Vanhempien käyttöoikeus tiliini?
Miksi vanhemmillani on käyttöoikeudet pankkitiliini, vaikka olen yli 18?? Eikö niiden pitäisi poistua kun täyttää 18???
Kommentit (31)
Pojan täyttäessä 18v elokuussa, käyttöoikeuteni katosi samantien ja automaattisesti. Tiedän, ettei poikani käynyt itse sitä poistamassa. Aiemmin tyttäreni täyttäessä 18 käyttöoikeus säilyi mulla ja tilinsä näkyy edelleen verkkopankissani. Ilmeisesti muutos on aika uusi eikä toimi takautuvasti.
Mun neljällä vanhimmalla lapsella on poistunut automaattisesti vanhempien käyttöoikeus Danskessa juuri 18-vuotispäivänä. Kukaan ei siis ole käynyt sitä itse poistamassa, esim. juuri kesällä 18 täyttäneellä tytöllä ei ollut edes pankkitunnuksia ennen kuin itse hankki ne n. viikko synttärinsä jälkeen. Vanhin lapsi on jo 26 ja hänenkin tietonsa poistui mun sivulta pojan täyttäessä 18. Silloin Danske oli vielä Sampo pankki.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:16"]Nordeassa ainakin poistui automaattisesti sinä päivänä kun lapsi täytti 18v. Tili ei näkynyt enää nettipankissakaan.
[/quote]meillekin sanottiin näin mutta tili roikkui nettipankissani vielä muutaman päivän kunnes lapsi kävi hakemassa omat tunnarit. Käyttöoikeutta ei käsittääkseni ole tai täysi-ikäinen lapsi voinee tarvittaessa nostaa vaikka petossyytteen.
Poistuu automaattisesti ainakin Danske bankissa.
Mitenhän on käyttöoikeuden poisto S-pankkin?
Onnistuuko netissä? Onko kellään kokemusta vai pitääkö mennä käymään pankissa?
Kysyttävä kaikkien suostumus?
Entä voiko laittaa käyttöoikeuden ilman valtakirjaa?
Täytyy olla tarkkana varsinkin, jos vanhemmat ovat eronneet, ettei jää käyttöoikeutta voimaaan, kun alkaa käyttää tiliään itse.
Vierailija kirjoitti:
Danskessakin poistuu automaattisesti sinä päivänä, kun lapsi täyttää 18.
Meillä on alaikäsellä lapsella käyttöoikeus minun tiliin eli poistuuko sekin kun lapsi täyttää 18 v?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 21:16"]Nordeassa ainakin poistui automaattisesti sinä päivänä kun lapsi täytti 18v. Tili ei näkynyt enää nettipankissakaan.
Ei muuten poistu. Lapsesi on vaan käynyt heti poistamassa oikeutesi hänen tiliinsä. Kyllä se on poistunut automaattisesti jo ainakin vuodesta 2014.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten poistu. Lapsesi on vaan käynyt heti poistamassa oikeutesi hänen tiliinsä.
Kyllä mun tyttäreltä poistui ihan samanapäivänä kun täytti 18v, eikä tosiaan käynyt silloin pankissa. Tämä oli kyllä tiedossa etukäteen, kun tili joskus avattiin, että näin käy, ja niin kuuluukin käydä. Nordeasta paljoa hyvää sanottavaa ole, mutta tämä toimi kuin pitikin.
Minun lapseni tilitieto ei ole poistunut nettipankistani vieläkään, kun on jättänyt mulle käyttöoikeuden. Osuuspankissa on kutsuttu 18 vuotta täyttäneet pankkiin henk.koht. keskustelemaan pankkiasioistaan ja siinä on kysytty, jätetäänkö vanhemmalle käyttöoikeus.