Voiko sitkeästä kroonistuneesta niskajumista päästä eroon?
Olen lukenut täällä useita ketjuja siitä, millaisia oireita niskajumit aiheuttaa. Mulla on ollut niska ja takaraivo jumissa enemmän ja vähemmän pari vuotta. Välillä on lievempiä oireita ja välillä sitten hedaria ja muita kasvokipuja. Olen liikkunut, venytellyt, tehnyt täsmäharjoitteita, käynyt hieronnassa, fyssarilla, kokeillut lihasrelaksantteja jne., mutta mistään en ole saanut pysyvää apua.
Onko täällä joku, jolla olisi ollut kroonistunut niskakipu, mutta on päässyt siitä eroon tai ainakin saanut hyvin hallintaan?
Kommentit (36)
Miulla oli joitain kuukausia sitkeää kipua ja jumeja, jotka lähtivät vasta kun sain purentakiskot.
Voi. Vaatii päivittäistä työtä ja sen jälkeen viikoittaista lihaskunnon ylläpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Botox auttoi ystävällä myös niskajumeihin, tosin sitä ylläpiti bruksismi
Botoxia olen miettinyt, hinta vaan vähän hirvittää, varsinkaan jos ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Vaatii päivittäistä työtä ja sen jälkeen viikoittaista lihaskunnon ylläpitoa.
Kuulostaa tosi rohkaisevalta, kiitos kommentistasi! Pitäisi varmaan vaan useasti päivässä jumpata niskaa, vaikka tällä hetkellä taas tosi arka ja tekee ”repäisyjä” otsalle ja ohimoille. Oliko sinulla samankaltaisia oireita?
Vierailija kirjoitti:
Miulla oli joitain kuukausia sitkeää kipua ja jumeja, jotka lähtivät vasta kun sain purentakiskot.
Kiitos vastauksestasi! Olen itseasiassa saamassa ensi viikolla purentakiskot, josko niistäkin olisi vähän apua :)
Sinulla on todennäköisesti taipumusta Bruxismiin. Jos sinulla on vakava bruksismi tarvitset hammaslääkärin valaman kiskon. Jos sinulla on lievä bruxismi voivat muut keinot auttaa.
Täältä kanssa suositus botoxille! Ei välttämättä auta kaikilla, mutta monet ovat saaneet siitä avun niska- ja purentalihasjumeihin.
En uskaltaisi käydä hierojalla. Tutkisin omin käsin, löytyykö kovettuneita lihaksia tai kipupisteitä. Vähän niitä käsin itse pehmittäisin.
Tutkisin yläkroppani asentoa, jos jokin siinä vaikka jumittaa niskani. Kokeilisin eri liikeratoja, saanko ne menemään pidemmälle, rauhallisesti, hitaasti, kun laitan hartiani ja lapani eri asentoihin tai kun työnnän leukaa kaulaa päin ja samalla venytän niskaa pitkäksi (niskarusetin venytys) ja sen jälkeen rentoutusta. En yrittäisi liikaa, vaan vähän enemmän ja uusilla tavoin. Väliin rentoutusta, liikuntaa ja saunomista.
Katsoisin youtube-videoita aiheesta kriittisellä silmällä, mutta jotain apua omaan tekemiseen niistäkin voisi löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on todennäköisesti taipumusta Bruxismiin. Jos sinulla on vakava bruksismi tarvitset hammaslääkärin valaman kiskon. Jos sinulla on lievä bruxismi voivat muut keinot auttaa.
Kiitos vastauksestasi! Olen tosiaan saamassa ensi viikolla purentakiskon, minulla hammaslääkäri suositteli sitä, kun hampaissa on kuulemma kulumaa.
Tsekkaa tyyny, sillä on mieletön vaikutus. Minulla liian korkea ja kova sai niskan pitkäksi aikaa jumiin.
Vierailija kirjoitti:
Täältä kanssa suositus botoxille! Ei välttämättä auta kaikilla, mutta monet ovat saaneet siitä avun niska- ja purentalihasjumeihin.
Botox ei tuo lihastasapainoa. Yksi lihas halvaannutetaan, kun se on työskennellyt liian lujaa, jolloin toinen lihas kipeytyy, kun joutuu korvaamaan pelistä pois olevan lihaksen tehtäviä.
Etsi oikea niskan asento, äläkä hoida seurausta syyn sijaan!
Mulla auttoi jooga, tunti-puolitoista 3-4 kertaa viikossa. Korjasi koko ryhdin samalla kun pisti pään taas kääntymään oikealle ja vasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi käydä hierojalla. Tutkisin omin käsin, löytyykö kovettuneita lihaksia tai kipupisteitä. Vähän niitä käsin itse pehmittäisin.
Tutkisin yläkroppani asentoa, jos jokin siinä vaikka jumittaa niskani. Kokeilisin eri liikeratoja, saanko ne menemään pidemmälle, rauhallisesti, hitaasti, kun laitan hartiani ja lapani eri asentoihin tai kun työnnän leukaa kaulaa päin ja samalla venytän niskaa pitkäksi (niskarusetin venytys) ja sen jälkeen rentoutusta. En yrittäisi liikaa, vaan vähän enemmän ja uusilla tavoin. Väliin rentoutusta, liikuntaa ja saunomista.
Katsoisin youtube-videoita aiheesta kriittisellä silmällä, mutta jotain apua omaan tekemiseen niistäkin voisi löytyä.
Minäkään en kysyjänä menisi hierojalle, vaan mielummin esim. osteopaatille tai fysioterapiaan. Ei hieronnastakaan haittaa ole muualle, mutta kipeää niskaa ei kannata ainakaan perinteisesti hieroa.
Pääsee eroon...
Ei muuta kuin heti seuraavalle hevi keikalle ja moshpit pyörimään 🤘
Antaa tukan heilua se on eri reilua..
Edellämainiitujen lisäksi itsellä on ollut suuri merkitys verenpainelääkkeellä joka minulle määrättiin krooniseen jumiin ja päänsärkyyn. Pienellä annoksella se laajantaa verisuonia niin, että niskan lihakset eivät vaan mene jumiin ja päänsäryt ja jumit ovat huomattavasti vähentyneet.
Odota, jos purentakisko tuo avun. Hereillä ollessa tee tietoinen päätös, lopeta hampaiden kiristely.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi jooga, tunti-puolitoista 3-4 kertaa viikossa. Korjasi koko ryhdin samalla kun pisti pään taas kääntymään oikealle ja vasemmalle.
Olisikohan pilateksella sama vaikutus? Fyssari ei suositellut minulle joogaa yliliikkuvien nivelten vuoksi.
Botox auttoi ystävällä myös niskajumeihin, tosin sitä ylläpiti bruksismi