alakynnessä.
Minulla siis kolme kaukkaria suojelemassa pihan eläimiä.
Mitä tulee ahmoihin, se on ainoa peto joka saisi niin sanotusti vetelät housuun kohdatessa. Jumalattoman vahvoja petoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä otus tuossa etualalla haahuilee? Onko se toinen koira, joka vain katselee kun kaveri viedään, vai vähän epäsosiaalisempi susi?
Siinä ahmavideossahan yläoikealla lopussa lylersi toinen ahma.
Koira etualalla mutta ei uskalla mennä auttamaan toista koiraa sillä susia on seitsemän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurja video! Tunnustan, että luontodokumenttien ahkera tuijottaminen ei ole tähän saakka valaissut minua siitä, että peto voisi koettaa tappaa toisen pedon. Olen siis kuvitellut, että karnivorit ensisijaisesti hyökkäilevät herbivorien kimppuun - paitsi toki jos on saaliista kiistaa tai muuta sen tapaista.
Ahmallahan on ihan huikean isot jalat ja mahtavat kynnet, mutta tässä se ei edes niitä käytä. Liikkeetkin on kuin hidastetusta elokuvasta. Outoa, että toinen susi varsinkin luovutti varsin nopeasti!
Et ole tainnut katsoa montaakaan dokua missä on mitään gepardeista. Niitä ja niiden pentuja tappavat ihan kaikki muute savannien pedot. Ja leijonat ja hyeenat ahdistelee toisiaan (tappavatkin jos voivat, yleensä tosin ahdisteltu pääsee karkuun) ihan säännöllisesti. Lisäksi ainakin jotkin jaguaarit syö kaimaaneja Amazonin tienoilla ihan tavallisena saaliina, isot käärmeet syö joskus pieniä krokotiileja (ei siis vain poikasia vaan pieniä lajeja) tai muita käärmeitä - ns. "kuningaskobra" (ei ole oikea kobra) ei syökään muuta kuin toisia käärmeitä, aikuisena ainakaan. Hait ja hammasvalaat myös tappavat toisiaan jos voivat.
Yleensä pedot pyrkivät näin vähentämään kilpailua ravinnosta, mutta monet kyllä myös ihan syövät tappamansa, vaikkei ruoaksi saalistus se alkuperäinen syy olisi ollutkaan.
Ja kasvissyöjä virtahepo hyökkää kaikkien kimppuun poislukien norsut.
Ne on afrikan vaarallisimpia eläimiä.
Ahma on peto, joka ta-pp-aa syödäkseen elämänsä jokaisena päivänä, kuten susikin. Petoeläimet eivät ota tarpeettomia riskejä saalistaessaan, joten susi ei tietenkään käy sen kimppuun.
Isostakaan koirasta ei taas ole sudelle minkäänlaista vastusta. Laumanvartijoidenkin teho perustuu yllätykseen: peto keskeyttää saalistuksen kun jotain yllättävää tapahtuu (lammaslaumasta nousee ei-lammas, joka muistuttaa etäisesti itseä). Koska niitä riskejä ei voi ottaa, jos tahtoo olla metsästyskunnossa huomennakin.
Ahmalla on myös sutta isompi puruvoima. Koiralla, sutta isommallakin, merkittävästi pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli toinen kangal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurja video! Tunnustan, että luontodokumenttien ahkera tuijottaminen ei ole tähän saakka valaissut minua siitä, että peto voisi koettaa tappaa toisen pedon. Olen siis kuvitellut, että karnivorit ensisijaisesti hyökkäilevät herbivorien kimppuun - paitsi toki jos on saaliista kiistaa tai muuta sen tapaista.
Ahmallahan on ihan huikean isot jalat ja mahtavat kynnet, mutta tässä se ei edes niitä käytä. Liikkeetkin on kuin hidastetusta elokuvasta. Outoa, että toinen susi varsinkin luovutti varsin nopeasti!
Et ole tainnut katsoa montaakaan dokua missä on mitään gepardeista. Niitä ja niiden pentuja tappavat ihan kaikki muute savannien pedot. Ja leijonat ja hyeenat ahdistelee toisiaan (tappavatkin jos voivat, yleensä tosin ahdisteltu pääsee karkuun) ihan säännöllisesti. Lisäksi ainakin jotkin jaguaarit syö kaimaaneja Amazonin tienoilla ihan tavallisena saaliina, isot käärmeet syö joskus pieniä krokotiileja (ei siis vain poikasia vaan pieniä lajeja) tai muita käärmeitä - ns. "kuningaskobra" (ei ole oikea kobra) ei syökään muuta kuin toisia käärmeitä, aikuisena ainakaan. Hait ja hammasvalaat myös tappavat toisiaan jos voivat.
Yleensä pedot pyrkivät näin vähentämään kilpailua ravinnosta, mutta monet kyllä myös ihan syövät tappamansa, vaikkei ruoaksi saalistus se alkuperäinen syy olisi ollutkaan.
Kasvissyöjä virtahevolla sattuu olemaan vitunmoiset kulmahampaat millä on hyvä hyökkäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiselle vaarallisimmat eläimet Afrikassa taitavatkin olla virtahepo, sarvikuono ja se isosarvinen lehmäelukka, jonka nimeä en muista. Kaikki äärettömän aggressiivisia ärsytettynä, ja pitävät aika pientäkin häiriötä ärsytyksenä.
Pedot ovat paljon varovaisempia ihmisen kanssa.
Ahma on villi petoeläin.
Koira on lällyksi kotieläimeksi jalostettu susi.
Koira on petoeläin, vaikka tietysti hieman ihmisen vesittämä sellainen. Äkkiä se luonnossa kuitenkin villiintyy ja oppii selviytymään petona.