Kilpirauhasarvot - apua?
En tiedä onko hyvät vai huonot vai jotain siltä väliltä. Lääkäri on lomalla joten soitto aika on vasta seuraavan viikon lopulle.
P -TSH 4.15* (0.438-3.98 mU/l)
P -T4-V 14.5 pmol/l (10-17.1 pmol/l)
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:06"]
Ei ole hyvät. TSH liian korkea ja T4V liian alhainen. Laittaisin lääkitykselle.
[/quote]
Samaa mieltä.
Mikä tuon T4V:n sitten kuuluisi olla, kun eikö tuo ole ihan viitearvoissa? Mulle sanoi lääkäri vielä 12:sta arvolla, että normaali on.
Viitearvot ovat TSH: 0,5-3,6 ja T4V: 9-19, juuri tällä viikolla arvoista itse kyselin. Eli Ap:lla on T4V ihan normaali, mutta TSH vähän alakanttiin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:08"]
Mikä tuon T4V:n sitten kuuluisi olla, kun eikö tuo ole ihan viitearvoissa? Mulle sanoi lääkäri vielä 12:sta arvolla, että normaali on.
[/quote]
No, yläkolmanneksella olis hyvä olla.
Ihmiset reagoi noihin arvoihinkin erilailla, minä olisin noilla arvoilla tosi väsynyt ja apaattinen. Jos mulla menee TSH yli 3 niin joudun nukkumaan päiväunia koska muuten en jaksa, sama jos T4V putoaa liian alas. Ne pitää saada tasapainoon, ja hyvä olis kuunnella myös potilaan oireita ja oloa, eikä tuijottaa vaan niitä viitearvoja.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:12"]
Viitearvot ovat TSH: 0,5-3,6 ja T4V: 9-19, juuri tällä viikolla arvoista itse kyselin. Eli Ap:lla on T4V ihan normaali, mutta TSH vähän alakanttiin.
[/quote]
Ei kun sori, katsoin tuon TSH:n väärin, siis yläkanttiin on se. Mutta T4V on normaali.
Matalat arvot. Tiedän monia, jotka ovat saaneet merkittävästi apua lääkityksestä tuollaisillakin arvoilla. Kilpirauhassairautta ei voi koskaan hoitaa pelkillä numeroilla, oireet ovat tärkein mittari.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:06"]
[/quote]
Samaa mieltä.
[/quote]
Niinkö? Asia selvä. Tietää hieman mitä tuleman pitää.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:14"]
[/quote]
Ihmiset reagoi noihin arvoihinkin erilailla, minä olisin noilla arvoilla tosi väsynyt ja apaattinen. Jos mulla menee TSH yli 3 niin joudun nukkumaan päiväunia koska muuten en jaksa, sama jos T4V putoaa liian alas. Ne pitää saada tasapainoon, ja hyvä olis kuunnella myös potilaan oireita ja oloa, eikä tuijottaa vaan niitä viitearvoja.
[/quote]
No mulla on sitten varmaan ollut lääkäri, joka vaan tuijottaa viitearvoja, kun oireina on jatkuva väsymys, tosi matalat verenpaineet ja oon turvonnut ihan tolkuttomasti, vaikka en edes syö mitään.
Minä sain lääkityksen arvoilla TSH 4.5, TV4 17.
Paljon vastauksia, kiitos.
Itse en ollut ollenkaan varma asiasta.
Toivottavasti saan apua. Voiko lääkitystä "vaatia" tai "pyytää" yms, jos lääkäri ei sitä muuten lähde määräämään?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:20"]
Toivottavasti saan apua. Voiko lääkitystä "vaatia" tai "pyytää" yms, jos lääkäri ei sitä muuten lähde määräämään?
[/quote]
tämä oli siis ap. :P
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:18"]
[/quote]
[/quote]
No mulla on sitten varmaan ollut lääkäri, joka vaan tuijottaa viitearvoja, kun oireina on jatkuva väsymys, tosi matalat verenpaineet ja oon turvonnut ihan tolkuttomasti, vaikka en edes syö mitään.
[/quote]
Yleensä etenkin terveyskeskuslääkärit tuijottaa vaan noita viitearvoja. Onnekseni pääsin vaihtamaan lääkäriä terveyskeskuksesta pienemmälle vastaanotolle jossa lääkäri ymmärsi olla tuijottamatta viitearvoja ja katsoa sen sijaan minun vointia.
[/quote]
Kyllä saa pyytää ja vaatiakin. Ja vaihtaa lääkäriä jos lääkäri ei suostu antamaan lääkitystä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:12"]
[/quote]
Viitearvot ovat labrakohtaiset, esim fimlab antaa neloselle viitearvot 11-22. Mulla on jämähtänyt 13 ja olo on pässi.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:22"]
[/quote]
Kyllä saa pyytää ja vaatiakin. Ja vaihtaa lääkäriä jos lääkäri ei suostu antamaan lääkitystä.
[/quote]
Tämä on huojentava tieto. Eräällä tuttavallani nimittäin lääkärin mielestä ei ollut tarvetta antaa kyseistä lääkitystä (hänellä taisi olla "huonommat" arvot kuin minulla) eikä hän sitten osannut vaatiakkaan, meni vain yksityiselle kysymään mielipidettä. Itselläni ei yksityiseen ole varaa..
ap
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Suosittelen vaihtamaan lääkäriä. Kuulostaa niin tutulta noi oireet :/ Pahinta on jos lääkärit ehdottelee jotain masennuslääkkeitä tuohon, ku on kuitenkin kilpparijuttuja.
-Se aikasempi
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:22"]
[/quote]
[/quote]
Tuleeko tälläisiä ohjeita kirjoittaville suurille älyköille lainkaan mieleen, että siihen on todennäköisesti hyvä syy jos lääkitystä ei kirjoiteta. Eipä tietenkään. Helppoahan se on netissä jakaa näitä mainioita neuvoja. Vaatimuksia voitte ruveta esittämään siinä vaiheessa kun olette sen lääkärin esimies.
Tiedätkö mitä muita verikokeita sinulta on otettu kilpirauhasen lisäksi? Vai onko otettu mitään?
Minulla (11 taas tässä hei) kilpirauhasen vajaatoiminta toi mukanaan korkeat kolesteroliarvot ja niiden rajun nousun 5 kk:n sisään, verensokerin rajun nousun 5 kk:n sisään (vielä ollaan kuitenkin normaaliarvojen sisällä) ja hormoniongelmat (hormoniarvot aivan liian alhaiset ja menkat sekaisin). Myös rautavarastojen tyhjenemiseen ilmeisesti tuo kilppariongelma vaikutti. (Hemoglobiini on edelleen korkea mutta rautavarastot todella alhaiset, ne ovat 1/5 siitä mitä niiden pitäisi olla). Vaihdoin tosiaan terveyskeskuksesta pienemmälle vastaanotolle jossa nuo kaikki havaittiin, terveyskeskuksessa noita ei ilmeisesti edes otettu tai jos otettiin niin ei sanallakaan mainittu minulle, että niissä olisi mitään vikaa.
Suosittelen siis keskustelemaan lääkärin kanssa ja kysymään muista verikokeista koska kilpirauhanen vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:31"]
Tiedätkö mitä muita verikokeita sinulta on otettu kilpirauhasen lisäksi? Vai onko otettu mitään?
Minulla (11 taas tässä hei) kilpirauhasen vajaatoiminta toi mukanaan korkeat kolesteroliarvot ja niiden rajun nousun 5 kk:n sisään, verensokerin rajun nousun 5 kk:n sisään (vielä ollaan kuitenkin normaaliarvojen sisällä) ja hormoniongelmat (hormoniarvot aivan liian alhaiset ja menkat sekaisin). Myös rautavarastojen tyhjenemiseen ilmeisesti tuo kilppariongelma vaikutti. (Hemoglobiini on edelleen korkea mutta rautavarastot todella alhaiset, ne ovat 1/5 siitä mitä niiden pitäisi olla). Vaihdoin tosiaan terveyskeskuksesta pienemmälle vastaanotolle jossa nuo kaikki havaittiin, terveyskeskuksessa noita ei ilmeisesti edes otettu tai jos otettiin niin ei sanallakaan mainittu minulle, että niissä olisi mitään vikaa.
Suosittelen siis keskustelemaan lääkärin kanssa ja kysymään muista verikokeista koska kilpirauhanen vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan.
[/quote]
Otettiin Hemoglobiini arvot ja sokerit.. Nämä tulokset sain siis hieman aiemmin.
Hemoglobiini on 150, pitkä sokeri 7.3 - sain tyypin 2 diabetes lääkitykseen siihen btw.
En tiedä onko diabeteksellä jotain tekemistä kilpirauhasen kanssa sitten?
Tämä kaikki siis johti yksinkertaisesti siitä että halusin apua jatkuviin virtsatientulehduksiin seksin yhteydessä (pesuista yms huolimatta.)
Lääkäri sitten kommentoi että olen hieman ylipainoinen paras ottaa verikokeita..
No kuitenkin, tässä sitä nyt ollaan, lähes täysin kujalla kaikesta. Lääkäri on siis venäläinen ja olen pahoillani mutta hänen puheestaan on välillä vaikea ottaa selkoa....
ap