Uskoisitko selviäväsi jos joutuisit aikakoneella vuoteen 1984
Kysymys on osoitettu siis lähinnä nuorille ja nuorille aikuisille :)
Kommentit (141)
Tietokone oli silloin harmaa laatikko, johon pystyi kirjoittamaan tekstiä ja ehkä tulostamaan. Näppäimistössä oli laatikkomaiset näppäimet joita painetiin kilometri alas, ei näin matalat ja kätevät kuten nykyään. Jossain vaiheessa tuli puhelinvastaaja, osaisitko purkaa sen viestit.
Vierailija kirjoitti:
Iiihanaa! Koska osoitit kysymyksesi lähinnä nuorille ja nuorille aikuisille, saan minä 57-vuotiaskin vastata, koska olen poikkeus sääntöön.
Olin 20-vuotias vuonna 1984. En vain selviäisi, vaan viihtyisin mahtavan hyvin. Onko sinulla sen aikakoneen sijaintia kertoa, pliiis? :)
Minä nyt 56v, silloin 19v, ja aloin seurustelemaan mieheni kanssa. Oltais vaan jääty siihen vuoteen, aika ois voinu pysähtyä.
Varmasti nykymuksut olisivat ihmeissään, kun vuonna 1984 oli esimerkiksi Neuvostoliitto voimissaan, elettiin kylmän sodan aikaa, Eurooppa oli jakautunut kahtia itä- ja länsipuoleen, kaupat sulkivat ovensa klo 13 lauantaisin, oli lankapuhelimet, ihmiset hengailivat isoissa porukoissa eivätkä pitäneet yhteyttä somessa koska sitä ei ollut. Michael Jacksonkin oli vielä tumma iholtaan ;D
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iiihanaa! Koska osoitit kysymyksesi lähinnä nuorille ja nuorille aikuisille, saan minä 57-vuotiaskin vastata, koska olen poikkeus sääntöön.
Olin 20-vuotias vuonna 1984. En vain selviäisi, vaan viihtyisin mahtavan hyvin. Onko sinulla sen aikakoneen sijaintia kertoa, pliiis? :)
Minä nyt 56v, silloin 19v, ja aloin seurustelemaan mieheni kanssa. Oltais vaan jääty siihen vuoteen, aika ois voinu pysähtyä.
Jatkan, en uskoisi selviytyväni tänne asti jos olisin tiennyt mitä kaikkea joudun kokemaan.
Lähtisin heti, jos olis mahdollisuus.. Ihanaa aikaa, ilman älypuhelimia ja ulkonäköpaineita, mitä nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1984 on liian lähellä. Jokainen voi sen ajan elokuvien perusteella päätellä että ei kovin suurta eroa nykyaikaan silloin ollut.
Ainoa mikä ei silloin ollut oli älypuhelimet. Tosin suurin osa tietokoneistakin oli vain ammattilaisten käytössä.
Ainoa? Oletko humalassa?
Ei ollut mitään kännyköitä eikä internettiä ollenkaan. Ihan vain aluksi.
Kaikki käyttivät käteistä kaikkialla.
Shekkivihko ja niiden kirjoittaminen, ennen pankkikorttia.
Kyllähän sitä varmasti selviäisi, mutta olis ihan älyttömän vaikea tottua siihen ettei ole (äly)puhelinta, että asioita et pysty tarkistaa tosta vaan googlettamalla, et voi soittaa milloin vaan, et ikinä tiedä kuka soittaa, pankkiasioita et pysty hoitaa koska vaan yms. yms...
Jep, silloin oli vielä jokaisessa isommassa kaupungissa hyvä paikallinen konditoria tai useampiakin. Kahvilassa sai rahalleen vastinetta, muuallakin kuin Fazerin kahvilassa, Ateneumin kupeessa. Tampereella Branderin leivokset olivat loistavia ja Helsingissä Colombian tanskalainen viineri loistava osoitus siitä, että viinerikin voi olla hyvää. Nykyisin Suomesta saa vain bulkkia, tuolla saralla - joitain pieniä pilkahduksia lukuunottamatta.
Tuolloin vielä osa makkaroistakin oli syötäviä.
Oltiin paljon köyhempiä kuin nykyisin, mutta sillä pienellä rahalla sai enemmän kuin nykyisin - jännä ristiriita, vai mitä? Oma palkkaero suhteessa pääministerin palkkaan oli paljon pienempi kuin nykyisin, tuolloin sain noin 50% vähemmän kuin pääministeri, nyt alle 30%, ehkä jopa noin 25%. Virkamiesten palkat olivat tuolloin likimain samalla tasolla kuin yksityisten alojen, vastaavasta työstä, jopa alle sen, mutta lomaedut paremmat ja siksi kompensoivat, sen ajan käsityksen mukaan. Nyt virkamiesten palkat ovat karanneet käsistä, verrattuna yksityiseen sektoriin - palkka ja lomaedut selkeästi paremmat kuin yksityisellä sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä varmasti selviäisi, mutta olis ihan älyttömän vaikea tottua siihen ettei ole (äly)puhelinta, että asioita et pysty tarkistaa tosta vaan googlettamalla, et voi soittaa milloin vaan, et ikinä tiedä kuka soittaa, pankkiasioita et pysty hoitaa koska vaan yms. yms...
Itselle tuo olisi paluu normaaliin.
Miksi täytyisi tietää, kuka soittaa?
Silloin jos joku soitti, niin sillä oli ihan oikeaa asiaa.
Ihan hyvin koska tietäisin miten pörssissä tulee menemään.
Lisäksi pystyisin itse "keksimään" internetin.jee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1984 on liian lähellä. Jokainen voi sen ajan elokuvien perusteella päätellä että ei kovin suurta eroa nykyaikaan silloin ollut.
Ainoa mikä ei silloin ollut oli älypuhelimet. Tosin suurin osa tietokoneistakin oli vain ammattilaisten käytössä.
Ainoa? Oletko humalassa?
Ei ollut mitään kännyköitä eikä internettiä ollenkaan. Ihan vain aluksi.
Kaikki käyttivät käteistä kaikkialla.
Shekkivihko ja niiden kirjoittaminen, ennen pankkikorttia.
Shekkejä ole Suomessa käyttänyt koskaan juuri kukaan. Promilleporukkaa, etenkin silloin.
Jenkeissä käytetään shekkejä.
Teinien pitäisi opetella kokkaamaan jos sitä taitoa ei vielä ole, koska vuonna kasineljä ei ollut juurikaan eineksiä tarjolla. Ruokakauppojen valikoima oli huomattavasti suppeampi ja simppelimpi kuin nykyään. Carrols oli ja joitakin muita pikaruokaketjuja, mutta niitä ei ollut joka niemessä ja notkelmassa kuten tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan aika moni lopulta selviäisi, mutta selviäisikö 1984 jostain oireettomasta koronan supertartuttajasta?
Sulla todettais polio.
Selviäisin ihan kohtalaisen hyvin. Ostaisin Nokian ja vaikka Applen osakkeita ja varoittaisin Tshernobylistä, 90-luvun lamasta jne.
Totta kai selviäisin. 80- luku oli ihanaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla syntynyt 2000-luvulla?
Ps. Oli hyvinkin erilaista. Alkaen jo kaupassa asioimisesta (tuotteita sai ostaa laskulle, ei ollut vakuumipakattuja lihoja, eikä mitään erikoisempaa.) Oli työpaikkoja haluaville, ainakin kaupungeissa. TV-lupatarkastajaa piti varoa, jos ei ollut lupaa, eikä monella ollut. Missään ei ollut kotiinkuljetusta, eikä julkinen liikenne ollut kovinkaan toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin heti, jos olis mahdollisuus.. Ihanaa aikaa, ilman älypuhelimia ja ulkonäköpaineita, mitä nykyään on.
Minulla oli 9-10v lapsena ulkonäköpaineita 80-luvulla, enkä ollut ainoa koulussa jolla niitä oli. Niistä pääsi aikuisena johonkin tasapainoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos olit täysi-ikäinen vuonna 1984, muistisi on pahasti hämärtynyt.
Jos olet nyt nuori, saisit vuoteen 1984 joutuessasi valtaisan kulttuurishokin. Sinun pitäisi alkajaisiksi oppia ilmaisemaan muille, mitä sinä haluaisit tehdä ja mitä et osaa tehdä ja mitä et edes tiedä olevasi osaamatta. Tähän syssyyn vielä sekin, että sinulta halutaan tietää, miksi et osaa mitäkin tehdä.
Nykynuorten pitäisi ehdottomasti tykätä discomusiikista, C-kaseteista ja/ tai vinyylilevyistä, Madonnaa, Whitney Houstonia, Michael Jacksonia, jne, jne.....
Anttilan musiikkiosastolla oli aina ryysistä. Kaisaniemen Pukevan nuortenosastolla (ylimmässä kerroksessa) oli myös kahvila, siellä hengailtiin. City käytävän hampurilaispaikat, Carrol's ja Jet olivat suosikkipaikkoja.
Kuinka nopeati nykynuoret löytäisivät vanhat suosikki- ja hengailupaikat? Ilman nettiä ja kännyköitä viestit kulkisivat hitaasti.
No varmaan aika moni lopulta selviäisi, mutta selviäisikö 1984 jostain oireettomasta koronan supertartuttajasta?