kiusallinen, sosiaaliseen elämään vaikuttava ongelma
Siis apua! mitä ihmettä tämä on?
Viimeksi kun olin työelämässä, tuli eräs ongelma suuhuni. Kuullostaa varmaan oudolta mutta tuntuu että suu kuivuu ja toisaalta tuntuu tosi limaiselta ja tuntuu että sylkeä tulee reilusti, tuntuu että koko ajan pitää nuolla " hampaat puhtaaksi" limasta ja puhuminen on sössötystä. Kirjaimet S, T ja K on vaikeaa sanoa ja kuullostaa limaiselta ja S suhahtaa.
Tämä vaiva on mennyt jonkun ajan kuluttua ohi, mutta heti kun aamulla sen muistan, se tulee. Siis aiheutan sen itselleni jotenkin. Tämä on tosi kiusallista nimittäin puhuminen on tuskallista tämän ongelman kanssa! Ja näyttää ja kuullostaa hirveältä! Mitähän tämä on? Onkohan apua saatavilla apteekissa tällaiseen vaivaan... Apua!
Kommentit (9)
Ei tämä kuitenkaan sitä ole, suu ja huulet on kuivat mutta suu on limainen mutta kuitenkin jokseenkin sylkeä on paljon, tosi vaikea selittää.
Otan mielelläni lisää kommentteja vastaan!
liika hikoilu sosiaalisissa tilanteissa. Ja kun käy oikein ajattelemaan asiaa niin hikoilee jo kotonakin
juon maitoa.
8:lle: Kyllä tämä varmaan on kertomaasi hikoilutilanteeseen verrattavissa, jos ongelmaa ei muista, sitä ei ole, mutta kun sitä ajattelee, ongelma alkaa heti.
Kyllä sen ainakin itselläni liitän jännittämiseen. Erilaisia puhumiseen liittyviä jännittämisoireita on ollut minulla ennenkin, vieläkin hankalampia. Olen oikeastaan tyytyväinen, että tämä korvasi ne entiset oireet muutama vuosi sitten.
Olen osittain oppinut elämään vaivan kanssa, ja se on ajoittain myös helpottanut. Alussa oli kamalaa, mutta olen huomannut, että vaiva menee aina ohi jonkin ajan päästä. Se ei siis ole minulla pysyvää. Ajattelen, että jos ei tätä oiretta niin sitten joku toinen, vieläkin pahempi.
Jos sinulla johtuu samasta syystä, voisit ehkä harkita puhumista asiantuntijalle ja/tai mielialalääkkeitä, joista saattaa hyvinkin olla apua. Lisäksi otan ajoittain ennen jännittäviä tilanteita Propralia, joka on beetasalpaaja ja helpottaa sellaisia jännitysoireita kuin vapinaa ja sydämen tykytystä.
saattaisi olla hyötyä. Jännitysoireet ovat todella yksilöllisiä, enkä ollenkaan ihmettele, että sanot jotenkin " aiheuttavasi sen itsellesi" . Erittäin tyypillistä se on. Itse olen paniikkioireista kärsinyt pitkään ja ihan toimii justiinsa samalla tavalla...
Se on tosi noloa, ja asiakkaat joutuvat usein pyyhkimään kasvojaan:(
Yritän puhua vähän rauhallisemmin, yritän katkaista kiireen ja hektisyyden työstä, niin ettei suu olisi niin kovilla. Olen huomannut, että jos rauhoitun, niin sylki ei roisku niin karseasti tai ainakin ehdin " napata" sen takaisin sisään ennen pärskähdystä. Purkka tai pastillit eivät sovi minun työhöni.
ei ap, mutta vähän samanlainen ongelma.
Pitäisi tosiaan varmaan käydä lääkärillä. Tuntuu vain että tämä on kuitenkin pieni ongelma ja minulle vain nauretaan, vaikka itsestä ongelma tuntuu tosi kiusalliselta.
ap
kellään muulla ole samanlaista ongelmaa? Kaipaisin nyt tosiaan pikaista apua... Töihin meno pelottaa kovasti tämän ongelman takia kun jo pelkästään kaupassa käyminen pelottaa kun ennen kassalle menoa pitää nuolla huulet ja hampaat " puhtaiksi" ja yrittää sössöttää päiväät ja kiitokset.
Mutta, minulla auttaa kurkkupastillit. Näin tulee nielettyä tasaisesti " ylimääräisiä" alas.
Kokeile!