Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista on juurihoito?

Vierailija
11.08.2008 |

Ensi viikolla olisi edessä hampaan juurihoitoa :/ Pelkkä ajatuskin puistattaa, mutta olisi kiva tietää etukäteen onko se niin kamalaa kuin kuvittelen? Pitääkö siellä käydä monta kertaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieman mihin hampaaseen tehdään yms. mutta ei ole niin kamalaa kuin mitä aina uskotellaan. Minulle tehtiin juuri juurihoito :D eikä yhdelläkään kertaa tarvinnut puuduttaa. Kipua ei tuntunut, lähinnä oli vain epämukavuutta. Ensin hammas tyhjennetään ja tungetaan lääkeainetta sisälle. Se lääkeaine saa olla siellä jonkin aikaa vaikuttamassa ja seuraavalla kerralla hammas sitten täytetään pysyvästi. Kolmannella kerralla laitetaan sitten vielä pysyvä paikka aukon päälle. Näin ainakin jos ei ole mitään hankaluuksia, muuten voi tulla lisää käyntikertoja, jos vaikka kaikkea ei saada kerralla kaivettua juurikanavista ulos tms.

Vierailija
2/7 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, pitää pistää lisää puudutetta. Ja sen jäljiltä hammas on kuollut, hermot postetaan juurikanavista. Eli ei ole kipeä jälkeenpäinkään. Lääkärikäynti on aika pitkä, eli se on kurjinta, kun joutuu makaamaan suu selällään pitkän aikaa.

Kerran minulla oli hammas tulehtunut (vanhan paikan alle tullut reikä, joka pääsi tosi isoksi ennenkuin oireili) ja sen juurihoito oli kyllä tosi kivuliasta. Tulehdusreaktio huonontaa puudutuksen toimivuutta ja lisäpuuduttaminenkaan ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on peräti 3 juurihoitoa takana, 80-luvun kouluhammaslääkärin tekeleitä korjailtu aikuisiällä isolla rahalla kun on mm. unohtunut likaa paikan alle ja hammas syöpynyt alta puhki.. =0/

Ja kun on juurihoito ollut edessä, hammas on minulla ollut kyllä tosi kipeä ja tulehtunut eli tilanteen mukaan puudutusta peliin. Minulle kiitos paljon ja vähän päälle.

Ensin hammas kuvataan, jos ei ole jo kuvattu, avataan (saat puudutteen, jos tarvitaan) ja otetaan juurikanavat puhtaiksi sellaisilla tikuilla. Tämä vaihe toistetaan eri käynneillä tarpeen mukaan, jos on esim. liian ärtynyt hammas. Lääkepaikka laitetaan tarvittaessa. Sitten kun kanavat on puhtaat, ne täytetään ja päälle tulee sitten normaali paikka. Kuten sanoin, minulla on ollut kivuliastakin, mutta puudutetta voi tiputtaa sinne hampaan sisäänkin eli kärsiä ei missään tapauksessa tarvitse.

Huom, kuollut hammas on herkempi lohkeamaan kuin terve hammas, minulla on lohkeamia sitten korjaltu useampaan otteeseen.

Vierailija
4/7 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämmästelin sitä itsekin kun hammas oli niin tajuttoman kipeä. Siihen ei voinut koskea hipaisemallakaan ilman järkyttävää kipua. Sitten hammaslääkärissä lääkäri aloitta ronklaamisen ilman puudutusta ja sanoi että kerro heti jos sattuu niin puudutetaan mutta ei sattunut, ientä vain pisteli jonkun verran. Ilmeisesti kaikki hampaan sisältä oli jo kuollut niin sen takia ei sattunut. Ja tulehduskaan ei onneksi ollut päässyt pahaksi, ei ollut levinnyt pitkälle. Minullakin oli kyseessä vanhan paikan alle kehkeytynyt tulehdus.

T:2

Vierailija
5/7 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kyseessä poskihammas, jossa olleen paikan alle oli päässyt syntymään uusi reikä. Sinne laitettiin jotain ainetta, kun viimeksi kävin ja lääkäri sanoi ettei se välttämättä kaipaa juurihoitoa ellei ala oireilemaan. Nyt sitä kuitenkin vihloo syödessä, joten taitaa tuo juurihoito olla edessä.

Ap.

Vierailija
6/7 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes ekalla kerralla, oli hyvät puudutteet ja ne tehosivat. Mutta epämiellyttävää oli se suun auki pitäminen (siinä ei voi hetkeäkään "lepuuttaa" ja pitää suuta kiinni kun on piikit suussa sen 30min) ja hammasta kuvatessa tunne, että tukehdun siihen levyyn mikä piti tunkea kurkkuun ("tosta noin, ei, ei vielä, pidä vielä hetki, mites tää nyt näin, vielä hetki, odota, kokeillaas uudestaan... jne" :-D).

Vierailija
7/7 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen siis, kun juurihoidosta aina pelotellaan.

Minusta ärsyttävintä siinä oli se, että hammaslääkärillä joutui käymään monta kertaa, mutta itse juurihoito ei tuntunut siis yhtään miltään. Minusta reikien paikkaaminenkin on inhottavampaa, kertaakaan en koko juurihoidon aikana tuntenut kipua tai oikein mitään muutakaan, vaikka olinkin koko ajan kauhusta kankeana. Helppo homma oli :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi