Mitä sitten kun ei enää kertakaikkiaan jaksa?
Olen väsynyt. Väsynyt tuloksettomaan lapsen yritykseen, väsynyt työttömyyteen ja raskaalta tuntuvaan opiskeluun. Tuntuu ettei mikään onnistu ja mihinkään ei ole voimia. Olen käynyt juttelemassa lääkärille, hän kehotti rentoutumaan ja aloittamaan urheiluharrastuksen ja tekemään opiskeluaikataulun. Vaan kun en jaksa. Tuntuu että elämällä ei ole merkitystä. Ainoa asia mitä haluaisin tehdä olisi lapsesta huolta pitäminen ja lapsen kanssa kotona olo, vaan eipä taida minua olla äidiksi tarkoitettu. ;(
Kommentit (4)
Minä noudattaisin lääkärin ohjeita.
Unohda lapsenhankkiminen vähäksi aikaa. Jo sekin saattaa auttaa rentoutumaan ja ehkä tulee jopa yllätysvauva.
Tee niitä asioita joista itse pidät. Yritä liikkua, sillä se kuitenkin auttaa stressiin.
Jos mikään ei auta, niin selvitä lääkärin kanssa, ettei sinulla vain olisi masennus, joka tarvitsee lääkitystä/terapiaa.
vaikka tällä hetkellä sinusta tuntuukin, että ainoa tarkotus elämälläsi on lapsen/lasten hoitaminen, voin sanoa ettei se lapsiperheen elämä ole yhtään sen ruususempaa kuin mikään muukaan arki ihmisen elämässä. Toki lapset antavan paljon, mutta sitäkään ei oikeen väsyneenä välttämättä huomaa.
Antaisin tällä hetkellä mitä vain jos saisin lähteä opiskelu/työelämään, saisin vaihtelua tälle ainaiselle taistelulle uhmaikäisen kanssa ja itkuisen vauvan kantamiseen.
Jos sinusta tuntuu, että olet oikeasti masentunut, etkä näe elämässäsi valopilkkuja, et jaksa välittää enää mistään, itkeskelet jne, ts. kaikki masennus diagnoosin kriteerit täyttyvät, täytyy sinun saada oikeasti apua terapiasta ja lääkityksestä. Mutta jos tuntemuksesi puolestaan on vain tämän hetken synkkyyttä kun sinulla ei ole lasta, muista että asenne ratkaisee. Ota ilo irti opiskelusta ja teet niin kuin se lääkäri käski, teet itsellesi aikataulun ja ryhdistäydyt. Kun keskityt johonkin muuhun kuin pakonomaiseen pakko saada lapsi- ajatteluun, uskon että ajan kanssa sitten tärppäkin. Ainakin minun tuttavapiirissäni on paljon pariskuntia, jotka vain yksinkertaisesti ovat lakanneet tekemästä lasta ja sitten ovat raskautuneet.
VOimia sinulle!
Oletko ylipainoinen? Sekin saattaa vaikuttaa vaikeaan raskautumiseen.
Pistäkää miehen kanssa adoptiohakemus vetämään.