Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiseni on muuttunut paljon masennuksen parantumisen johdosta

Vierailija
25.08.2021 |

Ollaan oltu yhdessä kuusi vuotta, joista viisi vuotta naiseni on kärsinyt vakavasta masennuksesta ja traumaperäisestä stressihäiriöstä. Nyt kun terapia, aika ja lääkkeet tehoavat, hänestä on kuoriutunut kuin uusi ihminen. Aikaisemmin oli arka ja surumielinen. Nyt hän on todella itsevarma, heittää läppää ja mustaakin sellaista esim minun perheeni kuullen. Vitsailee sairaudestaan, menneisyyden traumoistaan. Hän myös on alkanut keskittymään paljon omiin asioihinsa. Hän on alkanut harrastaa paljon kaikenlaista. Viimeisimmäksi tavoitteekseen kertoi koulunsa suorittamisen loppuun jonka jälkeen aikoo opiskella lisää ja tienata paljon rahaa ja haluaa ostaa itselleen kaikkea. Pitääkö huolestua että hän on jossain ihme transsissa?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä puhuu maniasta, mutta ei tuo miltään hoitoa vaikuttavalta manialta kuulosta. On ihan luonnollista, että kun ihminen lopulta saa voimansa takaisin, vähän aikaa  on kuin "sonni kevätlaitumille päästyään", hyvinkin innnokas suunnittelemaan ja toteuttamaan kaikenlaista. Kai se voi hypomanian tapainen tila ollakin, mutta ei vaadi diagnooseja eikä hoitoa. 

Vierailija
22/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän sama juttu - tapasin mieheni masentuneena, mutta olen alkanut parantua. Sehän ei miestäni miellytä, että yhtäkkiä minulla onkin oma tahto ja omia juttuja, enkä enää haluakaan koko ajan nyhvätä nurkassa. Tästä on jopa riidelty. Voi olla, että täytyy erota jotta saa elää omana itsenään, tai vaarana on masentua uudestaan kun puoliso tukahduttaa.

Näinhän se yleensä menee. Mies seisoo kyllä rinnalla ja tukee kun naisella on vaikeaa ja masentaa. Kun sairaudesta on toivuttu, niin mies saa jäädä. Ei mitään uutta auringon alla siis...

Minulla sen masennuksen aiheutti eksä, joten luonnollisesti kun aloin toipua, hankkiuduin myös samalla eroon hänestä. 

Sama juttu tapahtui minulle. On vaikeaa olla masentunut kun kukaan ei enää pahoinpitele ja paina alas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä outoa huomata miten on ollut 17 vuotta parisuhteissa, niistä 16 ollut masennuslääkityksellä ja käynyt psykiatrisella polilla ja 10 kuukautta viimeisen eron jälkeen ei löydy enää mitään syytä käydä ja lääkkeetkin pystyi lopettamaan 2kk eron jälkeen. Nykyään kun näkeekin miehen joka yrittää tehdä tuttavuutta niin heti on mielessä että ei en halua enää masentua! 

Vierailija
24/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan manialta kuulosta, jos kohta ei varsinaisesti tervehtymiseltäkään: ennemminkin yhdistelmältä itsensä kovettamista, katkeroitumista ja pinnallisuutta, kun pitkäaikainen masennus on tuhonnut syvemmän kyvyn tuntea. Toivottavasti on vain välivaihe matkalla eheään itseen ja tasapainoisempaan onnellisuuden tilaan.

Vierailija
25/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa, että olet pysynyt hänen rinnallaan myös vaikeina aikoina. Naiset eivät ole vastavuoroisia tuon suhteen tosin, joten pidä terveydestäsi hyvää huolta.

Miehet jättävät sairastuneen puolison paljon useammin kuin naiset. 

https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000000755599.html 

Vierailija
26/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa, että olet pysynyt hänen rinnallaan myös vaikeina aikoina. Naiset eivät ole vastavuoroisia tuon suhteen tosin, joten pidä terveydestäsi hyvää huolta.

Boom! Kohta joku tulee väittämään valetutkimukseksi, kun tieto pilaa oman hyvän tarinan :)

Vierailija
27/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut voi kokea erityistä virtaa ja elämäjanoa kun olo alkaa helpottamaan. Kyllä hän sieltä pääsee jaloilleen. Ei pää pilvissä, muttei myöskään mieli maassa. Kultainen keskitie.

Vierailija
28/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on vain ylitsepursuavaa iloa, kun ei enää ole masentunut ja tasoittuu myöhemmin. Hyvin useinhan mennään ääripäästä toiseen ennen kuin tasapaino löytyy. Kyllähän se varmasti vaatii kumppanilta aluksi vähän totuttelua, kun toinen käyttäytyy ihan eri tavoin kuin ennen. Vaikka muutos olisikin positiivinen. Pelkäätkö, että hän uuvuttaa itsensä ja masentuu uudelleen?

Vierailija
29/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, Yhdysvalloissa, jossa monille naisille on taloudellisesti mahdotonta jättää miestään. Veikkaan, että Suomessa lukemat olisivat hyvin erilaiset.

Vierailija
30/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa minunkin mielestäni enemmänkin siltä että on jossain manialta kuin varsinaisesti masennuksen lopulta. Ehkä alunperinkään ei kärsinyt masennuksesta vaan kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Ehkä häntä on vain hoidettu väärin.

Ihan on normaalia, että masennuksesta parantuva ihminen alkaa laittaa elämäänsä kuntoon. Masennus ei ole persoonallisuuden piirre, vaan sairaus. Ap ei ilmeisesti ole tuntenut naista ennen sairastumista.

Vierailija
31/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän sama juttu - tapasin mieheni masentuneena, mutta olen alkanut parantua. Sehän ei miestäni miellytä, että yhtäkkiä minulla onkin oma tahto ja omia juttuja, enkä enää haluakaan koko ajan nyhvätä nurkassa. Tästä on jopa riidelty. Voi olla, että täytyy erota jotta saa elää omana itsenään, tai vaarana on masentua uudestaan kun puoliso tukahduttaa.

Näinhän se yleensä menee. Mies seisoo kyllä rinnalla ja tukee kun naisella on vaikeaa ja masentaa. Kun sairaudesta on toivuttu, niin mies saa jäädä. Ei mitään uutta auringon alla siis...

Minulla sen masennuksen aiheutti eksä, joten luonnollisesti kun aloin toipua, hankkiuduin myös samalla eroon hänestä. 

Toinen ihminen ei koskaan voi aiheuttaa toisen masennusta. Jos voisi, niin siinäpä olisi mahtava ase kaikkia inhottavia ihmisiä kohtaan, sen kun laittaisi ne sairastumaan masennukseen.

Kyseessä on ollut ihan oma reagointitapasi hankalaan tilanteeseen. Kuulostaa jopa siltä, ettei kyse ole ollut ollenkaan kliinisestä masennuksesta vaan katkeruudesta, surusta, vihasta ja muista tunteista.

Niin, masennusta nimenomaan aiheuttaa tunteiden ristiriidat, niiden käsittelemättömyys jne. Tietenkin parisuhde voi aiheuttaa masentumista ja ylläpitää mt-ongelmia, jos vuorovaikutus on toksista ja toinen vaikka manipuloi tai pahoinpitelee. Olet aivan pihalla siitä, miten ihmismieli toimii.

Vierailija
32/32 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen ihminen ei koskaan voi aiheuttaa toisen masennusta. Jos voisi, niin siinäpä olisi mahtava ase kaikkia inhottavia ihmisiä kohtaan, sen kun laittaisi ne sairastumaan masennukseen.

Kyllä koulukiusaajat ainakin kiusaamisellaan aiheuttivat minun masennukseni yläasteiässä.