Suomalainen tuomitsevuus ja tekopyhyys
Oletko koskaan itse joutunut joukkotuominnan alle jostain tekemästäsi ''virheestä''?
Nyt tämä somehuomiohuoraamisesta kilahtaneet nuoret etsivät tapauksia, jossa voivat kokea olevansa sankareita pienellä teolla ja saada kiitosta asioista suuuurelta yleisöltä, joilta me vanhempi sukupolvi ei olisi tullut mieleenkään mennä kirjoittamaan lehtien palstalla - että NÄIN MINÄ AUTOIN - enkö olekin ihmeellinen yksilö??
Joskin palvelukulttuurissa on parantamisen varaa, yleinen tuomitsemiskulttuuri häiritsee enemmän.
Oletko koskaan tehnyt itse mitään ''väärää'', josta sinut sitten kokonainen ihmispetolauma jaksaa muistuttaa, kun sinä silloinkin teet niin 20 vuotta sitten että muistapa paikkasi!! Eli ihmisestä itsestään muodostuu tässä maassa VIRHE, jos se tekee yhdenkin virheen. Ei ihme, että yrityskulttuuri ei kukoista tässä yleisen tuomitsemisen maassa, jossa oikeastaan toisen vastoinkäymisestä iloitaan ja kapuloita laitetaan rattaisiin, jos vähänkin osoittaa lahjakkuutta yhtään missään asiassa. Alan uskoa kansamme ääliömäiseen pahantahtoisuuteen toisiaan kohtaan, jossa jopa omat perheenjäsenet voivat vaikeuttaa toistensa elämää - vain koska KATEUS - tuomitsemisen halu ylittää rakkauden ja anteeksiannon - halun tukea toisiaan läpi elämän.
Oletko sinä kohdannut elämässäsi siis vastaavaa, jossa joku moka on koitunut sinulle käänteentekeväksi ja sinut on julistettu 'virheeksi' ensin ehkä yhden perheenjäsenen kohdalta, sitten koko perheen / suvun - ja lopulta yhteiskunnan, koska olet menettänyt toimintakykysi ihmispetolauman vastaan hyökätessäsi?
Raamattukin puhuu psalmeissa yllättävän paljon tästä ihmisen luonteesta btw, missä ihminen jätetään aivan yksin vaikeuksien kohdatessa ja tätä pilkataan, kun Jumalakin on hänet jättänyt. Jobin kertomukseen ei tarvitse edes viitata?
Ovatko ihmiset perusluonteeltaan toisensa tuomitsevia petoja?
Kommentit (30)
Voisko suomessa toteuttaa jonkinlaisen sensuurin. Nykyään tv:stä ei tule muuta kuin oc:n , tukholman, ny:n ja kontulan täydellisiä naisia jotka vaan tappelevat ja lynkkaavat toisiaan. Siitä sitten nuoret ottavat oppia hyvistä käytös ja ajatusmalleista.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:53"] Humbleprag. Se kahvilajupakka pisti itsellä myöskin heti ko silmään. "puolustan niitä jotka eivät siihen kykene" just. Aika noloa sille tytölle. [/quote] Englannilla brassailuun korjaus: Humblebrag. :D [/quote] Ei ole tälle sanalle suomenkielistä vastinetta, sori kirjoitusvirheestä."nöyräkerskuntaa"
[/quote] Ei sita englannin sanaa siina alussa tarvittu, ihan hyvin osasit ilmaista itseasi pelkalla suomella.
Jokaisen ihmisen sisällä asuu peto, vanha ihminen. Ei kukaan ole sen parempi toistaan, ei uskovakaan. Siksi Raamattu sanoo;
Luuk. 21:34 Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta
Monesti juuri se pahin tuomitsija on uskonnollinen ihminen. Sellainen, joka vaatii uskomattomalta ihmiseltä uskon tekoja. Esim avioliitto on sellainen. Monesti uskomatonta avoliitossa elävää tuomitaan siitä, että hän elää avosuhteessa. Se on joillekkin uskoville kova pala.
J-P
Aloittajan kysymykseen; olen ja monta kertaa.
Suurin osa ihmisistä on yksilöinä heikkoja (kateus=omanarvontunnon puute), ja yhden sulkeminen ulkopuollelle tai suoranainen lynkkaus luo näille yksilöille yhteenkuuluvuuden ja merkityksen tunteen. Kuvittelen minä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:31"]
luepa uudelleen koko teksti, jos ymmärtäisit, mistä ketjussa on kyse ja palaa uudestaan.. rautaanka lopussa.
[/quote]
Luin sen uudestaan ja siinä taas yksi narsisti valittaa miten koko suku on hylännyt kun hän on vain kerran, 20 vuotta sitten, tehnyt "väärin". Uhrin esittäminen - lempitemppu.
Kerro nyt ihmeessä mikä se "väärin" oli.
Olen samaa mieltä siitä, että näissä sometapauksissa mennään lynkkausmielialassa välillä turhan pitkälle. Tai ehkä se johtuu vain siitä, että kohut tavoittavat niin paljon ihmisiä, jolloin joukkoon osuu ne pari ääritapausta, jotka alkavat viedä asioita liian pitkälle.
Mutta toisaalta tällaisissa tapauksissa, joissa konkreettisesti tapahtuu jotain, jonka moni kokee epäeettiseksi, on vaikea saada mitään oikeutta, jos asiaa ei tuo esille. Esimerkiksi se vammaisia haukkunut kahvilan asiakas olisi ihan yhtä hyvin voinut saada aikaan potkut sille asiakaspalvelijalle, ja tällainen somejako saattoi olla henkilöltä jopa tarkoituksella työpaikan suojelemiseksi tehty veto. Ja samoin tuskin Hesburgerin tapauksessa henkilökunnalle valittaminen paikan päällä olisi auttanut, jos asenne olisi jo valmiiksi sellainen, että he ovat vain töissä siellä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:51"]
luepa uudelleen koko teksti, jos ymmärtäisit, mistä ketjussa on kyse ja palaa uudestaan.. rautaanka lopussa.
[/quote]
Luin sen uudestaan ja siinä taas yksi narsisti valittaa miten koko suku on hylännyt kun hän on vain kerran, 20 vuotta sitten, tehnyt "väärin". Uhrin esittäminen - lempitemppu.
[/quote]
En ole kyseisen viestin lähettäjä, mutta vastaan tähän.
Kaikille suku ei edusta suojelevaa perhettä, vaan suku voi velvoittaa toimimaan vastoin omaatuntoa ja katsomusta. Suvussa voi olla kirjoittamattomia mielipuolisia sääntöjä, joiden rikkojasta tulee ns. musta lammas, koska ei suostu alistumaan muiden hallittavaksi. Pois suljeten teot tuomitaan suvussa, vaikka hän yleisen näkökannan mukaan toimisi oikein. Suku toimii usein myös hierarkisesti, jossa jokaisen jäsenen kuuluisi pysyä roolissaan ja totella ns vanhempia, olivat nämä sitten oikeassa tai väärässä. Nämä "vanhemmat" eivät puntaroi tekojensa oikeellisuutta, vaan katsovat että heidän näkökantansa on oikea, olipa se miten vinoutunut tahansa.
Kuka haluaa kuulua joukkoon ihmisiä, joiden teoille ei näe oikeutusta? Mitä ihmeen väliä verisiteellä on, jos sinua ei hyväksytä sellaisena kuin olet?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:51"]
Se ei kuitenkaan ole mitenkään juuri suomalainen piirre. Tekopyhyyttä on paljon enemmän monissa muissa maissa. Suomessa on perinteisesti kunnioitettu halua pitää kynttilä vakan alla, ja sen takia ehkä tämä nykyilmiö on niin tyrmistyttävä täällä, vaikka muualla se olisi ihan normaalia. Vaikka USAssa.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 16:44"]
Kuka sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse? Ainakin tämän päivän somenuoret noudattavat tätä kultaista sääntöä.
"Tekopyhyyttä on paljon enemmän monissa muissa maissa. Suomessa on perinteisesti kunnioitettu halua pitää kynttilä vakan alla, ja sen takia ehkä tämä nykyilmiö on niin tyrmistyttävä täällä, vaikka muualla se olisi ihan normaalia. Vaikka USAssa."
[/quote] KLASSIKKO: Kun ei loydy mitaan puolustusta omalle huonolle kaytokselle yritetaan kaantaa katse muualle, "tekeehan muutkin niin". Varsinkin iso, paha USA jossa kuitenkin on paljon yleisempaa etta joku sivustakatsoja tekee asiasta jutun, ei hyvantekija itse. Milloin tulee aika etta suomalaiset voisivat tunnustaa etta edes jossain asiassa on parantamisen varaa? [/quote]
En minä puolustele huonoa käytöstä. Huono käytös on paheksuttavaa, eikä laajennettu syyllisyys yhtään vähennä syyllisyyden taakkaa.
Ihmettelen tätä nykyistä vimmaa kertoa kaikille, kuinka HYVÄ IHMINEN minä olen, ja vielä sellaisessa mediassa, että mahdollisimman moni ympäri maata näkee. Ja sitten odotetaan, että saadaan tykkäyksiä ja kiitosta presidentiltä. Naurettavaa käytöstä tuollainen. On kuitenkin turha sanoa, että suomalaiset olisivat jotenkin erityisen tekopyhiä, koska näin ei ole.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 20:51"]
[/quote]
[/quote]
En ole kyseisen viestin lähettäjä, mutta vastaan tähän.
Kaikille suku ei edusta suojelevaa perhettä, vaan suku voi velvoittaa toimimaan vastoin omaatuntoa ja katsomusta. Suvussa voi olla kirjoittamattomia mielipuolisia sääntöjä, joiden rikkojasta tulee ns. musta lammas, koska ei suostu alistumaan muiden hallittavaksi. Pois suljeten teot tuomitaan suvussa, vaikka hän yleisen näkökannan mukaan toimisi oikein. Suku toimii usein myös hierarkisesti, jossa jokaisen jäsenen kuuluisi pysyä roolissaan ja totella ns vanhempia, olivat nämä sitten oikeassa tai väärässä. Nämä "vanhemmat" eivät puntaroi tekojensa oikeellisuutta, vaan katsovat että heidän näkökantansa on oikea, olipa se miten vinoutunut tahansa.
Kuka haluaa kuulua joukkoon ihmisiä, joiden teoille ei näe oikeutusta? Mitä ihmeen väliä verisiteellä on, jos sinua ei hyväksytä sellaisena kuin olet?
[/quote]
Jos tilanne olisi sellainen kuin sinä kuvaat perhe-esimerkissäsi, niin ap olisi sanonut
- Perheeni arvot ovat täysin erilaiset kuin omani (tosin tässä tapauksessa ap seisoisi itse arvojensa takana eikä häpeilisi niiden saattamista laajempaan tietoisuuteen)
- Perheeni on katala ja moraaliton ja he levittävät minusta valheita (tosin ap ei missään vaiheessa sano näiden somepuheiden olevan epätotta)
Huomaa, että ap käyttää sanan väärää kanssa lainausmerkkejä eli ilmeisesti hän ei itse koe tehneensä mitään väärää. Mikä on tosin oudosti ristiriidassa myöhemmän tekstin kanssa. Sanat moka, vastoinkäymiset ja virhe eivät ole lainausmerkeissä. Eli haluaako ap nyt kommentteja ihmisiltä jotka kokevat tehneensä väärin vai "väärin"?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 18:53"]
Humbleprag. Se kahvilajupakka pisti itsellä myöskin heti ko silmään. "puolustan niitä jotka eivät siihen kykene" just. Aika noloa sille tytölle.
[/quote] Englannilla brassailuun korjaus: Humblebrag. :D
[/quote]
Ei ole tälle sanalle suomenkielistä vastinetta, sori kirjoitusvirheestä."nöyräkerskuntaa"