Onko äitinä oikeus puuttua (huom! ainoan!) tyttären häävalmisteluihin?
Tilanne siis se, että ainoa tytär menossa naimisiin jouluna, ja hoitanut tähän asti itsepäisesti yksin häävalmistelunsa. Nyt kuitenkin suostui viimein paljastamaan suunnitelmat, ja av-mammat taitaisivat itsekin hävetä silmät päästään jos oma lapsi tällaista suunnittelisi. Mekko on alle polviin ja värillinen, vihkiminen tapahtuu _yliopiston pihalla_ (tapasivat siis sulhasen kanssa aikanaan yliopistolla) ja vastaanotto pidetään baarista vuokratussa kabinetissa.
Jos olisi edes muita tyttöjä niin voisi haaveilla tulevista kunnon häistä, mutta loput kolme ovat poikia. Yksi heistä jo naimisissa, piti aikanaan kauniit ja hillityt häät joita ei äidinkään tarvinnut sukulaisten edessä hävetä.
Mielipiteitä? Miten puuttua tilanteeseen?
Kommentit (90)
Siis puhutaanko nyt Hgin Yliopiston vanhoista rakennuksista? Jos kyllä, niin sen upeampia puitteita on kyllä vaikea löytää. Nehän ovat Suomen kauneimpia ja upeimpia rakennuksia.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 12:35"]
Mitäs morsiammen isä on asiasta? Entä tulevat appivanhemmat?
[/quote]
En ole tyttäreni isälle avioeron jälkeen puhunut sanaakaan, kaikki kommunikaatio hoidettiin lakimiehen välityksellä kunnes nuorin lapsi täysi-ikäistyi, jolloin kommunikaatiolle ei enää ole tarvetta.
Appivanhemmat suhtautuvat tähän eri tavalla kuin minä, mutta kyseessä ovatkin miehen vanhemmat. Se on eri asia kun puhutaan tyttären häistä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:39"]No tähän ei nyt auta muu kuin että laitat oikean käden etusormen suuhusi ja vasemman käden etusormen persereikääsi ja aina kun mielesi tekee puuttua tyttäresi asioihin niin vaihdat sormien paikkaa.
[/quote] vähä hyvä ohje! Onko varma, et ap:lla on persereikä? Mitä ap tekee reijällä ja miksi?
No ei ole oikeutta etkä puutu. Hänen häänsä, ei sinun.
Niiden sukulaisten silmiss ei varmaan tarvitse hävetä, koska tuollaisiin kabinetteihin ei nyt niin paljon ihmisiä mahdu.
Älä puutu, säiltytät suhteen tyttäreesi.
Puutu, niin menetät tyttäresi.
Ei. Olet saanut aikanasi omat hääsi jo järjestää.
No tähän ei nyt auta muu kuin että laitat oikean käden etusormen suuhusi ja vasemman käden etusormen persereikääsi ja aina kun mielesi tekee puuttua tyttäresi asioihin niin vaihdat sormien paikkaa.
Sinulla on oikeus puuttua siinä tapauksessa, että joudut maksamaan osan häistä. Tuskin maksat, kun et tullut maininneeksi.
Ei saa puuttua. Kukaan.
Ihan mukavan kuuloiset hääsuunnitelmat sitäpaitsi.
T: Viiskymppinen naimaton
Voi olla, ettei noihin häihin edes kutsuta sukulaisia, joten turhaan pelkäät että joudut sukulaisten edessä häpeämään.
No tottakai saat! Onhan toki tärkeintä, että tytär laittaa päälleen valkoisen ja ennen kaikkea siveellisen mekon päälleen (vieläköhän se Saimi-mummin sodanaikainen koinsyömä hääpuku löytyisi vinniltä? ). Te vanhemmathan sitten tietysti myös maksatte vanhan perinteen mukaan ihan koko lystin???
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:41"]
Sinulla on oikeus puuttua siinä tapauksessa, että joudut maksamaan osan häistä. Tuskin maksat, kun et tullut maininneeksi.
[/quote]
Maksan osan, mutta tähänkään pari ei meinannut suostua vaan minun oli väkisin laitettava rahat tilille. Saattavat vielä vaikka palauttaa summan, joten en uskalla vielä väittää maksavani.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:46"]
Mikä kohta ei kelpaa ap:lle?
[/quote]
Rahvaanomainen vastaanotto (tädit ja sedät baariin tyttöä juhlistamaan??) ja liian lyhyt mekko. Kirkkoa myös toivoisin, vaikka kestäisin tämän ellei olisi muutenkin niin kurjat juhlat tulossa
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:47"]
[/quote]
Maksan osan, mutta tähänkään pari ei meinannut suostua vaan minun oli väkisin laitettava rahat tilille. Saattavat vielä vaikka palauttaa summan, joten en uskalla vielä väittää maksavani.
[/quote]
Rahan tyrkyttäminen väkisin on tietysti vielä eri asia kuin maksamaan joutuminen.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:47"]
[/quote]
[/quote]
Toivottavasti palauttavat niin ei saa av-mamma yhtäkään tekosyytä tyrkätä koukkunokkaansa toisten asioihin.
Mä luulin, että vain yksi ihminen maailmassa on tuollainen. Mutta on ilmeisesti toinenkin. Lohduttavaa. Onneksi kumpikaan teistä ei ole minun äitini.
Ja onneksi tää ei ole totta.
Onneksi mun äiti ei ole tuollainen.
Ap, oletko tosissasi vai onko tämä provo?
Hurja lynkkausmeininki täällä. Kyllä äitimuoreja pitää vähän ymmärtää. Mutta olen varma, että isomummolle olisi elämys päästä vielä baariin!
Tajusin lukiessani, että itsellänikin on tietyt mielikuvat siitä millaiset häät lapsillani joskus ovat. Ja tajusin, että se tulee olemaan heidän päivänsä, ja minun mielikuvani ovat vain minun päässäni. He ovat voineet vuosikausia haaveilla jostain aivan muusta. Lupaan tässä ja nyt olla (liikaa ;) puuttumatta heidän suunnitelmiinsa.