Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sitkeästä kroonistuneesta niskajumista päästä eroon?

Vierailija
23.08.2021 |

Olen lukenut täällä useita ketjuja siitä, millaisia oireita niskajumit aiheuttaa. Mulla on ollut niska ja takaraivo jumissa enemmän ja vähemmän pari vuotta. Välillä on lievempiä oireita ja välillä sitten hedaria ja muita kasvokipuja. Olen liikkunut, venytellyt, tehnyt täsmäharjoitteita, käynyt hieronnassa, fyssarilla, kokeillut lihasrelaksantteja jne., mutta mistään en ole saanut pysyvää apua.

Onko täällä joku, jolla olisi ollut kroonistunut niskakipu, mutta on päässyt siitä eroon tai ainakin saanut hyvin hallintaan?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele luonnossa poluilla tai jopa maastossa. Keho ottaa jokaisen askelen vastaan erilailla ja jännitys vähenee. Parasta olisi kiipeily, mutta se vaatii ainakin vanhemman fysiikalta paljon. Oman niskajumin olen saanut hallintaan juuri kävelyn ja venyttelyn myötä, lisänä monipuolista hyötyliikuntaa. Sitä ennen huimasi pari vuotta jumin vuoksi.

Vierailija
22/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsee eroon...

Ei muuta kuin heti seuraavalle hevi keikalle ja moshpit pyörimään 🤘

Antaa tukan heilua se on eri reilua..

Ai kauheeta :D En oo ap, mutta tuli kerran yksi ilta mossattua” ja sen kyllä tunsi seuraavana päivänä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin bruksaaminen/purentalihasten jumi aiheutti niska/hartiavaivoja.

Purentalihaksiakin voi muuten käydä hieroututtamassa ammattilaisella.

Vierailija
24/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä1793 kirjoitti:

Edellämainiitujen lisäksi itsellä on ollut suuri merkitys verenpainelääkkeellä joka minulle määrättiin krooniseen jumiin ja päänsärkyyn. Pienellä annoksella se laajantaa verisuonia niin, että niskan lihakset eivät vaan mene jumiin ja päänsäryt ja jumit ovat huomattavasti vähentyneet.

Kiitos vastauksestasi! Onpa mielenkiintoista :) Mikäköhän verenpainelääke voisi auttaa, vai käykö mikä vain?

Vierailija
25/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä pääse jos jatkat samantyyppistä työtä kuin ennen tai yhtä kauan, tai nostelet jotain. Stressi pois, lämmintä vaatetta, magnesiumia, mobilatia, buranaa aina parina päivänä että tulehdus lähtee, ei liian rajua urheilua, pallolla hieroo tuolia vasten tai tolppa/kulma, hierontalaite hartioille jne. Sitten on voiteita jos käsin yltää selkään ja hartiaan. Ergonomia työtuolissa.

Vierailija
26/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä1793 kirjoitti:

Edellämainiitujen lisäksi itsellä on ollut suuri merkitys verenpainelääkkeellä joka minulle määrättiin krooniseen jumiin ja päänsärkyyn. Pienellä annoksella se laajantaa verisuonia niin, että niskan lihakset eivät vaan mene jumiin ja päänsäryt ja jumit ovat huomattavasti vähentyneet.

Kiitos vastauksestasi! Onpa mielenkiintoista :) Mikäköhän verenpainelääke voisi auttaa, vai käykö mikä vain?

Miksi haluaisit jatkuvan lääkkeen, niissä on haittavaikutuksia. Jumeja voi muulla tavoin yrittää poistaa ja järjestellä elämää sellaiseksi ettei tulisi.

Vierailija
27/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävele luonnossa poluilla tai jopa maastossa. Keho ottaa jokaisen askelen vastaan erilailla ja jännitys vähenee. Parasta olisi kiipeily, mutta se vaatii ainakin vanhemman fysiikalta paljon. Oman niskajumin olen saanut hallintaan juuri kävelyn ja venyttelyn myötä, lisänä monipuolista hyötyliikuntaa. Sitä ennen huimasi pari vuotta jumin vuoksi.

Kiitos muistutuksesta! Luonnossa liikkuminen tekee tosiaan hyvää, myös mielelle. Huomaan, että näinä ”kipukausina” oireet alkavat vaikuttaa myös mielialaan, ja ulos lähteminen kivuliaana ei huvita. Vaikka se on aina hyvästä.

Vierailija
28/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi jooga, tunti-puolitoista 3-4 kertaa viikossa. Korjasi koko ryhdin samalla kun pisti pään taas kääntymään oikealle ja vasemmalle.

Olisikohan pilateksella sama vaikutus? Fyssari ei suositellut minulle joogaa yliliikkuvien nivelten vuoksi.

Kannattaa varmaan kokeilla. Lääkäri kielsi multakin joogaan letkujen nivelten takia... olen tuhma ja joogaan kuitenkin eikä ole parissa vuodessa huonontanut niveliä. Mutta jätän vaan pois kaiken mikä vie niveliä yliasentoihin, nyt teen vaan kotona enkä käy enää tunneilla joten voi tehdä mitä huvittaa. Paljon erinomaista tasapaino- ja coreharjoitusta. Sitähän pilateskin kai on. Joogaa löytyy niin moneen lähtöön.

Vierailija
29/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä pääse jos jatkat samantyyppistä työtä kuin ennen tai yhtä kauan, tai nostelet jotain. Stressi pois, lämmintä vaatetta, magnesiumia, mobilatia, buranaa aina parina päivänä että tulehdus lähtee, ei liian rajua urheilua, pallolla hieroo tuolia vasten tai tolppa/kulma, hierontalaite hartioille jne. Sitten on voiteita jos käsin yltää selkään ja hartiaan. Ergonomia työtuolissa.

Olen tutkija, joten koneen äärellä tulee pakostikin istuttua tunteja päivässä. Yritän pitää taukoja usein ja teen taukojumppia, mutta täytyy myöntää, että välillä kirjoitus vie mennessään tunneiksi.

Vierailija
30/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä1793 kirjoitti:

Miksi haluaisit jatkuvan lääkkeen, niissä on haittavaikutuksia. Jumeja voi muulla tavoin yrittää poistaa ja järjestellä elämää sellaiseksi ettei tulisi.

Tottakai haluaisin oireista eroon ”kevyemmillä” keinoilla, mutta tuntuu etten pääse siihen pisteeseen, että voisin kunnolla omalla treenillä ym. voimistaa paikkoja. Lähinnä siksi myös botox, tai esim. verenpainelääkitys, voisivat toimia aluksi tukena, että pystyisin tosissani treenaamaan ilman, että paikat aina ärtyvät siitä.

Vierailija
31/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samankaltainen tilanne. Korona-aikana en vuoteen uskaltanut salille enkä hierontaan, ja se on kostautunut. Niska on toispuoleisesti kestojumissa ja kasvoihin asti pistelee. Olen kanssa kokeillut kaikenlaista ja liikkunut tunnollisesti, mutta jotain muuta vielä kaipaisin. Tässä onkin ollut paljon hyviä ehdotuksia :)

Vierailija
32/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokeillut kaikkia noita mitä sinäkin, ap. Ainoa mikä on oikeasti auttanut on säännöllinen kuntonyrkkeily.

Mutta siinäkin on muistettava, että se on vain oireiden hoitoa. Eli pitää päästä myös selville siitä, mistä ne niskajumit johtuvat ja vaikuttaa sinne itse juuri syyhyn, jotta ne oikeasti saisi lopullisesti loppumaan.

Itselläni syitä ovat mm stressi ja huono ergonomia. On myös epäilystä, olisiko vuosia sitten tapahtuneella auton peräänajolla syytä, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi lähteä tätä selvittelemään fyssarin kanssa. Sen hoito vaatii sitten omat niksinsä, mutta mahdollisesta se kuulemma on.

Vierailija
33/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kokeillut kaikkia noita mitä sinäkin, ap. Ainoa mikä on oikeasti auttanut on säännöllinen kuntonyrkkeily.

Mutta siinäkin on muistettava, että se on vain oireiden hoitoa. Eli pitää päästä myös selville siitä, mistä ne niskajumit johtuvat ja vaikuttaa sinne itse juuri syyhyn, jotta ne oikeasti saisi lopullisesti loppumaan.

Itselläni syitä ovat mm stressi ja huono ergonomia. On myös epäilystä, olisiko vuosia sitten tapahtuneella auton peräänajolla syytä, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi lähteä tätä selvittelemään fyssarin kanssa. Sen hoito vaatii sitten omat niksinsä, mutta mahdollisesta se kuulemma on.

Kiitos vinkistä! Tosiaan stressikin varmasti vaikuttaa. Olen yrittänyt kiinnittää huomiota ergonomiaan, mutta ei se varmaan täydellinen ole.

34/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä Candesartan kirka, ja annos on todellakin pienempi mitä se kohonneen verenpaineen hoitoon on. Itse olen siis toistakymmentä vuotta kärsinyt niskajumista ja siitä aiheutuvista päänsäryistä, joista joskus ihan oksennan. Toki apua on ollut myös putentakiskosta, hieronnasta, hyvästä tyynystä, niskatuesta silloin kun esim imuroin.,relaxanteista yms. Itsellä on niin kenkku tuo niska että se kipeänä ei ota vastaan jumppaa tai venytyksiä yms vaikka mitä olen kokeillutkin😐 särky vaan lisääntyy. Kipupolilla sain sitten kokeiluun tämän lääkkeen. Olen myös saanut akuuttiin jumiin botoxia, joka tehokkaasti kyllä laukaisi sen isoimman ninkakrampin. Mutta tasapainoilua tämä on ja etsimistä mikä kenellekin toimii, toivottavasti löydät sinäkin apuja!

Vierailija
35/36 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsekkaa tyyny, sillä on mieletön vaikutus.  Minulla liian korkea ja kova sai niskan pitkäksi aikaa jumiin.

Pehmeä tyyny taas ei anna hyvin tukea. Ainaista taistelua on noidenkin tyynyjen kanssa.

Stressin hallintaa on kai ikuisen maailmantuskaa kärsivän ja kaikesta stressaantuvan turha haaveilla.

Myös hyvistä tapahtumista voi stressipellen niskat jumia.

Veto pahentaa jumia, samoin liian lämmin ja liian kylmä. Joskus joutuu arvailemaan onko tulehtuneet lihakset (silloin kylmä auttaa) vai onko jumittunut vaikka ilmastoinnin takia, silloin lämpö auttaa.

On tää kyllä vaiva, joka haudassa helpottaa.

Eri.

Vierailija
36/36 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päässyt vaivasta kokonaan eroon, mutta jumpan, joogan, juoksun ja lihaskuntoharjoittelun myötä se on lieventynyt ja pysyy yleensä kurissa. Kun liikkuminen jää vähemmälle, sen tuntee nopeasti nahoissaan.  Juoksussa kannattaa kiinnittää tosin huomiota oikeaan asentoon ja siihen, ettei jännitä hartioita. Youtubessa on videoita kallopohjanlihasten jumpasta. Liikkeet ovat hyvin yksinkertaisia, mutta tehokkaita. 

Jos jollain on täsmävinkkejä kallonpohjanlihaksille, kuulen mielelläni!

Yksi mahdollisuus on myös Mc Kenzie-metodiin perehtynyt fysioterapeutti, joka havaitsee ja auttaa korjaamaan kehon virheasentoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi