Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkomielteinen tarkistaminen haittaa elämää :(

Vierailija
20.09.2014 |

Löytyykö muita, jotka kärsivät asioiden pakkomielteisestä tarkistamisesta? Miten siitä voisi päästä eroon? On alkanut todella häiritä ja vaikeuttaa tiettyjä asioita. Esim. kotoa lähtö ei koskaan onnistu nopeasti, kun aina pitää tarkistaa, että hellan levyt ovat pois päältä (vaikka en olisi laittanut ruokaa aikoihin), hanat ovat kunnolla kiinni eivätkä tiputa vettä, parvekkeen ovi on lukossa, jääkaappi on kunnolla kiinni jne. Ja sama ruljanssi nukkumaan mennessä. Poikaystävän ollessa luonani yötä pääsen hiukan vähemmällä, kun on jotenkin turvallisempi olo enkä esim. silloin rämpytä ulko-ovea montaa kertaa tarkistaakseni, että se on lukossa.

Usein kotoa lähtiessä, varsinkin jos lähden pitemmäksi aikaa, otan kännykällä kuvan hellasta, jotta on todistusaineistoa jonkinlaisen mielenrauhan säilyttämiseksi. Ärsyttää oikeesti. :( Tää on jatkunut jo vaikka kuinka kauan, alussa tosin oli vaan se hella, mutta vähitellen noi muut on tulleet kuvioon mukaan. Ja koskaan ei ole mitään käynyt, koskaan ei ole levy vahingossa jäänyt päälle tms. Mut pakko vaan aina tarkistaa. Ja pitää tuijottaa niitä hellan mittareita vaikka kuinka kauan, jotta uskon niiden kaikkien olevan nollassa.

Pakkomielteinen tarkistaminen on alkanut yhä enemmän häiritä myös työntekoa. Siivoan hotellihuoneita, ja aina on pakko tarkistaa tietyt asiat monta kertaa, jotta tiedän kaiken olevan kunnossa. Kylppärissä pitää tarkistaa esim. että roskis on varmasti tyhjennetty, WC-pönttö on varmasti pesty kunnolla, käsisaippuaa ja suihkugeeliä on riittävästi, pyyhkeet ovat paikallaan jne. Koskaan en ole mitään unohtanut eikä ole tullut valituksia asiakkailta, varmaan vaan se tietty epäonnistumisen pelko on vaan niin valtava, että aiheuttaa järjettömän epävarmuuden omista tekemisistä. 

Mutta siis miten tästä voi päästä eroon tai saada èdes jonkinlaista helpotusta ja järjen ääntä mukaan tähän touhuun?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin harrastamaan säännöllisesti liikuntaa, käyn salilla ja kävelylenkeillä. En ole huomannut liikunnalla olevan varsinaisesti vaikutusta noihin pakko-oireisiin, mutta tietty se virkistää ja piristää mielialaa aina jossain määrin.

Avun hakeminen tuntuu jotenki tosi vaikealta. :/ En ole oikeutettu työterveyspalveluihin, ja mihinkään yksityisiin ei ole varaa. 

-AP

Vierailija
22/31 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ennen pahempi tarkistelu tarve. Nykyään enää vain silloin, jos joku jää kotiin nukkumaan, kun lähden. Silloin hermostuttaa mahd. tulipalo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vielä terveyskeskuksia, varaat vaan omalääkäriltä ajan. Ihan helppoa.

Vierailija
24/31 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain apua terveyskeskuksesta, en yksityiseltä. Mene rohkeasti sinne ja kerro rehellisesti ongelmasi, kyllä julkisella puolellakin saa apua.

Vierailija
25/31 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkistaminen saa aikaan turvallisuuden tunnetta ja uskottelet että pystyt sen avulla hallitsemaan elämääsi.  Kuitenkin suurin osa ihmisistä pystyy elämään ilman noita rutiineja ja aurinko nousee silti joka aamu. Koska kärsit tuosta jo itsekin, hae apua.

Vierailija
26/31 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ääneen: " hellan levyt tarkistettu, ovi on lukossa, hana on suljettu, avaimet ovat mukana" jne mua auttaa.

Vierailija
27/31 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OCD. Minulla ei ole mtn, millä voisin helpottaa, mutta tässä omat. Et ole ainoa.
1. Ulko-oven pakonomainen tarkastus.
2. Ikkunoiden pakonomainen tarkistus.
3. Hellan pakonomainen tarkistus.
4. Jääkaapin pakonomainen tarkistus.
5. Hanojen pakonomainen tarkistus.
6. Jonkinlainen numeroneuroosi mikälie. Esim klo. 09:00, 09:02, 09:03, 09:05, 09:10, 09:15, 09:20, 09:22, 09:25, 09:27, 09:29, 09:30 jne on ok kellonaikoja, mutta jos joku laittaa viestiä esim klo.09:04, 09:06, 09:07, 09:08 jne, niin mun pitää rauhoitella itseäni pitkän aikaa. Ettei ole mikään järki stressata kellonaikoja.
7. Valonkatkasijoiden pakonomainen tarkistus. Vaikka olisin miten väsynyt tahansa, niin silti pitää välillä nousta sängystä ja mennä vetämään kädellä kolme kertaa valonkatkaisijan päältä, ennenkuin saan mennä takaisin sänkyyn.
8. Avaimien ja rahojen jatkuva tarkistus. Jne. Ei ole helppoa, pakko-oireita on ollut jostain eskari-iästä asti.

Vierailija
28/31 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo samaa on. Työpaikalla liikkeen sulkeminen aina yhtä kivaa kun 10 kertaa tarkistan että onhan hanat, kahvinkeitin ja ovet varmasti kiinni. Pahentunut vuosien saatossa, mut oon kans kova stressaa.

Vierailija
29/31 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä ja vastauksista ja tsemppiä myös kohtalotovereille. AP painuu kohta nukkumaan, eli jo hyvin tutuksi tullut ruljanssi edessä... Voisin nyt vaikka kokeilla tota ääneen sanomista, että asiat on tarkistettu ja kunnossa. 

Hyvää yötä kaikille ja rauhallisia unosia! :)

Vierailija
30/31 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla omituinen laskemisen pakkoneuroosi. Esim. jos luen kirjaa, niin jään jonkun sanan kohdalle laskemaan kirjaimia. Samoin jos näen vaikka talon, jossa on paljon ikkunoita tasaisissa riveissä, saatan ruveta laskemaan ikkunoiden määrää.Kukaan ei tiedä tästä, itseäni vaivaa ja ärsyttää tämä ongelma. Kiitos että sain jakaa tämän asian palstallla.

Vierailija
31/31 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulla on ollut tuota myös stressaavassa ja vaikeassa elämäntilanteessa eron jälkeen kun tuntui että kaikki kaatuu päälle ja oli yksin pitkästä aikaa vastuussa kodista ja kaikesta.

Se meni kyllä sitten ohi. Sain mielialalääkkeitäkin, mutta se tarkistaminen jatkui kyllä pitkän aikaa lääkkeiden aloituksen jälkeen.

Ja oikeasti ne pelot alkoi olla aika järjettömiä ja rajoittavia. Ihan kokonaan en ole pakkomielteistä päässyt, mutta ne eivät ihan häiritsevällä tavalla rajoita elämää, vaan ne on laimentuneet enemmän luonteenpiirteiksi. Silti kyllä stressitilanteessa erilaisia kankeita sääntöjä ja pakkomielteitä alkaa puskea esiin edelleen. Sitä jotenkin takertuu niihin niin kuin niiden avulla voisi varmistaa pysyvänsä "turvassa".

Onko sulla ollut ankara kasvatus? Minulla on ollut. Luulen että tunnetasolla nämä ongelmat tulevat jostain sieltä. Pelottaa niin paljon mokaaminen ja siitä seuraava kauhea rangaistus. Ei ajattele, että kukaan voisi olla ymmärtäväinen, jos joskus mokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän