Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2tyypin diabeetikko, miten hoidat sairauttasi

Vierailija
24.08.2021 |

Mulla on esidiabetes ja kysyn, mitä on tulossa

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain 2-tyypin diabetes diagnoosin verikokeiden perusteella ja ennen kuin etenin diabeteshoitajan vastaanotolle olin jo omatoimisesti ottanut selvää ruokavaliohoidosta (netistä) ja ehdin sen jo aloittaakin. Minulle ei määrätty lääkitystä vaan sovittiin, että yritetään hoitaa homma aloittamallani ruokavaliolla mikä todettiin ihan oikeaksi. Muutamassa kuukaudessa olin selättänyt taudin ruokavaliolla. Sokeriarvojen seurannassa kävin pari vuotta aluksi muutaman kuukauden välein ja sitten puolivuosittain ja nyt käyn verikokeissa enää  2 vuoden välein ja kotona mittailen arvoja edelleen silloin tällöin. Samalla, kun tein muutokset ruokavalioon aloin pudottamaan painoa ja lisäsin liikuntaa ja painoa putosi hitaasti, mutta varmasti yhteensä lähes 20 kg eikä viskeraalirasvaakaan enää ole ollut ollenkaan. Minulla siis on edelleen 2-tyypin diabetesdiagnoosi, mutta tauti pysyy hyvin hallinnassa ruokavaliolla ja muilla terveellisillä elämän tavoilla. 

Millainen ruokavalio?

Vierailija
142/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulla, pasta ja leipä pois. Sillä pääsee jo pitkälle. Edellisen päivän peruna ok. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että ketouskovaiset ovat jo kadonneet, mutta joku vielä näköjään jostakin kurkistelee. Ihan virkistävää. Itse kuitenkin nojaan tieteeseen hieman laajemmin.

Jos nojaisit tieteeseen, tietäisit että ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva. Kaikki muu on pelkkää uskomukseen perustuvaa perusteetonta höpötystä.

Kuinka vahvasti uskot siihen, että olet oikeassa? Onko 100 %?

Tällä hetkellä kaikki tutkimustulokset viittaavat tähän suuntaan.

Juu ei. :) 

Vierailija
144/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako syödä tummaa riisiä joka päivä? 

Vierailija
145/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vapaasti, ei kukaan kiellä.

Vierailija
146/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain 2-tyypin diabetes diagnoosin verikokeiden perusteella ja ennen kuin etenin diabeteshoitajan vastaanotolle olin jo omatoimisesti ottanut selvää ruokavaliohoidosta (netistä) ja ehdin sen jo aloittaakin. Minulle ei määrätty lääkitystä vaan sovittiin, että yritetään hoitaa homma aloittamallani ruokavaliolla mikä todettiin ihan oikeaksi. Muutamassa kuukaudessa olin selättänyt taudin ruokavaliolla. Sokeriarvojen seurannassa kävin pari vuotta aluksi muutaman kuukauden välein ja sitten puolivuosittain ja nyt käyn verikokeissa enää  2 vuoden välein ja kotona mittailen arvoja edelleen silloin tällöin. Samalla, kun tein muutokset ruokavalioon aloin pudottamaan painoa ja lisäsin liikuntaa ja painoa putosi hitaasti, mutta varmasti yhteensä lähes 20 kg eikä viskeraalirasvaakaan enää ole ollut ollenkaan. Minulla siis on edelleen 2-tyypin diabetesdiagnoosi, mutta tauti pysyy hyvin hallinnassa ruokavaliolla ja

Kovat rasvat on vaihdettu pehmeisiin, viljatuotteet täysjyvää, juusto rasvaprosentti enintään 15 % ja muut maitotuotteet vähärasvaisia tai rasvattomia, perunaa syön hyvin vähän, riisi korvattu ruokakauralla ja -ohralla, pasta täysjyvää,  punaista lihaa enintään ravintosuositusten mukaan tai korvataan liha kokonaan esim. härkäpapu- tai kauravalmisteilla, paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Päivän pääateriat syödään lautasmallin mukaan jolloin annoskoot pysyvät kohtuullisina ja pääaterioiden välissä vähäkalorisia välipaloja ja iltapalaksi jotain kevyttä kuten vaikka päivällisen lisukesaalaatin tähteet, rasvatonta rahkaa marjojen ja kauragranolan kera. Suolan käyttö vähälle ja sokeripitoisia tuotteita kohtuudella vain herkutteluhetkinä joita voi sallia itselleen esim. kerran viikossa ja erityisissä juhlatilanteissa. Ruokareseptejä olen poiminut netistä esim. diabetesliiton sivuilta ja välimeren ruokavalion ohjeista. Aika pian sitä oppii tunnistamaan mitä oma kroppa kestää ilman, että sokeriarvot nousevat ja sokeriarvoja kannattaa itse kotona mittailla (diabetesdiagnoosin saaneet saavat julkisesta terveydenhuollosta mittarin kotikäyttöön).

Vierailija
147/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, terveellinen ruokavalio, metformiinilääkitys. Ja mahdollisimman vähän stressiä - kortisolitasot nimittäin vaikuttaa veren sokeritasoon!

Vierailija
148/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää lihaa ja eläinrasvaa. Kaikki muu on huuhaata.

Vierailija
149/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta, terveellinen ruokavalio, metformiinilääkitys. Ja mahdollisimman vähän stressiä - kortisolitasot nimittäin vaikuttaa veren sokeritasoon!

Ja se ruokavalio on vhh.

Vierailija
150/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsensä saa ihan vapaasti sairastuttaa HH-kuonaa mussuttamalla.

Vierailija
151/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se ruokavalio on vhh.

Mitä vähempi HH-kuonaa niin sen parempi.

Vierailija
152/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittausvälineotä ei saa enää kuin joissain tapauksissa.

Vierailija
153/160 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittausvälineotä ei saa enää kuin joissain tapauksissa.

Rahalla saa.

Vierailija
154/160 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi söisit? Miten arvelet sen vaikuttavan verensokeriin? 

Vierailija
155/160 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää lihaa ja eläinrasvaa. Kaikki muu on huuhaata.

Tuo jankkaus kuulostaa jo uskoontulolta. Ja sinä ja sinun "kaikki tutkimuksesi". Jos todella olisit lukenut kaikkia tutkimuksia ja olisit alalla, et väittäisi noin. Surullista, että jotkut ehkä kuuntelevat sinua. On sitä paitsi todella vaarallista neuvoa ihmisiä, joiden terveydentilaa ei tunne. Muistuttaisin myös tutkimuksesta, joka nostatti aikamoisen haloon ihmisten keskuudessa. Ketoilijoilla oli vuoden seurannassa lisääntynyt suonten plakki huolestuttavassa määrin, mutta tutkimuksessa tätä joko tahallisesti tai tahattomasti piiloteltiin - aluksi. Tuloksista raportointi oli todella huonoa.

Vierailija
156/160 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"The genetic basis of disease", teille jotka alapeukutitte sitä ettei tarvita geenejä sairauteen. Ette ymmärrä elimistön tominnasta yhtään mitään.

Siis alapeukutitte sitä että tarvitaan, olitte eri mieltä. Mutta väärässä.

Täällä palstalla on tietämys ihmiskehon toiminnasta todella vähäistä. Sen voisi tiivistää näin: yksinkertaiset yksinkertaistavat. Kun joku käskee suurella varmuudella syömään tietyllä tavalla, on helppoa päätellä, että tällainen ihminen ei todellisuudessa tiedä mitään.

Vierailija
157/160 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on ollut jo niin monta ketjua. Lue mitä laillistetut ravintoterapeutit asiasta kirjoittavat. Sellaiset, jotka ova opiskelleet yliopistotasolla ja tehneet ravintoon liittyvää tutkimusta. esim.

Reijo Laatikainen: Verensokeri haltuun (Eroon esidiabeteksesta)

Parhaat ohjeet tulevat diabetekseen erikoistuneilta lääkäreiltä joilla on lisäksi ravintoterapeutin koulutus. Jotkut kuuntelevat netistä polvikirurgeja, joilla on heikot eväät.

Ravintoterapeutit eivät tiedä ravitsemuksesta hevon helvettiä. Koko ravitsemustiede on pelkkää pseudotiedettä.

Ei vaan sinä et tiedä ravitsemustutkimusten tekemisestä yhtään mitään.

Vierailija
158/160 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
159/160 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-tyypin diabeetikko voi syödä ihan kaikkea, mutta kohtuudella. Pitää oppia tietämään mikä itselle on se kohtuus, kun syö pullaa, pastaa, leipää, suklaata jne. Liha ja lihaleikkeleet vähemmälle ja prosessoitu ruoka, einekset ym. minimiin tai ei ollenkaan. Oliiviöljyä ja voita. Marjoja, hedelmiä ja kasviksia voi syödä huoletta. 

Vierailija
160/160 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Syön melkein joka päivä kanaa ja (tummaa) riisiä. Onko se paha verensokerin kannalta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän