Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit ilmiantavat toisiaan, potilaat jäävät jalkoihin

Vierailija
22.09.2014 |

"MOT antaa lääkäreiden ja potilaiden puhua nyt suunsa puhtaaksi kilpirauhasesta.

MOT: Kilpirauhanen jakoi faktat kahtia, TV1 klo 20.00

Toimittaja Magnus Berglund on haastatellut kolmea kilpirauhaspotilasta, jotka vuosien sairastelun ja erilaisten diagnoosien jälkeen saivat uusia ratkaisuja ongelmiinsa. He voivat nyt paremmin kuin aikaisemmin.

Uusista hoitomuodoista käydään kuitenkin rajua taistelua lääkäreiden keskuudessa. Lääkärit ilmiantavat toisiaan ja Valvira on rajoittanut jo kahden lääkärin oikeuksia hoitaa potilaitaan. Kahdelle muulle on annettu varoitus. Lääkäreiden kiistoista kärsivät potilaat, joista kaikki  eivät oikean diagnoosin jälkeenkään saa apua. Osalla tyroksiinilääkitys ei auta.

Suomen Kilpirauhasliitto on yrittänyt saada kilpirauhasen vajaatoiminnasta virallisia Käypä hoito -suosituksia, mutta turhaan. Liiton mukaan potilas on saattanut jäädä vaille hoitoa, koska lääkäri ei ole osannut tulkita kilpirauhasarvoja ja potilaan oireita kokonaisuutena. Oireita on saatettu pitää masennuksena, liian korkeana kolesterolina tai verenpaineena.

Kilpirauhasliitto pelkää nyt vellovan kohun myötä hoidon vaikeutuvan entisestään, kun lääkärit eivät osaa auttaa, ja hoitoja selvitellään itse nettikeskustelujen perusteella."

Kilpirauhaspotilaana aion ehdottomasti katsoa tämän. MOT on loistava ohjelma. 

Kommentit (210)

Vierailija
161/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:23"]

#108 painele nyt kuuseen sen hölötykses kanssa mot ketjussa tarjosit Voxraa! Not going to happen. Apua saa Endogrinologeilta jotka eivät Kuulu Välimäen klaaniin.

[/quote]

Miksi nämä kilpirauhasaktiivit vaikuttavat propellipäiltä?
[/quote]
mitä muuta osaat? Laitoin juuri lähteet ja suurin ongelma taitaakin olla vallitsevan hoitokäytännön naivius, osaako propelli ajatella loogisesti ja höystää sarkasmilla?
Entä miten itse ratkaiset elämäsi jos all the hope is gone? Mitä vaihtoehtoja jätettiin Jasmiinille ja hänen perheelleen? Psykiatrinen osasto ottaa lapsen vain koska äit pitää lapsensa puolia, näin Suomessa.
Petriarkaalinen takapajula. Sittenkin.

Vierailija
162/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:21"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:16"]

Minua kiinnostaisi tuo liothyronin-hoito. Thyroxin auttoi ensin, mutta vaikutus loppui noin vuoden jälkeen ja oireet vain pahenivat. Nivelkivut ja väsymys palasivat. Mutta mistä sitä enää saa? Ulkomailta?

[/quote]

Nivelkivut ja väsymys voivat johtua paljon muustakin kuin kilpirauhasesta, nivelkivut erittäin todennäköisesti jostain muusta vaikkapa nivelrikosta.

[/quote]

Ei ole siitä kyse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/210 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 11:41"]Jos Liothyroniinia käyttävä on t3-uskovainen, tyroksiinia käyttävä sitten varmaan on t4-hörhö? Unohdatteko nyt sen, että molemmat ovat kilpirauhashormoneja, joita jokaisen kehossa on luonnostaan ja joita jokainen tarvitsee? Armouria epäilevät varmaan unohtavat sen faktan, että ennen tyroksiinin tuomista markkinoille se oli ainoa kilpirauhaslääke, lääke joka sisältää muitakin hormoneja kuin t4:ää. Lääketehtaat tekivät melkoisen lobbauksen tyroksiinin puolesta 70-luvulla, ja hyvää työtä tekivätkin kun nykyään vanha hyvin toiminut lääke jo tuomitaan puoskaroinniksi. Itse sain diagnoosin vajaatoiminnasta vanhan linjan endokrinologilta, joka määräsi tyroksiinihoidon. Olin kuulemma päivänselvä vajaatoimintatapaus oireineni sekä labrojen perusteella. Söin tyroksiinia pari vuotta saamatta siitä mitään apua, päin vastoin olo vain heikkeni. Vaihdoin lääkäriä, joka totesi että tyroksiini ei auta kaikkia ja aloitettiin t3-hoito. Vasta kun tyroksiini jäi kokonaan pois ja lio alkoi vaikuttaa alkoi olo kohentua. Mutta koska syön diagnosoituun vajaatoimintaani muuta lääkettä kuin tyroksiinia, koko diagnoosia epäillään? Väärin hoidettu, potilas sai avun.
[/quote]
aivan samanlainen minun vajaatoimintani. On aika typerää maallikkona arvostella jos et ole sairastava etkä hoitavataho.
ja minun on turha olla mikään t3 hörhö koska se kilpirauhashormoni vain tehoaa kehossani paremmin tai sanottakoon ainoastaan.
sillä t4 ei toimi. Sen avulla muistini ja ajatukseni eivät vain pelitä. Sinusta joka kaltaisiamme ihmisiä haukut hörhöksi maksat mielummin meille soveltumatonta lääkettä ja sen lisäksi työkyvyttömyyttämme.
miten on niin vaikeaa tajuta että t3 on lääke yhtä lailla.
Välimäen oppien mukaan jos T4 yritetään nostaa ja nostaa tasoja minulla tulee rytmihäiriöitä joitten vuoksi olen myös ollut sairaalassa, mitä siihen sanot?
Ja vaikka nyt väität ettei t3 toimi ja vaikutus on kutakuinkin huuhaa. Kuitenkin huuhaa sa muistini toimimaan. Esim, muistot, käsitys miten neuvotaan tie paikasta a paikkaan b palaa...ihan tällaiset kognitiot joihin ei kyllä tahdolla ja halulla muutoin pysty vaikuttamaan.

Vierailija
164/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:43"]

Minulla armour thyroid käytössä ja pitoisuuden ollessa riittämätön juuri tuo nivelien jäykkyys ja kipu palaa. Minulla ainakin tyyppi oire. Myös luissa tuntuu riipiviä kipuja, kuin haarukalla tms. Vetelisi pitkin pitkiä luita. Voisin ihan selvästi uskoa hypo-oireeksi. Nämä helpottavat kun pitoisuutta nostaa. Ja hypo oireet väistyvät. Liothyronin kysynyt varmasti Kilpirauhasliitto on tässä paras apu.

[/quote]

Kuulostaa TODELLA oudolta :0.
[/quote]antaa vaan kuulostaa todella oudolta näin kehoni minulle kertoo ja kyydissä pakko kestää. Huurorii kattos nää, heh hee. Vai loppuiko sensoriselta corteksilta amygdalan kautta pyörähtävä empatia sinulta???
[/quote]
esim. Nivelrikosta taas ei voi olla kyse koska oireet seuraavat kilpirauhasoireilua.... toisaalta jos on hypo ja liikkuu vähän voi ihan hyvin kivut johtua liikkumattomuudesta, luun mineralisoitumisesta osteoblastit vs, osteoklastit jne. Hyper olon taas tulisi purkas kalkkia vereen, hyperkalsemia jne.... monimutkaisia aineenvaihduta ketjuja joita KILPIEAUHASONGWLMST aiheuttavst. Niinpä. Ei niin yksinkertaista, mutta voin vain todeta että hypo pakottaa ja olo on silloin kuin reumamummo mutta.... no..... ok, reaktiivinen artriitti vois selittäää myös jotain kautta.

Vierailija
165/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin auttaa nivel- ja lihaskipuihin oikea kilpirauhaslääkitys. Kannattaa käydä kilpirauhasfoorumilla katsomassa vinkkejä hyvistä kilpirauhaslääkäreistä omalla paikkakunnallasi. Toivottasti saat apua! Tämä on kyllä vittumainen tauti, kun aina saa taistella ja perustella, että saisi kelvollista hoitoa.

Vierailija
166/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle, joka neuvot käyttämään esim. amfetamiinia: voisitko ymmärtää, että kilpirauhashormoneissa on kyse luonnollisista hormoneista, joita kuuluu olla ihmiskehossa. Normaalisti keho tuottaa hormonit itse, mutta joidenkin tapauksessa hormoneita tulee liikaa tai liian vähän, jolloin vointi heikkenee. Kilpirauhashormoneja on jokaisessa ihmiskehon solussa, joten oireetkin saattavat olla käytännössä mitä tahansa. Kun kilpirauhashormonit ovat tasapainossa, olo on hyvä eli sellainen kuin terveellä ihmisellä, eikä kilpirauhashormoneilla saa pirin kaltaista vaikutusta mitenkään.

Vierailija
167/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kiistassa on unohdettu se tärkein, eli POTILAS, kokonaan. 

Vierailija
168/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 15:36"]

Onko tuo Karvonen saanut lääkärinoikeutensa takaisin ja vahingonkorvauksia valtiolta.

[/quote]

Kuinka tyhmiä ihmisiä tuossa tuo Valvirassa oikein on? Sanoisivat, että Sorry oltiin väärässä ja anteeksi. Valtio korvaa.

"Alun perin buprenorfiinia käytettiin lääkityksenä voimakkaisiin kiputiloihin. Myöhemmin sen havaittiin sopivan opioidiriippuvaisten vieroitus- ja korvaushoitolääkkeeksi."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Buprenorfiini

Vierailija
169/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kuuntelee potilasta? Lukekaapa ihmisten kommentit tämän jutun alta: 

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/18/kilpirauhanen-sytytti-laakarisodan

Hiljaiseksi vetää. 

Vierailija
170/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on arvovalta kysymys.

Endokrinologit katsovat tavallisen rivilääkärin astuneen heidän arvovaltaisille varpailleen ja käyttävät Valviran osaamattomuutta kostoon.

Vierailija
171/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lääkärit eivät edes suostu tutkimaan asiaa. Sen kuin vain teilaavat toisiaan.

Vierailija
172/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Valviran lääkäri oli kaiken kesää uutisissa ja antamassa haastatteluja, ja nyt äkkiä ei ole rohkeutta sanoa mitään vedoten asian keskeneräisyyteen? Olisiko toimittaja ehkä kysynyt hankalia kysymyksiä? 

Aika ikävältä tuntuu myös se, että jotkut endot ovat kannustaneet lääkäreitä ilmiantamaan jokaisen "väärää hoitoa" määränneen lääkärin Valviralle. Tätä on tapahtunut useammassakin tilaisuudessa. 

Vierailija
173/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajojahti ja tuttua myös eläinlääketieteen puolella.

Vierailija
174/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 16:58"]

Missä kaikki AV-lääkärit? Eikö tämä aihe kiinnosta? Melkein joka ketjussahan esiintyy joku lääkärinä.

Olen kuullut, että monikaan lääkäri ei nyt Valviran pelossa uskalla antaa nimeään julkisuuteen tai jatkaa potilaan hoitoa. Onko tämä totta? En ihmettelisi yhtään. 

ap

[/quote]

Av-lääkäri tässä terve.

Aihe kiinnostaa minua. En kuulu epätyypillisiä hoitoja määrääviin, mutta minusta tämä ei ole ollenkaan niin yksinkertainen juttu, kuin mitä endokrinologit väittävät. Olen täysin vakuuttunut siitä, että tämä ns. rT3-oireyhtymä on todellinen, MUTTA en kannata sen hoitoa agressiivisella T3-monoterapialla (mistä nämä varoitukset käsittääkseni on jaettu?) vaan ajattelen niin että se rT3:n lisääntyminen on kehon fysiologinen vaste jollekin, ja jos lähdetään vaan hoitamaan, syyllistytään lopultakin vain oireiden hoitoon.

Se, mitä usein ei osata huomioida on esim. muiden lääkitysten vaikutus mitattaviin arvoihin. Esim. TSH, vaikka on ns. golden standard kilpirauhaslääkityksen seurannassa, ei välttämättä nouse kunnolla esim. kroonisen stressin yhteydessä. Metsään mennään ja lujaa, jos tuijotetaan pelkkää arvoa eikä kokonaisuutta.

Ja jos mä olen ymmärtänyt tämän sopan oikein, niin Valvira "vainoaa" nimenomaan niitä lääkäreitä, jotka käyttävät erityisluvallisia lääkehoitoja puutteellisesti diagnosoitujen tilojen hoitoon. Käsittääkseni on edelleen mahdollista käyttää näitä lääkkeitä, kun tutkimukset ja seuranta on asianmukaiset.

[/quote]

No ei ole mahdollista enää saada kun kukaan lääkäri ei uskalla niitä enää Valviran pelossa määrätä! Näin tässä on käynyt, että potilaat on nyt jätetty heitteille.

Vierailija
175/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 21:23"] #108 painele nyt kuuseen sen hölötykses kanssa mot ketjussa tarjosit Voxraa! Not going to happen. Apua saa Endogrinologeilta jotka eivät Kuulu Välimäen klaaniin. [/quote] Miksi nämä kilpirauhasaktiivit vaikuttavat propellipäiltä? [/quote] mitä muuta osaat? Laitoin juuri lähteet ja suurin ongelma taitaakin olla vallitsevan hoitokäytännön naivius, osaako propelli ajatella loogisesti ja höystää sarkasmilla? Entä miten itse ratkaiset elämäsi jos all the hope is gone? Mitä vaihtoehtoja jätettiin Jasmiinille ja hänen perheelleen? Psykiatrinen osasto ottaa lapsen vain koska äit pitää lapsensa puolia, näin Suomessa. Petriarkaalinen takapajula. Sittenkin.

[/quote]

No just tätä tarkoitin. Sekavaa, höyryävää tajunnanvirtaa. Kirjoitetaan kaikki putkeen ilman kappalejakoja. Vaikea lukea ja saada selvää.
[/quote]
lue niin saat selvää.
kappalejaottomuus ärsyttää minuakin mutta käyttämäni laite kääntää pötköksi vaikka kirjoittaessa laitan jaon. Anteeksi etten jättänyt marginaalia punakynällesi.

Vierailija
176/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sompilla on hyviä ajatuksia Välimäki aikansa jyrä, jonka mielestä oikeaa tiedettä tekevät miehet.

Lääkärit ovat varmasti kaikkein herkimpiä arvovaltansa vartijoita. Eihän rivilääkäri voi osata mitään paremmin kuin wanha tutkija. Kyllähän sellainen pitää nujertaa.

Vierailija
177/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvirassa on ilmeisen paljon muutenkin ongelmia. Mitä päätöksiä tutkii asiantuntija lausunnot eivät ainakaan aja kohteen etua. Ihan epärealistista meininkiä. Yritin tutkia ketä siellä on asiantuntijoina mutta sidonnaisuuksien kauttakaan ei löytynyt kuin neljä.
ei se mitä näet vaan se mitä et näe on merkityksellistä.

Vierailija
178/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:27"]Sompilla on hyviä ajatuksia Välimäki aikansa jyrä, jonka mielestä oikeaa tiedettä tekevät miehet.

Lääkärit ovat varmasti kaikkein herkimpiä arvovaltansa vartijoita. Eihän rivilääkäri voi osata mitään paremmin kuin wanha tutkija. Kyllähän sellainen pitää nujertaa.

[/quote]
Ilmaisit asian hienosti. Kiitos lainauksesta. Tosi asia on aina fakta.

Vierailija
179/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 23:30"]

Valvirassa on ilmeisen paljon muutenkin ongelmia. Mitä päätöksiä tutkii asiantuntija lausunnot eivät ainakaan aja kohteen etua. Ihan epärealistista meininkiä. Yritin tutkia ketä siellä on asiantuntijoina mutta sidonnaisuuksien kauttakaan ei löytynyt kuin neljä. ei se mitä näet vaan se mitä et näe on merkityksellistä.

[/quote]

Millä se Valvira tutkii, että valitukset ovat aiheellisia.

On todella erikoista, että sama laitos tutkii, syyttää ja tuomitsee ja varsinkin jos asioita ei edes kyetä tutkimaan.

Miten ne virkamiehet tietäisivät tästä(kään) asiasta enemmän kuin asiaan perehtyneet lääkärit.

Vierailija
180/210 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö akateemisuus teekään ihmistä sivistyneeksi ja täydelliseksi?

Ovatko lääkäritkin ihmisiä kateuksineen ja selkäänpuukottamisineen.

Hui kauhea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi