Teini ja stressi somesta....
14-vuotias tyttöni on stressaantunut somesta. Koko ajan pitäisi kuulemma olla Whatsapissa keskustelemassa, koska jos ET ole, olet kohta sosiaalisesti ulkopuolinen. Koulukaverit juttelevat välitunneilla keskusteluista, joista et tiedä mitään ja joihin sinua ei mahdollisesti ole edes kutsuttu mukaan, koska et ole yhtä aktiivinen somessa roikkuja. Kuulemma Whatsapissa on suljettuja keskusteluryhmiä, joihin pääsee mukaan vain, kun ryhmän perustaja kutsuu mukaan. Helppo keino syrjiä sosiaalisesti tai jopa kiusata!
Miten muilla tytöillä riittää aikaa ja intoa olla somessa jo heti herättyään, ennen koulun alkua, ja koulun päätyttyä pitkin iltaa jopa 23/24 asti? Eivätkö he tee läksyjä tai syö päivällistäkään ilman kännykän sormeilua? Eikö heillä ole harrastuksia?
Oma tyttöni on sosiaalinen, ja hänellä on kavereita, mutta luokalla kuulemma on hyvin klikkiytynyt parhaillaan tuo tilanne, ja kun hän ei jaksa/ehdi notkua koko ajan Whatsapissa, tuntee olonsa aika usein vähän sivulliseksi.
Eipä ollut näitä ongelmia back in the 80'ies...
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 17:57"]
Luulen, että tytöt vielä poikia enemmän pelkää esim, että toinen suuttuu, jos ei heti vastaa.
[/quote]
Niinpä, naulan kantaan - ja sehän stressaa. Vaatii kanttia olla valvomatta keskustelua.
ap
Ap, mun mielestä vastaus on aika selvä. Ei ketään syrjitä ja olla kutsumatta keskusteluun sen takia, että ei siellä "notku" eli olisi osallistumassa keskusteluun. Se ei ole myöskään mitään kiusaamista. Eri asia jos häntä haukuttaisiin. Tämä ei ole sama asia kuin pihalla ei oteta mukaan leikkiin, viestittely on pääsääntöisesti vapaa-ajalla (ei siellä koulussa koko päivää olla) niin eihän vapaa-ajalla voi kiusata siten että ei "ota mukaan" eli viestittele. Ehkäpä hän ei vaan kuulu tähän porukkaan niin tiiviisti ja heillä on omat jutut. Toisekseen, itse sanoit että tyttäresi ei ole oikein kiinnostunut, niin miksi häntä pitäisi olla lisäilemässä kaiken maailman keskusteluihin? Turha tuntea itseään ulkopuoliseksi, ehkä kannattaisi etsiä ns. "oma porukka". Ei ne ihan kaikki kännykkää räpellä. Yritän vain saada sinut ymmärtämään eri vaihtoehtoja.
T. Teini
Koulun Someillassa juuri nuorisotyöntekijät kertoivat, kuinka monia nuoria kyllä syrjitään juuri sulkemalla someryhmistä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:18"]Koulun Someillassa juuri nuorisotyöntekijät kertoivat, kuinka monia nuoria kyllä syrjitään juuri sulkemalla someryhmistä.
[/quote] ja tähän iltaan oli tullut toive vanhemmilta. Olisiko ap.n mahdollista toivoa koululle samantapaista somekeskustelua, oppilaille.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:07"]
Ap, mun mielestä vastaus on aika selvä. Ei ketään syrjitä ja olla kutsumatta keskusteluun sen takia, että ei siellä "notku" eli olisi osallistumassa keskusteluun. Se ei ole myöskään mitään kiusaamista. Eri asia jos häntä haukuttaisiin. Tämä ei ole sama asia kuin pihalla ei oteta mukaan leikkiin, viestittely on pääsääntöisesti vapaa-ajalla (ei siellä koulussa koko päivää olla) niin eihän vapaa-ajalla voi kiusata siten että ei "ota mukaan" eli viestittele. Ehkäpä hän ei vaan kuulu tähän porukkaan niin tiiviisti ja heillä on omat jutut. Toisekseen, itse sanoit että tyttäresi ei ole oikein kiinnostunut, niin miksi häntä pitäisi olla lisäilemässä kaiken maailman keskusteluihin? Turha tuntea itseään ulkopuoliseksi, ehkä kannattaisi etsiä ns. "oma porukka". Ei ne ihan kaikki kännykkää räpellä. Yritän vain saada sinut ymmärtämään eri vaihtoehtoja. T. Teini
[/quote]
Kiitos, teini. Olen kyllä eri mieltä tuosta. Somessakin kiusataan, ja aika pahallakin tavalla (ryhmiin pääsemättämyys on lievimmästä päästä). Jos joku ei vastaa viesteihin nopeasti, mutta muut vastaavat, se vaikuttaa aika piankin siihen, kenelle viestitellään.
Kaveruus ei lopu koulun kellon pirahdukseen. Se jatkuu myös vapaa-ajalla. Tyttärelläni on kyllä kaveri koulussa, ja siellä pääsee ns. rinkiin välitunnilla, mutta puheet liittyvät todella usein johonkin keskusteluun, jota on käyty aiemmin ryhmässä, johon tytärtä ei ole kutsuttu. Aika helposti siinä tuntee olonsa ei-toivotuksi ja ulkopuoliseksi. Enkä nyt sano, että muut tytöt tekevät tuota kiusatakseen, mutta sellaiseksi se muuttuu silti. Lisäksi lyön vaikka vetoa, että porukassa voi olla muitakin, joille oikeasti riittäisi hiukan vähäisempikin partiointi whatsapissa, mutta kun ei uskalla, koska pelkää putoavansa porukoista.
Ja kyllä, tytärtäni kiinnostaa jossain näärin se whatsapissa olo, mutta ei koko vapaa-aikaa, eikä niin, ertä vastauksia odotetaan saman tien, heti paikalla.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:18"]Koulun Someillassa juuri nuorisotyöntekijät kertoivat, kuinka monia nuoria kyllä syrjitään juuri sulkemalla someryhmistä. [/quote] ja tähän iltaan oli tullut toive vanhemmilta. Olisiko ap.n mahdollista toivoa koululle samantapaista somekeskustelua, oppilaille.
[/quote]
Eipä hassumpi ajatus, kiitos!
ap
Tykkääkö tyttäresi olla yksin? Mun tyttöni tykkää, ja on kanssa sitä mieltä, että vähempi viestittely riittää. Kai lapsissakin on intorverttejä siinä missä aikuisissa! Ei kaikki nauti siitä, jos pitää koko ajan päivystää kännykkää. Ikävää, jos sen takia koulussakin tipahtaa keskustelujen ulkopuolelle.
Mun tyttärellä on joitain sometuttuja, mutta aloittamansa yläkoulun luokalla hän ei ole päässyt mukaan luokan tyttöjen piiriin. Se on vähintään syrjimistä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:57"]
Tykkääkö tyttäresi olla yksin? Mun tyttöni tykkää, ja on kanssa sitä mieltä, että vähempi viestittely riittää. Kai lapsissakin on intorverttejä siinä missä aikuisissa! Ei kaikki nauti siitä, jos pitää koko ajan päivystää kännykkää. Ikävää, jos sen takia koulussakin tipahtaa keskustelujen ulkopuolelle.
[/quote]
Ihan totta. LapsetKIN ovat erilaisia.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:08"]
Mun tyttärellä on joitain sometuttuja, mutta aloittamansa yläkoulun luokalla hän ei ole päässyt mukaan luokan tyttöjen piiriin. Se on vähintään syrjimistä.
[/quote]
Ilman muuta. Sinun tyttäresi kohdalla se some sitten on pelastava henkireikä, koska siellä hänellä on ystäviä. Hyvä niin.
ap
18, minä tietenkään en kiellä mitään, en edes voi. Kunhan vaan mietin tätä ilmiötä ja kysyin, onko muitakin, joita some stressaa. Näyttää olevan!
Ja miten ihmeessä joillakin on aikaa notkua jossain whatsapissa koko ajan. That's all...
ap