Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako suosittelijaa sinulla on CV:ssäsi?

Vierailija
21.09.2014 |

Mulla on kolme ja mietin onko jo vähän liikaa?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:15"]

Yllättävää että yli puolet keskustelijoista on taas jotain rekrytointiammattilaisia :D

[/quote]

Kyllä se "suosittelu" on ihan tätä päivää. Varsinkin, jos vähänkään vaativampi työ. Olen myös aikoinaan rekrytoinut (onneksi en enää) ja soittelin suosittelijoille. En aina, mutta usein. Riippuu toki tosi paljon alasta ja työtehtävästä.

[/quote]

Ja lisään vielä alkuperäiseen, että ensimmäisessä omassa työssäni suosittelija oli opettajani ja naapurini (kaupungin puutarhalla ruohoa leikkaamassa 16v.), sittemmin ex-pomot, joskus kollegat. CV:ssä 3-4 suosittelijaa.

Vierailija
22/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no tässä on varmasti alakohtaisia eroja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:28"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:24"]

Ei mulla ole ketään, en ole edes tiennyt että pitäisi. Työhaastattelussa voi kysyä jos haluaa. Apurahahakemuksissa kysytään suosittelijat erikseen, mutta minusta tuo tuntuu vähän hyvä veli -henkiseltä.

[/quote]

No verkostojensa perusteellahan monet sen työnsä saa, siis yrityssektorilla. Ja kun työllistyminen kuitenkin on tavoitteena niin mieluummin panostan hyviin suosittelijoihin kun esittelen vanhentunutta tutkintotodistustani vuodelta 2005. Kun olen alalla, jossa työnäytteiden antaminen ei oikein onnistu ja jotenkin on vain vakuutettava työnantaja.

[/quote]

No mutta, onhan sinulla työtodistukset, joista ilmenee arvio osaamisestasi. 

Vierailija
24/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:27"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:10"]

Nolla. Mielestäni todella noloa koko suosittelijasysteemi. Se suosittelija voi olla entinen/nykyinen pomo joka haluaa pistää vahingon kiertämään. Tai nykyinen pomo voi haukkua työntekjän, jota ei halua menettää. Tai suosittelija on hakijan kaveri, joka ei kehtaa kertoa totuutta. Joku nuori voi pyytää vaikka äitiään suosittelemaan, varmaan todella totuudenmukainen kuvaus tulee sieltä. En ymmärrä miksi suosittelijoille annetaan nykyään niin suuri painoavo. Varsinkin jos työ on jokin määräaikainen perusduuni 3kk:n koeajalla.

[/quote]

Toisekseen, en TODELLAKAAN pidä yhteyttä entisiin esimiehiin. Miksi ihmeessä pitäisin? Eivät ne ole minun kavereitani, enkä ymmärrä miksi pitäisikään olla. Minä olen töissä tekemässä töitä enkä seurustelemassa. Eihän minulla ole yhteystietojakaan, muuten kuin firman vaihde tai päivystävä puhelin.

Olisi aika kiusallista vaivata jotain entistä pomoa, kun ei edes tiedä mikä on nykytilanne. Eräs pitkäaikainen esimieheni on huhujen mukaan vakavan sairauden takia jäänyt pysyvästi pois töistä. Kamala ajatus että joku potentiaalinen työnantaja soittaisi vahingossa jonnekin saattohoitokotiin.

[/quote]

Pidän yhteyttä entisiin esimiehiini jollain tasolla, koska olimme kerran työkavereita. Olemme samalla alalla, joten ei ole syytä katkaista välejä. Ja miksi katkaisisinkaan, en polta siltoja takanani. Olen tullut irtisanotuksi kerran, mutta siihen ei liittynyt mitään henkilökohtaista. Tietenkään en vaivaisi ihmisiä, joihin en ole pitänyt yhteyttä tai joiden elämäntilannetta en tunne. Mutta onneksi näin ei voi käydä, koska käyn joskus kääntymässä entisellä työpaikalla tai näemme työtilaisuuksissa tai soittelemme kerran vuodessa muuten vain. Rupesin nyt oikeasti miettimään, että missä kurjuudessa oikein olisinkaan ilman sosiaalisia taitojani?

[/quote]

No, varmasti tässäkin alakohtaisia eroja. Itse en todellakaan pidä yhteyttä esimiehiini eikä se muutenkaan ole alallani tapana, ellei olla ihan samaa ikäluokkaa ja muutenkin "kavereita". En todellakaan esim. puolen vuoden työsuhteen aikana voisi pyytää esimiestäni facebook-kaverikseni tai vastaavaa.

Vierailija
25/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:39"]

Nolla. Mielestäni todella noloa koko suosittelijasysteemi. Se suosittelija voi olla entinen/nykyinen pomo joka haluaa pistää vahingon kiertämään. Tai nykyinen pomo voi haukkua työntekjän, jota ei halua menettää. Tai suosittelija on hakijan kaveri, joka ei kehtaa kertoa totuutta. Joku nuori voi pyytää vaikka äitiään suosittelemaan, varmaan todella totuudenmukainen kuvaus tulee sieltä. En ymmärrä miksi suosittelijoille annetaan nykyään niin suuri painoavo. Varsinkin jos työ on jokin määräaikainen perusduuni 3kk:n koeajalla.

[/quote]

Toisekseen, en TODELLAKAAN pidä yhteyttä entisiin esimiehiin. Miksi ihmeessä pitäisin? Eivät ne ole minun kavereitani, enkä ymmärrä miksi pitäisikään olla. Minä olen töissä tekemässä töitä enkä seurustelemassa. Eihän minulla ole yhteystietojakaan, muuten kuin firman vaihde tai päivystävä puhelin.

Olisi aika kiusallista vaivata jotain entistä pomoa, kun ei edes tiedä mikä on nykytilanne. Eräs pitkäaikainen esimieheni on huhujen mukaan vakavan sairauden takia jäänyt pysyvästi pois töistä. Kamala ajatus että joku potentiaalinen työnantaja soittaisi vahingossa jonnekin saattohoitokotiin.

[/quote]

Pidän yhteyttä entisiin esimiehiini jollain tasolla, koska olimme kerran työkavereita. Olemme samalla alalla, joten ei ole syytä katkaista välejä. Ja miksi katkaisisinkaan, en polta siltoja takanani. Olen tullut irtisanotuksi kerran, mutta siihen ei liittynyt mitään henkilökohtaista. Tietenkään en vaivaisi ihmisiä, joihin en ole pitänyt yhteyttä tai joiden elämäntilannetta en tunne. Mutta onneksi näin ei voi käydä, koska käyn joskus kääntymässä entisellä työpaikalla tai näemme työtilaisuuksissa tai soittelemme kerran vuodessa muuten vain. Rupesin nyt oikeasti miettimään, että missä kurjuudessa oikein olisinkaan ilman sosiaalisia taitojani?

[/quote]

No, varmasti tässäkin alakohtaisia eroja. Itse en todellakaan pidä yhteyttä esimiehiini eikä se muutenkaan ole alallani tapana, ellei olla ihan samaa ikäluokkaa ja muutenkin "kavereita". En todellakaan esim. puolen vuoden työsuhteen aikana voisi pyytää esimiestäni facebook-kaverikseni tai vastaavaa.

[/quote]

Saati, että soittelisin jälkeenpäin "mitä kuuluu"-puheluita. :D

Vierailija
26/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:37"]

Ei mulla ole ketään, en ole edes tiennyt että pitäisi. Työhaastattelussa voi kysyä jos haluaa. Apurahahakemuksissa kysytään suosittelijat erikseen, mutta minusta tuo tuntuu vähän hyvä veli -henkiseltä.

[/quote]

No verkostojensa perusteellahan monet sen työnsä saa, siis yrityssektorilla. Ja kun työllistyminen kuitenkin on tavoitteena niin mieluummin panostan hyviin suosittelijoihin kun esittelen vanhentunutta tutkintotodistustani vuodelta 2005. Kun olen alalla, jossa työnäytteiden antaminen ei oikein onnistu ja jotenkin on vain vakuutettava työnantaja.

[/quote]

[/quote]

Ei ole kaikista työsuhteista, koska olen asunut maassa, jossa työtodistuksia ei ole. Onneksi kuitenkin on suosittelijoiden yhteystiedot tallessa sekä Linkedin-profiilissa kontakteja kyseiseltä työpaikalta ja Googlellakin löytyy todisteita, että olen jotain saanut aikaan kyseisessä firmassa.

Vierailija
27/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:39"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Saati, että soittelisin jälkeenpäin "mitä kuuluu"-puheluita. :D

[/quote]

No, saahan kuitenkin Linkedinin ja entisten työkavereiden yms. kautta varmaankin käsityksen siitä, kannattaako kyseiseen henkilöön olla yhteydessä.

Vierailija
28/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ole kaikista työsuhteista, koska olen asunut maassa, jossa työtodistuksia ei ole. Onneksi kuitenkin on suosittelijoiden yhteystiedot tallessa sekä Linkedin-profiilissa kontakteja kyseiseltä työpaikalta ja Googlellakin löytyy todisteita, että olen jotain saanut aikaan kyseisessä firmassa.

[/quote]

Varmasti hyvä sinulle sitten. Minä olen kätilö ja töissä valtiolla erikoissairaanhoidossa. En koe, että hyötyisin suosittelijoista. Työpaikassani ei voi työskennellä kukaan muu kuin saman koulutuksen saanut henkilö, ja työ on kaikkialla samaa. Käytännössä jo se, että olen ollut viisi vuotta jossain paikassa, todistaa sen että osaan työni. Tuskin työkaverinitkaan voisivat kauheasti kuvailla osaamistani, esim. "osaa elvyttää hyvin" ei varmasti kiinnosta työantajiani, koska minulla on ensiapu 2- koulutus ja minun pitääkin osata elvyttää. Ehkä luonteestani tms. suosittelijat voivat antaa tietoa, mutta ei silläkään ole kauheasti merkitystä, koska ei alallamme voisi edes toimia muu kuin yhteistyökykyinen henkilö.

Vierailija
29/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meidän työpaikalla on kulunvalvonta ja turvamääräykset. Ei siellä noin vain käydä kääntymässä.

Vierailija
30/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

0, itse olen ollut vasta vain kesätöissä ja jouluapulaisena kassalla, joten miten kukaan voi edes toimia suosittelijana kun eihän kukaan ole sitä minun kassatyötä seurannut? Minä ainakin tein vaan työt enkä tuntenut ketään niillä työpaikoilla nimeltä joten vähän outoa olisi ollut "tyttönä jonka nimeä kukaan ei muistanut" pyytää ketään suosittelijaksi..

Vierailija
31/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika.

Sinä kätilö et siis tarvitse suosittelijoita. Ok. Kukaan ei ole pakottanut sellaisia käyttämään, jos ei ole tarvetta.

Sinä, jonka työpaikalla on kulunvalvonta. Voit sitten verkostoitua muulla tavalla.

Annoin vain esimerkkejä omasta tilanteestani, en voi tietää, millaista muilla aloilla on. Mutta totuus on, että aika monilla aloilla on hyötyä siitä, että käyttää suosittelijoita eikä polta siltoja takanaan.

Kauniita unia ja suosittelijoiden kuvia!

Vierailija
32/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aina työnhakuun liittyviä ketjuja, joissa haukutaan henkilöä ketä on onnistunut tai kenellä on ideoita!!!

Vierailija
33/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö onko työnantaja ottanut yhteyttä suosittelijoihinne? Itsellä ei koskaan.

Vierailija
34/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:48"]

0, itse olen ollut vasta vain kesätöissä ja jouluapulaisena kassalla, joten miten kukaan voi edes toimia suosittelijana kun eihän kukaan ole sitä minun kassatyötä seurannut? Minä ainakin tein vaan työt enkä tuntenut ketään niillä työpaikoilla nimeltä joten vähän outoa olisi ollut "tyttönä jonka nimeä kukaan ei muistanut" pyytää ketään suosittelijaksi..

Todellakin voi. Jos olet hoitanut tehtäväsi noin mallikkaasti ja omatoimiseti pienellä perehdytyksellä, niin olet TOSI hyvä. Kun lopetat hommassa, niin silloin kun pyydät/saat työtodistuksen (loistava varmaan), niin kysy samalla esimieheltäsi, että voisiko olla suosittelijasi. Kai sinä nyt sentään esimiehesi nimen tiesit (kuka palkkasi)? Nenä pystyyn ja ole ylpeä itsestäsi! t. rekrytoija

[/quote]

Vierailija
35/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:50"]No hyvänen aika.

Sinä kätilö et siis tarvitse suosittelijoita. Ok. Kukaan ei ole pakottanut sellaisia käyttämään, jos ei ole tarvetta.

Sinä, jonka työpaikalla on kulunvalvonta. Voit sitten verkostoitua muulla tavalla.

Annoin vain esimerkkejä omasta tilanteestani, en voi tietää, millaista muilla aloilla on. Mutta totuus on, että aika monilla aloilla on hyötyä siitä, että käyttää suosittelijoita eikä polta siltoja takanaan.

Kauniita unia ja suosittelijoiden kuvia!
[/quote]

en ymmärrä miksi jossain perusduunissa, tyyliin liukuhihnalla, pitäisi verkostoitua. Eikä se, että ei kaveeraa entisen tai nykyisenkään pomon kanssa, tarkoita että olisi lähtenyt ovet paukkuen ja polttanut sillat takanaan.

Vierailija
36/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:47"]Mistä yrittäjänä tempaisisin muka suosittelijoita? Monen vuoden takaisista opettajista vai, enpä usko.
[/quote]

yhteistyökumppaneista / asiakkaista, et kai tyhjiössä ole yrittänyt. Suosittelija ei aina ole sama kuin ex-pomo.

Vierailija
37/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:51"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:46"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 00:32"]

Kolme on hyvä määrä! Jos ihmisellä on nolla suosittelijaa, hän ei voi olla tosissaan työnhaussa. Ei ainakaan ole mitään oikeutta ruikuttaa työttömyyttään, jos ei vaivaudu hoitamaan perusasioita kuntoon.

[/quote]

Miksi alapeukutatte? Oletteko ihan oikeasti riidoissa kaikkien entisten esimiesten, kollegoiden, opettajien yms. kanssa ja kukaan ei suostu suosittelijaksi?

[/quote]

Mun kahden viimeisen työpaikan esimiehet irtisanottiin samalla kuin minut. En oleta, että ne eläkkeellä/ties missä toimii mun suosittelijoina. Iltalukion matikanopettajaako pitäisi pyytää suosittelijaksi?

[/quote]

Ei minunkaan suosittelijat enää ole siinä työpaikassa, jossa heidän kanssa tein yhteistyötä. Mutta kyllä olen silti pitänyt heihin yhteyttä sen verran, että asia järjestyi. Ja itsekin toimin suosittelijana mielelläni. Onko siis ainoa töihin ja opiskeluihin liittyvä kontaktisi matikanope? Huh. Mulla ainakin oli suosittelijoina myös entisiä työkavereita, asiakkaita, pomoja vähän haettavasta työpaikasta riippuen. No, ilmankos sain töitä nopeasti.

[/quote]

Mulla on ollut niin pitkiä työsuhteita, että en tosiaan vaivaa jotain viidentoistavuoden takaista esimiestä suosittelijapyynnöillä. Työkavereiden suosittelut taas on mun alalla yhtä tyhjän kanssa, sam jos pyytäisi jotain randombussikuskia suosittelijaksi. Ja ei, en todellakaan pidä yhteyttä vuosikymmenien takaisiin opettajiini. Mun ei tarvitse saada työtä nopeasti, mulla on jo työpaikka. Pidän silti cv:ni ajantasalla. Itse en palkkaisi ketään, kenellä on suosittelijana jotain naapurin Pirkkoja ja työkavereita.

[/quote]

No mutta jos sä nyt jäisit työttömäksi, voisit kenties laittaa suosittelijaksi nykyisen esimiehesi? Kai nyt se sokea reettakin näkee, että kas, tuo on ollut tuossa samassa firmassa 15 vuotta ja nyt se hakee uusia töitä ja sillä on suosittelijana entinen esimiehensä, ei siis ole lähtenyt ovet paukkuen. Jo siitä tulee ihan ok fiilis hakijasta. Ei mulla ole naapurin Pirkkoa ollut suosittelijana, sen sijaan työkavereita on, hekin ovat urallaan edenneet ja ovat vaikutusvaltaisessa asemassa nykyään. Ja eivät siis ole mistään kymmenen vuoden takaa, vaan CV:ssäni on kaksi suosittelijaa, kahdesta edellisestä työsuhteestani olleet esimiehet.

No, töitä on onneksi. Ja jos loppuu, en epäröi pyytää nykyistä esimiestäni suosittelijaksi. Sauli Niinistö on mainio suosittelija jos on tehnyt töitä hänen kanssaan. Olen varma, että hän on monellakin henkilöllä suosittelijana.

Vierailija
38/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 02:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 01:50"]No hyvänen aika. Sinä kätilö et siis tarvitse suosittelijoita. Ok. Kukaan ei ole pakottanut sellaisia käyttämään, jos ei ole tarvetta. Sinä, jonka työpaikalla on kulunvalvonta. Voit sitten verkostoitua muulla tavalla. Annoin vain esimerkkejä omasta tilanteestani, en voi tietää, millaista muilla aloilla on. Mutta totuus on, että aika monilla aloilla on hyötyä siitä, että käyttää suosittelijoita eikä polta siltoja takanaan. Kauniita unia ja suosittelijoiden kuvia! [/quote] en ymmärrä miksi jossain perusduunissa, tyyliin liukuhihnalla, pitäisi verkostoitua. Eikä se, että ei kaveeraa entisen tai nykyisenkään pomon kanssa, tarkoita että olisi lähtenyt ovet paukkuen ja polttanut sillat takanaan.

[/quote]

Vaikka siksi, että koskaan ei tiedä, milloin joutuu taas työnhakijaksi ja silloin kaikki verkostot ovat arvokkaita. Myös liukuhihantyössä. Et voi tietää, kuka tulee antamaan sinulle vinkin seuraavasta työpaikasta. Olen työpaikassa, jossa on duunareita ja kun uusia palkataan, kyllä pomo soittaa heidän entisiin työpaikkoihinsa ja kysyy mielipidettä. Oli hakemuksissa sitten suosittelijoita tai ei.

Vierailija
39/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä 1.

En ole hakemassa lähiaikoina muualle, mutta jos päätän vaihtaa paikkaa ja nykyinen esimieheni ei enää ole esimieheni, lisään hänet suosittelijaksi. Tällä alalla samassa työtehtävässä viihdytään keskimäärin 5 vuotta. Esimieheni on ollut tehtävässään nyt 4 vuotta, joten lähtenee ennen minua.

Vierailija
40/74 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:ssäni ei yhtään, hakemuksessani on yleensä kaksi suosittelijaa. Lisäksi minulla on suosituksia kirjoitettuna LinkedIn-profiilissani. LinkedIn on mulla käytössä vain kollegoiden jne. kontaktoinnissa, Facebook on erikseen.