Tunnetko ihmisiä, jotka arvostavat omistusasumista ja väheksyvät vuokralla asumista? Esim. kerrostalossa?
Jaottelevat siis ihmisiä sen mukaan, asuvatko vuokralla vai omistusasunnossa.
Kommentit (112)
Tunnen useampia tosi rikkaita jotka asuvat vuokralla. Raha on kiinni muualla. Jos pitäisi valita omistusasunto jossain lähiössä tai arvoasunto Hgin keskustassa vuokralla..niin valinta olisi aika helppo.
Vierailija kirjoitti:
Asuin vuokralla, vuokra 1200e/kk. Pk seutu. Omistusasunto kulut 800e/kk. Ja maksan omaani pois enkä vieraille seinille. Eläkepäivinä pelkkä vastike menot 300e/kk.
No mitä ajattelit tehdä sillä asunnollasi eläkkeellä ollessasi?
Siis ennenkuin noutaja sanoo että pitäisi jo lähtä -))?
Tää ei ole vinoilua vaan ajatusta että jos möisit ja antaisit rahaa hyvään tarkoitukseen, matkailua, parempaa ruokaa, annat kummilapselle, ostat naapurikoululle vaikka skeittiradan.....
Saattavat arvottaakin ihmisiä tuolla perusteella ajatuksissaan, mutta eivät ole avoimesti myrkyllisiä. Anonyymilla palstalla sellainen on paljon helpompaa.
Nettopalkkani on n.1600e/kk. Maksan vuokraa kaupungin keskustassa 450e. Minulla kävi tuuri ja löysin todella edullisen asunnon. Samainen asunto maksaisi n.110 000e.
Jos siis ikimaailmassa edes saisin lainaa (mikä ei ole mahdollista), niin joutuisin lyhentämään lainaa n.500e/kk ja siihen päälle vielä yhtiövastikkeet yms., yht. siis n.700-800e. Omistusasunnosta joutuisin maksamaan siis monta sataa euroa enemmän eikä tällä palkalla pystyisi elämään.
Olen siis oikein tyytyväinen vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän ihmisiä, jotka suunnilleen madaltavat ääntänsä sanoessaan "vuokralaiset" tai "vuokralla".
Miksi, siitä en ole päässyt ihan selvyyteen.
Entä jos mies on lyhyt tai nainen lihava?
Nainen ei saa olla pidempi kuin mies.
Noin minäkin luulin ollessani 10v
Niin, no jos ei ole valinnanvaraa.
Aijaa.
Me asutaan omaa kotia, kerrostalossa. Tehtiin kauppakirjat kun taloa vasta suunniteltiin, vaikutettiin mm lattia,-märkätila-ja kaapistovalintoihimme.
Aika yleistä, samoin ammatin perusteella jaottelu tai auton tai pukeutumistyylin. Se kaikki kuuluu puheessa rivien välissä, ei näitä asioita suoraan sanota. Aikojen saatossa , jo nuoresta alkaen, olen omassa kaveripiirissäni huomannut, että itseäni ei koskaan pyydetä tietyntyyppisiin "hienoihin" juhliin, johon pitäisi tälläytyä ja pukeutua pikkumustaan ja olla tyylikäs ja edustava ja yltiösosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät asuu vuokralla
Minkä alan ihmisiä sinä olet ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä löytyy niin kalliita kerrostaloasuntoja, ettei niihin ihan joka omakotiasujalla olekaan varaa.
Helsinkiin ei saa hoitajiakaan, asuminen liian kallista.
Jos on varaa ostaa noin kallis asunto Helsingistä, on kyllä varaa maksaa myös hoitajien asuminen.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä löytyy niin kalliita kerrostaloasuntoja, ettei niihin ihan joka omakotiasujalla olekaan varaa.
Olisi kiva saada konkreettista näyttöä tälle väitteelle.
No tuossa muutama esimerkki:
https://www.etuovi.com/kohde/20362550?haku=M1718351657
MInä itse, joka asun vuokralla. Vielä ei riitä rahat omaan kämppään, mutta hirveätä tää vuokraaminen on. Ei mitään pysyvää, ei voi pahemmin päättää itse kodin isompia sisustusjuttuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki ovat sitä mieltä että vuokralla asujissa on jotain vialla... tyhmiä, köyhiä, Holtittomia, epärehellisiä, outoja, huonoja sijoittajia jne. Kyllä te tiiätte ku olette itsekin sitä mieltä.
Ihan vi.... sama mitä ajattelet/ajattelette. Meillä on asunto toisessa maassa euroopassa ja suomessa asutaan vuokralla töiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vuokralla asujilla on helpompaa. He ovat siis tavallaan onnellisempia. On typerää, jos ei osaa tätä myöntää.
Näin on, esim jos jääkaappi romahtaa lopullisesti joudut omistusasunnossa ostaa sen ITSE ym. vastaavat.
Vuokralla on helpompaa. Ja ei siitä omasta
asunnosta saa aina rahojaan takaisin korkojen kera.
Kun on velaton talo niin on varaa ostaa myös se jääkaappi ja muutakin tarvittavaa.Pienet asumiskustannukset ja rahaa jää sijoitusasuntoonkin.Vuokralla asuessa maksaisin vuokraa kaikki nämä vuodet ja omaisuutta ei olisi.Hyvällä alueella olevan talon saa aina myytyä jos tarve tulee.
Naapurit joilla on omistusasunto. Asuin ensin vähän aikaa vuokralla nykyisessä asunnossa ennen ostamista. Melu, roskaamis yms valitukset tulivat yhtiön vuokralla asuville, siis myös minulle. Olivat siis aiheettomia omalla kohdallani. Kun naapurit saivat tietää, että olen ostanut asunnon loppuivat myös nämä valitukset. Ja sain kuulla kuinka hyvä asia oli, että ostin. En ihan ymmärrä tätä logiikkaa. Mikään asia asumisessani tai elämisen tyylissä ei ole muuttunut.
Minä arvostan vuokralla-asujia. Itselläni ei olisi koskaan varaa heittää rahaa hukkaan. Varsinkin pienellä eläkkeellä vuokranmaksu olisi minulle typerää. Muutenkin jo rahat vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useampia tosi rikkaita jotka asuvat vuokralla. Raha on kiinni muualla. Jos pitäisi valita omistusasunto jossain lähiössä tai arvoasunto Hgin keskustassa vuokralla..niin valinta olisi aika helppo.
...useampia tosi rikkaita...
😀
Vierailija kirjoitti:
Minusta vuokralla asujilla on helpompaa. He ovat siis tavallaan onnellisempia. On typerää, jos ei osaa tätä myöntää.
Mitä vaikeaa omistusasumisessa on? Olen asunut omassa 24-vuotiaasta olen nyt 66 v, milloinhan se vaikea osuus alkaa🤔?
Ollut pelkkää ihanuutta viimeiset 42 v. Velaton olen ollut jo liki 30 v, nyt kotina uusi iso rivarin päätykolmio, yksin asun. Eläkekodiksi ostin tämän.
Hööpö, epäilen että jopa puolet ei vaan halua ostaa omaa asuntoa. Ajatus ostamisesta on järjetön jos tykkää muuttaa usein, on aikeissa muuttaa ulkomaille, toiseen kaupunkiin, muuttaa oman kaupungin sisällä. Siinä sitten edestaa yrität päästä kämpästä eroo kohtuu hinnalla.