Lähi- ja perushoitajat pitäisi saada alalta pois.
Sairaanhoitajia velvoitetaan kyllä tekemään ns perustyötä, eli sairaalassa potilaiden pesua ja terv.asemalla aikojen varautua ja reseptien uusintapyyntöjä, mutta perushoitajat eivät voi tehdä sh:N tai Th:N töitä...mokoma väliporras pitäisi poistaa tai sitten todella kohdentaa resurssit oikein, eli sairaanhoitajien ei pitäisi tehdä ollenkaan perushoitajille kuuluvia tehtäviä vaan saisivat tehdä juuri sitä työtä, mihin on koulutettu.
Terv lähihoitaja vm 2000 / sh vm 2004 /Th vm 2007
Kommentit (24)
Noin siinä juuri käy, kun lähäri lukee "ylemmäksi." Kusi nousee päähän. Tää on niin nähty!
En kannata. Kannatan sitä että sh:t voisivat jatkokouluttautua kliinisille erikoisaloille ja saada laajemmat oikeudet. Palkkausta pitäisi kehitttää ja porrastaa osaamisen ja kouluttautumisen mukaan. Nythän sinäkin ap saat samaa palkkaa vaikka on kaksi amk-tutkintoa. Ja vaikka lukisit vielä lisää erikoistumisopintoja, palkka pysyy samana.
En ymmärrä mikä siinä perushoidossa on niin kamalaa. Sehän on työn ydintä, potilaan koskettamista ja auttamista, sitä kauneinta ja palkitsevinta hoitotyössä. Mua aina sykähdyttää kun saa hikisen ja likaisen potilaan suihkuun ja sen jälkeen puhtaaseen petiin.
sh
Jaa ja tämä ei ole puoltoääni urakehitykselle.
Huhhuh... Ompa erikoinen ajatusmaailma. Jos lh:t poistettaisiin, tulisi sh:lle järkyttävästi lisää perushoitoa -> kalliimpaa kunnalle. Sitäpaitsi, molemmilla ammattilaisilla on omat vahvuutensa, ja molempia tarvitaan.
Tehkääpä vaan ne työt mitä pomo määrää. Koskas työntekijä on saanut tehtävänsä valita? Palkkakin tulee tehtävän mukaan ei koulutuksen.
Katkera vai? Joudut edelleen tekemään samaa perushoitoa kuin ennen, vaikka jatkoit kouluttautumista.
Haluatte siis, että sairaanhoitajien määrää vähennetään ja muutetaan työtä lähäripainotteiseksi?
Sairaalan osastolla lähihoitajat ja minä sairaanhoitajana hoidamme potilaiden aamutoimet yhdessä. Kun kierto on tehty, istumme kirjaamaan. Kun on kirjattu lähihoitajat lähtevät syömään, minä alan jakamaan lääkkeitä potilaille. sitten tuleekin jo potilastuoka. Lävärit menevät sitä jakamaan ja minunkin oletetaan sitä jakavan potilaille. Sen jälkeen onkin sitten taas potilaiden avustamista ja minä pidän raportin iltavuorolaisille, lähärit odottavat sen aikaa kahvilla.
Kysymys kuluu, milloin iän pidän ruokatauon tai kahvitauon?
En pidä ..
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:16"]Sairaalan osastolla lähihoitajat ja minä sairaanhoitajana hoidamme potilaiden aamutoimet yhdessä. Kun kierto on tehty, istumme kirjaamaan. Kun on kirjattu lähihoitajat lähtevät syömään, minä alan jakamaan lääkkeitä potilaille. sitten tuleekin jo potilastuoka. Lävärit menevät sitä jakamaan ja minunkin oletetaan sitä jakavan potilaille. Sen jälkeen onkin sitten taas potilaiden avustamista ja minä pidän raportin iltavuorolaisille, lähärit odottavat sen aikaa kahvilla.
En pidä ..
[/quote]
Ei se varmaan niiden lähihoitajien syytä ole?
Kysy esimieheltä ruoka-/kahvitauoistasi, jos itse et tiedä. Ei ole lähäreiden vika.
Mikseivät lähihoitajat voi jakaa sitä ruokaa ja sinä pääset syömään?
Tai lähdet potilastyöstä vaikka tuntia aikaisemmin pois ja menet jakamaan lääkkeet, niin voit mennä samaan aikaan syömään?
Vai luimisteleeko ne lähihoitajat ja ajattelee lääkejaon olevan laiskottelua tms?
Loistoidea. Lähihoitajat pois ja hoiva-avustajat tekemään nälkäpalkalla työt. Se johtaa kyl siihen et suurin osa varhaiskasvatuksen ja vanhuspuolen hoitajista tulee olemaan sit kielitaidottomia maahanmuuttajia mut mitä sitten. Tärkeintä ettei sh joudu kerran kuussa auttamaan ketään.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:16"]Sairaalan osastolla lähihoitajat ja minä sairaanhoitajana hoidamme potilaiden aamutoimet yhdessä. Kun kierto on tehty, istumme kirjaamaan. Kun on kirjattu lähihoitajat lähtevät syömään, minä alan jakamaan lääkkeitä potilaille. sitten tuleekin jo potilastuoka. Lävärit menevät sitä jakamaan ja minunkin oletetaan sitä jakavan potilaille. Sen jälkeen onkin sitten taas potilaiden avustamista ja minä pidän raportin iltavuorolaisille, lähärit odottavat sen aikaa kahvilla.
En pidä ..
[/quote] Hahahaha, tulihan se todellinen syy sieltä, KATEUS....
En pidä ..
[/quote]
Miksi lähärit ei jaa lääkkeitä teillä? Meillä sh.t ja th.t hoitavat vain im -pistokset ja rokotukset, muutoin samat työt.
Huomaa kyllä, että olet jatko-opiskellut vain sen takia että pääset tekemään niitä "temppuja". Tollaiset hoitajat ovat tosi ärsyttäviä ja inhottavia. Kyllä se perushoito kuuluu myös sairaanhoitajien työnkuvaan riippuen tietysti siitä, missä on töissä.
Ilomielin lähden alalta pois. Ei kiinnosta enää vähääkään jatkuva minipalkalla raataminen, vuorotyö ja ainaiset haukut teki niin tai näin. Uusi työ kutsuu ja hoitoala räjähtäkööt käsiin.
T: lh
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 17:51"]
Ilomielin lähden alalta pois. Ei kiinnosta enää vähääkään jatkuva minipalkalla raataminen, vuorotyö ja ainaiset haukut teki niin tai näin. Uusi työ kutsuu ja hoitoala räjähtäkööt käsiin. T: lh
[/quote]
Sama täällä, ei kiinnosta pätkääkään miten jatkossa hoitavat asiat ja potilaat. Vielä kaksi vuotta maisterin papereihin.
T:lh
[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 18:59"]Sairaanhoitajan suusta:
"Käytätteks te hanskoja kun teette alapesuja?" (kun oli jo pari päivää tehnyt asiakaskäyntejä, ilman hanskoja)
"Vaihatteks te tosiaan neulan joka yrityksellä? Mut eiks siinä mee ihan hirveesti neuloja hukkaan?" (verinäytteen otosta, kun oli jo itsekin pari näytettä käynyt ottamassa)
Että kyllä ne sh:tkin osaa (tai sitten ei).
[/quote]
Oon syvästi järkyttyny! :0 etenkin tuosta neula-asiasta. Johan siinä saattaa levittää veriteitse tarttuvia tauteja. Ihan kamalaa!