Mua jännittää niin paljon! Pitäisi ottaa pojan kanssa murrosikä ja ehkä ehkäisy tms puheeksi. Tää on vaan niin jännittävää ja pelottaa että en osaa tehdä sitä tarpeeksi hienotunteisesti...
Oletteko ottaneet poikienne kanssa puheeksi murrosikää, seksiä ja ehkäisyä? Mulla on pian 15-vuotias poika, jonka kanssa näiden asioiden läpikäyminen alkaa varmaan olemaan ajankohtaista, sillä huomaan pojalla murrosiän puskevan päälle. Meillä on todella surullinen tilanne, pojan isä kuoli pari vuotta sitten ja pojalla ei mun lisäksi ole ketään todella läheistä ja turvallista aikuista. Isovanhemmat ja kaverin vanhemmat ovat kyllä suhteellisen läheisiä, mutta en mä heille tätä keskustelua halua lykätä. Sen verran herkkä aihe on kyseessä. Mä olen jo monta viikkoa miettinyt että tämä asia pitäis varmaan ottaa jotenkin puheeksi pojan kanssa, mutta en tiedä yhtään mitä asioita kannattaa nostaa esille ja miten niistä kertoisin. Meillä on yllättävänkin läheinen ja luottamuksellinen suhde ja esimerkiksi kesällä huomasin että on alkanut hiki haisemaan niin otin hygienian pojan kanssa ihan hyvässä hengessä puheeksi. Mutta tämä murrosikäkeskustelu mua ahdistaa. Vaikka miten koitan tähän suhtautua, niin tämä jännittää ihan kamalasti. Haluaisin että voisin puhua tästä pojan kanssa ja poika uskaltaisi mulle tulla tästäkin asiasta puhumaan jos joku ahdistaa tai ihmetyttää, ettei tästä tulis tabu. Vaikka tiedostan että pojankin olisi varmasti niin paljon helpompaa puhua näistä isälleen :(
Mutta niin, en vaan yhtään tiedä mitä asioita pojalle kertoisin tai miten. Pojalla varmasti on jo jotain tietoa enkä halua mitään noloa palopuhetta alkaa pitämään asioista. Mutta hyksi havaittuja, konkreettisia vinkkejä kaipailen. Erityisesti äideiltä, jotka ovat samassa tilanteessa olleet, mutta kaikilta muiltakin! Uuden edessä täällä ollaan..
Kommentit (36)
Koulussa on käsitelty asioita sen verran, että perusasiat on tiedossa. Ja ne olisi ollut hyvä käydä läpi jo aiemminkin. Hanki joku hyvä kirja aiheesta, niin poika voi itse lueskella. Kysele sitten jonkun ajan päästä, jäikö vielä jotain mistä hän haluaisi jutella. Samalla kertaa kirjan kanssa voit antaa paketin kondomeja kaiken varalta.
Voihan sillä olla jo fwb-säätö. Ja on tullu lakanoille jo monta kertaa. Esittää vaan, ettei mami järkyty.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei tarvitse kertoa.
Näin. Kyllä se ihan varmasti itsekin oppii. Huomaa että pippelistä alkaa tulemaan spermaa ja tietää että voi tulla faijaksi jos ei käytä kumia. Luota poikaasi, se osaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä luonto tikanpojan puuhun vetää. Siinä ei tarvita hyväätarkoittavia tätejä neuvomassa...
Ja palkintona kuppa, kuus muuta ja teiniraskaus…
Vierailija kirjoitti:
Jos hankkii dildon ja kondomin ja näyttää. Kondomit pojalle, dildo omaan käyttöön.
osta sitten tavallisen kokoinen dildo ettei pojalle tule väärä käsitys vehkeiden koosta, muutoin masentuu ja jää yksin loppuelämäks pippulin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En lue muuta kuin otsikon, mutta siitäpä tulee upea keskustelu, kun äiti on paniikissa. Todella kypsää toimintaa.
Tämä on sama tyyppi joka on aina jossakin pulassa (tällä kertaa tämmöisessä) joka noita raamattuja tuonne kirjoittelee. Lähes päivittäin tulee jotain avunpyyntöjä milloin mistäkin.
Tasaseks.fi
Marja Kihlström - Oikeilla nimillä
Muistuttaisin ap:ta myös mahdollisuudesta, että sillä pojalla voi olla myös poikaystävä.
Minä san selville, että koulussa käytiin nämä jutut. Ja lujassa on pojilla, että edes saa pimsaa.
Taasko se sama keskenkasvuinen äiti täällä valittelee, kun hän ei osaa keskustella 14v teinin kanssa seksuaalisuudesta, kuten yli 18-vuotiaan pitäisi osata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pahasti myöhässä...
En usko. Pojalla nyt vasta näyttää murrosikä puskevan päälle, joten asia tuntuu ainakin minun mielestä just nyt ajankohtaiselta. Ap
Miten pusketaan päälle? 🙄
Näytä nyt ainakin mistä kondomeja kotoa löytyy. Valista että, jos ei halua vauvaa tyttiksen kanssa eikä sukupuolitautia niin kondomia on käytettävä. Mainitse myös, et jos kortsu hajoo niin apteekista löytyy jälkiehkäisytablettia, joka on otettava 24 tunnin sisällä toiminnasta. Kannattaa myös muistaa sanoa, että kädestä pitely ja suuteleminen riittävät ensi alkuun hyvin pitkällekin. Ei kannata hätiköidä. Neuvo tutustumaan kunnolla ennen tositoimia. Kun kumpikin on valmis ottamaan seuraavan askelen suhteessa. Siinä kohtaa on varmaan sitten jo todettu, että rakastetaan ja on tunteita. Siinä kohtaa pitää myös sitten olla valmis kantamaan vastuu, koska mikään ehkäisy ei ole 100%.
Hienotunteisuutta ei tarvitse tuon ikäisen pojan kanssa yrittää, se on jo vuosia nähnyt kaveriporukoidensa Whatsapp-ryhmissä sellaista materiaalia mitä sinä et elinikänäsi. Liika herkistely ja hienotunteisuus tuntuu todennäköisesti myös kiusaannuttavalta, mielestäni parempi on yrittää suhtautua mahdollisimman suorasukaisesti ja konstailemattomasti. Tuon ikäiset ovat koulun (ja internetin) ansiosta melkoisen varmasti selvillä siitä, miten asiat teknisesti toimivat murrosiän ja seksin suhteen.
Nostaisin siis sinuna jonkun arkisen toiminnan yhteydessä esille lähinnä "henkiseen puoleen" liittyviä juttuja, joita ei esim. koulussa niin paljoa käsitellä. Sitä, ettei koskaan kuulu suostua mihinkään mitä ei itse halua ja toista ei saa ikinä painostaa, oman ja muiden kehon ja seksuaalisuuden arvostamista, hellyyttä ja huumoria partnerin kanssa... Kaikkea sellaista, mikä luo turvaa ja rohkaisua murrosikään ja seksuaalisuuteen muttei välttämättä lue terveystiedon kirjassa. Jos haluat varmistaa, että pojalla on oikeat resurssit käytettävissä myös muun tiedon suhteen, voit lisäksi vaikka linkittää hänelle oikeaa tietoa tarjoavia sivuja. Todennäköisesti nuori mielummin tutustuu asioihin omassa rauhassaan kuin äitinsä opastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pahasti myöhässä...
En usko. Pojalla nyt vasta näyttää murrosikä puskevan päälle, joten asia tuntuu ainakin minun mielestä just nyt ajankohtaiselta. Ap
Tuollaisista asioista olisi pitänyt alustavasti puhua jo vuosia aiemmin noin yleisluonteisesti mitä on tulossa. Nyt voisit antaa jonkin kirjasen ja ehkä sen yhteydessä ja ehkä vielä sen antamisen jälkeenkin jotakin sanoa jos sinulla olisi joitakin omia lisänäkökohtia.
Kerro, että vaikka se tylyltä kuulostaa, on tosiasia valitettavasti, että mies saa ja nainen antaa.
Soita terkkarille ja pyydä sitä valistamaan poika