Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsi voi aloittaa ratsastuksen?

Vierailija
24.09.2014 |

Minkä ikäisenä lapsi voi aloittaa säännöllisen ratsastusharrastuksen poneilla?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan ratsastuskoulusta ja lapsesta! Mun lapsi aloitti niin pienenä, että en viitsi AV-mammojen raivoa peläten sitä kertoa :D

Vierailija
2/14 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin kun olin 4.5 vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee lapsen ja tallin mukaan. Kannattaa soittaa tallille ja kysyä - jossain otetaan nelivuotiaitakin tunnille ratsastelemaan miniponeilla, mutta tällaisia talleja ei varmaan ole kovin paljon.

Vierailija
4/14 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 21:38"]

Vaihtelee lapsen ja tallin mukaan. Kannattaa soittaa tallille ja kysyä - jossain otetaan nelivuotiaitakin tunnille ratsastelemaan miniponeilla, mutta tällaisia talleja ei varmaan ole kovin paljon.

[/quote]

Ja joissain otetaan pienempiäkin ;)

2

Vierailija
5/14 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin 5-vuotiaana.

Vierailija
6/14 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt pari vaippaikäistäkin ratsailla. :) Kyllä vaikka kuinka pienet voi aloittaa ratsastuksen, mutta se vaatii usein jonkun oman aikuisen mukaan ponia taluttamaan ja mielellään vielä toisen sivulle varmistamaan.

Ponista/hepasta ja lapsen taidoista sitten riippuu, milloin voi ratsastaa itsenäisesti.

Vierailija
7/14 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin 5v meni jollekin heppakurssille vastikään ja olen nähnyt hänestä fb-kuvia, missä hän ratsastaa tosi hienon näköisesti ponilla ympäri maneesia.

Vierailija
8/14 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Hevosperheen lapsi voi aloittaa ratsastuksen kotitallilla viimeistään silloin, kun kykenee omin voimin kiipeämään selkää. Mitä pienempi ja rauhallisempi poni, sitä aikaisemmin.

Vierailija
9/14 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuotias saattaa jo jaksaa puolen tunnin mittaisen talutusratsastuksen pikkuponeilla kun se pidetään leikkimielisenä. 5 vuotias voi jo sitten usein aloittaa alkeiskurssin tai vastaavan. Näin omien opetuskokemunsien mukaan yleistäisin, toki kaikki ovat yksilöllisiä ja sieltä tallilta kannattaa tosiaan kysellä.

Vierailija
10/14 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi aloitti 3-vuotiaana kerran viikossa talutusratsastuksen. Ollessaan 5v sai ratsastaa jonkin verran itsekseen niin, että aikuinen käveli ponin vierellä. Nyt lapsi on 8v ja ratsastaa edelleen.

Vierailija
11/14 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tallilla 5 v hyppäsi esteitä itsenäisesti ja osallistui kilpailuihin. ;)

Vierailija
12/14 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt että tyttö voisi tykätä ratkastuksesta mutta onko liian vaarallista?

Vierailija
13/14 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tallilla (SRL:n hyväksymä) sanottiin, että lapsi voi osallistua alkeiskurssille sinä vuonna kun menee ekalle. Sitä ennen ei voi ratsastaa yksin. Mun mielestä tosi järkevää. Hevonen/poni on kuitenkin arvaamaton eläin säikähtäessään, liian suuri vastuu ihan pienelle lapselle. 

Vierailija
14/14 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan sitten, että ratsastus on tilastollisesti tosi vaarallinen harrastus...päävamman saaminen putoamisesta tai hevosen potkusta on todellinen riski, kuten muut pienetkin loukkaantumiset. Vakuutusyhtiöiden mukaan on heti kakkosena amerikkalaisen jalkapallon jälkeen, mm. jääkiekko paljon turvallisempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi