Muita, jotka ei halua äitikavereita, perhekerhoja yms?
Itse en halua, mutta tuntuu, että neuvolassa painostetaan siihen ja pidetään outona. Olen sellainen ihminen, että kaipaan yksinoloa paljon. Pienen vauvan äitinä mä rentoutuisin parhaiten olemalla hetken yksin, tekemällä omia juttuja. Voin mennä lapsen takia myöhemmin puistoon, kerhoon yms, että hän saa seuraa, mutta mulle itselle se tulee olemaan stressaavaa, enkä nauti. En mä ihmisiä vihaa, mutta mulle on henkisesti raskasta olla tollasissa paikoissa. Miksei ymmärretä että introvertti ei oo äitinä ekstrovertti? Turhauttaa, koen painostusta olla erilainen kuin oon.
Kommentit (22)
Mä oon muuttanut uudelle paikkakunnalle lapsen synnyttyä, enkä tuntenut täältä ketään. En edelleenkään oo ystävystynyt muiden äitien kanssa, ei se tässä iässä vaan oo niin helppoa. Tää on pieni paikka, jossa kaikki tuntee toisensa ja muut mammatkin on tiiviisti yhdessä ja siihen on todella vaikea mennä mukaan. Asuin ennen n.100km päässä ja siellä solminut ystävyyssuhteet ovat kyllä säilyneet, mutta heistä kenelläkään ei ole lapsia. En siis ole sinänsä yksinäinen tai kaipaa ystäviä, mutta mietin miten vaikuttaa lapseen, kun ei ole yhtään ystävää tai sellaista tuttua lasta, jota näkisi usein? Käymme kyllä muskarissa ja kerhossa, joten hän näkee muita lapsia vähintään pari kertaa viikossa, mutta ei vaikuta olevan kovin kiinnostunut muista lapsista. Leikkipuistoissa on harvoin muita lapsia. Lapsi on nyt 1,5v, että ei sinänsä ehkä vielä leikkisikään muiden kanssa. Tarkoituksena olisi laittaa lapsi vuoden päästä päiväkotiin, mutta olen huolissani, että se on hänelle todella vaikeaa, eikä uskalla tai osaa olla muiden kanssa
En minäkään halua. Mullekin neuvolasta suositeltu perhekerhoa, mutta ei vaan nappaa. Ystäviä on ja niitä näen epäsäännöllisen säännöllisesti ja viihdyn myös paljon yksin. Käyn vauvan kanssa päivittäin ulkona ja kaupungilla ja millon missäkin enkä ole jäänyt kotiin möllöttämään. Yhdellä ystävällä on lähes samanikäinen vauva ja heitä nähdään useasti ja voi puhua niitä äitijuttuja ja vauvat saa ihmetellä toisiaan, mutta tuon enempää en kaipaa.