Voiko lääkärit pakottaa potilaan
Voiko lääkärit pakottaa potilaan syömään masennuslääkkeitä? Eli siis jos henkilö menee avautumaan masennuksesta lääkäriin, tarvitsisi sairaslomaa, ei halua aloittaa masennuslääkkeitä, mutta haluaisi terapiaa. Niin voiko lääkäri evätä sairaisloman sen vuoksi ettei potilas halua aloittaa lääkitystä, ja terapiaan pääsyyn menisi aikaa ruuhkien vuoksi? Pahoittelut sekavasta tekstistä, kiireessä kirjoitan :/
Kommentit (22)
Lääkäri voi määrätä masennuslääkkeitä, vaikka vastustelisit, mutta ei voi pakottaa sinua niitä apteekista hakemaan tai syömään. Se on oma valinta.
Miksi henkilö ei halua syödä lääkkeitä? Onko henkilö edes koskaan kokeillut niitä?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:13"]
Kela voi hylätä sairauspäivärahan maksun, jos potilas ei halua hoitaa itseään... luulisin niin, mitään faktaa minulla ei asiasta ole.
[/quote]
Ei tiedä Kelakaan, syötkö ne lääkket vai et, jos olet ne apteekista hakenut.
nro 3
Lääkäri voi pakottaa potilaan lääkitykselle ainoastaan tahdonvastaisessa hoidossa. Näin olen ymmärtänyt. Sairaslomakuviot onkin sitten eri juttu. Niistä en osaa sanoa.
Ei lääkäri pakota mutta Kela ei maksa sairauslomaasi, jos et hoida lääkärin määräämällä tavalla. Terapiaan et muutamassa päivässä pääse, hyvä jos muutamassa kuukaudessa. Lääkitys tukee terapiaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:15"]
Kela voi hylätä sairauspäivärahan maksun, jos potilas ei halua hoitaa itseään... luulisin niin, mitään faktaa minulla ei asiasta ole.
[/quote]
nro 3
[/quote]
Periaatteessa voidaan ottaa lääkepitoisuustestit, mutta enpä ole kuullut lääkärien sellaisia määräävän.
En tiedä, mutta jos saikku ja terapian saanti olisi siitä kiinni, niin kyllä mä olisin syövinäni masennuslääkettä. Toki se pitäis ostaa ja laskee siten, että ostais lisää, silloin kun ne on "loppumassa". Reseptikeskuksesta lääkäri näkee onko lääkettä ostanut. Eihän se lääkäri tiedä syökö potilas ostamansa lääkkeen.
Eiköhän potilasta kuunnella ja päätökset tehdään yhteisymmärryksessä. Usein kyllä kannattaa kuunnella asiantuntijaa ja monesti tarvitaan lääkitystä ainakin alkuun terapian tueksi.
Ei voi pakottaa, kun on olemassa laki potilaan oikeuksista. On silloin hoidettava jollakin muulla hyväksyttävällä tavalla. Jos kuitenkin paranisi lääkkeillä työkykyiseksi, ei ole perustetta antaa sairauslomaa vain siitä syystä, että potilas kieltäytyy työkykyä palauttavasta ja ylläpitävästä hoidosta.
Kävin saman asian takia lääkärillä ja antoi reseptin. Nyt pitää aina iltaisin ovisilmästä varmistaa, ettei ole lääkäri oven takana tulossa taas ahtamaan pillerit väkisin kurkusta alas.. Käy joka ilta.
NO EI TIETENKÄÄN PAKOTA. Kuinka yksinkertaisia kysymyksiä täällä esitetään.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:15"]
[/quote]
nro 3
[/quote]
Periaatteessa voidaan ottaa lääkepitoisuustestit, mutta enpä ole kuullut lääkärien sellaisia määräävän.
[/quote]
Haet lääkkeen apteekista, valittelet sivuvaikutuksia, täydestä menee. Vaikkei masennus paranisi, niin ei se parane suurimmalla osalla vaikka tabuja syökin. Miksi lääkäri epäilisi mitään?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:21"]
Kävin saman asian takia lääkärillä ja antoi reseptin. Nyt pitää aina iltaisin ovisilmästä varmistaa, ettei ole lääkäri oven takana tulossa taas ahtamaan pillerit väkisin kurkusta alas.. Käy joka ilta.
NO EI TIETENKÄÄN PAKOTA. Kuinka yksinkertaisia kysymyksiä täällä esitetään.
[/quote]
Jotkut ihmiset on niin lääkäriuskovaisia, että tekee kaiken mitä tohtori käskee.
Ellei henkilöä ole määrätty tahdonvastaiseen hoitoon (tai katsota olevan kykenemätön päättämään asioistaan, jolloin sen tekee edunvalvoja) on tällä oikeus kieltäytyä hoidosta. Saikusta ei tosin kannattane tällöin haaveilla.
Kannattaisi neuvotella lääkärin kanssa asiasta, mutta kannattaa myös kunnioittaa asiantuntijan mielipidettä. Mikäli lääkitys ei sovi potilaalle, voidaan sitä muuttaa tai lopettaa kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:30"]
Ellei henkilöä ole määrätty tahdonvastaiseen hoitoon (tai katsota olevan kykenemätön päättämään asioistaan, jolloin sen tekee edunvalvoja) on tällä oikeus kieltäytyä hoidosta. Saikusta ei tosin kannattane tällöin haaveilla.
Kannattaisi neuvotella lääkärin kanssa asiasta, mutta kannattaa myös kunnioittaa asiantuntijan mielipidettä. Mikäli lääkitys ei sovi potilaalle, voidaan sitä muuttaa tai lopettaa kokonaan.
[/quote]
Lääkärit on liian hanakoita kirjoittamaan masennuslääkkeitä. Tämä on ihan fakta, vaikka kuinka kunnioittaisi asiantuntijan mielipidettä, jonka tämä on siis muodostanut sen lyhyen vastaanottoajan perusteella. Jos määrää lääkkeitä, on ainakin turvassa vaikka potilas vetäisi itsensä kiikkuun lekurikäynnin jälkeen.
Minulle kyllä sanottiin, että sairaspäiväraha lakkaa, jos kieltäydyn psykiatrin tarjoamasta hoidosta. Mutta jos on hyvä hoitosuhde, niin voi päästä hyvään kompromissiin. Voi olla, että tuo on lääkäri kohtaista. Eli jotkut kuuntelee potilastakin.
Minulla psykiatri ei kirjoittanut sairaslomaa, kun kieltäydyin lääkkeistä! Onko tämä todella mahdollista? Pakkosyöttöä! Nyt olen vailla tuloja ja säästöt hupenee, en tiedä mitä teen? Auttakaa!
Ei voi pakottaa mutta voi suositella lääkkeen käyttöä. Potilaalla on itsemäärämisoikeus. Potilas voi siis myös kieltäytyä leikkauksista tai muista toimenpiteistä. Lääkäri kuitenkin on asiantuntija ja kannattaisi kuunnella lääkäriä.
Hoidan työkseni ikäihmisiä ja yllättävän usein tulee vastaan potilaita jotka kieltäytyy lääkkeistä, koitan toki suostutella ottamaan lääkärien määräämät lääkkeet mutta jos potilas toistuvasti niistä kieltäytyy ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kun ilmoittaa lääkärille että potilas ei lääkkeitä syö. Silloin pitää vaan yrittää saada potilas ymmärtämään lääkkeiden syömättä jättämisen riskit.
Minä suosittelen kokeilemaan niitä lääkkeitä. Masennus on aivokemiallinen sairaus ja ainakin minulla toimi serotoniinin takaisinoton esto- lääkkeet yllättävän nopeasti. Kävin myös nuorten masennustyhmässä. Se oli luottamuksellinen pienryhmä ohjattuun keskusteluun ja meillä oli myös työkirja jossa oli kotitehtäviä. Minulla vointi parani selkeästi jo 2-3 kuukaudessa. Lääkitystä piti jatkaa vielä puolivuotta sen jälkeen ja vähentää ohjeiden mukaan. Masennukseen kannattaa hakea apua ajoissa ennen kuin se kroonistuu.
Tsemppiä ja parempaa vointia sinulle!