Saako esihenkilö kysyä parisuhteesta, lapsista, asumisjärjestelyistä?
Onko muilta kyselty? Ei siis työhaastattelussa, mutta työsuhteen jo alettua? Eikö tuollainen ole vähän arveluttavaa? Entä jos ei haluaisikaan lähteä kertoilemaan noista?
Kommentit (10)
Kyllä me ollaan ihan tutustuttu työkavereiden kanssa ja puolin ja toisin kyselty toistemme perheestä, jne.
Ihmiset kun tuppaavat juttelemaan työpaikalla muutakin kuin pelkästään työasioita, myös ne esihenkilöt. Ei sinun ole mikään pakko kertoa jos et halua, mutta ei siinä mitään sen ihmeempää ole takana.
Saa kai sitä kysellä, mutta ei sinun ole pakko vastata... eikä vastaukset saa vaikuttaa työtehtäviin.
Voi hyvä luoja, kyllä meidän työpaikalla tiedetään työkavereista suunnilleen kaikki kuukautiskiertoa myöten🙈 Aika introvertti oot jos haluut kaiken salata ns. lakiin vedoten.
Mä kyllä kerroin noi ihan itse jo työhaastattelussa. Ehkä sit en oo mykkä suomalainen. Noihan vaikuttaa esim. siihen, mihin työvuoroihin ihminen haluaa.
Idiootin esittäminen on yleisin tapa trollata.
Nahkateollisuudessa työskentelevät esinahkahenkilöt saavat kysyä mitä vain.
Itse asiassa tuli juuri mieleen, että jos on sellainen tilanne, missä tuntuu että toinen haluaa tahalleen udella liian henkilökohtaisia, voi olla hyvä veto pistää itse överiksi ja kertoa jotain mikä saa toisen korvat punaisiksi, huumorin varjolla tietenkin.
Jos on erikoistoiveita tai rajoituksia työvuorojen suhteen, kannattaa varmaan työntekijän itse tuoda ne esille, eikä olettaa, että työnantaja kaivelee, mitkä vuorot sopisi parhaiten. Työnantaja voi tietenkin halutessa kysyä: millaisia vuoroja voit tehdä, mutta ei kenen kanssa vietät yösi.
"Kenen kanssa sä asut" on todella asiaton kysymys. Puolison nimikään ei kuulu pomolle tai työpaikalle, ellei henkilö itse halua kertoa niistä. Mistä tietää, jos lähtevät stalkkaamaan ja kokevat oikeudekseen esim. väittää, että tuntevat ihmisen. Että olisi jotenkin pääsy työntekijän puolison asioihin, koska ovat puolison kautta kuulleet nimen tai nähneet kuvan somessa.
Minulla esihenkilöt ovat pohjimmiltaan olleet niin epäilyttäviä, naispuolisia, että varmaan voisivat yrittää käyttää asiaa jotenkin minua vastaan. Tai esittää väitteitä läheisistä. Ja jos joku nyt ajattelee, että siihen heillä olisi oikeus, niin ei todellakaan olisi. Eivät ole ystäviäni mitenkään vapaaehtoisesti minun luvallani vaan työnantajan edustajia.
Suomalaiset pitää small talkia liiallisena uteluna. Ja seuraavaksi ihmetellään, kun ei oikein löydy kavereita sielä työpaikalta.