Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinien epähygienisyys ja syyt sen takana

Vierailija
24.08.2021 |

Olen miettinyt jo useampaan kertaan sitä, miksi etenkin esiteinit haluavat olla erityisen epähygienisiä. Suihkuun ei huvita mennä, hampaita ei haluta pestä. Jos meneekin suihkuun, hiusten pesu on liikaa. Ja ja ja....

Voiko syy olla jossain kauempana kuin nykyajassa? Suojaako epähygienia nuorta, kuitenkin jo sukukypsää ihmistä vastakkaisen sukupuolen, etenkin aikuisten seksuaaliselta huomiota? Vai mikä sen takana voi olla?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 14-vuotiaaksi kauhea haisuli. Hygieniasta en tiennyt mitään. Kotona oli sauna kerran viikossa, silloin kävin pikaisesti saunassa ja suihkussa.

Silloinen paras kaveri huomautteli aina rasvaisiata hiuksistani, mutta en osannut oikein tehdä asialle mitään.

Kerran, kun olin kaverin luona, hänen isoveljensä alkoi kommentoida "mikä täällä oikein haisee?" -tyylillä. Se toimi jonkinlaisena herätteenä.

Aloin käymään joka aamu suihkussa, vaikka muu perhe ihmetteli. Ostatin deodoranttia jne.

Siitä hitaasti hygieniistyin, mutta vei pitkän aikaa oppia mm. Alapesu - 90-luvulla kun ei ollut nettiä kaikkine vinkkeineen.

Liekö monella nykyteinillä sama ongelma? Ei ole opittu pienempänä pesun tärkeyttä, joten teininä hajujen puskiessa ilmaan ei myöskään ymmärretä pesun tärkeyttä.

Ehkä meidän äiti ja kavereiden äidit on olleet edistyksellisiä silloin 90-luvulla kun pesulla kyllä käytiin ja alasuihku opetettiin jo ennen murkkuikää. Ei tarvittu nettiä.

Vierailija
22/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kävisi joka päivä tunnin suihkussa, se ei auta hienhajuun kuin hetken sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias tytär käy tiuhaan suihkussa ja huolehtii tarkkaan hygieniastaan, mutta 15 v. poika menee suihkuun vasta kun huomautan ja silloinkin usein vastentahtoisesti. Hikoilee tosi pahasti muttei haju tunnu itseään häiritsevän.. Myös hampaidenpesusta saa tapella.

Muistan myös että veljeni tuossa iässä haisivat ja hampaat oli likaiset, mutta jossain vaiheessa se hygienia alkoi heitäkin kiinnostaa.

Vierailija
24/25 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin tytöillä se on jonkinlaista muutosvastarintaa kehon muutoksiin. Jos ei käytä dödöä ja pese hiuksia, niitä muutoksia ei tulekaan. Kun joskus napakasti kertoo, että hei oikeasti sä haiset nyt ihan kamalalle ja noilla sun hiuksilla voisi voidella voileivän, heille menee perille, että muut huomaavat kyllä.

On myös biologiaa mukana. Ei näitä hajuja ole kauaa voinut peittää ja murrosiän muutosten on tarkoitus viestittää muille, että nyt olen sukukypsä.

Meinaat siis, että asia olisi juuri päin vastoin kuin minun teoriani? - Ap

Vierailija
25/25 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 38 ja käyn suihkussa silloin kun siltä tuntuu. Tukan pesen mieluiten pelkällä vedellä. Sampoot ja hoitoaineet on markkinamiesten juttuja. Esim. ennen wanhaan (keskiajalla) peseydyttiin kerran vuodessa ja vielä mun vanhempien nuoruudessa kerran viikossa.