Kouluttamaton äiti, mutta yrittää silti parhaansa tukea lapsiaan menestymään
Tai menestymään ja menestymään, mutta opiskelemaan ja olemaan luottavaisia tulevaisuuteen. Mitä luulette, onko tässä tapauksessa vanhemman taustalla iso merkitys edelleen?
Lapset saavat harrastaa, heille luetaan paljon ja heitä kannustetaan lukemaan. Lasten kanssa tehdään asioita, käydään tapahtumissa ja museoissa, matkustetaankin jonkun verran. Tietoa opetetaan etsimään itse ja olemaan kriittinen sen suhteen, mitä lukee ja mistä lukee.
Onko tällaisen perheen lapsilla valoisa tulevaisuus? Tilastojen mukaan ei niin valoisa, kuin paremmissa perheissä.
Kommentit (44)
Rahan vähyydestä johtuvat mielenterveysongelmat voivat viedä pohjan onnelta ja menestykseltä vaikka lapsi olisikin muutoin ihan yhtä älykäs kuin rikkaan ja koulutetun perheen.
Kuulostaa perheeltä, jossa kasvaa onnellisia lapsia. Mikä ettei menestyneitäkin.
Ei varmaan niinkään se koulutus vaan että onko perheessä rahaa ja mahdollisuuksia yhtä paljon kuin kaverien perheillä.
No minulla on tyhmä kouluttamaton äiti.
Ei hän kyennyt mitään tukemaan. Lähinnä syyllistämään ja vertailemaan. Aina piti saada parempi arvosana kuin naapurin lapsi, koska äiti oli riidoissa ko naapurin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan niinkään se koulutus vaan että onko perheessä rahaa ja mahdollisuuksia yhtä paljon kuin kaverien perheillä.
Tässä on isossa osassa vanhemman asenne: jääkö vanhempi surkuttelemaan sitä, että muilla on varaa ja hänellä ei. Onko vanhempi katkera, inhoaako korkeammin koulutettuja, suhtautuuko koulutukseen hällä väliä-asenteella.
Jos vanhempi kestää oman ja lapsensa harmin, ja osaa kanavoida molemmat oikein ja luoda uskoa tulevaisuuteen, niin tilanne ei ole mitenkään paha tai toivoton.
Jos ei osaa auttaa läksyissä tai valvoa koulun toimintaa tai edes tiedä lapsen oikeuksia tai tajua opetussuunnitelmaa jne, ei kykene tukemaan. tai kannustamaan.
Monesti se kouluttamattomuus johtuu ihan jostain neurologisesta tekijästä joka kyllä myös periytyy lapseen, esim adhd. Ei se lapsi silloin yhtään paremmaksi tule vaikka kuinka yrittäisi panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa auttaa läksyissä tai valvoa koulun toimintaa tai edes tiedä lapsen oikeuksia tai tajua opetussuunnitelmaa jne, ei kykene tukemaan. tai kannustamaan.
Vanhempien ei kuulu "valvoa koulun toimintaa".
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa auttaa läksyissä tai valvoa koulun toimintaa tai edes tiedä lapsen oikeuksia tai tajua opetussuunnitelmaa jne, ei kykene tukemaan. tai kannustamaan.
Mutta sekin, että jos vanhempi ei osaa auttaa, on eri asia kuin että vanhempi ei osaa auttaa JA leimaa koko homman turhaksi muutenkin. Jos ei osaa auttaa, etsii jonkun joka osaa tai ilmoittaa kouluun, että lapsi tarvitsee tässä nyt apua.
Ei kouluttamaton ole aina synonyymi tyhmälle ja välinpitämättömälle.
Ja muuten, isossa osassa on myös muut aikuiset tilanteessa, jossa vanhempi ei osaa tukea tai auttaa. Jos koulussa ollaan samalla asenteella, että ei tuo lapsi ole vanhempaansa kummoisempi, niin se on aikamoinen itseään toteuttava ennuste. Kukaan lapsi ei ansaitse tulla tuomituksi vanhempansa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa auttaa läksyissä tai valvoa koulun toimintaa tai edes tiedä lapsen oikeuksia tai tajua opetussuunnitelmaa jne, ei kykene tukemaan. tai kannustamaan.
Mutta sekin, että jos vanhempi ei osaa auttaa, on eri asia kuin että vanhempi ei osaa auttaa JA leimaa koko homman turhaksi muutenkin. Jos ei osaa auttaa, etsii jonkun joka osaa tai ilmoittaa kouluun, että lapsi tarvitsee tässä nyt apua.
Ei kouluttamaton ole aina synonyymi tyhmälle ja välinpitämättömälle.
Ja muuten, isossa osassa on myös muut aikuiset tilanteessa, jossa vanhempi ei osaa tukea tai auttaa. Jos koulussa ollaan samalla asenteella, että ei tuo lapsi ole vanhempaansa kummoisempi, niin se on aikamoinen itseään toteuttava ennuste. Kukaan lapsi ei ansaitse tulla tuomituksi vanhempansa perusteella.
Tai sitten jättää sen lapsen "pärjäämään". Ei tukiopetusta koululta saa kuin ihan heikoimmat.
Ja tietenkin lapsi on vanhempansa varassa - sitä pitää ennemminkin kysyä, että miksi joku lähäri hankkii viisi lasta. Hankkisi yhden ja panostaisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa auttaa läksyissä tai valvoa koulun toimintaa tai edes tiedä lapsen oikeuksia tai tajua opetussuunnitelmaa jne, ei kykene tukemaan. tai kannustamaan.
Vanhempien ei kuulu "valvoa koulun toimintaa".
No kuka sen sinun mielestäsi tekee?
Avi on pelkästään jälkikäteen toimiva toimielin eli jos vanhempi ei valvo, ei valvo kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa auttaa läksyissä tai valvoa koulun toimintaa tai edes tiedä lapsen oikeuksia tai tajua opetussuunnitelmaa jne, ei kykene tukemaan. tai kannustamaan.
Mutta sekin, että jos vanhempi ei osaa auttaa, on eri asia kuin että vanhempi ei osaa auttaa JA leimaa koko homman turhaksi muutenkin. Jos ei osaa auttaa, etsii jonkun joka osaa tai ilmoittaa kouluun, että lapsi tarvitsee tässä nyt apua.
Ei kouluttamaton ole aina synonyymi tyhmälle ja välinpitämättömälle.
Ja muuten, isossa osassa on myös muut aikuiset tilanteessa, jossa vanhempi ei osaa tukea tai auttaa. Jos koulussa ollaan samalla asenteella, että ei tuo lapsi ole vanhempaansa kummoisempi, niin se on aikamoinen itseään toteuttava ennuste. Kukaan lapsi ei ansaitse tulla tuomituksi vanhempansa perusteella.
Tai sitten jättää sen lapsen "pärjäämään". Ei tukiopetusta koululta saa kuin ihan heikoimmat.
Ja tietenkin lapsi on vanhempansa varassa - sitä pitää ennemminkin kysyä, että miksi joku lähäri hankkii viisi lasta. Hankkisi yhden ja panostaisi siihen.
Ei saa aina heikommat tukiopetusta. Niiden kohdalla kenen vanhemmat ja opettaja ovat yhdessä päättäneet luovuttaa ei saa tukea, vaikka itse haluaisi. Resurssit kohdistetaan niihin kenellä on enemmän toivoa, ettei mene hukkaan.
Turhaa se on vaikka kuinka yrittäisi auttaa ja tukea läksyissä niin puupäinen lapsi vaan katselee ikkunasta ulos tai riehuu. Ei siitä mitään tule. Vanhempi turhautuu ja antaa lapsesta lopulta tulla samanlainen kuin itse on. Ei se omena vaan kauas puusta putoa ihan tilastojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa auttaa läksyissä tai valvoa koulun toimintaa tai edes tiedä lapsen oikeuksia tai tajua opetussuunnitelmaa jne, ei kykene tukemaan. tai kannustamaan.
Mutta sekin, että jos vanhempi ei osaa auttaa, on eri asia kuin että vanhempi ei osaa auttaa JA leimaa koko homman turhaksi muutenkin. Jos ei osaa auttaa, etsii jonkun joka osaa tai ilmoittaa kouluun, että lapsi tarvitsee tässä nyt apua.
Ei kouluttamaton ole aina synonyymi tyhmälle ja välinpitämättömälle.
Ja muuten, isossa osassa on myös muut aikuiset tilanteessa, jossa vanhempi ei osaa tukea tai auttaa. Jos koulussa ollaan samalla asenteella, että ei tuo lapsi ole vanhempaansa kummoisempi, niin se on aikamoinen itseään toteuttava ennuste. Kukaan lapsi ei ansaitse tulla tuomituksi vanhempansa perusteella.
Tai sitten jättää sen lapsen "pärjäämään". Ei tukiopetusta koululta saa kuin ihan heikoimmat.
Ja tietenkin lapsi on vanhempansa varassa - sitä pitää ennemminkin kysyä, että miksi joku lähäri hankkii viisi lasta. Hankkisi yhden ja panostaisi siihen.
Ei saa aina heikommat tukiopetusta. Niiden kohdalla kenen vanhemmat ja opettaja ovat yhdessä päättäneet luovuttaa ei saa tukea, vaikka itse haluaisi. Resurssit kohdistetaan niihin kenellä on enemmän toivoa, ettei mene hukkaan.
Höpö höpö. Suomalainen koulu laahaa niitä kaikkein heikoimpia kuin he olisivat koko kansakunnan toivo ja tulevaisuus.
Tunnen yhden kouluttamattoman äidin. Hänen lapsensa ovat musiikkipainotteisessa päiväkodissa ja musiikkiluokilla. Yksi soittaa viulua, toinen pianoa. Kaikki kolme lasta ovat kyllä normaaleja, terveitä ja hyväkäytöksisiä lapsia.
Jos pystyy välittämään lapselle arvostuksen koulutusta kohtaan, on mahdollisuus menestyä. Ettei mollaa akateemisia käsienheiluttelijoiksi, ja että vain duunari tekee oikeaa työtä.
Tämä neuvo näin duunariperheestä akateemiseksi edenneenä.
Myös jos välttää ansan miesten ja naisten ammateista. Rohkaisee tyttöjä opiskelemaan matemaattisia ja teknisiä aloja. Ja myös poikia tekemään kotitöitä. Vanhanaikaiset sukupuoliroolit on yleisempiä duunareilla, se haittaa tyttöjen etenemistä, ja sitä että poika saisi koulutetun puolison. Menestys tehdään kuitenkin yhdessä.
Miksiköhän aikuisten ihmisten on niin hankalaa nähdä tietyissä lapsissa mitään hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän aikuisten ihmisten on niin hankalaa nähdä tietyissä lapsissa mitään hyvää?
Mistä sinä puhut?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa auttaa läksyissä tai valvoa koulun toimintaa tai edes tiedä lapsen oikeuksia tai tajua opetussuunnitelmaa jne, ei kykene tukemaan. tai kannustamaan.
En ole ikinä tarvinnut vanhempien tai kenenkään muun apua läksyissä.
t. 1. polven ylioppilas ja korkeakouluopiskelija.
Vanhempani ovat kyllä ihan fiksuja ihmisiä, vaikka eivät korkeasti koulutettuja olekaan.
Kodilla ja sen ilmapiirillä on suurin vaikutus lapsen menestykseen. Ei meillä olisi kuin kourallinen akateemisia, jos lapsen koulutustaso jäisi aina samalle tasolle tai alemmaksi kuin vanhenpansa. Tärkeintä on kannustaa ja tukea.