Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raasepori pakottaa kaikki opiskelemaan pakkoruotsia 1. luokalta !

Vierailija
24.09.2014 |

Uskomatonta! RKP taas kyykyttämässä suomenkielisiä.

"Suomenkielisille lapsille opetetaan Raaseporin alakouluissa A1-kielenä ruotsia"

vaikka:

"Suurin osa suomenkielisten lasten vanhemmista kannatti englannin opetusta pitkänä kielenä"

http://yle.fi/uutiset/raasepori_suosii_toista_kotimaista_alakouluissaan/7487120

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:46"]

Niin kukaanhan noistakaan lapsista ei ikinä tule muuttamaan pois Raaseporista, vai mitä?

[/quote]

No mitäs väliä sillä on? Meinaatko kun heille on opetettu ruotsia, niin he unohtavat suomenkielen ja joutuvat muualla Suomessa vaikeuksiin? 

Vierailija
22/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:38"]

Jäi varmaan ap:ltä huomaamatta, että vastaavasti ruotsinkielisillä alkaa samaan aikaan suomen opiskelu. Näin kaikissa kouluissa aletaan samassa vaiheessa lukea toista kotimaista, ja samassa vaiheessa ensimmäistä vierasta kieltä. Kätevaa ja tasa-arvoista.

[/quote]

Me elämmekin maassa missä yli 90% puhuu äidinkielenään SUOMEA! 

[/quote]

Raaseporissa puhuu 66% ruotsia ja sen suurimassa taajamassa Tammisaaressa 81% on ruotsinkielisiä, joten pidän ihan hyvänä, että myös suomenkielisille lapsille opetetaan ruotsia. Olen itse muuten ruotsinkielinen.. :)

[/quote]

Oletpa itsekäs! Hyi, olkoon. Miksi sinä haluat päättää muiden lasten opinnoista? Miksi haluat pakottaa oman kielesi viattomille suomenkielisille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:38"]

Jäi varmaan ap:ltä huomaamatta, että vastaavasti ruotsinkielisillä alkaa samaan aikaan suomen opiskelu. Näin kaikissa kouluissa aletaan samassa vaiheessa lukea toista kotimaista, ja samassa vaiheessa ensimmäistä vierasta kieltä. Kätevaa ja tasa-arvoista.

[/quote]

Me elämmekin maassa missä yli 90% puhuu äidinkielenään SUOMEA! 

[/quote]Oletko ikinä edes käynyt Raaseporissa? Siellä puhutaan hyvin paljon enemmän ruotsia kuin suomea. Yksikään siellä asuva ei voi inistä, että ei muka ikinä tarvitse ruotsia. en nyt muista ulkoa kuinka paljon siellä on ruotsinkielisiä, mutta jotain väliltä 60-70 prosenttia.

[/quote]

Eikö Raaseporista saa muttaa pois?

[/quote]Ekaluokkalainen lapsi ei yleensä saa vapaasti muuttaa mihin lystää.

Vierailija
24/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:32"]

Valtuustosta puolet on RKP:läisiä, joten eipä yllätä, että suomenkielisillä ei ole tuolla mitään oikeuksia.

[/quote]

Rasistinen Kansanpuolue häärää taas.

Minä en puhu enää ruotsia missään vaikka osaisinkin. Suomella tai englannilla mennään!

Vierailija
25/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:03"]

Oletpa itsekäs! Hyi, olkoon. Miksi sinä haluat päättää muiden lasten opinnoista? Miksi haluat pakottaa oman kielesi viattomille suomenkielisille?

[/quote]

Enhän minä päätä ja vielä vähemmän pakotan. Minusta on vain hyväksi jos ihminen osaa kieliä. Englannin jokainen oppii muutenkin, niin pidän ihan hyvänä, että ruotsinkielisellä paikkakunnalla lapsille opetetaan ruotsia.

Vierailija
26/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:10"]

[/quote]

Enhän minä päätä ja vielä vähemmän pakotan. Minusta on vain hyväksi jos ihminen osaa kieliä. Englannin jokainen oppii muutenkin, niin pidän ihan hyvänä, että ruotsinkielisellä paikkakunnalla lapsille opetetaan ruotsia.

[/quote]

Minustakin on hyvä että ihminen osaa kieliä, joten sen takia MINÄ haluan pakottaa SINUT opiskelemaan pakko-muinaiskirkkoslaavia.

Vierailija
27/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:02"]

Ihan hyvä juttu mun mielestä. Tuon ikäisenä kielenoppiminen on helppoa.

Raasepori on kaksikielinen kaupunki, joten ruotsilla on suomenkielisille oikeasti käyttöä, samoin kuin ruotsinkielisillä lapsilla on käyttöä suomelle. Kaveripiirit laajenee kun suomen- ja ruotsinkieliset lapset oppivat toistensa kieltä. 

[/quote]

Mitä hyötyä toistensa kielten oppimisesta on, kun lapset kuitenkin RKP:n vaatimuksesta eristetään toisistaan?

"RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.

Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä.

- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.) Hufvudstadsbladetissa."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun

Vierailija
28/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei sitä englantiakaan opita tuosta vaan "muutenkin", vaan se vaatii myös paljon töitä. Melko pinnalliseksi jää kielitaito, jos kielen oppimiseen ei panosta kunnolla. Melko paljon tullut vastaan näitä melko nuoriakin englannin "osaajia".

Nyt kyllä todella törkeästi rajoitetaan vanhempien ja lasten omaa oikeutta valita mitä kieltä koulussa opiskelee. 

Vierailija
29/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Niin, mutta teidän RKP:läisten mielestä "kieliä" = "ruotsia". Ja Raasepori ei ole mikään ruotsinkielinen paikkakunta. Ahvenanmaan lisäksi Närpiö taitaa olla niitä harvoja ruotsinkielisiä kuntia Suomessa.

Vierailija
30/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:25"]

Minustakin on hyvä että ihminen osaa kieliä, joten sen takia MINÄ haluan pakottaa SINUT opiskelemaan pakko-muinaiskirkkoslaavia.

[/quote]

Opettelisin mielelläni jos asuisin paikassa missä sitä puhutaa. Tosin vaikka olen ruotsinkielinen en ole RKP:n vaan PS:n äänestäjä. Koska Jussi Halla-Aho on suorittanut lyhyen kieliopin muinaiskirkkoslaavissa, voisin seurata hänen jalanjälkiä ilman pakottamista.

Oletko itsekin PS:n äänestäjä vai mistä juuri tuo Jussin opiskelema kieli valikoitui esimerkiksi?

Vierailija
31/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:33"]

Niin, mutta teidän RKP:läisten mielestä "kieliä" = "ruotsia". Ja Raasepori ei ole mikään ruotsinkielinen paikkakunta. Ahvenanmaan lisäksi Närpiö taitaa olla niitä harvoja ruotsinkielisiä kuntia Suomessa.

[/quote]

No kaksikielinen kunta jossa yli 50% on äidinkieleltään ruotsinkielisiä. Kuten jo totesin, en äänestä RKP:tä vaan PS.

Vierailija
32/32 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo pakko Suomessa - 80% kansasta vastustaa

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288358930831.html

Nuff said.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä