Opettajan työ, miksi raskasta?
Olen tässä pitempään jo miettinyt, että mikä siinä opettajan työssä on muka niin kuormittavaa. Opettajillahan on tietty aika tehdä opettamista ja sen jälkeen sitä niin sanottua suunnittelua ja kotiinkin pääsee jo aikaisin suunnittelee. En sano, että työ olisi helppoa, koska en tunne, mutta haluaisin opettajien kertovan omasta työstään eikä niin, että joku arvostelee pitkiä kesälomia.
Opettajat eivät ole lakossa juuri koskaan. Mutta useammasta lehdestä saanut kuitenmin lukea työn raskaudesta. Näin ulkopuolisena en ymmärrä.
Kiitos!
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten opettajat asian kokee, mutta kyllä minusta olisi tylsää jankata samoja asioita luokille A-F vuodesta toiseen.
Tiset ovat opettajia, toiset ovat olevinaan opettajia.
Minulla oli aikoinaan itse asiassa a-f luokat omassa oppiaineessani. Puolelle näistä ryhmistä jouduin opettamaan asian täysin eri tavalla. Opettaminen ei ollut jankkaamista, vaan kuuntelua siitä, miten oppilaat vastaavat takaisin ja miten ikinä ohjaan opetusta eteenpäin. Mikään tunneusta ei ollut samanlainen, vaikka samaa asiasisältöä käsiteltiin.
Voin teille opettajat kertoa jotain lohduttavaa.
Itse kävin aikanaan koulussa lähinnä istumassa. Saattoi niiltä tunneiltakin jotain jäädä mieleen, mutta oikeasti sain hyvät arvosanat ihan sillä, että tein läksyt ja luin itse kotona hyvin kokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Matematiikan opettajalla ja kuvaamataidon opettajalla on sama opetustuntimäärä 21h / vko. Kumpi näistä,oikeasti tekee enempi työtä oppilaan eteen? Kuinka monessa oppilastapaamisessa on keskusteltu kuvaamataidon oppimissuunnitelmasta tai matematiikan oppimisuunnit4lmasta ja järjestetty tukiopetusta tai muuta eriyttävää toimintaa? Palkka kuitenkin molemmilla sama.
Tukiopetuksesta maksetaan palkka erikseen. Sitä on erityisen paljon esimerkiksi matematiikassa, mutta se ei sisälly suoraan palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta oli se kun tuli lomautuksia ja opettajat vaativat että heidät on lomautettava juuri silloin kun koulu alkoi, ei esim pitkän kesän aikana, jolloin heillä on ”suunnittelutehtäviä”.
Ei tässä ole mitään huvittavaa. Jotta säästöjä syntyy, on lomauttamisen kohdistettuva palkanmaksuun. Opettajalle maksetaan palkka pidettyjen oppituntien mukaan (kesällä takautuvasti ennalta pidätettynä vuoden töistä), joten ainoa aika jolloin voidaan lomauttaa on koulun aukioloajat. Jos haluat. uuttaa opettajien palkkausta, ala aktiiviseksi tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta oli se kun tuli lomautuksia ja opettajat vaativat että heidät on lomautettava juuri silloin kun koulu alkoi, ei esim pitkän kesän aikana, jolloin heillä on ”suunnittelutehtäviä”.
Lomautus kesällä olisi palkan alennus ilman työmäärän alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikan opettajalla ja kuvaamataidon opettajalla on sama opetustuntimäärä 21h / vko. Kumpi näistä,oikeasti tekee enempi työtä oppilaan eteen? Kuinka monessa oppilastapaamisessa on keskusteltu kuvaamataidon oppimissuunnitelmasta tai matematiikan oppimisuunnit4lmasta ja järjestetty tukiopetusta tai muuta eriyttävää toimintaa? Palkka kuitenkin molemmilla sama.
Tukiopetuksesta maksetaan palkka erikseen. Sitä on erityisen paljon esimerkiksi matematiikassa, mutta se ei sisälly suoraan palkkaan.
Näin juuri. Oppilas ei kuitenkaan aina voi osallistua tukiopetukseen ja opettajan on tehtävä taikatemput oppitunnilla siinä, että oppilas selviytyy myös matikassa. Monestiko olet kuullut valituksia ja erityisvaateita kuvaamataidon suuntaan? Matikkaan niitä tulee koko ajan,
Olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä ja työni on varmaan yksi raskaimmista mitä voi olla, mutta silti ajattelen, että opettajan työ on vielä raskaampaa. Olen työskennellyt myös koulukuraattorina ja nähnyt opettajan työtä läheltä. Tämä on varmasti myös persoonakysymys. Mua auttaa jaksamaan se, että on oma työhuone ja rauha, enkä kestäisi opettajan työn jatkuvaa esilläoloa, hälinää, kasvatustyötä jne. Lastensuojelun sossun työ on monella tapaa kuormittavaa, mutta toisaalta suuri osa työajasta menee tietokoneella kirjaamiseen, päätösten tekemiseen jne. Työtä voi tehdä kuitenkin melko omaan tahtiin. Opettajan työ on pakkotahtista.
Vierailija kirjoitti:
Nadia kirjoitti:
Kokeile paimentaa vuosi vuoden jälkeen 20-30 lapsen joukkoa 8 tuntia päivässä…
Opella ei ole 8 tuntia opetusta päivässä säännöllisesti 20-30 oppilaan luokassa. Vähä liiottelua.
Ei ole ei, mutta niitäkin sattuu.. Esimerkiksi uskiönnonopettajalla voimolla 23 eri ryhmää viikonnaikana, koska uskontoa opetetaan 1h viikossa ja opetusvelvollisuus on 23. Tällöin se tekee opetusryhmiä keskimäärin 5/päivä, mutta nenryhmät eivät jakaannu tasan.
Pahimmillaan olet kierätätävä ope, jolloin opetat jopa jopa parissa kymmenessä klulusaa viikossa.
Tervetuloa opettajan arkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Oppilas ei kuitenkaan aina voi osallistua tukiopetukseen ja opettajan on tehtävä taikatemput oppitunnilla siinä, että oppilas selviytyy myös matikassa. Monestiko olet kuullut valituksia ja erityisvaateita kuvaamataidon suuntaan? Matikkaan niitä tulee koko ajan,
En halua lähteä vertailemaan oppiaineita keskenään, koska harva on oikeasti opettanut kovin monta eri ainetta aineenopettajana ja tietää, mitä se työ todellisuudessa pitää sisällään. Olen oman osuuteni kuullut siitä, kuinka hirveän helpolla pääsen, koska opettamani aineen tuntimäärä on pienempi kuin muissa aineissa - opetan siis äidinkieltä. Asiaan puuttuneet eivät ole koskaan kuitenkaan minun työtäni tehneet. Minä en ole opettanut muita aineita, joten en mene sanomaan, että jollakulla on helpompaa kuin minulla. Minusta olisi paremminkin hyvä, että sellainen vääntäminen oppiaineiden välillä loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Voin teille opettajat kertoa jotain lohduttavaa.
Itse kävin aikanaan koulussa lähinnä istumassa. Saattoi niiltä tunneiltakin jotain jäädä mieleen, mutta oikeasti sain hyvät arvosanat ihan sillä, että tein läksyt ja luin itse kotona hyvin kokeisiin.
Tämä johtui siitä, että en muista hyvin puhuttua sanaa, mutta tekstin sisällän loistavasti. Mulle ainakin etäkoulu olisi toiminut paremmin, jos se olisi perustunut enemmän itsenäiselle oppimiselle.
Mä opetan kotokoulutuksessa aikuisia maa....muut...ta...jia. Päivät venyvät tosi pitkiksi, kun pitää hoitaa opetusajan ulkopuolella suunnittelut, hallinnolliset asiat. Lisäksi pitää vastata opiskelijoiden viesteihin ja ottaa myös niitä vastaan. Opiskelijat ovat vaativia, ja useilla on kaikenlaisia oppimishäiriöitä. Apua ei saa juuri mistään, koska resurssit ovat niukat ja kaikessa säästetään. Tarvikkeistakin on pulaa. Opetustunnit on suoraa tykitystä eli sinun pitää olla koko ajan käytettävissä. Olet lähes niin kuin äiti lähes 20 opiskelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse opettaja, mutta olen työskennellyt pitkään varhaiskasvatuksen puolella ja siltä kantilta nyt mietin ja lisäksi omaan tuttavapiiriin kuuluu myös luokanopettajia.
Ensimmäisenä kuormittavana asiana on tietysti vastuu toisista ihmisistä . Toiseksi isot ryhmät, joissa usein lapsilla on myös monenlaista oppimisen haastetta. Resurssit ovat pieniä, joten ei ole mitenkään itsestään selvää saada avustajaa luokkaan. Kolmanneksi nykyvaatimukset. On koko ajan opittava uutta, osattava esim. toteuttaa ilmiöpohjaista oppimista. NÄen kyllä myös sen hyvät puolet, mutta vaatii opettajalta suuren työmäärän aina suunnittella yksi kokonaisuus( )tuossa yksi ihan hyvä esimerkki toteuttamistavasta.
Vanhemmat ovat sitten myös oma lukunsa. Ihan varmasti opettajat tekevät virheitä, mutta on niitäkin vanhempia, jotka näkevät kaikessa opettajan virheitä. Nykyään myös kuuluu vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö ihan erikseen mainittuna opetussuunnitelmaan ja sitä on huomattavasti enemmän kuin esim. omana aikanani.
Sitten tämä korona. Ainakin omat opettajatuttuni ovat nyt korona-aikaan tehneet kaksin kertaisen työn kun heillä on ns. hybridiopetus. Eli on pitänyt tehdä tunteja niin verkkoon kuin koulullekin ( nämä kylläkin siis lukiossa). Lisäksi ovat saaneet olla auttamassa niitä kollegoita, joilla on ollut hankaluuksia tekniikan kanssa.
Tässä nyt pintaraapaisuna joitan asioita.Myös peruskoulussa piti ainakin Helsingissä pitää sekä lähiopetustunnit että verkkotunnit. Oltiin koko ajan sietokyvyn äärirajoilla, kun piti hypätä tunnista toiseen 15minuutin sisällä tai suoraan, jos oli valvonta siinä välissä.
Meille yhtäkkiä tänä syksynä vain ilmoitettiin, että jokaisen aineenopettajan on annettava hybridinä etäopetusta jokaiselle yksittäisille karanteenissa oleville oppilaille. Siis siinä samalla kun opetat niitä 25 siinä luokassa olevaa oppilasta. Yläkoulu kyseessä. Missä on OAJ?
Itse asiassa oajn:n ja luottamusmiesten kanta on se, että opettajan ei tarvitse tehdä kahta työtä samaan aikaan. Ammattiliiton kanta on se, että jos joku vaatii etäopetusta samalla kun opettaja antaa lähiopetusta, riittää, kun jätät audioyhteyden auki. Opettaja ei voi mitenkään opettaa luokassa kädestä pietän oppilaita s
ja samalla etäopettaa. Se eimooe opettajan murhe, oppiiko etäopetuksessa oleva oppilas mitään…
Minua ärsyttävät suunnattomasti tällaiset ns. kyselijät, jotka eivät oikeasti kysy sen takia että haluaisivat tietää tai kysyisivät vilpittömästi lisätietoja vaikka siitä mitä opettaja tekee työviikkonsa aikana koska jo kysymyksenasettelu yrittää mitätöidä käsiteltävän asian vähättelevillä sanavalinnoilla kuten "muka" ja "niin sanottu suunnittelu".
Sitten ihmetellään jos ei saa asiallisia vastauksia kun on ensin saatu muut puolustuskannalle. t. sairaanhoitaja joka törmännyt samaan omalla alallaan
Kaikki ei opi puheesta. Siksi osa lähtee koulupäivän takia huuli pyöreänä kotiin ja opettelee itse rauhassa asiat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei opi puheesta. Siksi osa lähtee koulupäivän takia huuli pyöreänä kotiin ja opettelee itse rauhassa asiat.
Joo ja osa ei opi taas lukemalla itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä opetan kotokoulutuksessa aikuisia maa....muut...ta...jia. Päivät venyvät tosi pitkiksi, kun pitää hoitaa opetusajan ulkopuolella suunnittelut, hallinnolliset asiat. Lisäksi pitää vastata opiskelijoiden viesteihin ja ottaa myös niitä vastaan. Opiskelijat ovat vaativia, ja useilla on kaikenlaisia oppimishäiriöitä. Apua ei saa juuri mistään, koska resurssit ovat niukat ja kaikessa säästetään. Tarvikkeistakin on pulaa. Opetustunnit on suoraa tykitystä eli sinun pitää olla koko ajan käytettävissä. Olet lähes niin kuin äiti lähes 20 opiskelijalle.
Täällä kollega: koen itse raskaana juurikin sen, ettei jää kunnolla aikaa opetuksen suunnitteluun eikä eriyttämisen mahdollisuuksia juuri ole. Olen ollut 14 vuotta suomen kielen ope ja opiskelen uutta alaa. Rakastan opiskelijoita ja itse opetustyötä, mutta järjetön juokseminen ja ärsykkeiden määrä ajaa minut piippuun kaikilla asteilla.
Täällä on kerrottu monia tekijöitä. En niitä toista. Mutta yksi työn raskautta lisäävä tekijä on tälläiset keskustelunaloitukset. Siis yhtään ap:tä syyllistämättä totean tämän. Mutta on raskasta kun joutuu selittelemään jatkuvasti ties missä että mikäs siinö työssä nyt niin vaikeaa on. Tai ei ymmärretä mitä työhön kuuluu mutta luullaan ymmärtävänsä. On todella raskasta kun jokainen suomalainen elämänkoulusta teknisen alan tohtoreihin ovat minun työni asiantuntijoita vain koska ovat joskus itsekin (kansa)koulua käyneet tai lapsensa ovat koulussa.
Opetan ekaluokkaa, johon on integroitu 7 tuentarpeista lasta. Koulun alku on ollut sanalla sanoen järkyttävä. Minusta tuntuu, kuin olisin lasten psykiatrisella osastolla töissä.
Useampi lapsista ei pysy ollenkaan paikallaan eikä pysty kuuntelemaan minuuttia pidempään. He pyörivät, paukuttavat pulpettia, kiroilevat kovaan ääneen, näyttävät keskaria, riitelevät tai muutoin huutavat omia asioitaan kaiken yli, konttaavat lattialla, itkevät kun eivät saa kynää terotettua tai löydä kynää, eivät suostu tekemään tehtäviä jne. Tämä kaikki siis oppitunneilla. Yksi oppilaani ei osaa puhua selkeitä lauseita vakavien kielellisten kehitysviivästymien vuoksi. Yritys osallistua on kova, mutta en saa vielä hänen puheestaan selvää kuin osittain. Yhdellä oppilaallani on selkeästi autismin kirjon piirteitä, hän mm. jumittaa puheisiin ja toimintoihin ja konfliktissa lyö aikuisia (ja lapsia) varoittamatta. Adhd epäily tai diagnoosi on kolmella.
Luokassa on ollut nyt alkuun kanssani joko ohjaaja tai erkka useimmilla tunneilla, mutta emme saa näitä lapsia mukaan kahdestaankaan kuin ihan hetkittäin. Osalla näistä kuvailluista lapsista on pienryhmäpaikka, jonne he onneksi syksyn mittaan pääsevät. Osalla on myös terapiaa, usein koulupäivän sisällä, joten minun tehtävänä on huolehtia, että lapsi menee sinne. Osalla ei ole vielä mitään tukitoimia ja koti saattaakin olla sitä mieltä, ettei mitään pulmaa kahdestaan kotona ole, joten koulu keksii omiaan.
Sitten luokassa on ne muut! ❤ He ovat odottaneet ekaluokan alkua koko kesän. He haluaisivat kuunnella, oppia, leikkiä ja laulaa. Oppimisen sijaan he ovatkin tässä hullunmyllyssä, jossa suurin osa päivästä menee riitojen selvittelyyn ja sääntöjen uudelleen ja uudelleen läpikäyntiin.
Olen työpäivän jälkeen ihan poikki. Iso osa kuormituksesta tulee siitä yksinkertaisesta seikasta, että en ole koulutettu psykiatrisesti sairaiden lasten kanssa toimimiseen, mutta sitä työni nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus vaikeaa laskea suoran opetuksen jälkeen annettuja tehtäviä. Kun sain kotona kaikessa rauhassa ilman opettajan aikataulua lukea teorian ja esimerkit rauhassa, niin ne kaikki aukeni.