Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotias poika ei muuta kuin riehuu kaikki päivät.

Vierailija
23.08.2021 |

Hän on tehnyt sitä jo useamman kuukauden. Hän esimerkiksi heittelee leluilla meitä perheenjäseniä minkä jälkeen lelu otetaan pois ja pojalle sanotaan, että hän saa se takaisin kun osaa olla heittämättä. Poika vain nauraa ja sanoo, että "Ei haittaa mitään". Nyt pojalla ei ole juuri lainkaan leluja koska hän on menettänyt niistä melkein kaikki heittelemällä niillä toisia ihmisiä. Kun pojalle antaa jonkun lelun jota hän erityisen kovasti haluaa ja sanoo, että hän saa sen, jos lupaa olla heittämällä sillä ketään niin hän lupaa. Kuitenkin hän heti heittää lelulla jotain perheenjäsentä ja menettää heti lelunsa koska ei pitänyt lupaustaan. Silloin hän taas vain nauraa ja sanoo, että "Ei haittaa mitään". Kun hän kiusaa 1v pikkusiskoaan ja tämä alkaa itkemään niin kun pojalle sanoo, että "Nyt siskoon sattuu, siskolla on paha mieli ja sisko itkee" niin poika nauraa ja sanoo, että "Ei haittaa mitään". Hänestä myös näkyy, että häntä ei haittaa vaikka siskoon sattuu ja sisko itkee. Päinvastoin hän tuntuu nauttivan siitä kun sisko itkee. Muutenkin tuntuu, että hän nauttii muiden satuttamisesta ja sääntöjen rikkomisesta. Kun häntä rangaistaan ja häneltä otetaan vaikka etuoikeuksia pois niin hän vain nauraa ja hokee, että "Ei haittaa mitään". Äsken poika löi minua ihan yllättäen mahaan niin että minuun sattui. Minä sanoin pojalle surullisena, että "Äitiin sattuu kun sinä löit". Siihen poika vain nauroi ja sanoi, että "Ei haittaa mitään". Olin juuri laittamassa iltapalaa kun poika tuli lyömään minua ja nyt poika tahtoisi ilmapalaa mutta minä sanon vain surullisena, että en voi antaa iltapalaa kun poika löi minua ja minun mahaan sattuu. Nyt poika tuijottaa minua käsi nyrkissä kasvoilla vihainen ilme niin että minä ihan oikeasti pelkään. Poika sanoi äsken, että "Iltapalaa tänne tai hakkaan sinut"

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauva jää ilman vanhemman suojaa, niin että sisar pääsee kiusaamaan? Se voi olla jopa vaarallista.

Vierailija
22/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet hankkinut kakaran, kun et osaa edes sitä kasvattaa?

Jokainen joutuu opettelemaan sen sitten kun saa ekan lapsen. Vaikka olisikin lastenhoitokokemusta, on ihan eri asia olla vanhempi kuin lapsenvahti. Ja entäs toisen vanhemman vastuu?

Joskus on niin, että toinen vanhempi (yleensä isä) näkee, kuinka äidillä on suuria ongelmia suhteessa vauvaan, mutta isä ei osaa tai uskalla "sekaantua" lapsensa pelastamiseen; äidillä on rinta, valta, ja lisäksi parisuhde saattaisi uhkaantua, jos äiti tulisi kateelliseksi tai jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lapsi erilainen ennen pikkusiskon syntymää? Siis luonteeltaan rauhallisempi, vai oliko silloinkin tapana heitellä tavaroita tai lyödä? Jos vastaat, että hän oli niin pieni silloin, voi se viitata siihen, ettet kokenut tarvetta kasvattaa lasta ennenkuin pikkusisko syntyi.

Lapsi tarvitsee sääntöjä ihan pikkuisesta lähtien. Jos vasta 3-vuotiasta yrittää alkaa kieltää ja kasvattaa, ei ihme, ettei lapsi siihen helposti taivu.

Lyöminen ja heittely pitää saada loppumaan. Vaikka sitten ne lelut loppuisivat sillä menolla koko talosta. Uusia ei osteta. Ulkoilkaa mahdollisimman paljon myös ns. huonolla säällä. Menkää puistoon, juoksuta lasta niin, että hän oikeasti väsyy. Älä anna makeita välipaloja. Pidä kiinni säännöllisestä ruokarytmistä ja kaikista rutiineista. Jos lapsilla on isä, anna isomman viettää  välillä kahdenkeskistä aikaa hänen kanssaan, että saat itse keskittyä pienemmän kanssa oloon.

Ole järjestelmällinen, tiukka ja johdonmukainen. Kiellä joka kerta, kun lapsi lyö tai heittää tavaroita.

Vierailija
24/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin tapauksessa voi olla niin, että isästä ei yksinkertaisesti ole lapsen pelastajaksi.

Vierailija
25/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa ! Teillä asuu siis tyranni joka on 3 vee !

Ja sinä annat sen tapahtua.

Sanomattakin PITÄISI vanhemmalle olla päivänselvää että VANHEMMAT ovat lapsen pomo, eikä päinvastoin, kuten sinä nyt olet pikku päsmärin alamainen.

Meepä ny aatoksissasi jotain 13 - 14 vuotta eteenpäin .

Edessäsi seisoo kovan luokan tyyppi, joka oikeesti heiluttaa nyrkkiä edessäsi. Pahimmassa tapauksessa käy kotona vain rahaa hakemassa ja syömässä.

Jos oikein huonosti menisi, niin kun sinä et saanut pikku tyrannia kuriin, on virkavalta jo muutamia kertoja käynyt muistuttamassa laillisuuden periaatteita.

Mutta. Anna ny sen pikku riiviön sitä ennen pomottaa sinua joka asiassa.

Vierailija
26/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä tuota kasvatustyyliä, että hoetaan lapsen tehdessä pahaa, äitiin sattuu, äiti on surullinen yms. Pieni ei monestikkaan vielä osaa eritellä tunteitaan, eli mikä on surullinen, mikä sattuu? Pieni lapsi ei siis ymmärrä tuollaista viestintää. Yksinkertaisempi viestintä käyttöön, tyyliin lapsen heittäessä lelua sanotaan tiukasti  ei, noin ei saa tehdä ja otetaan lelu pois.

Olen niin usein nähnyt "kauhukakaroita" joita ohjataan lapsen lyödessä toista tyyliin: Voi kulta pieni mussukka, etkö näe, että Jessica-Jeminalle tulee tuosta paha mieli, kun Jessica-Jemina itkee nyt ja lässyn lässyn jne. Kaikkiin pahantekemisiin samanlainen lässytys, jolloin lapsi ei ymmärrä mikä on oikeasti paha teko.

Toisten lyömisestä ja lelujen heittelystä pitää sanoa tiukasti ja kieltäen ja ottaa lapsesta tai kädestä kiinni. 

Erikseen voi sitten keskustella asiasta, mutta pahaa tehdessä toimitaan jämäkästi ja tiukasti.

Vierailija
27/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tämä aloitus vaikuttaa tyypilliseltä av-palstan idioottimaiselta provoilulta, mutta tiedoksi teille kaikille palstalaisille, että tuollaiset uskomattomat todellisuudesta vieraantuneet älyttömät spekuloinnit ja väkivaltauhkailutarinat ja pelossa elämiset alkavat todellakin olla ihan todellisia juttuja ihan todellisissa perheissä. Ihmisiltä on järki lähtenyt ja perheenjäsenet eivät tule toimeen keskenään vaan ovat toisilleen vaaraksi. Tai siis ainakin USAssa jos Dr Phil ohjelmaa on uskominen. Kaipa sellaisia perheitä on myös Suomessa. Tässä malliesimerkki Dr Phil ohjelmasta:

Vierailija
28/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä korjaa leluja pois silmistä, vaan laita ne hyvin näkyville, niin että lapsi näkee kielletyn käytöksen takia menettämänsä aarteet. Kun sanoo: "Tahtoo tuo lelun." naura iloisesti ja sano: "Ei haittaa mitään!"

Vierailija
29/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat arki rutinit? Oletko koti äiti? Onko teillä päivärytmi? Vai valvotteko myöhään ja herätte puolilta päivin? Käytäkö lastasi lainkaan ulkona? Vai onko ulkona olo kaupassa käyti tai shopailu? Katso sitten itseäsi peiliin,jos teillä ei ole päivärytmiä ja rutineita? Ei ihme että lapsi käytäytyy noin.

Kylläpä oli yksinkertainen vastaus. Kyse oli väkivaltaisuudesta ja sinä hoet rutiineista. Oletko ihan fiksu? Kouluja et ainakaan ole käynyt, kun et osaa yhdyssanoja. Nyt valot päälle sinne.

Vierailija
30/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kerran eräässä vaatekaupassa 30-vuotta sitten lapsi oli itsekseen avannut hätäpoistumisoven, josta seurasi kovaääninen hälytys. Vanhemmat seisoivat oven toisella puolella ja huutelivat lapselle, että tulisitko kulta pieni pois sieltä ja hälyttimet huusivat. Lapsi ei reagoinut mitenkään. Menin ja otin lapsen kainaloon ja nostin pois oven toiselta puolelta. Lapsi tietenkin itki pelästyessään tilannetta ja vanhemmat mulkoilivat minua pahasti, ihan kuin olisin itse aiheuttanut tilanteen.

Vierailija
31/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että tälläinen iltasatu tänä iltana👵👴

Vierailija
32/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on taas höttöö....

Vierailija
33/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomion hakemisesta moni jo kirjoittikin. Lapsi tekee sitä, millä on tottunut vanhempien huomion saamaan. Lasten kanssa toimii usein myös se, että ei sano lapselle asioita, joita ei saa tehdä vaan niitä, joita saa. Esim. kun lapsi heittää lelun niin ei sanokkaan lapselle, että ei saa heitellä vaan sitä mitä toivoo lapsen tekevän kuten "leiki nätisti lelulla.

Joskus negatiivisen käytöksen kehään auttaa päivittäinen pieni kahdenkeskinen hetki, jossa lapsi saa aikuisen täyden huomion. Tätä käytetään myös terapiakeinona.

Jos, tuntuu etteivät omat keinot auta kannattaa hakea apua esim oman kunnan perhepalveluista tai perheneuvolasta.

Vierailija
34/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää neuvoko ap:tä kieltämään, kun ongelmana on suhde lapseen.

Vierailija
35/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aloitusta voisi helposti luula trolliksi, mutta näitä tapauksia todellakin on.

Vierailija
36/36 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalainen poika?