Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opetella olemaan onnellinen?

Vierailija
22.09.2014 |

Kertokaa vinkkejä, täällä hieman masentunut nuori nainen, joka kovasti haluaisi oppia nauttimaan elämästä. Pari päivää sitten kysyin omalta äidiltäni, että miten hän on jaksanut elää näin pitkälle vaikka on ollut niin paljon mutkia matkassa, ja tajusin, että nyt tai koskaan on saatava muutos. :(

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mä sanoisin, että jos sulla ei ole työtä, hanki työ. Vaikka sinne meneminen tuntuisi vaikealta, niin menet. 

Jokainen työ on arvokas, pidä se mielessä. Kun elämään tulee rytmi ja koet olevasi hyödyllinen (ja saat vielä rahaakin), niin se tekee tosi paljon omalle minäkuvalle ja sitä kautta omalle elämälle.

Sen jälkeen on ehkä helpompaa löytää niitä omia arjen henkireikiä ja harrastuksiakin. Pelkästään niillä en itse voisi elämääni täyttää.

Tämä on minun oma kokemus. Ikää nyt 35. Masennusta ikävaiheessa 14-24. Lääkitystä, osastollakin olin yhden kerran pari viikkoa. Töihinmeno oli mulle se juttu, joka mut pelasti. Oli upeaa, kun oli paikassa, missä oli osa jotain. Duuni itsessään ei ollut mitään ihmeellistä, mutta ei se haitannut.

Vierailija
2/20 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää hoitaa itsesi kuntoon ja alkaa hakea keskusteluapua. Pääset terveyskeskuksen kautta puhumaan asioistasi. Pian huomaat että alkaa olla tilaa onnellisuudelle kun ne sitä estävät syyt on käsitelty pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hän vastasi? Ehkä on ollut niin paljon työtä ettei ehdi moista masennusta miwttimään.

Vierailija
4/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä hetkessä.

Vierailija
5/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 22:46"]

Mitä hän vastasi? Ehkä on ollut niin paljon työtä ettei ehdi moista masennusta miwttimään.

[/quote]

Ei osannut oikeen vastata kysymykseen, itki vain ja pahoitteli, että ei ole ollut aina "paras äiti" ja osannut tukea tarvittaessa, sanoi vain, että kyllä kaikki järjestyy.. :'(

Vierailija
6/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää löytää jokin juttu mistä aidosti tykkäät ja se ei aina ole kovin helppoa, eli rohkeasti kokeilemaan uusia juttuja ja rankalla kädellä karsit ne pois, joista et aidosti pidä.

Eli löydä 1 juttu, joka tekee sut onnelliseksi. Se voi olla uuden kielen opiskelu, joku yksi jumppatunti jossa on hyvä meininki, ratsastustunti, ihan mitä vaan.

Sitten kun löydät yhden jutun josta saat iloa, niin mietit laajemmin elämääsi.

Luettele 3 asiaa jotka aiheuttivat sun elämässä negatiivia fiiliksiä useamman kerran kuukauden sisällä?

Luettele 3 asiaa jotka aiheuttivat edes pienen onnentunteen tai kivan olon kuukauden sisällä?

Vierailija
7/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka puolella toitotetaan sitä, että pitää löytää joku "oma juttu", josta nauttii ja joka tuntuu helpolta. Mää oon kokeillu vaikka mitä harrastuksia, mutta mistään ei oo tullu sellasta omaa juttua. Ihan kivoja, muttei niin kivoja. Alkaa jo tuntua, etten osaa mitään enkä ole missään hyvä. Miten te olette löytäneet jonku jutun, joka tuo sisältöä elämään ja saatte onnistumisen kokemuksia? 

Vierailija
8/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:25"]

Joka puolella toitotetaan sitä, että pitää löytää joku "oma juttu", josta nauttii ja joka tuntuu helpolta. Mää oon kokeillu vaikka mitä harrastuksia, mutta mistään ei oo tullu sellasta omaa juttua. Ihan kivoja, muttei niin kivoja. Alkaa jo tuntua, etten osaa mitään enkä ole missään hyvä. Miten te olette löytäneet jonku jutun, joka tuo sisältöä elämään ja saatte onnistumisen kokemuksia? 

[/quote]

Tutustu itseesi, mieti mistä nautit. Ei sen tarvitse olla mikään erikoinen harrastus, minulla se on esimerkiksi lukeminen. Otan sille aikaa ja nautin ihan tietoisesti siitä että saan upota kirjoihin. Toinen hyvän olon tuoja minulle on meditointi; se rauhoittaa ja opettaa kuuntelemaan itseään ja elämään hetkessä.

Vierailija
9/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisuutta tutkitaan paljon ja ohessa onnellisuustutkimusken tuloksia. 

Ihminen saa onnentunteen siitä, kun hän saa laitttaa itsensä likoon ja toteuttaa itseään. Ihminen on kuin nuppu, joka odottaa kukkaan puhkeamistaan! 

Yksi tärkeä asia tiellä onnellisuuteen on kiitollisuus. Opettele huomaamaan joka päivä asioita, joista voit olla kiitollinen! Voit vaikka kirjoittaa niitä ylös, Tulet huomaamaan, että löydät aina lisää asioista joista olla kiitollinen. 

Ihminen on yhteisöllinen olento, joka haluaa auttaa muita. Tee siis pieniä(kin) tekoja muiden ihmisten hyväksi, mieluusti tuntemattomana ja varsinkin niin, että et kerro niistä kenellekään. Se saa sydämesi hyrisemään onnea!

Vierailija
10/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihminen voi opetella olemaan onnellinen. Sehän riippuu olosuhteista tai luonteesta. Muuta keinoa ei ole, kuin tehdä olosuhteet itselleen optimaalisiksi onnellisuuden suhteen. Se onkin tosi vaikeaa. En usko, että moni tähän pystyy.

Vierailija
11/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

):)

You decide.

Vierailija
12/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:32"]

Ei ihminen voi opetella olemaan onnellinen. Sehän riippuu olosuhteista tai luonteesta. Muuta keinoa ei ole, kuin tehdä olosuhteet itselleen optimaalisiksi onnellisuuden suhteen. Se onkin tosi vaikeaa. En usko, että moni tähän pystyy.

[/quote]

Väärin. Onnellisuus on päätös. 

Vierailija
13/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Onnellisuus on harhaa.

Vierailija
14/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Onnellisuus on valinta.

Vierailija
15/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisuus on pieniä hyviä hetkiä silloin tällöin, ei jatkuva olotila. Muu aika on peruskauraa.

Vierailija
16/20 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on tyhmä, jos on onnellinen.

Vierailija
17/20 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten auttaminen tekee onnellisemmaksi. Itsensä likoon laittaminen tutkitusti tosiaan myös - jos koko ajan hissuttaa ja pelkää / epäilee kaikkea ja kaikkia eikä uskalla antaa itsestään kenellekään mitään, on umpivarmasti onneton. Itse patosin jotenkin häpeällisinä pitämiäni tunteita sisälläni, kunnes huomasin, että kun sanon vaikeimmat asiat ääneen melkein kenelle vain, ne kutistuvat eikä kukaan tuominnutkaan. Tai jos joku kummeksui, sain jostain voimaa puolustaa itseäni -> laitoin itseäni likoon -> voimaannuin yllättävällä tavalla -> onnnellisuus ja itsetuntemus lisääntyivät paljon.

Vierailija
18/20 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tai tee itsellesi kirja missä on tyhjiä sivuja. Kirjoita sinne päivämäärä ja listaa joka päivä viisi asiaa mistä olet kiitollinen. Joka päivä, viisi asiaa ! Kuulostaa hölmön yksinkertaiselta mutta kokeile, niitä juttuja löytyy yllättävän paljon....
Käsittele tunteita ja ajatuksia mitkä tekevät sinut onnettomaksi ja pohdi niitä. Ei tyyliin : "Oon paska, en saa mitään aikaseks" vaan miksi aikaansaamattomuus saa sinussa pahaa oloa ja miksi luulet siksi olevasi huono ?
Lue oppaita ja elämäntapakirjoja. Joskus yksinkertaisetkin asiat täytyy takoa ja sisäistää päähänsä katselemalla ongelmaa toisesta näkökulmasta, tässä tapauksessa kirjasta lukemalla. Voit saada helpottavia ahaa-elämyksiä.
Mieti mistä sinulle tulee hyvä olo. Ei sen tarvitse olla jokin tietty urheilulaji (liikunta tosin lisää onnellisuutta, kannattaa kokeilla !) vaan iha vain tekeminen mikä saa aikaa hyvänolon.
Itse rauhoitun lukemalla ja suunnittelemalla ruoka-ohjeita ja niiden toteuttamista. Nautin suuresti sarjakuvien lukemisesta vaikka se mielletään "lasten ja nuorten" jutuksi. Minulla on iso salainen kokoelma kaapissa,

Vierailija
19/20 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 17 jatkaa koska tekstistä hävisi pala lähettäessä !
, jonka otan esiin silloin tällöin ja uppoudun sarjakuvien ihmeelliseen ja rentouttavaan maailmaan. Muita asioita mistä nautin ovat luonnossa liikkuminen, valokuvaus ja tähtitaivaan opiskelu.
Ystävät ovat suuri voimavara, jos sinulla on muutama timantti elämässäsi, niin älä pidä heitä itsestäänselvyytenä, samoin perhe.
Mieti mitä haluat elämältä ja mitkä ovat unelmiasi ja sovella niistä onnentuojia. Itse haaveilin mallinurasta joskus ja nuorempana astronautin ammatista. Nykyisin plärään muotilehtiä ja valokuvailen vapaa-ajalla muotikuvia itsestäni salaa huvikseni. Tähtiä ihailen maasta ja telkkarista käsin, sekä kirjojen avulla
Älä lannistu ! Mene peilin eteen ja luettele asioita itsestäsi mistä pidät ja mitkä ovat hyvin. Olet liian fiksu ihminen ollaksesi itsesi pahin vihollinen. Olen itse kamppaillut surullisuuden ja onnettoman olon kanssa, mutta päättänyt myös että se ei minua voita !! Tsemppiä sinulle ap ja kaikille muille onnenetsijöille <3 Se lymyää keskuudessamme.

Vierailija
20/20 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 00:02"]

Toisten auttaminen tekee onnellisemmaksi. Itsensä likoon laittaminen tutkitusti tosiaan myös - jos koko ajan hissuttaa ja pelkää / epäilee kaikkea ja kaikkia eikä uskalla antaa itsestään kenellekään mitään, on umpivarmasti onneton. Itse patosin jotenkin häpeällisinä pitämiäni tunteita sisälläni, kunnes huomasin, että kun sanon vaikeimmat asiat ääneen melkein kenelle vain, ne kutistuvat eikä kukaan tuominnutkaan. Tai jos joku kummeksui, sain jostain voimaa puolustaa itseäni -> laitoin itseäni likoon -> voimaannuin yllättävällä tavalla -> onnnellisuus ja itsetuntemus lisääntyivät paljon.

[/quote]

Ja vielä - ympäröi itsesi positiivista energiaa tuottavilla ihmisillä. Negatiivisuus tarttuu. Itse voin nykyään jo pahoin joidenkin ihmisten seurasta, jossa ennen viihdyin. Tai siis en viihtynyt, mutta olin jumissa. Olen myös opetellut anteeksiantoa, ja tajunnut jotain perustavanlaatuista siitä aiheesta. Kun antaa vanhojen kaunojen mennä, on itse vapaa, ei se pahantekijä.

Teen myös luovia asioita enemmän kuin ennen. Ja siedän sen, etten ole missään luonnonlahjakkuus, mutta voin silti tehdä luovia asioita, jotka tuntuvat myös vapauttavan jotain vapaushormoneja päässäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi