Mikä ihme minua vaivasi lapsena? Olin tosi outo
Esim saatoin suutuspäissäni hajottaa astioita. Kerran rikoin kotimme ikkunan. No vanhenmwt kurittivat ja siitä hermostuin.
Kerran äiti tuuppasi minut huhtikuussa ulos ilman kenkiä. Kostoksi potkaisin ikkunan rikki kiven avulla.
Sitten kerran soitin suutani äidille, hän tuli vyön kanssa ja läimäytti sillä. Suutuin niin että paiskasin astiat (olin syömässä) maahan ja hajotin muitakin meidän Pentikin astioita.
Sitten kerran olimme menossa ulkomaille ja en suostunut siirtymään lentokoneessa. Äiti antoi korvatillikan. Kostoksi soitin suutani kun äiti yritti puhua jonkun kanssa, aina ikävään sävyyn ettei kukaan vahingossakaan ystävystyisi äidin kanssa.
Nykyään meillä on vanhempien kanssa ihan hyvät välit. Mutta onko tuossa meidän kommunikaatiossa jotain outoa?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
lellitty prinsessa?ainoa lapsi ?
Ehei, minulla oli kaksi veljeä, mutta olin ainoa tyttö.
Sinulle ei oltu opetettu tunnetaitoja? Et tiennyt miten ilmaista tunteita?
No ei äitisikään ihan terveeltä kuulosta, joten opittuja malleja ja periytyvää tempperamenttia. Hyvä sulle jos olet oppinut hillitsemään itsesi, toivottavasti kykenet siihen myös lastesi kanssa jos sellaisia on tai tulee.
Eiköhän ole ihan luonnollista, että huonoon kohteluun vastaa huonolla käytöksellä. Jos olisit käyttäytynyt noin ilman mitään syytä, niin se olisi ehkä outoa. Miten käyttäydyit sinua hyvin kohtelevien ihmisten läheisyydessä?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti näin. Vielä aikuisenakin eneimmäisessä suhteessani käyttäydyin todella huonosti... t ap
Sain ekalla luokalla aivan hillittömiä raivareita koulussa. Kaikki pelkäsivät ja olivat neuvottomia.
Kotona olin hiljaa koska pelkäsin isää. Se veti turpaan jos möykkäsi.
Vierailija kirjoitti:
Sain ekalla luokalla aivan hillittömiä raivareita koulussa. Kaikki pelkäsivät ja olivat neuvottomia.
Minä taas olin muualla todella kiltti lapsi. En kiusannut, en ollut kiusattu, mutta koulussa olin rauhallinen ja hidas.
Et oo oppinut hallitsemaan vihaa lapsena, koska kukaan ei ole sitä opettanut, vanhempasi ovat käyttääntyneet yhtä agressiivisesti kuin sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Lapset reagoi kotioloihin. Siks ois aina syytä tutkia nekin eikä syyttää vaan lasta ja antaa hänelle diagnooseja, mikä edelleen on hyvin yleistä, kun eihän vanhempia saa arvostella ja kytätä, he loukkaantuvat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset reagoi kotioloihin. Siks ois aina syytä tutkia nekin eikä syyttää vaan lasta ja antaa hänelle diagnooseja, mikä edelleen on hyvin yleistä, kun eihän vanhempia saa arvostella ja kytätä, he loukkaantuvat...
Todennäköisesti reagoivat juu. 70-luvulla ei lapsia vielä hirveästi diagnosoitu, se kaiken psykologisointi alkoi vasta 90-luvun alussa. 70-luvulla poikkeava käytös oli vain huonotapaisuutta ja uppiniskaisuutta.
Soturigeeni mutta senverran järkeä päässä että elämään on tullut muutakin sisältöä?
Miten potkaistaan ikkuna rikki kiven avulla?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan ei vielä tiedetty mitään tunnekasvatuksesta, joten aivan luonnollista että se on noin.
Vierailija kirjoitti:
Miten potkaistaan ikkuna rikki kiven avulla?
No, ensin potkaisin ja sitten heitin kiven. Kyllä särkyi. t ap
Jos pahaan vastataan pahalla, niin lapsi oppii, että on ok kohdella toisia pahoin. Sen takia kurittamista ei enää suositella, vaan tilalle on otettu positiivinen vahvistaminen.
lellitty prinsessa?ainoa lapsi ?