Lähi- ja perushoitajat pitäisi saada alalta pois.
Sairaanhoitajia velvoitetaan kyllä tekemään ns perustyötä, eli sairaalassa potilaiden pesua ja terv.asemalla aikojen varautua ja reseptien uusintapyyntöjä, mutta perushoitajat eivät voi tehdä sh:N tai Th:N töitä...mokoma väliporras pitäisi poistaa tai sitten todella kohdentaa resurssit oikein, eli sairaanhoitajien ei pitäisi tehdä ollenkaan perushoitajille kuuluvia tehtäviä vaan saisivat tehdä juuri sitä työtä, mihin on koulutettu.
Terv lähihoitaja vm 2000 / sh vm 2004 /Th vm 2007
Kommentit (24)
Mitä ihmettä sinä ap oikein kuvittelet työstäsi? Lääkäreillä, terveydenhoitajilla, sairaanhoitajilla, sekä lähihoitajilla on oma työnkuvansa, joka on niin ammatti, kuin työpaikkakohtainenkin. Olen itse terveydenhoitaja ja työskentelen hoivakodissa. Teen aivan yhtälailla perushoitoa, kuin lähihoitajatkin. Ainoa eroavaisuus työssäni verrattuna lähihoitajiimme on se, että olen lääkärinkierroilla ja annan rokotuksia ja im-pistoksia, sekä tetenkin palkkaus ja se, että ohjeistan esim haavanhoidossa. Meillä lääkkeitä jakavat myös lähihoitajat, joilla on voimassa oleva yksikkökohtainen lääkelupa. Jos lähihoitajat istuvat todellakin ansaitulla tauollaan, kun minä teen omia töitäni, se heille suotakoon. Huolehdin kyllä aikuisena ihmisinä omista tauoistani. Meillä ei katsota "titteliä" vaan kaikki tekevät työnsä asukkaidemme parhaaksi ja rennossa, iloisessa ja hyvässä työilmapiirissä.
Haise pahalle ap-lehmä! (Nyt kyllä oli loukkaus...lehmiä kohtaan)
Sairaanhoitajan suusta:
"Käytätteks te hanskoja kun teette alapesuja?" (kun oli jo pari päivää tehnyt asiakaskäyntejä, ilman hanskoja)
"Vaihatteks te tosiaan neulan joka yrityksellä? Mut eiks siinä mee ihan hirveesti neuloja hukkaan?" (verinäytteen otosta, kun oli jo itsekin pari näytettä käynyt ottamassa)
Että kyllä ne sh:tkin osaa (tai sitten ei).
Tämä vanha sairaanhoitaja tipahti nyt kärryiltä. Otsikko vaati lähi- ja perushoitajia alalta pois ja sitten sairaanhoitajien ei pitäisi tehdä ollenkaan perushoitajille kuuluvia töitä. No kuka sitten huolehtii potilaiden perushoidosta? Potilaan perushoito kuuluu myös sairaanhoitajalle, siinä samalla saat esimerkiksi tärkeää tietoa poitilaan voinnista ja toimintakyvystä. Minulle on aivan sama onko aamutoimissa parinani sh, ph vai lh, kunhan kyseinen hoitaja hallitsee työnsä ja haluaa tehdä sen hyvin. Kokenut, hyvä perushoitaja joutuu usein neuvomaan vasta valmistuneita sairaanhoitajia - joten se siitä "mokomasta väliportaasta"!