Lääkärit tai muut ammattilaiset! Muotisairauksia?
Mitkäs nyt ovat niitä "muotisairauksia", joita googlen aikakaudella on vähintään joka toisella?
Kommentit (248)
Okei, meidän kolmella lapsella ja molemmilla vanhemmilla oli tupakkayskä? Keuhkokuumeet menivät ajan kanssa ohi, mutta diagnoosi saatiin vasta 8 kk:n päästä, kun nuorimman hengenahdistus jatkui aina vain. Labrojen jälkeen tuli kieltämättä"mitäs minä sanoin" - olo.
Kyllä on surullista luettavaa nämä lekurien avautumiset täällä. Teidän lompsanne kasvaa veronmaksajien rahoilla, ja näin ollen myös sillä vähemmistöllä, joka erehtyy pitämään itseään sairaana, on oikeus käydä lääkärissä ilman että sinä teet hänestä AV-palstalla anonyymisti pilkkaa.
Minä olen niitä harvoja, jotka KIELTÄYTYVÄT lääkärien tuputtamista tutkimuksista. Luulisi sen tekevän heidät onnellisiksi, kun säästyy aikaa ja ennen kaikkea rahaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:46"]
Sairauksista en tiedä, mutta miksi melkein jokainen vanhus saa nykyään Marevania? Tiedän, että se on verenohennuslääke, mutta miksi?
[/quote]
Vaikka veritulpan ehkäisemiseksi? Sukulaiseni käytti viimeiset vuotensa mutta menehtyi kuitenkin veritulppaan loppujen lopuksi.
[/quote]
Marevania käytetään eniten eteisvärinään, se on hyvin tavallinen rytmihäiriö vanhemmilla ja/tai sydänsairailla. Ja siis Marevanilla ehkäistään eteisvärinään liittyviä aivoinfarkteja.
Rohkenen epäillä, että Marevania ei kyllä mainonnan vuoksi syödä. Oon toiminut 18v lääkärinä enkä ole törmännyt ainoaankaan Marevan-mainokseen vielä. Sen sijaan sen kilpailijaksi kehitetyt ns. suorat antikoagulantit kyllä mainostaa agressiivisesti.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:33"]
Ilmankos lääkäri ei ottanut vakavaa sairauttani millään tosissaan. Piti sitä varmasti "muotisairautena", ja oli todella ylimielinen ja alentuva kuunnellessaan oireitani. Valitettavasti verikokeet paljastivat minulla olevan tämän sairauden. Jo muuttui ääni kellossa, mutta pääsinkin sitten erikoissairaanhoidon piiriin, eikä tarvinnut enää tätä lekuria katsella.
Moikka vaan jos oot palstailemassa!
[/quote] Eikö se asia nyt hoidettu kuitenkin asianmukaisesti, kun sait kokeet ja epäilyn vahvistuessa lähetteen erikoissairaanhoitoon?
[/quote]
Ei, kun asenne oli yhtä halveksuva kuin teillä palstalääkäreillä. Toivottavasti ymmärrät joku päivä, miltä se tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:21"]
Kyllä on surullista luettavaa nämä lekurien avautumiset täällä. Teidän lompsanne kasvaa veronmaksajien rahoilla, ja näin ollen myös sillä vähemmistöllä, joka erehtyy pitämään itseään sairaana, on oikeus käydä lääkärissä ilman että sinä teet hänestä AV-palstalla anonyymisti pilkkaa.
Minä olen niitä harvoja, jotka KIELTÄYTYVÄT lääkärien tuputtamista tutkimuksista. Luulisi sen tekevän heidät onnellisiksi, kun säästyy aikaa ja ennen kaikkea rahaa.
[/quote]
Samaa ajattelen. Raha on se jumala, jota lääkäri kumartaa. Yhä enenevässä määrin. Paras potilas on se, joka ei mene lääkäriin, tai jos menee, ei jää rasittamaan järjestelmää. Tuottamattomat joutavatkin kuolemaan pois.
Helppo on terveen "muotisairauksia" ilkkua. Toivottavasti osuu pilkka vielä omaan nilkkaan, ja saat niistä jonkun. Sitten tuun siihen räkäsesti nauramaan.
Luotamukseni lääkäreihin on näitten palstalääkärien myötä lopullisesti rapissut. Samanlaisia kusipäitä ovat kuin muutkin, vain paremmin palkattuja.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:21"]
[/quote]
Samaa ajattelen. Raha on se jumala, jota lääkäri kumartaa. Yhä enenevässä määrin. Paras potilas on se, joka ei mene lääkäriin, tai jos menee, ei jää rasittamaan järjestelmää. Tuottamattomat joutavatkin kuolemaan pois.
[/quote]
Kenen raha, ja missä mielessä?
Turhissa tutkimuksissa ei ole mitään järkeä, mutta oikea tutkimus oikeaan aikaan on mitä kustannustehokkainta toimintaa. Pakko sitä kunnallisella toimivan on ajatella vähän kansantalouttakin. Omaan palkkaanhan se ei vaikuta sitä tai tätä, pihtaatko tutkimuksia vai lähetätkö jokaiseen mahdolliseen.
Miksi sitten menette lääkäriin, jos ette halua selvitellä tilannettanne? En ymmärrä, rautalankaa kiitos!
t. 74
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:49"]
Aistiyliherkkyys vilahtelee tosiaan "epäilynä" enemmän kuin usein. Paniikkihäiriö on kestoaihe. Epävakaa persoonallisuus myös, lue. kypsymätön sekopää. Keliakia on myös aina suosittu. TV_ohjelman ( kilpirauhasasiat) jälkeen joka toisella keski-ikäisellä naisella on kilpirauhasongelmia, vaikka verikokeet sanoisivat toista..... Punkkihysteria ihan järjetöntä
[/quote]
Niin se minullakin lääkäri naureskeli ivallisesti, kun menin pyytämään keliakiakoetta (olin tehnyt kotona apteekin testin, joka reippaasti positiivinen). Loppui muuten naureskelu hyvin äkäiseen, kun veriarvoni olivat yli sadan (normaali max seitsemän ja tähystyksessä todettiin suolistovauriot.
Keliakiakin on alidiagnosoitu, eikä siihen tulisi suhtautua luulotautina. Parempi, että testataan turhaan kuin liian myöhään.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:43"]
Keliakia!
Nykyään joku tulee joka päivä vastaanotolle vaatimaan testejä. Huvittavinta on, että oireet ovat lähinnä: turvotus. Tässä yllätys kaikilla, vilja turvottaa KAIKKIA. Se ei tarkoita yhtään mitään!
[/quote]
Tiesitkös, että keliakiassa ei välttämättä ole näkyviä oireita lainkaan. On sitten ilmeisesti parempi, että vastaanotollesi tulee potilaita, joilla on hoitamattoman keliakian takia maksa pettänyt tai saanut imukudossyövän?
Tyypillistä näille "muotisairauksille" on se, että niillä on tosi laaja oirekirjo, sellaisia jotka voi sopia melkein mihin vaan. Keliakiasta opetettiin ainakaan lääkärikoulussa että se on "The Great Imitator" eli periaatteessa melkein mikä vaan voi olla keliakiaa. Sama homma on tuon hypotyreoosin kanssa. Niin paljon niin tavallisia oireita, että jokainen voi löytää niitä itsestään. Borrelian ja mykoplasman "todellinen esiintyvyys" on varmaan jotakin erittäin yleisen epäilyn ja nykymenetelmillä diagnosoitavien väliltä.
t. 74
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:37"]
Tyypillistä näille "muotisairauksille" on se, että niillä on tosi laaja oirekirjo, sellaisia jotka voi sopia melkein mihin vaan. Keliakiasta opetettiin ainakaan lääkärikoulussa että se on "The Great Imitator" eli periaatteessa melkein mikä vaan voi olla keliakiaa. Sama homma on tuon hypotyreoosin kanssa. Niin paljon niin tavallisia oireita, että jokainen voi löytää niitä itsestään. Borrelian ja mykoplasman "todellinen esiintyvyys" on varmaan jotakin erittäin yleisen epäilyn ja nykymenetelmillä diagnosoitavien väliltä.
t. 74
[/quote]
Kyllä, mikä vaan voi olla keliakiaa ja siksi sitä olisi syytä tutkia enemmän. Hoitamattomana keliakia aiheuttaa helvetinmoiset tuhot elimistölle + ennenaikaisen kuoleman johonkin mukavaan liitännäissairauteen.
Sori, en vaan todellakaan tykkää, että keliakiasta puhutaan muotisairautena. Keliaakikoilla on jo nyt tarpeeksi vaikeaa, kun ehdotonta gluteenittomuutta (joka on keliaakikon elinehto) pidetään muotidiettaamisena ja diivailuna.
Top5:
1) Kilpirauhasen vajaatoiminta: tästä on tullut ylivoimaisesti suosituin muotisairaus viimeisten parin vuoden aikana. Osin syynä ovat nämä Valviran tutkimusten alla olevat henkilöt ja osin ihmisten hyväuskoisuus ja suoraan sanottuna typeryys. Jokainen ylipainoin ja laiska sairastaa nykyään mielestään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Tälläiset ihmiset ovat jo alkaneet pilata oikeaa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavien mainetta.
2) Työuupumus: tätä sairastavat tykkäävät mielellään kertoa, että ovat oikein tunnollisia työntekijöitä ja heidän uupumuksensa johtuu juuri tästä tunnollisuudesta. Yleensä jää mainitsematta, että omaavat kyllä melkoisen pitkän historian, jossa on oltu sairaslomalla mitä mielikuvituksellisemmista syistä.
3) Fibromyalgia: sama juttu kuin työuupumuksen kanssa. Pitkä historia, jossa työstä on lintsattu milloin milläkin syyllä ja jossain vaiheessa lääkäritkin ovat kyllästyneet ja sanoneet, että joo sairastat fibromyalgiaa.
4) Mykoplasma: jokainen yskivä tätä nykyään sairastaa ja tuntee jonkun joka on juuri mykoplasman sairastanut. Kysyttyäni kerran lääkäriltä asiasta kertoi ottaneensa viimeisen parin vuoden aikana satoja mykoplasmatestejä ja muistavansa vain kerran henkilön, jolla kyseinen tauti oli. Toisin sanoen tauti on oikeati hyvin harvinainen.
5) Borrelioosi: joskus vuonna 1980 on punkki purrut ja tämän jälkeen kaikki ympäripyöreät oireet käydään lääkärillä näyttämässä, koska tottakai ne siitä punkin puremasta johtuvat.
TOP 1-3 muuten iskee lähes aina ylipainoisiin naisiin. Sattumaa varmastikin totta kai.
Minulle lääkärit tarjosi " ärtyneen suolen oireyhtymää", vaikka minulle yhtäkkiä alkoi tulla tosi tuskallisia vatsakramppeja, ja senkka oli yli 140. Tätä tarjottiin usein, sillä minulle tehtiin useita kokeita. Syyksi paljastui vanhanaikainen vatsahaava.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:47"]
Top5:
1) Kilpirauhasen vajaatoiminta: tästä on tullut ylivoimaisesti suosituin muotisairaus viimeisten parin vuoden aikana. Osin syynä ovat nämä Valviran tutkimusten alla olevat henkilöt ja osin ihmisten hyväuskoisuus ja suoraan sanottuna typeryys. Jokainen ylipainoin ja laiska sairastaa nykyään mielestään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Tälläiset ihmiset ovat jo alkaneet pilata oikeaa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavien mainetta.
2) Työuupumus: tätä sairastavat tykkäävät mielellään kertoa, että ovat oikein tunnollisia työntekijöitä ja heidän uupumuksensa johtuu juuri tästä tunnollisuudesta. Yleensä jää mainitsematta, että omaavat kyllä melkoisen pitkän historian, jossa on oltu sairaslomalla mitä mielikuvituksellisemmista syistä.
3) Fibromyalgia: sama juttu kuin työuupumuksen kanssa. Pitkä historia, jossa työstä on lintsattu milloin milläkin syyllä ja jossain vaiheessa lääkäritkin ovat kyllästyneet ja sanoneet, että joo sairastat fibromyalgiaa.
4) Mykoplasma: jokainen yskivä tätä nykyään sairastaa ja tuntee jonkun joka on juuri mykoplasman sairastanut. Kysyttyäni kerran lääkäriltä asiasta kertoi ottaneensa viimeisen parin vuoden aikana satoja mykoplasmatestejä ja muistavansa vain kerran henkilön, jolla kyseinen tauti oli. Toisin sanoen tauti on oikeati hyvin harvinainen.
5) Borrelioosi: joskus vuonna 1980 on punkki purrut ja tämän jälkeen kaikki ympäripyöreät oireet käydään lääkärillä näyttämässä, koska tottakai ne siitä punkin puremasta johtuvat.
TOP 1-3 muuten iskee lähes aina ylipainoisiin naisiin. Sattumaa varmastikin totta kai.
[/quote]
Diagnoosi: olet ylimielinen mulkku.
Saat tämän diagnoosin aivan ilmaiseksi, ja se on satavarmasti oikea. Mulkkuus kun ei ole muotisairaus, vaan luonteenpiirre, jota joskus elämän vastoinkäymiset korjaavat.
Minulle lääkärit tarjosi " ärtyneen suolen oireyhtymää", vaikka minulle yhtäkkiä alkoi tulla tosi tuskallisia vatsakramppeja, ja senkka oli yli 140. Tätä tarjottiin usein, sillä minulle tehtiin useita kokeita. Syyksi paljastui vanhanaikainen vatsahaava.
[/quote]
Tätä ÄRO:a muuten tarjotaan nykyään vaivaan kun vaivaan, kun ei jakseta tai viitsitä tutkia.
Minulla tosin, koska olen nainen, diagnosoitiin hoitamattoman keliakian aiheuttamat kovat vatsakivut kuukautiskivuiksi. Ei auttanut vaikka mitä koitin sanoa, ettei todellakaan ole kuukautiskipuja. Panacod-resepti tassuun ja ulos, siinä oli meikäläisen apu julkisen puolen lääkäriltä.
Keliakia minulla sitten viimein todettiin lähes vuosi eteenpäin, kun olin jo pahemmassa kunnossa.
Täällä lääkärit naureskelevat potilaiden aidoille terveyentilaansa liittyville peloille. Minulla on myös työssäni vaitiolovelvollisuus, eikä tulisi pieneen mieleenikään tulla pilkkaamaan asiakkaitani vauvalle tai millekään muullekaan palstalle. Ensi kerralla mietin tarkkaan, mitä lääkärille kerron. Hän kun voi postata sen AV-palstalle ja nauraa päälle. Ei ole luottamista valkotakkeihin.
Top5:
[/quote]
4) Se olin varmaan sitten minä. Viikon kesti tulosten tulla. Läjän antibiootteja jouduin vetämään.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 19:52"]
Täällä lääkärit naureskelevat potilaiden aidoille terveyentilaansa liittyville peloille. Minulla on myös työssäni vaitiolovelvollisuus, eikä tulisi pieneen mieleenikään tulla pilkkaamaan asiakkaitani vauvalle tai millekään muullekaan palstalle. Ensi kerralla mietin tarkkaan, mitä lääkärille kerron. Hän kun voi postata sen AV-palstalle ja nauraa päälle. Ei ole luottamista valkotakkeihin.
[/quote]
Siksipä en kerrokaan lääkäreille mitään. Omalääkärini uusii reseptini tuosta vaan, eikä ole mitään syytä mennä sinne. Ja kyllä, ne ovat diagnosoituihin sairauksiin, joitten selvittelyssä välillä kesti kauankin. Oireet kun voivat olla epämääräisiä, mutta silti äärimmäisen kivuliaita. Kivun kokemus on aina todellinen, vaikka sitä onkin helppo ulkopuolisen vähätellä. Mutta kuten sanottu, reseptit uusiutuvat, eikä kukaan perään huutele.
Suosittelen samaa muillekin!
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 17:33"]
Ilmankos lääkäri ei ottanut vakavaa sairauttani millään tosissaan. Piti sitä varmasti "muotisairautena", ja oli todella ylimielinen ja alentuva kuunnellessaan oireitani. Valitettavasti verikokeet paljastivat minulla olevan tämän sairauden. Jo muuttui ääni kellossa, mutta pääsinkin sitten erikoissairaanhoidon piiriin, eikä tarvinnut enää tätä lekuria katsella.
Moikka vaan jos oot palstailemassa!
[/quote] Eikö se asia nyt hoidettu kuitenkin asianmukaisesti, kun sait kokeet ja epäilyn vahvistuessa lähetteen erikoissairaanhoitoon?