Eläkeikä nousi! Koskee vuonna 1955 ja myöhemmin syntyneitä!
Kommentit (44)
Ok. Mihin työttömät työnnetään. Muksi mamuja ja eläkeläisiä pitää työllistää.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 23:00"]
Minä taas uskon, että hyvätuloiset johtajat mielellään jatkavat kevyissä hommissaan vanhanakin, kun me pienituloiset sairaanhoitajat irtisanoudumme ennen eläkeikää, koska emme yksinkertaisesti jaksa.Sitten yritämme vaatimattomasti kituuttaa loppuelämämme.
[/quote]
Mietipä, miksi Akava hannaa vastaan nyt eläkeneuvotteluissa karttuman poistumista vastaan. Ettei vain siksi, että kivat, helpon työn, pitkän kesän omaavat opettajat ja muut kamunsa saisivat vielä tuplakarttuman, kun fyysisen työn duunarit, keittäjät, sihteerit, siivoajat jne. pikku palkoilla pitäisi kitkuttaa tappiin saakka, kun ei kestä kunto karttumiin saakka. Painu vittuun Akava!
Täällähän on ihan mielenkiintoinen politiikka moderoinnissa. Tämäkin viesti poistetaan. Kunnallisia virkamiehiä ei saa arvostella, koska karttuma ja tyhjäntoimitus + nepotismi. Mutta viralliset eläkesäädökset tiettyjen alojen suhteen = ollaan hiljaa, koska eläke 55 vuotta, se korvaa kaiken. Karttumista viis.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:56"]
Mielummin eläkekatto kuin eläkeiän nousu! Tai vaikka tasa-eläke kun rikkaat ei tarvitse enää "ylimääräisiä" rahoja kun kaikkea jo on.
Totuus on että varakkaat jää joka tapauksessa eläkkeelle 60v. jos haluaa ja pienituloiset raskaan työn raatajat saa kituuttaa töissä niin kauan kuin ikinä jaksaa...voi sitten eläke- ja hautajaiskaffit tarjota samaan aikaan niin tulee siitäkin säästöä...ja on tehokasta.
[/quote]
Eläkekatto tarkoittaisi myös sitä, että mitä suuremmat tulot niin sitä pienempi % menisi eläkemaksuja.
[/quote]
Millä ihmeen perusteella? Ajattelitko käyttää samaa loistavaa logiikkaa myös verojen kanssa? Mitä suuremmat tulot, sitä pienempi % menisi veroja. Haluatko mitalin?
Valtio otti ensi vuoden budjettiin eläkeläisten rahoja 500 miljoonaa euroa.
Arvatkaa maksaako valtio niitä 500 miljoonaa koskaan takaisin eläkeläisille?
vastaus: EI MAKSA
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:30"]
Ei toi kosketa kuin noita vanhoja ikäluokkia. Tulevat ikäluoka pääsevät jo parikymppisinä eläkkeelle terveydellsistä syistä ja jos eivät pääse, niin ovat silti kykenemättömiä työelämään.
[/quote]Eipä näisä suuristakaan ikäluokista kovin moni jaksanut vanhuuseläkkeelle asti.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 23:00"]
Minä taas uskon, että hyvätuloiset johtajat mielellään jatkavat kevyissä hommissaan vanhanakin, kun me pienituloiset sairaanhoitajat irtisanoudumme ennen eläkeikää, koska emme yksinkertaisesti jaksa.Sitten yritämme vaatimattomasti kituuttaa loppuelämämme.
[/quote]
Mietipä, miksi Akava hannaa vastaan nyt eläkeneuvotteluissa karttuman poistumista vastaan. Ettei vain siksi, että kivat, helpon työn, pitkän kesän omaavat opettajat ja muut kamunsa saisivat vielä tuplakarttuman, kun fyysisen työn duunarit, keittäjät, sihteerit, siivoajat jne. pikku palkoilla pitäisi kitkuttaa tappiin saakka, kun ei kestä kunto karttumiin saakka. Painu vittuun Akava!
[/quote]
Pisti silmään tuo kaikkien akavalaisten yhteen nakittaminen. Omasta mielestäni Akavan pomot tekivät huonosti, kun kävelivat ulos neuvottelupöydästä. Samaa mieltä olen kuitenkin siinä, että pitäisi saada valita lasketaanko eläke viimeisten vuosien mukaan vain koko elämän mukaan. Ukkini sai aikanaan valita ja hän sai ihan duunarina huippueläkkeen juuri viimeisten vuosien mukaan. Oli aloittanut tehtaalla lautapoikana ja siitä edennyt niin että jäi työnjohtajana eläkkeelle. Miksi siis rankaista siitä, että on ollut joskus nuorena huonommissa hommissa kuin viimeiset 15v?
Ja miksi akava = opettajat? Akavalaisista iso osa on muita kuin opettajia. Itse olen yksityisessä firmassa tutkijana ja lomaoikeus on 5vko/vuosi hamaan tappiin asti, mitään ei kerry lisää. Palkassa ei näy indeksikorotuksia tms, koska on neuvottelupalkka ja tätä palkkaa ei ole nostettu sen jälkeen kun taloon tulin, mistä on nyt 8v aikaa. Joka kehityskeskustelu alkaa sanoilla "tämä ei ole palkkaneuvottelu". Alallani on niin valtaisa työttömyys, että saan olla iloinen tästäkin paikasta, joten ei mitään mahiksi vaihtaa toiseen tehtävään. Vastavalmistuneita päätyy kortistoon koko ajan. Ja itse hukun töihin, hoidan osan kotoa käsin palkatta, niitä riittäisi muillekin jakaa. Työn vastuullisuuteen ja vaativuuten nähden palkkani on aivan liian pieni.
Kokemusta on myös eri alalta ennen nykyistä koulutusta ja työtäni. Olin lastenhoitaja kunnalla. Siellä lomaoikeus kasvoi työvuosien mukaan, tuli osaamislisiä ja indeksikorotuksia ym. Eli koulutukseen ja työn vaativuuteen nähden ihan ok juttu. Kun lähdin töistä, työasiat jäivät työpaikalle ja seuraava jatkoi, kotona ei tarvinnut niitä miettiä, työ todellakin oli kevyempää ja vähemmän stressaavaa.
Onko kaikki niin kakaroita, etteivät muista, että 65 on ollut kautta vuosikymmenien eläkeikänä. tämä 63 on ollut vasta vähän aikaa vEi siis mitään uutta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:22"]
No pääasia nyt kuitenkin että kitinäsukupolven etuihin ei koskettu. Vielä syntymättömät lapsetkin maksavat tulevaisuudessa suurten ikäluokkien eläkkeitä, kun eivät rassut itse niitä pystyneet maksamaan.
[/quote]Et taida tie3tää, että ne suuret ikäluokatkin kuolevat, joten ei niitä kovin moni tuleva sukupolvi elätä. huoh
Voi persaus. Vuosi pidempään täytyisi töissä jaksaa...
Eikai tuossa mitään ihmeellistä ole. Parempi että nostetaan jo nyt kuin ettei me nuoremmat päästä eläkkeelle ollenkaan. En tosin usko että kahden vuoden korotus tilannetta juuri miksikään muuttaa.
Ennemmin laittaisin katon eläkkeen määrään esim. 4000E per kuukausi ja voimaan välittömästi. Jos ei sillä rahalla pärjää, niin aika opetella.
Ei toi kosketa kuin noita vanhoja ikäluokkia. Tulevat ikäluoka pääsevät jo parikymppisinä eläkkeelle terveydellsistä syistä ja jos eivät pääse, niin ovat silti kykenemättömiä työelämään.
70v. olis parempi ikä! Ei näillä nostoilla eläkettä pelasteta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:30"]Ei toi kosketa kuin noita vanhoja ikäluokkia. Tulevat ikäluoka pääsevät jo parikymppisinä eläkkeelle terveydellsistä syistä ja jos eivät pääse, niin ovat silti kykenemättömiä työelämään.
[/quote]Joku vanha ja katkera?
Ihmisten keskimääräisen eliniän noustessa eläkeikäkin nousee. Eix oo ihmeellistä?
Minusta eläkkeelle pitäisi päästä ainoastaan terveydellisistä syistä.
Jokaiselle yksilöllinen eläkeikä. Jos kuntoa riittää niin vaikka 100v. asti!
Ei siitä ole kuin muutama vuosi, kun yleinen eläkeikä laskettiin 65:stä 63:een. Olin jo silloin ihan varma, että kyllä se vielä nousee takaisin.