Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ihmisiä, jotka arvostavat omistusasumista ja väheksyvät vuokralla asumista? Esim. kerrostalossa?

Vierailija
25.08.2021 |

Jaottelevat siis ihmisiä sen mukaan, asuvatko vuokralla vai omistusasunnossa.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni en tunne. Mutta koska itse asun vuokralla, on tietysti epätodennäköistä että joku kertoisi minulle tuollaisen mielipiteen.

Vierailija
22/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta vuokralla asujilla on helpompaa. He ovat siis tavallaan onnellisempia. On typerää, jos ei osaa tätä myöntää.

Näin on, esim jos jääkaappi romahtaa lopullisesti joudut omistusasunnossa ostaa sen ITSE ym. vastaavat.

Vuokralla on helpompaa. Ja ei siitä omasta

asunnosta saa aina rahojaan takaisin korkojen kera.

Vuokralaisena joudut tyytymään siihen mitä asunnon OMISTAJA ostaa. Hän voi ostaa jää-viileäkaapin rikkoutuneen tilalle, vaikka sinulla olisi tarve jääkaappi-pakastimelle. Voit ehkä haluta induktiolieden, mutta OMISTAJA ostaa valurautalevyisen lieden jne. jne.

Jos omistusasunnosta ei saa omiaan pois korkojen kera, niin vuokra-asunnosta saat takuulla vielä vähemmän.

On vuokralla asumisessa puolensa. Esim. tässä kämpässä, jossa minä asun, on huono äänieristys. En haluaisi omistaa tällaista asuntoa. Jos tätä esittelisi mahdollisille ostajille, niin kukaan ei ostaisi tätä, ellei juuri silloin esittelyn aikana sattuisi olemaan hiljaista. Ainakaan, jos ostajaehdokas ei olisi kuuro.

Tulisi myös huono omatunto, jos jättäisin kertomatta ostajille että äänieristys on huono. Voisivat ehkä kostaakin jälkeenpäin... Olen todella onnellinen, etten ole kämpän omistaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun kunnan vuokra-asunnossa, vaikka olen voittanut lotossa pari milliä.

Vierailija
24/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni ja isovanhempieni sukupolvi.

Koko omaisuus on heillä laitettu siihen omistusasuntoon kiinni ja se tuntuu olevan ihmisarvon tärkein mittari.

Jokainen voi laskea kuinka hyvä sijoitus tuollainen muuttotappiokunnassa sijaitseva, alkuperäiskuntoinen mörskä on….

Vierailija
25/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki ovat sitä mieltä että vuokralla asujissa on jotain vialla... tyhmiä, köyhiä, Holtittomia, epärehellisiä, outoja, huonoja sijoittajia jne. Kyllä te tiiätte ku olette itsekin sitä mieltä.

Entä jos on alunperin köyhän perheen lapsi joka työskentelee matalasti palkatulla alalla ja asuu isossa kaupungissa jossa asuntojen hinta on korkea? Ja jos tähän päälle on vielä vaikka yksinhuoltajakin.

On aika elitististä, jos tällaisessa tilanteessa olevassa ihmisessä ajatellaan olevan jotain vialla.

Kyseessä voi olla myös hyvin koulutettu ja asioistaan huolehtiva ihminen. Esimerkiksi ne sairaanhoitajien tai lastentarhanopettajien palkat eivät päätä huimaa. Takana voi myös olla avioero tms.

Vierailija
26/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne. En ole koskaan varmaan tällaisesta edes keskustellut kenenkään kanssa.

N53

Arvelen että asut omistusasunnossa. Muuten tuntuu uskomattomalta ettei kukaan ole kommentoinut vuokra-asumistasi negatiiviseen tai ihmettelevään sävyyn.

T.vuokralainen

Asun omistusasunnossa, kuren ikäpolveni tuoppaa asuva, paitsi paras ystäväni asuu aso-asunnossa, eli tavallaan vuokralla.

Olen itsekin asunut vuokralla, tosin oma asuntoni oli silloin vuokralla. En minä siitä mitään kuullut keneltäkään - vaikka eihän kaikki tienneet, että omistan asunnonkin.

Vierailija
27/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksi heistä, jolla ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta omistusasuntoon, ellen sitten muuta sinne muuttotappiokuntaan. Se ei kuitenkaan liene vaihtoehto, sillä siellä ei olisi minulle töitä, ja en näe mitään järkeä muuttaa pois sieltä missä minulla on sosiaaliset suhteet.

Olen korkeakoulututkinnon suorittanut ja vakitöissä, mutta nettopalkka jää alle 2000 euroon kuukaudessa. Tästä ei hirveästi säästöön jää. Minun ei olisi mahdollista saada tarpeeksi suurta lainaa, eikä minulla ole mitään omaisuutta lainan takeeksi.

Isoa perintöä ei ole luvassa.

En silti koe olevani epäonnistunut. Kun mietin vanhempieni lapsuuden oloja, sekä minä että vanhempani olemme tulleet niistä ajoista todella pitkälle.

Vierailija
28/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne. En ole koskaan varmaan tällaisesta edes keskustellut kenenkään kanssa.

N53

Arvelen että asut omistusasunnossa. Muuten tuntuu uskomattomalta ettei kukaan ole kommentoinut vuokra-asumistasi negatiiviseen tai ihmettelevään sävyyn.

T.vuokralainen

No jos joku sillä tavalla kommentoi, niin vaikuttaa hyvin epäkohteliaalta ja yksinkertaiselta ihmiseltä.

Vierailija
29/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Toisin päin kyllä. Asun talossa jossa on pääasiallisesti asuntosijoittajien asuntoja, ja sitten yksi yksin asuva keski-ikäinen mies omistusasunnossaan. Meillä vuokra-asujilla on lista arvauksista että miksi se asuu täällä ja sitä vähän ihmetellään.

Minkä hän sille mahtoi, että sijoittajat rynnistivät ostohousut jalassa ennen kuin muut edes hoksasivat jotain olevan myynnissä. Poisko pitäisi muuttaa?

Vierailija
30/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tunnen. Olen törmännyt tähän asenteeseen yhä enemmän, kun suht monella ikäiselläni alkaa olla jo omistusasunto (30v). Ennen en edes ajatellut asiaa eikä kukaan siitä puhunut, kun kaikki asuimme vuokralla. Järkyttävintä oli, kun puolisoni kysyi minulta, että mitä vanhempasi ja sukusi sinusta oikein ajattelee, kun asut vaan vuokralla etkä omista asuntoa? En vieläkään oikein tiedä, mitä pitäisi ajatella tuollaisesta kommentista ja sen sanojasta... Asun vuokralla koska minulla ei ole tarvittavaa määrää säästöjä, vaikkakin suht kovat tulot nykyään.

Vierailija
31/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne, tai sitten ovat pysyneet asiasta hiljaa. Tuttavapiiriini kuuluu sekä omistus- että vuokra-asujia. Tämä ei ole itse asiassa ollut koskaan erityisesti puheenaiheena. Kunkin ihmisen status asian suhteen on saattanut tulla esiin ehkä vain jossain sivulauseessa.

Vierailija
32/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvostele ketään sen perusteella, että asuuko vuokralla vai omistusasunnossa. Mutta kylmä totuus on se, että jokainen maksettu vuokra on hukkaan heitettyä rahaa. Toki vuokralla asuminen on täysin ymmärrettävää väliaikaisratkaisuna ja tietenkin kotoa lähtiessä itsenäisen elämän alussa, esim. opiskelijana tai uuteen paikkaan vasta muuttaneena työläisenä jne, kun se oma polku on vielä hakusessa. Mutta heti kun tilanne sen sallii, niin omaa kämppää kehiin. Rahan hukkaan heitto loppuun siihen paikkaan.

Vierailija
33/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen järkevä arvostaa omistusasumista, vuokralla asumisen sijaan. Kyse on asumistavan arvostamisesta, ei ihmisten. Jokainen hoitakoon asiansa ja asumisensa haluamallaan tavalla.

Vierailija
34/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taloyhtiössä niin huonosti remontit tehty, että onneksi ei ole oma. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä on vähemmän, ei tiedä mitä asunnoille tehdään.

Vierailija
35/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En arvostele ketään sen perusteella, että asuuko vuokralla vai omistusasunnossa. Mutta kylmä totuus on se, että jokainen maksettu vuokra on hukkaan heitettyä rahaa. Toki vuokralla asuminen on täysin ymmärrettävää väliaikaisratkaisuna ja tietenkin kotoa lähtiessä itsenäisen elämän alussa, esim. opiskelijana tai uuteen paikkaan vasta muuttaneena työläisenä jne, kun se oma polku on vielä hakusessa. Mutta heti kun tilanne sen sallii, niin omaa kämppää kehiin. Rahan hukkaan heitto loppuun siihen paikkaan.

Moni pilaa omistusasuntonsa remonteilla esim. rintamamiestaloon tulee hometta, jos talon kellarikerrokseen on rakennettu sauna jälkikäteen, sivuvintit yläkerrassa purettu, tehty lisäsiipi, laitettu lasikuitutapetit.

Vierailija
36/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvun lopussa talon rakensi 100000 eurolla, nyt siitä saa 200000, nuorempi sukupolvi maksaa. Samoin kerrostalokaksio maksoi 30 000, nyt 80 000. Hyvät voitot on moni tehnyt.

Vierailija
37/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni pilaa omistusasuntonsa remonteilla esim. rintamamiestaloon tulee hometta, jos talon kellarikerrokseen on rakennettu sauna jälkikäteen, sivuvintit yläkerrassa purettu, tehty lisäsiipi, laitettu lasikuitutapetit.

Ulkosauna on rintamamiestalossa hyvä, niin se on tarkoitettu.

Vierailija
38/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi heistä, jolla ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta omistusasuntoon, ellen sitten muuta sinne muuttotappiokuntaan. Se ei kuitenkaan liene vaihtoehto, sillä siellä ei olisi minulle töitä, ja en näe mitään järkeä muuttaa pois sieltä missä minulla on sosiaaliset suhteet.

Olen korkeakoulututkinnon suorittanut ja vakitöissä, mutta nettopalkka jää alle 2000 euroon kuukaudessa. Tästä ei hirveästi säästöön jää. Minun ei olisi mahdollista saada tarpeeksi suurta lainaa, eikä minulla ole mitään omaisuutta lainan takeeksi.

Isoa perintöä ei ole luvassa.

En silti koe olevani epäonnistunut. Kun mietin vanhempieni lapsuuden oloja, sekä minä että vanhempani olemme tulleet niistä ajoista todella pitkälle.

Perikuntien asuntoja ei saa myytyä mihinkään, koska nuoremmassa sukupolvessa on paljon ihmisiä, jotka ei saa lainaa. Monelle tulee kerrostalokesämökki.

Vierailija
39/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme miehen kanssa puhuneet vuokralle muuttamisesta sen jälkeen, kun nuorempi lapsi aikuistuu. Eli 5-6 vuoden päästä. Myymme talon ja menemme vuokralle. Omistaminen on raskasta ja aina miettii, mitä hommaa tässä tulee ja laskeeko talon arvo yms. Talo on nyt miltei velaton, lainaa alle 10 000 Euroa. Asumme Tampereella, joten talolla lienee kuitenkin arvoa myydessä.

Meille riittänee kaksin kaksio. Riippuu tietysti, missä lapset asuu. Ehkä tällä seudulla, joten ei tarvi varata edes yöpymispaikkaa. Oi, ihanan helppoa elämää.

Irronneet rahat sijoitamme.

Vierailija
40/112 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meistäkin tuli suvun silmissä ihmisiä, kun ostettiin omakotitalo.