Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nivusen imusolmuke turvonnut!!

Vierailija
23.09.2014 |

Mistä syystä teillä on ainoastaan nivusen imusolmuke turvonnut? Imusolmukkeessani on hieman kipua painnellessa ja se on n. rypäleen kokoinen.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on paise, paise on helvetillisen kipeä ja punoittaa, kuumottaa. Tuollainen suurentunut imusolmuke on yleensä merkki jostakin lähialueella olevasta/olleesta infektiosta, ei välttämättä tarvitse olla esim. jonkin ötökän puremaa kummoisempi. Toisaalta voi olla ensimerkki esim. imusolmukesyövästä, joten jos ei häviä muutamissa viikoissa, niin kannattaa varmuudeksi tutkituttaa. Imusolmuke voi myös jäädä kroonisesti suuremmaksi ilman että on kyseessä mitään vakavaa, mutta varmuudeksi tosiaan kannattaa sulkea pois pahemmat vaihtoehdot jos ei ala itsestään hävitä.

Vierailija
2/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on että olet kylmettänyt alapääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla myös läskiä, kuten mulla oli :D

Nosta ihoa reippaasti ylöspäin, katso katoaako patti sillä tavoin. 

Vierailija
4/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 09:34"]Se voi olla myös läskiä, kuten mulla oli :D

Nosta ihoa reippaasti ylöspäin, katso katoaako patti sillä tavoin. 
[/quote]

:D ei katoa.

- ap

Vierailija
5/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paisetta en usko myöskään, koska olen semmoisia nähnyt aikaisemmin.

Voiko sheivaaminen tai kuukautiset vaikuttaa asiaan? En ole ollut kuumeessa aikaisemmin, mutta eilen oli hieman lämpöä. Löysin patin toissapäivänä.

Tuota imusolmukesyöpää pohdin, mutta imusolmukkeita on turvonnut vain yksi ja pelkästään nivusissa. Se on myös tarkkarajainen eikä semmoinen hernepussimainen. Pelottaa silti, että mikä siellä on, tuskin kyse voi olla muustakaan patista kuin imusolmukkeesta?

Patti on vasemmalla puolella.

-ap

Vierailija
6/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkussa löysin alapäästä ihan kuin ihon sisäinen finne, semmoinen kova pallukka häpyhuulessa. Voisivatko liittyä yhteen? Sukupuolitautia ei pitäisi olla. Ap

Vierailija
7/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:41"]Suihkussa löysin alapäästä ihan kuin ihon sisäinen finne, semmoinen kova pallukka häpyhuulessa. Voisivatko liittyä yhteen? Sukupuolitautia ei pitäisi olla. Ap
[/quote]

Minulle tulee myös noita, alkavat paisua ja kerätä mätää. Puhkeavat kk sisään ja sen jälkeen imusolmukekin pienenee. Jonkinlainen tulehdus. Sheivaatko? Mulla se aiheuttaa noita, jos menkkojen aikaan höylään.

Vierailija
8/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis seuraa karvatupen tulehdus -> imusolmuke paisuu tulehduksen vuoksi -> tulee pari kipeää, mätää keräävää paisetta. Aluksi ovat kovia eivätkä kipeitä. Sattuvat eniten viikko ennen puhkeamista.

Vierailija
9/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpesvirus myös tyypillisesti turvottaa nivusissa olevia imusolmukkeita, etenkin ensimmäisellä kerralla tartunnan jälkeen. Mutta jos ei ole rakkuloita / kutinaa & polttelua, ei taida olla siitä kyse.

Vierailija
10/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 21:41"]Suihkussa löysin alapäästä ihan kuin ihon sisäinen finne, semmoinen kova pallukka häpyhuulessa. Voisivatko liittyä yhteen? Sukupuolitautia ei pitäisi olla. Ap
[/quote]

Minulle tulee myös noita, alkavat paisua ja kerätä mätää. Puhkeavat kk sisään ja sen jälkeen imusolmukekin pienenee. Jonkinlainen tulehdus. Sheivaatko? Mulla se aiheuttaa noita, jos menkkojen aikaan höylään.
[/quote]

Sheivasin kyllä pitkästä aikaa n 4-5 päivää sitten, pallukka on häpyhuulen sisällä ei ole ollenkaan kipeä. Pitääkö mennä hakemaan mitään antibioottia? En kyllä höylää enää ikinä, jos tämmöistä aiheuttaa!
Ei ole rakkuloita polttelua tai muita vastaavia tuntemuksia. Kiitos vastuksista :) -ap

Vierailija
11/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nivusen imusolmuke kipeä ja turvonnut. Gynekologi sanoi sen johtuvan sisäänpäin kasvaneen karvan aiheuttamasta tulehduksesta lähellä. Meni ohi itsestään.

Vierailija
12/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 22:00"]Minulla oli nivusen imusolmuke kipeä ja turvonnut. Gynekologi sanoi sen johtuvan sisäänpäin kasvaneen karvan aiheuttamasta tulehduksesta lähellä. Meni ohi itsestään.
[/quote]

Tuo kuulostaa mahdolliselta, minulla on taipumus sisäänpäin kasvaviin karvoihin, se onkin syy miksi en usein sheivaa. Ap

Vierailija
13/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun ei ole enempää kokemuksia. En osaa olla räpläämättä tuota imusolmuketta ja miettimättä sen kipua. Kävin näyttämässä lääkärille, mutta hän sanoi sen olevan vielä normaalin koon rajoissa n peukalon pää ja pitää seurata n 2 viikkoa tai samantien jos ei pysty kivun kanssa elämään.
-ap

Vierailija
14/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli kerran toisella puolella nivusissa turvonnut imusolmuke. Lääkäri sitten teki gynekologisen tutkimuksen, ja joku tulehdus sieltä löytyi (römpsästä siis). Antibioottikuurilla homma hoitui. Eli voi johtua jostain tuollaisestakin.

Vierailija
15/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut pari kertaa nivusessa ollut tuollainen turvonneena, mistä lie kun ajoittunut juuri ennen kuukautisia/sen aikaiseen aikaan. Jotain pari viikkoa ollut ja täysin hävinnyt. Onhan se kipeä jos sitä painelee muttei muuten. 

Vierailija
16/37 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuli noita silloin, kun olin läski mutta en käyttänyt tarpeeksi isoa vaatekokoa. Ehkä pikkarit hiertää sullakin?

Vierailija
17/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:58"]Mulla on ollut pari kertaa nivusessa ollut tuollainen turvonneena, mistä lie kun ajoittunut juuri ennen kuukautisia/sen aikaiseen aikaan. Jotain pari viikkoa ollut ja täysin hävinnyt. Onhan se kipeä jos sitä painelee muttei muuten. 
[/quote]

Niin minulla on nyt kuukautiset. Ihanaa kuulla, että vaivaa on ollut muillakin. Minä kun olen säikky kaikkien pattien suhteen, sillä suoraan sanottuna pelkään syöpää jopa naurettavuuksiin asti. Pitänee varata aika alatukimukseen lääkärille, jos ei mene ohi! Kiitos vinkistä. -ap

Vierailija
18/37 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli klamydia. :( poikaystävän pettäminen paljastui näin, vieläkin suututtaa vaikka aikaa kulunut 13 vuotta!

Vierailija
19/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut imusolmukesyöpä ja voin sanoa, että ne syöpäsolmukkeet EIVÄT OLLEET yhtään kipeitä. Lisäksi ne muljui huonosti tai ei ollenkaan. Ne myös oli kiven kovia.  Tarkkarajaisia kuitenkin olivat. 1 cm kokoiset imusolmukkeet ovat vielä normaaleita. Yli 2-3 cm kokoiset tulisi tutkituttaa. Ultralla voi selvitää onko siinä imusolmukkeessa ns. rasvanidus, joka on hyvänlaatuisuuden merkki. Liikkuuko se imusolmuke ja onko se pehmeä?

Vierailija
20/37 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös oli nivusessa aika möllykkä ja alkuun oli kipeäkin. Työterveyslääkärille oli lopulta mentävä ja verikokeiden jälkeen sain lähetteen kaiken varalta tarkempiin tutkimuksiin yliopistosairaalaan. Siellä sitten lääkäri sitä paineli ja totesi ettei kannata alkaa näytettä ottamaan. Kotiin toimitti ja siinäpä se rauhasen möllykkä sitten muutamassa kuukaudessa suli pois.