Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatisitko lakiosan jos vanhempasi testamenttaisivat

Vierailija
21.09.2014 |

Omaisuutensa vaikka syöpäsäätiölle tms hyväntekeväisyyteen?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:24"]

2000-luvun yhteiskunnassa mitään tuollaisia lakiosasäädöksiä ei pitäisi edes olla. Tienatkoon jokainen oman omaisuutensa ja päättäköön jokainen omansa käytöstä myös kuolemansa jälkeen. Testamentin moittiminen on minusta ihan vastaavanlaista pahuutta kuin vaikka sekin, että hautaa kiihkoateistin syvän uskonnollisin menoin tai toisaalta pitää jonkun siviilihautaustilaisuuden hartaalle kristitylle. 

[/quote]

Ne ovat olemassa jotta turvataan perillisten tasa-arvoinen kohtelu. Ihan hyvä asia minusta. Ja sekin, ettei vanhemman katkeruus lastaan kohtaan ole syy jättää perinnöttä, koska vika on erittäin todennäköisesti vieläpä vanhemman oma käytös.

Vierailija
2/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:26"]

En todellakaan vaatisi. Antaisin tuollaiselle valinnalle täyden tukeni.

[/quote]

Aiotko antaa perintösi hyväntekeväisyyteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 21:18"]

[/quote]

En tietenkään. Omaisuushan on heidän, enkä voisi vaatia heiltä mitään. Minunkin ahneudellani kulkee raja ja juuri tässä!

Vierailija
4/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:12"]

En todennäköisesti vaatisi. Vanhempani eivät ole mitenkään erityisen varakkaita, ja olen kannustanut heitä matkustelemaan ja nauttimaan elämästä niin kauan kuin siihen kykenevät, koska rahaa ei saa mukaan hautaan.

[/quote]

Miten se että vanhempasi nauttivat rahoistaan eläessään tähän liittyi? Nythän kysyttiin tilannetta kuoleman jälkeen, mitä sille rahalle, joka jää jäljelle tehdään, laittomasti vieläpä?

[/quote]Ensimmäisessä lauseessa totesin, että todennäköisesti en vaatisi perintöä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että ei, en vaatisi lakiosaani. Toisessa lauseessa avaan syotä päätökseeni lähemmin, kertomalla että perintö ei kuitenkaan tulisi olemaan kovinkaan suuri, koska a) vanhempani eivät ole varakkaita ja b) olen kehottanut heitä käyttämään rahat itseensä. Tästä normaalilla luetun ymmärtämisen taidolla varustetta lukija ymmärtää, että perintöä olisi niin vähän, että en näe sen erikseen vaatimista mielekkäänä tai tarpeellisena. Ymmärrätkö?

Vierailija
5/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:28"]

2000-luvun yhteiskunnassa mitään tuollaisia lakiosasäädöksiä ei pitäisi edes olla. Tienatkoon jokainen oman omaisuutensa ja päättäköön jokainen omansa käytöstä myös kuolemansa jälkeen. Testamentin moittiminen on minusta ihan vastaavanlaista pahuutta kuin vaikka sekin, että hautaa kiihkoateistin syvän uskonnollisin menoin tai toisaalta pitää jonkun siviilihautaustilaisuuden hartaalle kristitylle. 

[/quote]

Ne ovat olemassa jotta turvataan perillisten tasa-arvoinen kohtelu. Ihan hyvä asia minusta. Ja sekin, ettei vanhemman katkeruus lastaan kohtaan ole syy jättää perinnöttä, koska vika on erittäin todennäköisesti vieläpä vanhemman oma käytös.

[/quote]

Miksi perillisiä pitäisi mitenkään lähtökohtaisesti kohdella tasa-arvoisesti? Tätä minä en vaan käsitä. Ymmärrän sen, että valtiolliset instituutiot eivät saa syrjiä ketään mistään syystä, mutta miksi lain voimalla pidetään huolta siitä, etteivät yksityishenkilöt voi loukata (aikuisia) lapsiaan? Tavallaanhan maito on lattialla jo siinä vaiheessa, kun selviää, että vanhempi on prefeeraanut jonkun toisen itsen yli testamenttia tehdessään. 

Vierailija
6/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:28"]

[/quote]

[/quote]

Miksi perillisiä pitäisi mitenkään lähtökohtaisesti kohdella tasa-arvoisesti? Tätä minä en vaan käsitä. Ymmärrän sen, että valtiolliset instituutiot eivät saa syrjiä ketään mistään syystä, mutta miksi lain voimalla pidetään huolta siitä, etteivät yksityishenkilöt voi loukata (aikuisia) lapsiaan? Tavallaanhan maito on lattialla jo siinä vaiheessa, kun selviää, että vanhempi on prefeeraanut jonkun toisen itsen yli testamenttia tehdessään. 

[/quote]

No loukata voivat, mutta ymmärrän silti, että on reilua, että joutuvat kohtelemaan perinnössä tasa-arvoisesti. Koska eihän se kuollut sillä rahalla enää mitään tee. 

Vierailija
7/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:29"]

[/quote]

[/quote]

Miksi antaisin, jos se ei ole vanhempieni toive? Jos se taas olisi heidän toiveensa ja he haluaisivat testamentata omaisuutensa hyväntekeväisyyteen, se sopisi minulle vallan mainiosti. Olisin itse asiassa jopa ylpeä moisesta, vaikka se monesta ansaitsematonta rahaa kärkkyvästä rohmusta voi tuntuakin uskomattomalta.

Vierailija
8/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 21:35"]

Kyllä vaatisin. Toinen vanhemmistani on perinyt huomattavan omaisuuden jonka eteen ei ole joutunut mitään tekemään eli siitä siivu minullekin, kiitos. 

[/quote]

Kuulostat ällöttävältä perintöhaukalta! ja mitä sinä olet muka tehnyt ansaitaksesi jotain perintöä joltain? toivottavasti sukulaisesi tuhlaa koko perintönsä niin ei jää kytättävää! :D

[/quote]

Helppo se on huudella, kun taidat olla samanlainen persaukinen luuseri mitä koko sukusikin. Taitaa teillä köyhillä olla tapana jättää perinnöksi lähinnä velkoja?

[/quote]

Voi kunpa olisikin! elämä olisi paljon helpompaa jos isovanhempani ja vanhempani olisivat olleet rutiköyhiä elämänkoululaisia joilla olisi ollut vain välittävä koti, eikä yhtään rahaa, näin ollen minkäänlaista "perintökilpailua" ja kateutta ei olisi päässyt syntymään. Ainakaan siis rahasta joka usein aiheuttaa kateutta ja ongelmia. Ja tavarasta kateutta olisi tietysti voinut syntyä, jos ei rahasta, mutta kun mummoni muutti pois kodistaan hänen kaikki tavaransa meni kaatopaikalle, edunvalvojan toimesta. Parempi sekin kun jos olisi pitänyt olla jossain tilaisuudessa jakamassa niitä tavaroita, itse en olisi halunnut mummoni kodista yhtään mitään.

Mites muuten tuon "ei ansaitse" -tyypin mielestä niin miten nämä perintöasiat menee kuninkaallisten kohdalla? että pitäisikö esim. kuninkaallisen sikiön jo kohdussa yrittää päättää ettei halua syntyä kuninkaalliseen sukuun vaan kuninkaallisten pitäisi lahjoittaa lapsi vaikka adoptioon, ettei vaan tule kuninkaallista jälkeläistä? joka rikastuu äärettömyyksin saakka, koska lapsi ei sitä ansaitse. Mutta se nyt vaan on niin ettei juuri kukaan saa perhettään valita ja joskus joku ihminen sattuu syntymään rikkaaseen sukuun, kun taas joku raukkalapsi voi syntyä vaikkapa kodittomille vanhemmille kadulle. En tiedä kuka näistä asioista saa päättää, mutta eivät ainakaan vanhemmat tai ne lapset.

Ja kerros nyt vielä että miten voi jättää velat perinnöksi? voisiko ne siirtää jotenkin sukulaisilleen? tietääkseni ei voi

Vierailija
9/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:36"]

[/quote]

[/quote]

Miksi antaisin, jos se ei ole vanhempieni toive? Jos se taas olisi heidän toiveensa ja he haluaisivat testamentata omaisuutensa hyväntekeväisyyteen, se sopisi minulle vallan mainiosti. Olisin itse asiassa jopa ylpeä moisesta, vaikka se monesta ansaitsematonta rahaa kärkkyvästä rohmusta voi tuntuakin uskomattomalta.

[/quote]

Miksi se, että vanhempasi tavallaan haluavat sinun antavan sen hyväntekeväisyyteen on jaloa ja hienoa? Lakiosahan on sinun, muulla osalla voivat tehdä mitä haluavat. 

Vierailija
10/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 21:35"]

Kyllä vaatisin. Toinen vanhemmistani on perinyt huomattavan omaisuuden jonka eteen ei ole joutunut mitään tekemään eli siitä siivu minullekin, kiitos. 

[/quote]

Kuulostat ällöttävältä perintöhaukalta! ja mitä sinä olet muka tehnyt ansaitaksesi jotain perintöä joltain? toivottavasti sukulaisesi tuhlaa koko perintönsä niin ei jää kytättävää! :D

[/quote]

Helppo se on huudella, kun taidat olla samanlainen persaukinen luuseri mitä koko sukusikin. Taitaa teillä köyhillä olla tapana jättää perinnöksi lähinnä velkoja?

[/quote]

Voi kunpa olisikin! elämä olisi paljon helpompaa jos isovanhempani ja vanhempani olisivat olleet rutiköyhiä elämänkoululaisia joilla olisi ollut vain välittävä koti, eikä yhtään rahaa, näin ollen minkäänlaista "perintökilpailua" ja kateutta ei olisi päässyt syntymään. Ainakaan siis rahasta joka usein aiheuttaa kateutta ja ongelmia. Ja tavarasta kateutta olisi tietysti voinut syntyä, jos ei rahasta, mutta kun mummoni muutti pois kodistaan hänen kaikki tavaransa meni kaatopaikalle, edunvalvojan toimesta. Parempi sekin kun jos olisi pitänyt olla jossain tilaisuudessa jakamassa niitä tavaroita, itse en olisi halunnut mummoni kodista yhtään mitään.

Mites muuten tuon "ei ansaitse" -tyypin mielestä niin miten nämä perintöasiat menee kuninkaallisten kohdalla? että pitäisikö esim. kuninkaallisen sikiön jo kohdussa yrittää päättää ettei halua syntyä kuninkaalliseen sukuun vaan kuninkaallisten pitäisi lahjoittaa lapsi vaikka adoptioon, ettei vaan tule kuninkaallista jälkeläistä? joka rikastuu äärettömyyksin saakka, koska lapsi ei sitä ansaitse. Mutta se nyt vaan on niin ettei juuri kukaan saa perhettään valita ja joskus joku ihminen sattuu syntymään rikkaaseen sukuun, kun taas joku raukkalapsi voi syntyä vaikkapa kodittomille vanhemmille kadulle. En tiedä kuka näistä asioista saa päättää, mutta eivät ainakaan vanhemmat tai ne lapset.

Ja kerros nyt vielä että miten voi jättää velat perinnöksi? voisiko ne siirtää jotenkin sukulaisilleen? tietääkseni ei voi

[/quote]

Siis ootko sä perimässä mitään vai et? 

Vierailija
11/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 21:18"]

[/quote]

En tietenkään. Omaisuushan on heidän, enkä voisi vaatia heiltä mitään. Minunkin ahneudellani kulkee raja ja juuri tässä!

[/quote]

Eli lakiosa-ajatus on mielestäsi sinun kohdallasi aivan tarpeeton? Ehkä ylipäätään?

Vierailija
12/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatisin

Vierailija
13/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi se, että vanhempasi tavallaan haluavat sinun antavan sen hyväntekeväisyyteen on jaloa ja hienoa? Lakiosahan on sinun, muulla osalla voivat tehdä mitä haluavat. 

[/quote]

En koe, että mikään osuus vanhempieni rahoista pitäisi automaattisesti olla minun. Vanhempani saavat tehdä omilla rahoillaan mitä tahtovat ja parasta olisikin, jos he onnistuisivat käyttämään kaiken itse vielä eläessään. Kysymyshän kuului, että "vaatisitko lakiosuuttasi jne.." ja vastaukseni kuuluu edelleen, että en todellakaan vaatisi. 

Vierailija
14/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En koe, että mikään osuus vanhempieni rahoista pitäisi automaattisesti olla minun. Vanhempani saavat tehdä omilla rahoillaan mitä tahtovat ja parasta olisikin, jos he onnistuisivat käyttämään kaiken itse vielä eläessään. Kysymyshän kuului, että "vaatisitko lakiosuuttasi jne.." ja vastaukseni kuuluu edelleen, että en todellakaan vaatisi. 

[/quote]

Mun vanhemmilla on niin paljon rahaa, että se ei kulu heidän eläessään. Katson kyllä, että yli jäävä osuus on automaattisesti minun. Lahjoittakoot eläessään jonnekin jos haluavat, mutta ei näytä kiinnostavan. Miksi ne pitäisi minultakaan viedä. Itse eivät ole niitä tienanneet, vaan perintöä ja lahjoina saaneet.

Vierailija
15/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu

Vierailija
16/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. 

Vierailija
17/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Mutta ei mulle tule perintöä.

Vierailija
18/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatisin ehdottomasti. Isänikin vaati omaa lakiosaansa.

Vierailija
19/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikäs en?

Vierailija
20/76 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minusta ihmisellä on oltava oikeus päättää omista rahoistaan, ja on ihan käsittämätöntä, ettei lainsäädäntö sitä salli. Vanhempani ovat tehneet velvollisuutensa parinkymmenen ensimmäisen vuotensa aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi