Raskaasti ylipainoiset usein pihtikinttuisia
Katsoin osallistujien kuvia Hurja painonpudotus-ohjelmassa, varsinkin naisista monella oli pihtikintut, toki sitä esiintyy myös vahvasti ylipainoisilla miehillä, mutta onko päällimmäinen syy tähän juuri ylipaino?
Kommentit (33)
Oon huomannut, et ylipainoiset seisoo leveässä haarassa. Onko siinä tukevampi olla kuin lonkkien levyisessä? Varmaan ylipaino painaa polvia keskelle tosssa leveässä asennossa.
Tarkotatko vääntyneet jalat?
Minullakin on, kärsin myös nivelrikosta sekä muista nivelongelmista sekä muista niveliin vaikuttavista sairauksista. Olen reilusti ylipainoinen nainen.
Kävely sellasta vaappumista aikalailla, joinain päivinä en juuri pysty edes kävelemään.
Kahdessa vuodessa on jalat meneet todella huonoiksi, kohta istun varmaan pyörätuolissa tai ainakin joudun hankkimaan kävelytuen tms.
n50
Nyt tulee mutua. Länsimainen vähän liikkuva elämäntapa taitaa itsessäänkin johtaa pihtikinttuisuuteen kun lihastasapaino on olematon ja polvia ei tue mikään. Lihavimmissa se vain näkyy räikeämmin. Kiinnitin huomiota aivan samaan ja mietin, että tuossa on polvi niin oudossa asennossa että sen täytyy tehdä pahaa jo itsessään.
Mulla on pihtikintut ja olen hoikka. Koko äidin puoleisella suvulla (normaalipainoisia kaikki) on ongelmia polvien kanssa.
Tottahan tuo. Monilla ylipainoisilla leveä haara-asento on välttämätön vakauttaakseen kulkua, sillä muuten korkealla oleva painopiste saa yksilön kaatumaan suuntaan tai toiseen. Kun tätä sitten kompensoidaan leveällä askellusasennolla, ovat polvet kovilla. Jossain vaiheessa ne pettävät ja seurauksena on nivelrikko, leikkaukset ja mahdollisesti tekonivelet, jotka yhteiskunta kustantaa samalla ku ylipainoa "muodokkuutta" ihannoidaan ja ylistetään mediassa erilaisten sairaalloisen lihavien "vaikuttajien" toimesta.
Olen viimeaikoina joskus katsonut jalkojani ja ne ovat todella oudon malliset nykyään. Polven alapuolinen jalka on kuin laitettu ihan väärään kohtaan.
Ei ne nuorena ton malliset olleet.
äskeinen n50
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on, kärsin myös nivelrikosta sekä muista nivelongelmista sekä muista niveliin vaikuttavista sairauksista. Olen reilusti ylipainoinen nainen.
Kävely sellasta vaappumista aikalailla, joinain päivinä en juuri pysty edes kävelemään.
Kahdessa vuodessa on jalat meneet todella huonoiksi, kohta istun varmaan pyörätuolissa tai ainakin joudun hankkimaan kävelytuen tms.n50
Niin siis pihtikintut tarkoittaa sitä, että polvet ovat kiinni toisissaan kuin saksien tai pihtien keskipultti pitäisi niitä yhdessä. Kertoo jalkojen voimattomuudesta.
Ylipaino kyllä lisää pihtipolvisuutta, koska painoa on enemmän päällä, toki siihen voi olla myös muita syitä.
Kengillä on myös merkitystä. Ulko-tai sisäreunoiltaan vinoiksi kuluneet kengät vaikuttavat myös nilkkojen ja polvien asentoon.
Mun mututuntuma on, että mitä nuoremmasta ihminen on ollut ylipainoinen ja erityisesti liikkunut vähän, sitä todennäköisemmin saa pihtipolvet.
Pieni ylipainokaan ei kasvuiässä haittaa, kunhan liikkuu monipuolisesti, niin lihakset jaksaa pitää kehon kuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa vuodessa on jalat meneet todella huonoiksi, kohta istun varmaan pyörätuolissa tai ainakin joudun hankkimaan kävelytuen tms.n50
Niin siis pihtikintut tarkoittaa sitä, että polvet ovat kiinni toisissaan kuin saksien tai pihtien keskipultti pitäisi niitä yhdessä. Kertoo jalkojen voimattomuudesta.
Juu, varmistin vain.. en ole ihan kunnolla herännyt vielä. :)
n50
Vierailija kirjoitti:
Kengillä on myös merkitystä. Ulko-tai sisäreunoiltaan vinoiksi kuluneet kengät vaikuttavat myös nilkkojen ja polvien asentoon.
Eiköhän se mene niin päin, että nilkkojen tai polvien väärä asento kuluttaa kengät vinoiksi.
Mä olen reilusti ylipainoinen enkä kyllä kävele tai seiso jalat leveällä. Pihtipolvet todettiin jo ala-kouluikäisenä normaalipainoisena lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo. Monilla ylipainoisilla leveä haara-asento on välttämätön vakauttaakseen kulkua, sillä muuten korkealla oleva painopiste saa yksilön kaatumaan suuntaan tai toiseen. Kun tätä sitten kompensoidaan leveällä askellusasennolla, ovat polvet kovilla. Jossain vaiheessa ne pettävät ja seurauksena on nivelrikko, leikkaukset ja mahdollisesti tekonivelet, jotka yhteiskunta kustantaa samalla ku ylipainoa "muodokkuutta" ihannoidaan ja ylistetään mediassa erilaisten sairaalloisen lihavien "vaikuttajien" toimesta.
Muodokkuus ei liity ylipainoon, lihavalla, kuten minulla, ei ole muotoja, vaan muodot ovat nimenomaan kadonneet sen läskin alle!
Yhteiskunta ei luonnollisestikaan leikkaa ylipainoisten niveliä, mitä järkeä siinä olisi? Pitää olla normaali paino että yhteiskunta leikkaa. Jos haluan joskus leikkaukseen nivelrikostani (en kovin helpolla halua) niin luonnollisesti joudun sen maksamaan itse, eikä yksityinenkään leikkaa raskaasti ylipainoista, hekin vaativat mahd.lähelle normaalia painoa.
Nivelrikkoni taustalla ei myöskään ole lihavuus, vauriot ovat syntyneet jo ennen lihavuutta, lihavuus pahentaa toki.
Eikä yhteiskunta myöskään ihannoi lihavuutta vaan tuomitsee.
Voisiko johtua siitä, että ylipainoisilla ei luuranko ole yhtään isompi/leveämpi siellä massan alla? Jalat joutuvat vääntymään virheasentoon, koska esim. reisiluiden ympärillä on niin paljon massaa, etteivät luut mahdu liikkumaan normaalin liikeradan mukaan, koska reidet ottavat yhteen.
Minulla on pihtikintut olleet ihan pienestä asti. Oletan syyn olevan hoitamattomasta lonkkaviasta. Vastasyntyneenä ollessani lastenlääkäri olisi laittanut minulle lonkkalastan, mutta äitini kielsi.
"Kehopositiivisuus" ajaa ihmisiä liikalihavuuteen, varsinki naisia, jotka lihottuaan alkavat jankata tästä "kehopositiivisuudesta", vaikka heidän pitäisi keskittyä ylipainonsa hallintaan ja terveisiin elämäntapoihin, eli suomeksi laihduttaa.
-Varsinkin nuorille ajetaan tätä lihavuuteen johtavaa asennetta, ei jatkoon!
Voisko joku asiasta todella tietävä vastata, en halua olla ilkeä, mutta haluaisin tietoon, en mututuntumaan perustuvan vastauksen?