Eläkeikä nousi! Koskee vuonna 1955 ja myöhemmin syntyneitä!
Kommentit (44)
Eläkeiän nosto tarkoittaa vain sitä, että 60v ikäisiä laitetaan pois töistä kiihtyvällä tahdilla, jolloin ovat 5 vuotta työttömiä ennen eläkeikää ja kuukausieläkkeet pienenevät noin 15% siitä, mitä ne olisivat, jos töissä saisi jatkaa eläkeikään asti. Valtiolla esim. ollaan saneeraamassa kaikki 60v täyttäneet rivityöntekijät kortistoon, jotta eläkkeet saadaan pienemmiksi.
Vieläkö valtion leivissä päästään eläkkelle palveluvuosin mukaan eikä iän mukaan? Sieltä niitä pukkaa hyväkuntoisia eläkeläisiä.
Joskaan ei ihmisen elämäntehtävä ole tappaa itseään työnteolla.
Jos sellainen tulevaisuuden kuva annetaan, niin aivan varmasti nuoriso hakeutuu eläkeputkeen jo parikymppisenä ja se onkin silloin aivan viisasta.
Mielummin eläkekatto kuin eläkeiän nousu! Tai vaikka tasa-eläke kun rikkaat ei tarvitse enää "ylimääräisiä" rahoja kun kaikkea jo on.
Totuus on että varakkaat jää joka tapauksessa eläkkeelle 60v. jos haluaa ja pienituloiset raskaan työn raatajat saa kituuttaa töissä niin kauan kuin ikinä jaksaa...voi sitten eläke- ja hautajaiskaffit tarjota samaan aikaan niin tulee siitäkin säästöä...ja on tehokasta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:32"]
Ihmisten keskimääräisen eliniän noustessa eläkeikäkin nousee. Eix oo ihmeellistä?
[/quote]
Se, että ihmiset kituuttavat laitoksissa aiempaa pidempään, ei kuitenkaan tarkoita, että ihmiset ovat samassa linjassa täysin työkykyisiä yhtään pidempään.
[/quote]
Syytä olisi, rahat eläkkeisiin eivät muuten riitä.
Toki sen tiedätte, pitää nyt vaan kiukutella tosiasioita vastaan.
olen hyttisiivooja 53 vee enkä missään nimessä minä, eikä kukaan mun kollega jakseta siellä mitään tekemässä 65 vuotiaaksi!
Ihan sama vaikka siirrettäisiin kansisiiivoojaksi tai messiemännäksi tai johonki yövuoron päivystykseen diskon ovelle. Ei jaksa ei pysty kykeentymään mitenkään!
Olen ihan järkyttynyt tästä suunnitelmasta, joka on jo varmasti päätetty pitävän.
Ja samaan aikaan tämän päätöksen kanssa on työministeriössä kassojen kanssa yhteistyössä tukittu kaikki pienetkin porsaanreijät, että olisi voinut ansiosidonnaisella jonkun viimeiset 5 vuotta oleskella!
Sehän on jo nähty 90-luvun laman jälkeen, että sairaseläkettä ei myönnetä kuin mustalaisille noin rippikouluikäisenä.
Tässä työssä tulee kulumia, kipuja, selkää ja niskaa ja olkapäät jo nyt rikki ja jos painoa kertyis niin polvet ei kestäis portaita ollenkaan.
Mihin tästä vanhat raakit laitetaan? Mihin ne on nykyään säilötty? Kelan rahalle jota sitäkään ei makseta jos puoliso tienaa jonkun 2000 kieppeillä.
Mulle yks hailee, olen määritellyt oman eläkeikäni ajat sitten.
http://yle.fi/uutiset/tassa_elakeratkaisun_ydin/7492906
erityisen raskaista töistä pääsisi pois 38 työvuoden jälkeen; kiinnostavaa, mikä katsotaan erityisen raskaaksi, katsotaanko siivoaminen vaiko vain miehiset työt
tuo on siis vasta esitys
Akava jäi ulos. Ei ilmeisesti toteudu se Akavan kannattama, että työuran loppuvuodet painottuisivat eläkkeen laskennassa. Tämä haittaa tyypillisesti korkeasti koulutettuja. Miksi ei voi olla joustoa, jonka perään monet johtajat muuten niin kuuluttavat - hlö saisi valita, lasketaanko tasaisesti koko työuran ajalta vai painottuuko loppu.
Onneks olen saanut "viettää eläkepäiviä" näin työttömänä jo kolmekymppisenä! Kyllä mulle käy ihan hyvin että se tukiensiirto on tässä vaiheessa, lapsetkin sen ikäisiä että kuluttavat paljon ;)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:51"]
Vieläkö valtion leivissä päästään eläkkelle palveluvuosin mukaan eikä iän mukaan? Sieltä niitä pukkaa hyväkuntoisia eläkeläisiä.
Jos sellainen tulevaisuuden kuva annetaan, niin aivan varmasti nuoriso hakeutuu eläkeputkeen jo parikymppisenä ja se onkin silloin aivan viisasta.
[/quote]
Yhdistelmä: täyden eläkkeen saa vain jos molemmat täyttyvät eli riittävä määrä vuosia + ikä, siksi valtiolta lähdetään eläkkeelle nykyisin noin 65 v iässä, koska harvalla vuodet täyttyvät tätä ennen.
Sen verran paskat geenit ettei tarvitse eläkettä miettiä. Kuolo korjaa pois ajoissa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:56"]
Mielummin eläkekatto kuin eläkeiän nousu! Tai vaikka tasa-eläke kun rikkaat ei tarvitse enää "ylimääräisiä" rahoja kun kaikkea jo on.
Totuus on että varakkaat jää joka tapauksessa eläkkeelle 60v. jos haluaa ja pienituloiset raskaan työn raatajat saa kituuttaa töissä niin kauan kuin ikinä jaksaa...voi sitten eläke- ja hautajaiskaffit tarjota samaan aikaan niin tulee siitäkin säästöä...ja on tehokasta.
[/quote]
Eläkekatto tarkoittaisi myös sitä, että mitä suuremmat tulot niin sitä pienempi % menisi eläkemaksuja.
No pääasia nyt kuitenkin että kitinäsukupolven etuihin ei koskettu. Vielä syntymättömät lapsetkin maksavat tulevaisuudessa suurten ikäluokkien eläkkeitä, kun eivät rassut itse niitä pystyneet maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:51"]
[/quote]
Yhdistelmä: täyden eläkkeen saa vain jos molemmat täyttyvät eli riittävä määrä vuosia + ikä, siksi valtiolta lähdetään eläkkeelle nykyisin noin 65 v iässä, koska harvalla vuodet täyttyvät tätä ennen.
[/quote]
Mieheni eläkeikä on 55 vuotta, halusi tai ei. Ei mahdollisuutta karttumaan. Se on lopullinen eroamisikä. Hän toivoisi hyväkuntoisena ja tervehenkisenä ihmisenä, että saisi jatkaa pidempään, mutta ei saa. Sitten on puoliseniilejä omasta mielestään puolijumalan asemassa olevia virkamiehiä ympäri kuntia, jotka eivät halua luovuttaa vallan kahvasta. Näin se menee, laki määrää. Onko järkee vai ei?
Mitä väliä? Ei tässä kuitenkaan ole varaa jäädä eläkkeelle ennen 68 ikävuotta.
Eläkkeelle pääsee vain julkisen sektorin suojatyöläiset ja parin avainalan ammattilaiset yksityiseltä sektorilta. Muut lentävät kortistoon jo kauan ennen eläkeikää.
Minä taas uskon, että hyvätuloiset johtajat mielellään jatkavat kevyissä hommissaan vanhanakin, kun me pienituloiset sairaanhoitajat irtisanoudumme ennen eläkeikää, koska emme yksinkertaisesti jaksa.Sitten yritämme vaatimattomasti kituuttaa loppuelämämme.
Eläkkeelle ainoastaan työkyvyttömyyseläkkeen kautta, eli aina haettava eläkkeelle pääsyä. Eumi ole oikein että hyväkuntoiset vanhukset asuvat yhteiskunnan piikkiin Teneriffalla vaikka voisivat olla vielä työssä!