Saako surusta sairaslomaa?
Sain selville että mies tapailee toista naista. Mies ei tiedä että minä tiedän.
Olen hoitoalalla töissä ja tänäänkin vaan itkenyt. Hieno ottaa potilaita vastaan turvonnein ja punaisin silmin.
Mies on työreissussa, enkä ole hänenkään kanssa voinut asiasta puhua.
Jos menen lääkäriin , saanko sairaslomaa henkisen romahduksen vuoksi?
Kommentit (62)
Palkallista saikkua ei tosiaan saa. Tai saa, jos lääkäri laittaa todistukseen jonkin hyväksyttävän syyn. Joku työnantaja voi olla niin kiltti, että maksaa palkan myös z koirilla kirjoitetusta todistuksesta.
Z koodilla siis. Voi tätä ennakoivaa.
Miten voi mennä aikuinen ihminen niin sekaisin ihmissuhdesotkusta että ei pysty olemaan töissä tai "romahtaa".. Vähän ihmettelen :O
Ja joo, olen naimisissa itse-en silti ymmärrä.
Eli AP, palkallisella saikulla voisit olla mutta palkattomalla et? Jos oikeasti tarvitset vapaata töistä, niin sitten otat sitä, puhut esimiehen kansaa todella ikävästä tilanteesta perhepiirissä tai sitten terveydenhuollossa.
Itse romahdin pettämisen tultua ilmi. Viikon sinnitteli töissä mutta lopulta kun itkin joka asiakaskäynnin välillä ja vaivoin yöt. En todellakaan ollut työkuntoinen. Lääkäriin, saikkua nimikkeellä akuutti stressireaktio. Sain myös unilääkkeet sekä rauhoittavia ahdistukseen ja kriisin myötä tulleisiin paniikkikohtauksiin. Kävin myös keskustelemassa työterveyden psykologin kanssa useaan otteeseen. Saikkua oli lopulta 3 viikkoa. Lisääkin olisin saanut mutta koin että siinä ajassa pääsin jaloilleni niin että kykenin työhön.
Mulla on yks hailee vaikka on merkintä. Minä vastaan työssäni muiden ihmisten hyvinvoinnista ja olisi ollut vastuutonta jos en olisi sikiölle jäänyt siinä henkisessä tilassa missä olin. Tapahtuneesta on puoli vuotta ja elämä on voittanut. Mutta tarvitsin siihen muiden ihmisten apua
Muistui tässä mieleen, kun olin esimiehen lomasijaisena, ja eräs miestyöntekijä soitti minulle pitävänsä saikkua, kun on ollut tyttöystävän kanssa riitaa. Sanoi vielä, että "Kyllähän sä ymmärrät ettei tässä tilanteessa pysty oleen töissä". Jaa no, kun erosin 14 vuoden liitosta josta kaksi lastakin, en ollut päivääkään pois, vaikka erotiimellyksessä paljastui kaikenlaisia luurankoja miehen kaapista. Kaiken huipuksi tämä riitelyn takia saikuttanut mies oli pettänyt tyttöystäväänsä työkaverinsa kanssa edellisissä pikkujouluissa, että varmaan olikin raskas riita.
Mutta on meiltä oltu pois myös kissan kuoleman takia. Sitä en tiedä, maksettiinko ihan sairausajan palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:53"]
Miten voi mennä aikuinen ihminen niin sekaisin ihmissuhdesotkusta että ei pysty olemaan töissä tai "romahtaa".. Vähän ihmettelen :O
[/quote]
Oletko huomannut muita oireita puuttuvasta empatiakyvystä?
Minä olin neljä päivää sairauslamalla akuutin stressireaktion takia. Narkkarit kävivät kimppuuni ja yrittivät sytyttää talomme palamaan. Pelkäsin nukkua, pelkäsin mennä ulos. Sain palkan tuolta ajalta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:53"]
[/quote]
Ei se ero yksistään vaan se että mies jätti minut hoitamaan yksin aivan kaiken kun löysi uuden naisen. Jätti jälkeensä laskut, vuokranmaksun yms. Olivat tunteneet viikon kun pakkasi kamansa ja lähti. Olin ollut nuori ja tyhmä, esim. sähkö- ja vesilaskut oli kaikki minun nimissä. Vuokrasopimus oli ollut molempien nimissä, mutta kun mies jätti maksamatta oman osansa seuraavassa kuussa, minun piti se maksaa.
Silloin olin nuori ja laitetaan sen piikkiin. Enää en ole tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:53"]Miten voi mennä aikuinen ihminen niin sekaisin ihmissuhdesotkusta että ei pysty olemaan töissä tai "romahtaa".. Vähän ihmettelen :O
[/quote] sua ei vissiin ole petetty? Itsehän en nukkunut, syönyt enkä kyennyt edes lapsia hoitamaan. Itkun aamusta iltaan maaten sängyssä tai suihkun lattialla. Miettien näin voi käydä. Miten mies, joka ei ikinä olisi voinut pettää teki sen mitä eniten pelkäsin. Oliko koko suhde hänelle vain kulissi, leikkiä jne
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:44"]
Työkaveri oli useitaviikkoja omaisen sairastumiaen ja sittemmin kuoleman johdosta pois. Palkallisena oletan.
[/quote]
Tuollaisia oletuksia on ihan asiatonta huudella täällä.
Ei perkele. Miten voi olla mahdollista, että tuollaisesta saa saikkua. Ottakaa sitten palkatonta, mutta jumaleisson ei saikkua.
Mies on "työreissussa" hoitonsa kanssa.
Meillä töissä piti puuttua noihin unettomuus- ja stressisaikkuihin siinä vaiheessa, kun niitä oli aina samalla henkilöllä. Omissa elämäntavoissa ei ilmeisesti ollut korjaamisen varaa, kun aina oli uusi hakkaava tai lompakon varastanut poikaystävä ja muuta sekoilua yksityiselämässä. Kärsi sitten unettomuudesta ja oli pelkotiloja ynnä muuta jonka vuoksi ei pystynyt töitä tekemään, mutta baariin jaksoi kyllä lähteä aina uusia ongelmia hakemaan.
Eli lopetettiin saikkujen maksu näillä epämääräisillä koodeilla, joissa oli itse asiassa kyse vain elämänhallinnan puutteesta. Paska nakki työntekijälle, koska oli etukäteen laskeskellut paljonko saikkupalkkaa saa, ja varmaan mällännyt nekin jo etukäteen. Uhkaili se puhelimessa, että tähän vielä palataan ja ottaa liittoon yhteyttä, mutta koskaan ei mitään kuulunut, koska olimme toimineet tosi tarkasti. Esimerkiksi emme hyväksyneet hänen vaihtuvilta terveysasemilta toimittamiaan epämääräisiä terkkatodistuksia, vaan edellytimme työterveyslääkärillä käyntiä.
Toinen, missä työntekijä meni itse vikaan, oli se, että kun hän ilmoitti poissaolostaan esimiehelle ja esimies kysyi syytä, työntekijä vastasi, ettei hänen tarvitse henkilökohtaisista sairauksistaan kertoa. No ei tarvitse, mutta ei ole työnantajalla sitten palkanmaksuvelvollisuuttakaan, kun työnantaja ei voi tarvittaessa ohjata työterveyteen, jos talossa on sovittu, että tämäntyyppiset kumuloituvat ongelmat hoidetaan siellä.
Palkatonta todennäköisesti saisit.
"Tautiluokituksen F-koodit (liittyvät erilaisiin elämäntilanteiden stressitekijöihin ja häiriöihin) eivät välttämättä oikeuta sairausajan palkkaan. Pääsääntöisesti diagnoosit, jotka kuuluvat Z-alkuisiin koodeihin eivät oikeuta palkalliseen sairauslomaan. Merkittävin näistä on työuupumus tai sitä vastaavina burn-out, uupumus, exhaustio, stressi (Z73.0) Elämäntilanteen hallintaan liittyvät ongelmat (Z 739) kuten työpaikalla ilmenneet ristiriidat, hankalat tai ikävät työtilanteet, yksityisasioiden järjesteleminen tai yksityiselämään liittyvät huolet, eivät oikeuta palkalliseen sairauslomaan."
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 12:04"]
Minä olin neljä päivää sairauslamalla akuutin stressireaktion takia. Narkkarit kävivät kimppuuni ja yrittivät sytyttää talomme palamaan. Pelkäsin nukkua, pelkäsin mennä ulos. Sain palkan tuolta ajalta.
[/quote]
No vähän eri asia, kuin joku suhteen päättyminen...
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:18"]Toki äkillisen stressireaktion nimellä. Mutta muista, että siitä jää tietoihisi merkintä, joka saattaa tulevaisuudessa olla este vakuutuksen saamiselle ja saattaa vaikuttaa muutenkin työtehtäviä jaettaessa.
[/quote]
Ööö wtf??? Miten helvetissä siitä "jää tietoihin merkintä"? Ei esim. esimiehelle noin vain kuulu sairausloman syy eikä sitä voi kyseenalaistaa. Tässä tapauksessa ap tuskin on ensi hätään vailla muuta kuin lyhyen sairausloman toipumiseen,mistä ei todellakaan voi olla haittaa vakuutusta ottaessa. Tsiisus!?
Palkatonta voit pyytää perhesyyn takia. Sairausajan palkkaan ei suru oikeuta
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:18"]Toki äkillisen stressireaktion nimellä. Mutta muista, että siitä jää tietoihisi merkintä, joka saattaa tulevaisuudessa olla este vakuutuksen saamiselle ja saattaa vaikuttaa muutenkin työtehtäviä jaettaessa. [/quote] Ööö wtf??? Miten helvetissä siitä "jää tietoihin merkintä"? Ei esim. esimiehelle noin vain kuulu sairausloman syy eikä sitä voi kyseenalaistaa. Tässä tapauksessa ap tuskin on ensi hätään vailla muuta kuin lyhyen sairausloman toipumiseen,mistä ei todellakaan voi olla haittaa vakuutusta ottaessa. Tsiisus!?
[/quote]
Esimiehelle kuuluu aina sairausloman syy, koska hänen täytyy tarvittaessa järjestää jatkotoimet tth:ssa. Esimies tekee myös päätöksen palkanmaksusta. Ellei syy ole tiedossa, ei voi tietää kuuluuko palkka maksaa vai ei.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:18"]
Toki äkillisen stressireaktion nimellä. Mutta muista, että siitä jää tietoihisi merkintä, joka saattaa tulevaisuudessa olla este vakuutuksen saamiselle ja saattaa vaikuttaa muutenkin työtehtäviä jaettaessa.
[/quote]
Jaaha. Minä olen ollut saikulla kaksi viikko ko. diagnoosilla. Aivan vtun sama saanko vakuutusta jostain tai työpaikkaa asian takia. Surin tuolloin silmieni edessä äkillisesti kuollutta isääni. Ja jos sitä ei joku ymmärrä, niin voi voi...
[/quote]
Kysymys kuuluukin: miksi työnantaja on taloudellisesti vastuussa siitä, että et kykene töihin? Eikö sen pitäisi olla omalla vastuullasi eli palkatonta aikaa